din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1897 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       4055 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.

c) atribuirea mandatelor se face de biroul electoral de circumscriptie, in ordinea inscrierii candidatilor pe lista;

d) pentru candidatii independenti se atribuie fiecaruia cate un mandat, daca a obtinut un numar de voturi valabil exprimate cel putin egal cu coeficientul electoral pentru deputati sau pentru senatori, dupa caz; candidatii independenti participa la repartizarea mandatelor numai in prima etapa, cea de la nivelul circumscriptiei; un candidat independent nu poate primi decat un singur mandat;

e) voturile ramase, adica cele neutilizate sau inferioare coeficientului electoral, obtinute de listele de candidati ale partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale ce intrunesc conditia prevazuta la alin. (2) , precum si mandatele ce nu au putut fi atribuite de biroul electoral de circumscriptie se comunica de acesta Biroului Electoral Central, pentru a fi repartizate centralizat.

(7) Biroul Electoral Central insumeaza, separat pentru Senat si pentru Camera Deputatilor, voturile neutilizate si pe cele inferioare coeficientului electoral de circumscriptie din toate circumscriptiile electorale, pentru fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care intruneste conditia prevazuta la alin. (2) ; numarul voturilor astfel obtinute de fiecare partid politic, alianta politica si alianta electorala se imparte la 1, 2, 3, 4 etc., facandu-se atatea operatii de impartire cate mandate nu au putut fi atribuite la nivelul circumscriptiilor electorale; valoarea zecimala a catului obtinut din aceste impartiri se va trunchia dupa a 15-a zecimala, fara rotunjire; caturile rezultate din impartire, indiferent de lista din care provin, se clasifica in ordine descrescatoare, pana la concurenta numarului de mandate neatribuite; cel mai mic dintre aceste caturi constituie coeficientul electoral national, pentru senatori si, separat, pentru deputati; fiecarui partid politic, fiecarei aliante politice sau aliante electorale i se repartizeaza atatea mandate de deputati sau, dupa caz, de senatori, de cate ori coeficientul electoral national se cuprinde in numarul total al voturilor valabil exprimate pentru partidul politic, alianta politica sau alianta electorala respectiva, rezultat din insumarea nationala a voturilor neutilizate si a celor inferioare coeficientului electoral de circumscriptie .

(8) Desfasurarea mandatelor repartizate pe circumscriptii electorale se face de Biroul Electoral Central, dupa cum urmeaza:

a) pentru fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, carora le-au revenit mandate potrivit alin. (7) , se imparte numarul voturilor neutilizate si ai celor inferioare coeficientului electoral de circumscriptie, din fiecare circumscriptie electorala, la numarul total al voturilor valabil exprimate pentru acel partid politic, acea alianta politica sau alianta electorala avut in vedere la repartizarea mandatelor nationale; rezultatul astfel obtinut pentru fiecare circumscriptie se inmulteste cu numarul de mandate cuvenite partidului, aliantei politice, aliantei electorale sau organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale; datele obtinute se ordoneaza descrescator la nivelul tarii si, separat, descrescator in cadrul fiecarei circumscriptii; in circumscriptiile in care doua sau mai multe partide politice, aliante politice, aliante electorale, organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, in urma calculelor facute, nu pot fi departajate in vederea determinarii repartitorului circumscriptiei respective, departajarea pentru ordonarea descrescatoare se va face avand in vedere intai numarul voturilor ramase neutilizate in respectiva circumscriptie, apoi numarul de voturi valabil exprimate in cadrul circumscriptiei, apoi numarul voturilor valabil exprimate la nivel national, iar, in final, daca niciunul din criteriile anterioare nu duce la departajare, prin tragere la sorti, organizata de Biroul Electoral Central; pentru fiecare circumscriptie se iau in calcul primele partide politice, aliante politice, aliante electorale sau organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, in limita mandatelor ce au ramas de repartizat in circumscriptia respectiva; ultimul numar din aceasta operatiune reprezinta repartitorul acelei circumscriptii; in continuare, se procedeaza la repartizarea mandatelor pe circumscriptii in ordinea partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, precum si a circumscriptiilor din lista ordonata pe tara, astfel: primul numar din lista ordonata la nivel national se imparte la repartitorul circumscriptiei de la care provine, rezultand numarul de mandate ce ii revin in circumscriptia respectiva; in continuare se procedeaza identic cu numerele urmatoare din lista ordonata la nivel national; in situatia in care s-a epuizat numarul de mandate cuvenite unui partid politic, unei aliante politice, unei aliante electorale sau unei organizatii a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale ori dintr-o circumscriptie electorala, operatiunea se continua fara acestea; daca numarul din lista ordonata la nivel national este mai mic decat repartitorul de circumscriptie, se acorda un mandat;

b) in cazul in care nu este posibila acordarea mandatelor in ordinea ce rezulta din aplicarea prevederilor lit. a) , Biroul Electoral Central are in vedere circumscriptia electorala in care partidul politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale are cel mai mare numar de candidati sau un candidat, carora nu li s-au atribuit mandate, iar daca si astfel au ramas mandate neindividualizate pe circumscriptii, circumscriptia electorala in care partidul politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale are cele mai multe voturi neutilizate ori cele mai multe voturi inferioare coeficientului electoral de circumscriptie;

c) daca dupa aplicarea prevederilor lit. a) si b) au mai ramas mandate nedesfasurate pe circumscriptii, Biroul Electoral Central le stabileste pe baza acordului partidelor politice, aliantelor politice sau aliantelor electorale carora li se cuvin aceste mandate, potrivit alin. (4) , iar in lipsa unui acord, prin tragere la sorti, in termen de 24 de ore de la incheierea operatiunilor anterioare.

(9) Mandatele desfasurate pe listele de candidati, potrivit alin. (8) , se atribuie candidatilor de biroul electoral de circumscriptie, in ordinea inscrierii acestora pe lista .

(10) Biroul electoral de circumscriptie elibereaza certificatul doveditor al alegerii senatorilor si deputatilor carora li s-au atribuit mandate, in termen de 24 de ore de la incheierea fiecarei operatiuni de atribuire.

(11) In cazul in care organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale opteaza pentru depunerea aceleiasi liste de candidati in toate circumscriptiile electorale, mandatul de deputat revine, in ordinea inscrierii, candidatului aflat pe lista organizatiei minoritatii nationale respective.

(12) Mandatul prevazut la alin. (11) este atribuit la nivel national de catre Biroul Electoral Central pentru fiecare minoritate nationala in parte, conform art. 56, organizatiei minoritatii respective care a castigat cele mai multe voturi valabil exprimate la nivel national.

*) Prevederile art. 56 alin. (1) si ale art. 94 alin. (12) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente, cu modificarile si completarile ulterioare, se interpreteaza in sensul ca se refera atat la organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care si-au depus listele de candidati la Biroul Electoral Central, cat si la organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care si-au depus listele de candidati la birourile electorale de circumscriptie .

(13) Candidatii inscrisi in liste care nu au fost alesi sunt declarati supleanti ai listelor respective. In caz de vacanta a mandatelor de senatori sau de deputati alesi pe liste de candidati, supleantii ocupa locurile devenite vacante, in ordinea in care sunt inscrisi in liste, daca, pana la data validarii mandatului pentru ocuparea locului vacant, partidele politice sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din partea carora au candidat supleantii confirma in scris, sub semnatura conducerii partidelor politice sau a organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, ca supleantii fac parte din partidul politic respectiv ori din organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale.

Art. 95

(1) Biroul electoral de circumscriptie incheie, separat, cate un proces-verbal pentru Senat si pentru Camera Deputatilor privind toate operatiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor si atribuirea mandatelor.

(2) Procesul-verbal cuprinde:

a) numarul total al alegatorilor prevazuti in listele electorale din circumscriptia electorala, cu respectarea formulei: pct. a = pct. a1 + pct. a2 + pct. a3;

- Art. 95, alin. (2) , litera A. din titlul I, capitolul X a fost abrogat la 10-mar-2018 de Art. 1, punctul 2. din Legea 51/2018

1.a1) numarul total al alegatorilor potrivit listelor electorale permanente, cu respectarea formulei:

pct. a1 > = pct. b1;

2.a2) numarul total al alegatorilor potrivit listelor electorale suplimentare, cu respectarea formulei:

pct. a2 > = pct. b2;

3.a3) numarul total al alegatorilor potrivit extrasului de pe listele electorale permanente si suplimentare, cu respectarea formulei:

pct. a3 > = pct. b3;

b) numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne, inscrisi in listele electorale din circumscriptia electorala, cu respectarea formulei:

pct. b = pct. b1 + pct. b2

1.b1) numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne, inscrisi in listele electorale permanente;

2.b2) numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne, inscrisi in listele electorale suplimentare;

3.b3) numarul total al alegatorilor care au votat prin intermediul urnei speciale;

c) numarul buletinelor de vot primite, cu respectarea formulei:

pct. c > = pct. d + pct. e + pct. f + pct. g;

d) numarul buletinelor de vot neintrebuintate si anulate;

e) numarul total al voturilor valabil exprimate, cu respectarea formulei:

pct. e < = [pct. b - (pct. f + pct. g) ; pct. e = suma voturilor valabil exprimate la pct. h;

f) numarul voturilor nule;

g) numarul voturilor albe;

h) numarul voturilor valabil exprimate obtinute de fiecare lista de candidati si candidat independent;

i) modul de atribuire a mandatelor, potrivit art. 94, prenumele si numele candidatilor alesi, precum si, dupa caz, partidul politic, alianta politica sau alianta electorala care i-a propus;

j) mandatele ce nu au putut fi atribuite la nivelul circumscriptiei electorale, precum si voturile valabil exprimate ce urmeaza a fi insumate, potrivit art. 94, pe intreaga tara;

k) expunerea, pe scurt, a intampinarilor, contestatiilor si hotararilor luate de biroul electoral de circumscriptie .

(21) Procesele-verbale intocmite de biroul electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii cuprind, pe langa elementele prevazute la alin. (2) , urmatoarele date:

a) numarul total al alegatorilor, potrivit listelor electorale pentru votul prin corespondenta;

b) numarul total al alegatorilor care au votat prin corespondenta, inscrisi in listele electorale pentru votul prin corespondenta;

c) numarul plicurilor exterioare expediate;

d) numarul plicurilor exterioare sau interioare anulate.

(3) Procesul-verbal, impreuna cu intampinarile, contestatiile si procesele-verbale primite de la birourile electorale ale sectiilor de votare si de la oficiile electorale, dupa caz, formand un dosar, incheiat, sigilat, stampilat si semnat de membrii biroului electoral, se inainteaza, sub paza personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne, la Biroul Electoral Central, in termen de cel mult 48 de ore de la primirea comunicarii Biroului Electoral Central referitoare la desfasurarea, pe circumscriptii electorale, a mandatelor repartizate centralizat la nivel national.

(4) Buletinele de vot intrebuintate trebuie pastrate in deplina siguranta, ambalate, sigilate si etichetate, pe fiecare sectie de votare, la birourile electorale de circumscriptie si la sediile misiunilor diplomatice, respectiv ale oficiilor consulare, pana la data publicarii rezultatelor alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 96

(1) Biroul Electoral Central rezolva intampinarile si contestatiile depuse, dupa care incheie cate un proces-verbal separat pentru Senat si pentru Camera Deputatilor, cuprinzand, pe intreaga tara:





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.