din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1916 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       4063 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
Politica Agricola Comuna (PAC) � common agricultural policy
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
Act adoptat de organele de stat,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.
Imprimat care se completeaza in vederea intocmirii unui act sau a unui tabel.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act adoptat de organele de stat,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.

(4) Alegatorii aflati in situatiile prevazute la alin. (2) pot vota pana cel mult la ora 23,59.

(5) 2 membri desemnati de biroul electoral al sectiei de votare, din cadrul acestuia, verifica la ora 21,00 daca in afara sediului sectiei de votare se afla alegatori care asteapta sa isi exercite dreptul de vot si constata si monitorizeaza ordinea in care acestia au acces in localul de vot.

CAPITOLUL IX:Observarea alegerilor

Art. 89

(1) La toate operatiunile efectuate de birourile electorale ale sectiilor de votare pot asista, in afara membrilor acestora, a operatorilor de calculator si a personalului de paza, candidatii, persoanele acreditate in conditiile prezentei legi, reprezentantii Autoritatii Electorale Permanente, membrii birourilor electorale de circumscriptie, ai oficiilor electorale si ai Biroul Electoral Central.

(2) In sensul prezentei legi, prin persoane acreditate se intelege urmatoarele:

a) observatori interni, desemnati de catre asociatii sau fundatii, care desfasoara activitati de aparare a democratiei si a drepturilor omului, acreditate de catre Autoritatea Electorala Permanenta;

b) reprezentanti ai institutiilor mass-media romanesti, acreditate de catre Autoritatea Electorala Permanenta;

c) observatori internationali, desemnati de catre organizatii straine sau internationale pentru observarea alegerilor ori invitati de catre autoritatile romane, acreditati de catre Autoritatea Electorala Permanenta;

d} reprezentanti ai institutiilor mass-media straine, acreditati de catre Autoritatea Electorala Permanenta;

e) delegati ai partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, acreditati de catre birourile electorale de circumscriptie, conform legii.

(3) Pana cel mai tarziu cu 15 zile inaintea datei alegerilor, asociatia sau fundatia care doreste sa isi desemneze observatori interni trebuie sa depuna o cerere la Autoritatea Electorala Permanenta prin care solicita acreditarea la scrutinul respectiv. Cererea trebuie sa fie insotita de documente din care rezulta ca asociatia sau fundatia desfasoara activitati de aparare a democratiei si a drepturilor omului si este legal constituita cu cel putin 6 luni inaintea datei alegerilor.

(4) Pana cel mai tarziu cu 15 zile inaintea datei alegerilor, institutia mass-media care doreste sa isi desemneze reprezentanti trebuie sa depuna o cerere la Autoritatea Electorala Permanenta prin care solicita acreditarea la scrutinul respectiv. Cererea trebuie sa fie insotita de documente din care rezulta ca institutia desfasoara activitati in domeniul mass-media.

(5) Pe baza documentului de acreditare emis de catre Autoritatea Electorala Permanenta, asociatia, fundatia sau institutia mass-media poate desemna ca observatori interni sau reprezentanti, dupa caz, numai persoane care nu au apartenenta politica .

(6) Acreditarea observatorilor internationali si a reprezentantilor institutiilor mass-media straine care solicita acest lucru se face de catre Autoritatea Electorala Permanenta.

(7) Contestatia privind acreditarea sau respingerea solicitarii de acreditare se solutioneaza de catre Curtea de Apel Bucuresti, in termen de doua zile de la data inregistrarii. Hotararea data este definitiva.

(8) Acreditarea emisa de Autoritatea Electorala Permanenta asociatiilor, fundatiilor si institutiilor mass-media romanesti da dreptul acestora de a desemna observatori interni si reprezentanti interni pe langa toate birourile electorale ale sectiilor de votare.

(9) Observatorii interni si reprezentantii institutiilor mass-media romanesti pot asista la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de votare numai pe baza ecusoanelor emise de catre asociatia, fundatia sau institutia mass-media romaneasca acreditata de catre Autoritatea Electorala Permanenta, insotite de actul de identitate.

(10) Procedura de acreditare, modelele documentelor de acreditare si ale ecusoanelor sunt stabilite prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente.

(11) Acreditarea delegatilor partidelor politice se face de catre birourile electorale de circumscriptie, conform procedurii stabilite prin decizie a Biroului Electoral Central, la cererea scrisa a conducerilor organizatiilor judetene ale partidelor politice, ale aliantelor politice si ale aliantelor electorale sau ale organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care nu au reprezentanti in birourile electorale ale sectiilor de votare, facuta cu cel putin 5 zile inaintea datei alegerilor.

(12) Observatorii internationali si reprezentantii institutiilor mass-media straine pot asista la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de votare numai pe baza documentului de acreditare emis de catre Autoritatea Electorala Permanenta, care este valabil si in copie, insotit de actul de identitate.

(13) Delegatii acreditati ai partidelor politice pot asista la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de votare numai pe baza documentului de acreditare emis de catre biroul electoral de circumscriptie, care este valabil si in copie, insotit de actul de identitate.

Art. 90

(1) Persoanele acreditate pot asista la operatiunile electorale in ziua votarii, incepand cu ora 6,00 si terminand cu momentul incheierii si semnarii de catre membrii biroului electoral al sectiei de votare a procesului-verbal de constatare a rezultatelor votarii in sectia respectiva.

(2) Persoanele acreditate nu pot interveni in niciun mod in organizarea si desfasurarea alegerilor, avand numai dreptul de a sesiza in scris presedintele biroului electoral in cazul constatarii unei neregularitati. Orice act de propaganda electorala, precum si incalcarea in orice mod a prevederilor prezentei legi atrag aplicarea sanctiunilor legale, suspendarea acreditarii de catre biroul electoral care a constatat abaterea, iar in ziua votarii, indepartarea imediata a persoanei respective din sectia de votare.

(3) La biroul electoral al sectiei de votare, persoanele acreditate pot stationa numai in spatiul stabilit in acest sens in sala de votare de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare.

CAPITOLUL X:Numararea voturilor si constatarea rezultatelor

Art. 91

La toate operatiunile ce tin de numararea voturilor participa membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare si pot asista candidatii, persoanele acreditate in conditiile prezentei legi, reprezentantii Autoritatii Electorale Permanente, membrii birourilor electorale de circumscriptie, ai oficiilor electorale si ai Biroului Electoral Central.

Art. 92

(1) Dupa inchiderea localului sectiei de vot, presedintele, in prezenta membrilor biroului electoral si a persoanelor acreditate, verifica starea sigiliilor de pe urnele de votare, sigileaza fanta urnelor de votare si introduce stampilele cu mentiunea "VOTAT" intr-un plic care se sigileaza prin aplicarea stampilei de control a sectiei de votare. Disparitia uneia sau a mai multor stampile se consemneaza in procesul-verbal prevazut la art. 93.

(2) Dupa efectuarea operatiunii prevazute la alin. (1) presedintele biroului electoral al sectiei de votare anuleaza buletinele de vot ramase neintrebuintate si consemneaza distinct, in procesele-verbale pentru fiecare tip de alegere, numarul buletinelor de vot anulate. In cazul in care exista pachete intacte cu buletine de vot, mentiunea "ANULAT" se inscrie o singura data pe pachetul respectiv si se aplica o singura data stampila de control .

(3) Se numara toti alegatorii din listele electorale permanente si suplimentare care au participat la vot si se consemneaza numarul lor in rubricile corespunzatoare din procesele-verbale. Se indosariaza listele electorale suplimentare in ordinea intocmirii lor.

(4) Pentru fiecare tip de alegere se aduna buletinele de vot utilizate asa cum rezulta din listele de alegator cu buletinele de vot neutilizate si anulate. Suma acestora, care trebuie sa corespunda cu numarul de buletine primite in cadrul sectiei de votare, se consemneaza in procesul-verbal. In cazul in care suma lor este alta decat numarul de buletine de vot primite, se precizeaza in procesul-verbal motivul pentru care apare eroarea, luandu-se in considerare si intampinarile si contestatiile adresate biroului electoral al sectiei de votare.

(5) In cazul in care suma nu se verifica, membrii biroului electoral al sectiei de votare pot avea opinii separate. Acestea se consemneaza in procesul-verbal.

(6) Dupa aceste operatiuni se procedeaza la deschiderea urnelor. Deschiderea urnelor se face in mod succesiv. Urmatoarea urna se deschide numai dupa ce se efectueaza numaratoarea buletinelor de vot si se consemneaza rezultatele in procesul-verbal de la urna anterioara.

(7) Presedintele va citi, cu voce tare, la deschiderea fiecarui buletin, denumirea competitorului electoral votat si va arata buletinul de vot celor prezenti.

(8) Pe formularul tipizat elaborat de Autoritatea Electorala Permanenta, unul dintre membrii biroului electoral, asistat de cel putin inca un membru al acestuia, consemneaza optiunea ce rezulta prin citirea fiecarui buletin de vot.

(9) Fiecare buletin de vot citit si consemnat in formular este asezat de catre presedinte, ajutat de ceilalti membri ai biroului electoral, intr-un pachet separat pentru fiecare competitor electoral.

(10) Pentru buletinele de vot nule, voturi albe, precum si pentru cele contestate se fac pachete separate.

(11) Sunt nule buletinele de vot care nu poarta stampila de control a biroului electoral al sectiei de votare, buletinele de vot avand alt model decat cel legal aprobat sau la care stampila este aplicata pe mai multe patrulatere ori in afara acestora. Aceste buletine de vot nu intra in calculul voturilor valabil exprimate.

(12) In cazul in care exista buletine de vot pentru care exista opinii diferite privind valabilitatea votului, acesta va fi atribuit unui candidat sau va fi considerat nul, in functie de parerea majoritatii membrilor biroului electoral al sectiei de votare.

(13) Sunt voturi albe buletinele care nu au aplicata stampila "VOTAT". Aceste buletine nu intra in calculul voturilor valabil exprimate.

Art. 921

(1) Operatorii de calculator asigura, in conditiile stabilite prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente, inregistrarea audiovideo neintrerupta a operatiunilor efectuate de catre membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare pentru numararea voturilor.

(2) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare asigura transmiterea prin mijloace electronice catre Biroul Electoral Central a fotografiei procesului-verbal privind consemnarea rezultatelor votarii, precum si a informatiilor provenite din verificarea corelarii datelor inscrise in procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii.

(3) Inregistrarile prevazute la alin. (1) si fotografiile proceselor-verbale prevazute la alin. (2) se realizeaza in localul de vot prin intermediul terminalelor informatice puse la dispozitie de Serviciul de Telecomunicatii Speciale.

(4) Serviciul de Telecomunicatii Speciale verifica existenta inregistrarilor prevazute la alin. (1) , consemneaza aspectele constatate in procesul-verbal de primire a terminalelor informatice, cu ocazia primirii acestora de la operatorii de calculator, si le transfera pe un mediu de stocare. Inregistrarile video-audio se pastreaza pentru o perioada de 12 luni de la data incheierii perioadei electorale, in conditiile legii.

(5) Serviciul de Telecomunicatii Speciale pune la dispozitia organelor competente sa constate contraventii si fraude electorale sau sa urmareasca infractiuni, la cererea acestora, copii ale inregistrarilor audiovideo prevazute la alin. (1) .

Art. 93





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.