(7) Procedura de restituire a sumelor achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se aproba prin ordin comun al viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice, si al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice.
Art. 46
Sumele realizate din cheltuielile judiciare avansate de stat din bugetele aprobate Ministerului Justitiei si Ministerului Public pentru desfasurarea proceselor penale, care sunt suportate de parti sau de alti participanti la proces, in conditiile prevazute de Codul de procedura penala, precum si din amenzile judiciare se constituie venit la bugetul de stat si se vireaza intr-un cont distinct de venituri al acestuia. Ministerul Finantelor Publice comunica lunar Ministerului Justitiei informatiile privind sumele virate in acest cont . Executarea silita a hotararii se va efectua prin organele de executare din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a caror raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul, potrivit legislatiei privind executarea silita a creantelor fiscale.
Art. 47
Impozitul pe veniturile realizate din activitati desfasurate de avocati, notari publici si executori judecatoresti se constituie venit la bugetul de stat si se vireaza intr-un cont distinct de venituri al acestuia. Ministerul Finantelor Publice comunica lunar Ministerului Justitiei informatiile privind sumele virate in acest cont .
Art. 48
(1) Avansarea remuneratiei curatorului special numit de instanta in conditiile art. 58 si 167 din Codul de procedura civila este in sarcina persoanei ale carei interese sunt ocrotite prin numirea curatorului.
(2) Instanta poate stabili, prin incheierea prevazuta de art. 58 alin. (4) din Codul de procedura civila, ca avansarea remuneratiei curatorului sa se faca de cealalta parte, cand o asemenea masura este in interesul continuarii procesului.
(3) Sumele avansate cu titlu de remuneratie a curatorului special se includ in cheltuielile de judecata si vor fi puse in sarcina partii care pierde procesul .
Art. 49
(1) In mod exceptional, in cazuri urgente, care nu sufera amanare si daca nici nu sunt indeplinite conditiile pentru a proceda potrivit alin. (2) , instanta va incuviinta avansarea remuneratiei cuvenite curatorului special din bugetul statului. Sumele avansate din bugetul statului cu titlu de remuneratie pentru curatorul special constituie cheltuieli judiciare si vor fi puse in sarcina partii care pierde procesul .
(2) Obligatia de plata a cheltuielilor judiciare catre stat constituie creanta fiscala. Dispozitivul hotararii, cuprinzand obligatia de plata catre stat a sumelor avansate din bugetul statului, constituie titlu executoriu si se comunica de indata organelor competente. Articolul 46 este aplicabil.
(3) Daca partea ocrotita prin numirea curatorului a pierdut procesul si este lipsita de venituri sau face parte dintr-o categorie pentru care legea prevede acordarea asistentei juridice gratuite, sumele avansate din bugetul statului raman in sarcina acestuia.
Art. 50
(1) Nivelul taxelor judiciare de timbru prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se actualizeaza anual cu indicele ratei inflatiei, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice si a Ministerului Justitiei.
(2) In aplicarea prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Justitiei si Ministerul Finantelor Publice pot elabora norme metodologice.
Art. 51
Instantele de judecata vor folosi sistemul informatic de management al dosarului in instanta pentru inregistrarea si gestionarea informatiilor referitoare la taxele de timbru, pe tipuri de actiuni si cereri, corelate cu temeiul legal specific fiecarui tip. Inregistrarile rezultate cu privire la taxele judiciare de timbru se vor efectua si se vor putea utiliza centralizat. Prin regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti se va stabili modalitatea de completare a campurilor in sistemul informatic.
Art. 52
- Articolul 592 din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 441 din 22 mai 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"- Art. 592
Cererea adresata instantei privind pronuntarea unei hotarari care sa consfinteasca intelegerea partilor rezultata din acordul de mediere se taxeaza potrivit legii."
Art. 53
- Articolul 36 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"- Art. 36
Pentru plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, pentru recursul formulat impotriva hotararii judecatoresti prin care s-a solutionat plangerea, precum si pentru orice alte cereri incidente se percep taxele judiciare de timbru prevazute de lege."
Art. 54
In cuprinsul actelor normative aplicabile la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, toate trimiterile facute la Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, se considera a fi facute la prezenta ordonanta de urgenta .
Art. 55
Pentru cererile si actiunile introduse pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, timbrul judiciar se aplica, respectiv taxele judiciare de timbru se stabilesc si se platesc in cuantumul prevazut de legea in vigoare la data introducerii lor.
*) Prin Decizia nr. 25/2020, Inalta Curte de Casatie si Justitie admite recursul si, in interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 55 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca:
In cazul proceselor incepute sub imperiul Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, tuturor cererilor formulate in cadrul acestora, cereri accesorii, incidentale si incidente procedurale, precum si cailor de atac, ordinare si extraordinare, le sunt aplicabile, in ceea ce priveste taxa judiciara de timbru, dispozitiile acestei legi, iar nu cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/2013.
Art. 56
- Art. 56 a fost abrogat la 24-iul-2017 de Art. V din Legea 177/2017
Art. 57
(1) In cazul cererilor prin care se solicita pronuntarea unei hotarari care tine loc de act autentic de instrainare a unor bunuri imobile, instanta de judecata va solicita extras de carte funciara pentru bunurile imobile ce au carte funciara deschisa sau certificat de sarcini pentru imobilele care nu au carte funciara deschisa, certificat fiscal emis de compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale si dovada debitelor la zi ale cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari.
(2) Dispozitiile art. 20 din Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
(3) In cazul acestor cereri, daca instanta de judecata va dispune efectuarea unei expertize tehnice judiciare, aceasta va fi avizata de oficiul de cadastru si publicitate imobiliara.
Art. 58
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
a) Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
Decizia C.C.R. nr. 749/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Codul de Procedura Civila precum si ale unor dispozitii din OUG 80/2013 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 29/2019 - respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (2) din OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Stabilirea taxei judiciare de timbru independent de natura pricinii Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, incheierea din 11 aprilie 2016
Cereri consecutive de acordare a ajutorului public judiciar formulate cu rea-credinta Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 780 din 14 aprilie 2016
Cerere de reexaminare a taxei judiciare de timbru Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 3001 din 9 octombrie 2014
Dovada platii taxei judiciare de timbru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR. 700 din 02.04.2013
Obligatia de timbrare a caii de atac exercitata de o societate intrata in insolventa Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR. 260 din 05.02. 2013
Anularea cererii ca insuficient timbrata.Neindicarea valorii obiectului cererii de chemare in judecata Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR.12 din 16.01. 2013
Ajutorul public judiciar � beneficiari, forme, conditii de acordare Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Restituirea/compensarea taxei de timbru Sursa: EuroAvocatura.ro