din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1157 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania

OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania

  Publicat: 29 Dec 2019       35813 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


ORDONANTA DE URGENTA nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, Republicata si Actualizata 2020

Actualizata 2020 prin:
- Legea 247/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania.

Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Realizarea veniturilor bugetare si folosirea lor pentru acoperirea cheltuielilor aprobate de buget.
Legea 10 din 2001. Masuri cu caracter reparator acordate in situatiile in care restituirea in natura nu este posibila, sub forma unor titluri de valoare nominala folosite in procesul de privatizare,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(Board of Directors) Grup de oficiali alesi de adunarea generala anuala a actionarilor care au fost imputerniciti sa administreze compania si sa puna in aplicare masurile de natura strategica adoptate de adunarea generala.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Puteti depune o plangere la Curte daca va considerati victima directa a unei incalcari a drepturilor sau garantiilor prevazute in Conventie sau in protocoalele acesteia.
Realizarea veniturilor bugetare si folosirea lor pentru acoperirea cheltuielilor aprobate de buget.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Oprirea temporara a punerii in aplicare a dispozitiilor din hotararile penale. Ea poate avea loc in temeiul legii (opis lege)
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere

(1) Declararea ca indezirabil este masura ce se dispune impotriva unui strain care a desfasurat, desfasoara ori exista indicii temeinice ca intentioneaza sa desfasoare activitati de natura sa puna in pericol securitatea nationala sau ordinea publica.

(2) Masura prevazuta la alin. (1) se dispune de Curtea de Apel Bucuresti, la sesizarea procurorului anume desemnat de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel Bucuresti. Procurorul sesizeaza instanta de judecata la propunerea institutiilor cu atributii in domeniul ordinii publice si securitatii nationale care detin date sau indicii temeinice in sensul celor prevazute la alin. (1) .

(3) Datele si informatiile in baza carora se propune declararea ca indezirabil pentru ratiuni de securitate nationala se pun la dispozitia instantei de judecata in conditiile stabilite de actele normative care reglementeaza regimul activitatilor referitoare la securitatea nationala si protejarea informatiilor clasificate.

(4) Sesizarea prevazuta la alin. (2) se judeca in camera de consiliu, cu citarea partilor. Instanta de judecata aduce la cunostinta strainului faptele care stau la baza sesizarii, cu respectarea prevederilor actelor normative care reglementeaza regimul activitatilor referitoare la securitatea nationala si protejarea informatiilor clasificate.

(5) Curtea de Apel Bucuresti se pronunta, prin hotarare motivata, in termen de 10 zile de la sesizarea formulata in conditiile alin. (2) . Hotararea instantei este executorie. Atunci cand declararea strainului ca indezirabil se intemeiaza pe ratiuni de securitate nationala, in continutul hotararii nu se mentioneaza datele si informatiile care au stat la baza motivarii acesteia.

(6) Hotararea se comunica strainului, precum si, daca instanta dispune declararea ca indezirabil, Inspectoratului General pentru Imigrari, pentru a fi pusa in executare .

(7) Dreptul de sedere al strainului inceteaza de la data pronuntarii hotararii prin care acesta a fost declarat indezirabil.

(8) Perioada pentru care un strain poate fi declarat indezirabil este de la 5 la 15 ani, cu posibilitatea prelungirii termenului pentru o noua perioada cuprinsa intre aceste limite, in cazul in care se constata ca nu au incetat motivele care au determinat luarea acestei masuri . Prelungirea termenului se face in conditiile prevazute la alin. (2) .

(9) Incetarea masurii declararii ca indezirabil se dispune de Curtea de Apel Bucuresti, la sesizarea procurorului anume desemnat de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel Bucuresti, in situatia in care prezenta strainului pe teritoriul Romaniei este necesara in interesul statului roman, iar pericolul determinat de motivele care au stat la baza declararii ca indezirabil nu mai subzista. Procurorul sesizeaza instanta de judecata la propunerea institutiei cu atributii in domeniul ordinii publice si securitatii nationale care a propus sesizarea instantei potrivit alin. (2) teza finala.

(10) Sesizarea prevazuta la alin. (9) se judeca in camera de consiliu . Curtea de Apel Bucuresti se pronunta, prin hotarare motivata, in termen de 10 zile de la sesizare . Hotararea instantei este definitiva. Hotararea se comunica Inspectoratului General pentru Imigrari, pentru a fi pusa in executare .

(11) Hotararile prin care strainii au fost declarati indezirabili sau prin care s-a dispus incetarea masurii declararii ca indezirabil se pun in executare de catre Inspectoratul General pentru Imigrari potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

(12) Datele de identificare ale persoanelor declarate indezirabile sau cu privire la care s-a dispus incetarea masurii declararii ca indezirabil se comunica Departamentului Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe de catre Inspectoratul General pentru Imigrari.

Articolul 87: Recursul impotriva hotararii prevazute la art. 86 alin. (5)

(1) Hotararea prevazuta la art. 86 alin. (5) poate fi atacata cu recurs, in termen de 10 zile de la data comunicarii, la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Instanta se pronunta in termen de 5 zile de la data primirii cererii.

(2) Exercitarea caii de atac prevazute la alin. (1) nu are efect suspensiv de executare a hotararii prin care strainul a fost declarat indezirabil. In cazuri temeinic justificate si pentru a se preveni producerea de pagube iminente, strainul poate cere instantei sa dispuna suspendarea executarii hotararii prin care a fost declarat indezirabil pana la solutionarea caii de atac. Instanta solutioneaza cererea de suspendare de urgenta, hotararea pronuntata in acest caz fiind executorie de drept .

SECTIUNEA 3: Executarea obligatiei de returnare

Articolul 88: Plecarea voluntara

(1) Strainul impotriva caruia a fost emisa decizia de returnare prevazuta la art. 83 alin. (1) are posibilitatea sa execute voluntar obligatia de returnare oricand in termenul pentru plecarea voluntara.

(2) Termenul pentru plecarea voluntara este de 15 zile de la comunicarea deciziei de returnare pentru:

a) strainul care a fost depistat fara drept de sedere ori care a depasit perioada de sedere sau zona de frontiera stabilite prin acordul care reglementeaza regimul juridic privind micul trafic la frontiera comuna;

b) strainul al carui permis de mic trafic de frontiera sau a carui viza a fost anulat/a ori revocat/a.

(3) Termenul pentru plecarea voluntara este de 30 de zile de la comunicarea deciziei de returnare pentru:

a) strainul care solicita emiterea unei decizii de returnare inainte de a fi depistat cu sedere ilegala;

b) strainul caruia i-a fost anulat sau revocat dreptul de sedere temporara ori i-a fost refuzata prelungirea acestui drept;

c) strainul caruia i-a incetat dreptul de sedere pe termen lung si care nu a solicitat prelungirea dreptului de sedere temporara potrivit art. 70 alin. (4) .

(4) In situatii temeinic justificate, tinand seama de circumstantele specifice ale fiecarui caz in parte, cum ar fi durata sederii legale, existenta copiilor care frecventeaza scoala si existenta altor legaturi familiale, Inspectoratul General pentru Imigrari prelungeste termenele prevazute la alin. (2) si (3) , la cererea strainului impotriva caruia a fost emisa decizia de returnare, cu cel mult 30 de zile . Prelungirea se comunica, in scris, strainului.

(5) Pana la data aplicarii in totalitate de catre Romania a dispozitiilor acquis-ului Schengen, in temeiul deciziei Consiliului emisa in acest sens, obligatia de returnare se prezuma executata la data la care strainul paraseste teritoriul Romaniei.

Articolul 89: Indepartarea sub escorta

(1) Strainul impotriva caruia a fost emisa decizia de returnare prevazuta la art. 83 alin. (2) este indepartat sub escorta.

(2) Strainul impotriva caruia a fost emisa decizia de returnare prevazuta la art. 83 alin. (1) este indepartat sub escorta:

a) daca nu a executat voluntar obligatia de returnare, dupa implinirea termenului pentru plecarea voluntara;

b) daca se constata ca strainul prezinta risc de sustragere de la executarea voluntara a obligatiei de returnare potrivit art. 83 alin. (3) , chiar inainte de implinirea termenului pentru plecarea voluntara.

(3) Indepartarea sub escorta se realizeaza, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, de catre personalul specializat al Inspectoratului General pentru Imigrari prin insotirea strainului pana la frontiera ori pana intr-o tara terta, respectiv tara de origine, de tranzit sau de destinatie.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3) , strainul, in al carui permis de sedere pe termen lung era inscrisa mentiunea privind acordarea protectiei internationale de catre un alt stat membru, este indepartat sub escorta catre statul membru indicat in respectiva mentiune, daca, in urma verificarilor realizate de Inspectoratul General pentru Imigrari in statul membru in cauza, rezulta ca acesta beneficiaza in continuare de protectie internationala. Pentru respectarea obligatiilor asumate de Romania prin tratate, in cazul strainului declarat indezirabil sau care face obiectul expulzarii ca urmare a condamnarii pentru oricare dintre infractiunile prevazute in cap. IV din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, cu modificarile si completarile ulterioare, sau pentru o infractiune contra securitatii nationale prevazuta de Codul penal este posibila indepartarea sub escorta si catre un alt stat decat cel in care beneficiaza de protectie internationala.

(5) Prin exceptie de la alin. (3) , strainul care a avut un drept de sedere temporara potrivit art. 128, in al carui permis de sedere pe termen lung eliberat de un alt stat membru este inscrisa mentiunea privind acordarea protectiei internationale, poate fi indepartat sub escorta catre o tara terta daca, in urma verificarilor realizate de Inspectoratul General pentru Imigrari in statul membru in cauza, rezulta ca protectia internationala a fost retrasa sau daca a fost declarat indezirabil ori face obiectul expulzarii ca urmare a condamnarii pentru oricare dintre infractiunile prevazute in cap. IV din Legea nr. 535/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sau pentru o infractiune contra securitatii nationale prevazuta de Codul penal.

(6) In cadrul procedurii de indepartare sub escorta autoritatile romane analizeaza situatia strainului pentru a se asigura ca acestuia nu ii sunt aplicabile prevederile art. 82 alin. (2) sau art. 96 alin. (1) , dar si ca acesta nu este o persoana vulnerabila. Indepartarea sub escorta a persoanelor vulnerabile se realizeaza cu luarea in considerare a nevoilor speciale ale acestora.

Articolul 90: Procedura indepartarii sub escorta

(1) Indepartarea sub escorta a strainilor care poseda documente de trecere a frontierei de stat valabile si mijloace financiare se realizeaza in termen de 24 de ore de la depistarea acestora, daca nu este necesara efectuarea altor formalitati.

(2) In cazul in care exista indicii temeinice ca indepartarea sub escorta nu poate fi realizata in termenul prevazut la alin. (1) , Inspectoratul General pentru Imigrari analizeaza situatia strainului si aplica dispozitiile prezentei ordonante de urgenta privind tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei sau privind custodia publica, dupa caz.

(3) Strainii care nu poseda documente de trecere a frontierei de stat vor fi prezentati misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare acreditate in Romania ale statelor ai caror cetateni sunt, pentru eliberarea documentelor.

(4) Procedurile aplicabile in cazul necooperarii unor reprezentante diplomatice in legatura cu eliberarea de documente de calatorie pentru indepartarea sub escorta a strainilor de pe teritoriul Romaniei se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe si al ministrului afacerilor interne.

(5) Pentru strainii proveniti din state care nu au misiuni diplomatice sau oficii consulare in Romania se solicita documente de trecere a frontierei de stat din tara de origine prin Departamentul Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

(6) In situatia in care documentele de trecere a frontierei de stat nu au putut fi obtinute in conditiile alin. (3) sau (5) , Inspectoratul General pentru Imigrari elibereaza titluri de calatorie pentru straini, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

(7) Pe timpul indepartarii sub escorta se poate utiliza forta numai in cazurile in care aceasta este necesara pentru protejarea vietii sau integritatii fizice a personalului din escorta, a strainului ori a altor persoane, pentru impiedicarea producerii de pagube materiale sau pentru indeplinirea obiectivului indepartarii sub escorta. Masurile se aplica cu respectarea demnitatii strainului, gradual si proportional cu starea de pericol ce trebuie inlaturata.

(8) La indepartarea sub escorta pe cale aeriana sunt respectate prevederile Orientarilor comune privind dispozitiile de siguranta care urmeaza sa fie luate pentru operatiunile comune de expulzare pe cale aeriana, cuprinse in anexa la Decizia 2004/573/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind organizarea de zboruri comune pentru expulzarea de pe teritoriul a doua sau mai multe state membre a resortisantilor tarilor terte care fac obiectul masurilor individuale de expulzare.





Afişează OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 194/2002    Vize de sedere in Romania    Permise de munca 2020    Drept de sedere    Permise de munca BREXIT    permis de sedere in scop de detasare    OUG 194/2002 actualizata 2020    Permis de sedere    Permis de sedere BREXIT

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 41/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Regimul strainilor. Dreptul de sedere acordat in vederea desfasurarii de activitati comerciale
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, SENTINTA CIVILA NR. 1527/07. 04. 2009