din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2312 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania

OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania

  Publicat: 29 Dec 2019       35656 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


ORDONANTA DE URGENTA nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, Republicata si Actualizata 2020

Actualizata 2020 prin:
- Legea 247/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania.

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Acordarea de catre un stat a dreptului de intrare si de sedere pe teritoriul sau a unei persoane straine, persecutate in tara sa pentru convingerile politice
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
Cuprinde masurile luate pentru exercitarea dreptului persoanelor cu handicap la un regim special de prevenire, de tratament, de readaptare, de invatamant, de instruire si de integrare sociala a acestei categorii de persoane.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,

Articolul 100: Suspendarea expulzarii

(1) Expulzarea se suspenda in perioada in care Inspectoratul General pentru Imigrari constata incidenta urmatoarelor situatii:

a) strainul poate fi indepartat sub escorta numai catre un stat fata de care exista temeri justificate ca viata ii este pusa in pericol ori ca va fi supus la torturi, tratamente inumane sau degradante;

b) starea de sanatate a strainului face imposibila realizarea indepartarii sub escorta;

c) strainul se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 15 alin. (1) .

(2) Indepartarea sub escorta isi reia cursul de la data la care Inspectoratul General pentru Imigrari constata incetarea situatiilor prevazute la alin. (1) .

(3) Inspectoratul General pentru Imigrari informeaza in scris strainul si instanta de judecata competenta cu privire la constatarea incidentei sau incetarii situatiilor prevazute la alin. (1) .

SECTIUNEA 5: Custodia publica

Articolul 101: Luarea in custodie publica a strainilor

(1) Luarea in custodie publica este masura de restrangere temporara a libertatii de miscare pe teritoriul Romaniei, dispusa impotriva strainilor in scopul indeplinirii tuturor demersurilor necesare indepartarii sub escorta.

(2) Luarea in custodie publica se dispune in scris prin ordonanta motivata in drept si in fapt de catre procurorul anume desemnat din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Bucuresti, pe o perioada de 30 de zile, la solicitarea motivata a Inspectoratului General pentru Imigrari, impotriva strainului care nu poate fi indepartat sub escorta in termen de 24 de ore si care se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) prezinta risc de sustragere de la indepartarea sub escorta;

b) evita ori impiedica pregatirea returnarii sau procesul de indepartare sub escorta;

c) face obiectul expulzarii.

(3) Prezinta risc de sustragere de la indepartarea sub escorta:

a) strainul care prezinta risc de sustragere de la executarea voluntara a obligatiei de returnare potrivit art. 83 alin. (3) ;

b) strainul declarat indezirabil;

c) strainul care nu a respectat termenul de plecare voluntara;

d) strainul caruia i-a fost revocata tolerarea.

(4) Prelungirea duratei de luare in custodie publica prevazute la alin. (2) pentru strainii care nu pot fi indepartati de pe teritoriul Romaniei in termen de 30 de zile se dispune de catre curtea de apel in a carei raza de competenta teritoriala se afla locul de cazare, la solicitarea motivata a Inspectoratului General pentru Imigrari. Instanta trebuie sa se pronunte inainte de expirarea termenului luarii in custodie publica dispuse anterior, iar hotararea instantei este definitiva.

(5) De indata ce constata ca solicitarea motivata a Inspectoratului General pentru Imigrari, prevazuta la alin. (4) , indeplineste conditiile prevazute de lege pentru cererea de chemare in judecata, judecatorul stabileste primul termen de judecata si dispune citarea partilor. Intampinarea nu este obligatorie, iar atunci cand strainul depune intampinare aceasta nu se comunica Inspectoratului General pentru Imigrari, care ia cunostinta despre continutul sau din dosarul cauzei. Cererile de prelungire a duratei de luare in custodie publica sunt scutite de plata taxelor judiciare de timbru.

(6) Perioada de luare in custodie publica a strainilor impotriva carora s-a dispus masura returnarii nu poate depasi 6 luni.

(7) Perioada prevazuta la alin. (6) poate fi extinsa in mod exceptional, in conditiile prevazute la alin. (4) , pe o perioada suplimentara ce nu poate depasi 12 luni, in cazurile in care Inspectoratul General pentru Imigrari a fost in imposibilitate de a efectua indepartarea sub escorta a strainului, din cauza:

a) actiunilor acestuia care impiedica procesul de indepartare sub escorta;

b) intarzierilor in obtinerea documentatiei necesare indepartarii sub escorta din partea tarilor terte.

(8) In situatia in care, ulterior luarii in custodie publica a unui strain, se constata ca acestuia ii sunt aplicabile prevederile art. 82 alin. (1) sau art. 96 alin. (1) , masura luarii in custodie publica inceteaza de drept . in situatia in care strainul formuleaza pentru prima data o cerere de protectie internationala, masura luarii in custodie publica inceteaza la data acordarii accesului la procedura ordinara de azil . La formularea unei cereri de acces la o noua procedura de azil, masura luarii in custodie publica inceteaza la data acordarii accesului la noua procedura .

(Din 24-dec-2015 Art. 101, alin. (8) din capitolul V, sectiunea 5 modificat de Art. II, punctul 2. din Legea 331/2015)

(9) Fac exceptie de la prevederile alin. (8) situatiile in care, pentru ratiuni de securitate nationala sau ordine publica, se impune indepartarea sub escorta a strainului sau mentinerea acestuia in custodie publica pana la finalizarea procedurii pentru acordarea unei forme de protectie .

(10) Strainii impotriva carora s-a dispus luarea in custodie publica, in conditiile prevazute la alin. (2) , pot depune, in termen de 5 zile, plangere la curtea de apel in a carei raza de competenta teritoriala se afla locul de cazare, care este obligata sa o solutioneze in termen de 3 zile de la data primirii. Hotararea instantei este definitiva. Plangerea formulata nu suspenda indepartarea sub escorta.

(Din 03-sep-2016 Art. 101, alin. (10) din capitolul V, sectiunea 5 modificat de Art. II, punctul 25. din Ordonanta 25/2016)

(11) Strainii luati in custodie publica, precum si cei indepartati sub escorta in termen de 24 de ore sunt amprentati si fotografiati.

(12) In cazul in care Inspectoratul General pentru Imigrari, din oficiu sau la solicitarea strainului, constata faptul ca nu mai exista posibilitatea indepartarii sub escorta in perioada pentru care a fost instituita masura custodiei publice, dispune incetarea masurii luarii in custodie publica si acordarea tolerarii. Decizia de respingere a cererii strainului poate fi contestata in termen de 5 zile la curtea de apel in a carei raza de competenta teritoriala se afla locul de cazare, care este obligata sa o solutioneze in termen de 3 zile de la data primirii. Hotararea instantei este definitiva.

(13) Inspectoratul General pentru Imigrari analizeaza oportunitatea mentinerii masurii luarii in custodie publica, la intervale de maximum 3 luni. In cazul familiilor cu minori luate in custodie publica, analiza se efectueaza la intervale de maximum o luna.

Articolul 102: Dispunerea de masuri derogatorii in situatii exceptionale

(1) In situatiile in care trebuie returnat un numar mare de straini, caz care reprezinta o sarcina neprevazuta si dificila pentru capacitatea centrelor de cazare sau pentru personalul Inspectoratului General pentru Imigrari, cu aprobarea ministrului afacerilor interne, cazarea strainilor se poate realiza in alte spatii aflate in administrarea ministerului, separat de alte persoane impotriva carora au fost dispuse masuri privative de libertate, atat timp cat dureaza situatia exceptionala.

(2) Pe durata aplicarii masurilor derogatorii prevazute la alin. (1) , termenele prevazute la art. 101 alin. (10) pot fi depasite cu maximum 30 de zile .

(3) Inspectoratul General pentru Imigrari informeaza Comisia Europeana cu privire la masurile dispuse potrivit alin. (1) , precum si la incetarea aplicarii acestora.

Articolul 103: Centrele de cazare

(1) Strainii luati in custodie publica vor fi introdusi in centre de cazare, denumite in continuare centre.

(2) Centrele sunt locuri inchise, special amenajate si destinate cazarii temporare a strainilor care au fost luati in custodie publica, administrate de Inspectoratul General pentru Imigrari.

(3) Centrele sunt infiintate, organizate, autorizate sanitar, amenajate si dotate astfel incat sa ofere conditii adecvate de cazare, hrana, asistenta medicala si igiena personala.

(4) Organizatiilor si organismelor nationale, internationale si neguvernamentale cu atributii in domeniul migratiei, autorizate si acreditate in conditiile legii, li se asigura posibilitatea de a vizita centrele, pe baza protocoalelor incheiate cu Inspectoratul General pentru Imigrari sau a unei autorizari prealabile. In situatii exceptionale si temeinic motivate se poate asigura posibilitatea de a vizita centrele intr-un termen de 48 de ore.

Articolul 104: Drepturile si obligatiile strainilor cazati in centre

(1) Strainii cazati in centre beneficiaza de drepturile prevazute de lege, precum si de cele prevazute in tratatele si acordurile internationale in materie la care Romania este parte .

(2) Strainii cazati in centre au dreptul la asistenta juridica, medicala si sociala si la respectarea opiniei si specificului propriu, in materie religioasa, filozofica si culturala.





Afişează OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 194/2002    Vize de sedere in Romania    Permise de munca 2020    Drept de sedere    Permise de munca BREXIT    permis de sedere in scop de detasare    OUG 194/2002 actualizata 2020    Permis de sedere    Permis de sedere BREXIT

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 41/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Regimul strainilor. Dreptul de sedere acordat in vederea desfasurarii de activitati comerciale
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, SENTINTA CIVILA NR. 1527/07. 04. 2009