din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3571 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       3798 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Act adoptat de organele de stat,
Act prin care un organ de jurisdictie se recunoaste competent sa rezolve cererea ce i-a fost adresata
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Act adoptat de organele de stat,
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act adoptat de organele de stat,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Puterile publice existente in stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Act adoptat de organele de stat,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.

d) vanzarea produselor editoriale;

e) taxe de participare la sesiuni, conferinte si manifestari stiintifice;

f) alte activitati asimilate, efectuate pe baza de contracte sau in parteneriat public-privat ori cu alte institutii publice;

g) finantari nerambursabile.

(5) Cheltuielile privind activitatile prevazute la art. 106 alin. (1) lit. b) -e) se finanteaza din veniturile proprii ale Centrului "Expert electoral".

TITLUL III:Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 108

(1) Cheltuielile pentru efectuarea operatiunilor electorale se suporta de la bugetul de stat .

(2) Sediul si dotarea Biroului Electoral Central si ale biroului electoral al circumscriptiei electorale pentru romanii cu domiciliul sau resedinta in afara tarii se asigura de catre Guvern, ale birourilor electorale de circumscriptie, de catre prefecti si de presedintii consiliilor judetene, respectiv de catre primarul general al municipiului Bucuresti, iar ale oficiilor electorale, precum si ale birourilor electorale ale sectiilor de votare, de catre primar, impreuna cu prefectii.

(3) Actele intocmite in exercitarea drepturilor electorale prevazute in prezentul titlu sunt scutite de taxa de timbru.

Art. 109

(1) Guvernul asigura, pentru sprijinirea activitatii birourilor electorale, statisticienii necesari, Autoritatea Electorala Permanenta, impreuna cu Ministerul Afacerilor Interne, personalul tehnic auxiliar necesar, iar Autoritatea Electorala Permanenta, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, asigura personalul auxiliar la biroul electoral al circumscriptiei pentru romanii cu domiciliul sau resedinta in afara tarii.

(11) Primarii pot asigura personal tehnic auxiliar necesar pentru sprijinirea activitatii birourilor electorale ale sectiilor de votare.

(2) Pe perioada cat functioneaza birourile si oficiile electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar si operatorii de calculator se considera detasati si primesc o indemnizatie stabilita prin hotarare a Guvernului, la propunerea Autoritatii Electorale Permanente. Presedintii birourilor electorale, loctiitorii acestora si membrii primesc indemnizatia de la data incheierii proceselor-verbale de investire.

(3) Pentru indemnizatiile prevazute la alin. (2) se retine, se datoreaza si se vireaza numai impozitul pe venit, potrivit legii.

Art. 1091

(1) Pe durata functionarii birourilor si a oficiilor electorale, autoritatile si institutiile publice la care sunt angajate persoanele prevazute la art. 109 le asigura acestora plata drepturilor salariale, a indemnizatiilor de detasare, precum si a oricaror alte diurne si drepturi banesti cuvenite potrivit legii.

(2) Primirea indemnizatiei stabilite conform art. 109 alin. (2) nu afecteaza dreptul de a primi alte diurne, indemnizatii, pensii sau alte drepturi banesti cuvenite in baza unor legi speciale.

(3) Membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din tara si operatorii de calculator ai acestora au dreptul sa primeasca, la cerere, o zi libera platita de la locul de munca, in ziua urmatoare zilei votarii, pe baza adeverintei eliberate in acest sens de catre biroul electoral judetean, biroul electoral al sectorului municipiului Bucuresti sau Autoritatea Electorala Permanenta, dupa caz.

(4) La cerere, membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate primesc adeverinte de la presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate care atesta activitatea desfasurata in sectia de votare.

(5) Fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare in vederea participarii la procesul electoral ale presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate, ale loctiitorilor acestora, precum si ale membrilor birourilor electorale pentru sectiile de votare din strainatate propusi de catre sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe, in limitele prevazute de Hotararea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 110

(1) Autoritatea Electorala Permanenta, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicatii Speciale si al Institutului National de Statistica, asigura implementarea si gestionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal, pe baza datelor si informatiilor din Registrul electoral si Registrul sectiilor de votare.

(2) Normele metodologice privind functionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal, selectia si desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare se aproba prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente.

(3) Pentru implementarea si functionarea pe durata alegerilor a Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal se va utiliza, de regula, infrastructura informatica detinuta de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si de unitatile de invatamant, sub coordonarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale.

(4) Serviciul de Telecomunicatii Speciale asigura serviciile de telefonie speciala si de comunicatii de voce si date, necesare birourilor si oficiilor electorale, precum si functionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal. Sumele necesare pentru acoperirea acestor cheltuieli se asigura din bugetul de stat .

(5) Operatorii de calculator isi desfasoara activitatea in conditiile stabilite prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente.

(6) Repartizarea operatorilor de calculator selectati conform alin. (2) la sectiile de votare din tara se realizeaza prin decizie a Autoritatii Electorale Permanente.

(7) La o sectie de votare din tara pot fi repartizati cel mult 3 operatori de calculator .

(8) Pe langa operatorii de calculator repartizati la sectiile de votare din tara, Autoritatea Electorala Permanenta repartizeaza, la propunerea Serviciului de Telecomunicatii Speciale, cel putin cate un operator de calculator pe langa fiecare centru de votare din tara.

(9) In sensul prezentei legi, prin centru de votare din tara se intelege imobilul din tara unde functioneaza cel putin doua sectii de votare.

(10) Membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate indeplinesc si atributiile ce revin, potrivit legii, operatorilor de calculator .

(11) Autoritatile publice centrale si locale implicate, potrivit legii, in organizarea alegerilor sprijina implementarea si buna functionare a Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal cu personal propriu, denumit in continuare informaticieni.

Art. 111

Sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activitatile Ministerului Afacerilor Interne din domeniul ordinii si sigurantei publice pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor, respectiv sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor cu tiparirea proceselor-verbale pentru centralizarea rezultatului votarii la nivel national, se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, respectiv prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, pentru Institutul National de Statistica.

Art. 112

(1) Sumele necesare acoperirii cheltuielilor efectuate de catre institutiile prefectului pentru confectionarea stampilelor birourilor electorale de circumscriptie si a stampilelor de control ale sectiilor de votare, imprimarea buletinelor de vot, transportul, ambalarea si distribuirea materialelor, documentelor si a tipizatelor prevazute de lege pentru desfasurarea procesului electoral, precum si plata indemnizatiilor membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, ale birourilor electorale, plata personalului tehnic auxiliar al acestor birouri si a operatorilor de calculator din sectiile de votare se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, pentru institutiile prefectului.

(2) Sumele necesare acoperirii cheltuielilor efectuate de catre Ministerul Afacerilor Interne pentru plata hartiei efectiv consumate la imprimarea buletinelor de vot si confectionarea stampilelor cu mentiunea "VOTAT" si a timbrelor autocolante se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.

Art. 113

(1) Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale asigura hartia necesara pentru imprimarea buletinelor de vot, precum si transportul acesteia la Regia Autonoma AA�Monitorul OficialAA�.

(2) Cantitatea de hartie aflata in ambalaje originale intacte, ramasa neutilizata, se restituie Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale de unde a fost ridicata, in termen de 10 zile de la publicarea rezultatelor alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe baza de proces-verbal de predare-preluare.

(3) Plata hartiei efectiv consumate, dupa restituirea prevazuta la alin. (2) , facturata la pret de inregistrare in contabilitate, precum si a transportului hartiei restituite conform alin. (2) se face de catre Ministerul Afacerilor Interne, in termen de 30 de zile de la publicarea rezultatelor alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 114

(1) Odata cu data alegerilor, Guvernul stabileste, prin hotarare, la propunerea Autoritatii Electorale Permanente si a Ministerului Afacerilor Interne, calendarul actiunilor din cuprinsul perioadei electorale, cheltuielile necesare pregatirii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor si masurile tehnice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor. Hotararea privind stabilirea datei alegerilor, hotararea privind cheltuielile necesare pregatirii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor, hotararea privind masurile tehnice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor si hotararea pentru aprobarea programului calendaristic pentru realizarea actiunilor necesare organizarii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor se publica impreuna in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(2) Modelul listei electorale permanente, modelul listei electorale suplimentare, modelul extrasului de pe lista electorala permanenta si suplimentara, precum si al stampilelor birourilor electorale de circumscriptie si ale Biroului Electoral Central, modelul buletinului de vot, modelul stampilei de control si al stampilei cu mentiunea "VOTAT", modelul timbrului autocolant, modelul proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votarii si modelul certificatului doveditor al alegerii sunt stabilite prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(3) Predarea si primirea formularelor, stampilelor si celorlalte materiale necesare votarii se fac pe baza de proces-verbal.

(4) Autoritatea Electorala Permanenta stabileste un set de conditii minimale pe care trebuie sa le indeplineasca locatiile in care vor fi organizate sectiile de votare, precum si privind dotarea minimala a acestora.

(5) Ministerul Afacerilor Externe si Autoritatea Electorala Permanenta asigura informarea cetatenilor romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate cu privire la inregistrarea in Registrul electoral, conditiile de votare in strainatate, precum si la locurile de desfasurare a votarii in strainatate.

Art. 115

(1) Judecarea de catre instante a intampinarilor, a contestatiilor sau a oricaror altor cereri privind procesul electoral se face potrivit regulilor stabilite de lege pentru ordonanta presedintiala, cu participarea obligatorie a procurorului.





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.