din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2624 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       3829 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Oficiu electoral - organism electoral constituit la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, fara a avea atributia de a constata rezultatele alegerilor la acel nivel,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Reglementata in cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala, consta in inaintarea instantei de judecata competente a doasrului de cercetare penala,
Sau comiterea unei infractiuni, expresie folosita de legea penala, in t. VIII, art. 144, C. pen., partea generala, prin care se intelege savarsirea oricareia dintre faptele pe care legea le pedepseste
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Oficiu electoral - organism electoral constituit la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, fara a avea atributia de a constata rezultatele alegerilor la acel nivel,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Birou electoral - organism care se constituie pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor la nivel national,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act prin care un organ de jurisdictie se recunoaste competent sa rezolve cererea ce i-a fost adresata
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Act prin care un organ de jurisdictie se recunoaste competent sa rezolve cererea ce i-a fost adresata
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Confirmare intr-o anumita functie
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Birou electoral - organism care se constituie pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor la nivel national,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Act prin care un organ de jurisdictie se recunoaste competent sa rezolve cererea ce i-a fost adresata
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari

(3) Membrii birourilor si oficiilor electorale care nu reprezinta partide politice, aliante politice, aliante electorale sau, dupa caz, organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pot fi inlocuiti, in caz de deces, imbolnaviri sau accidente, de catre cei care i-au desemnat, cu respectarea, dupa caz, a conditiilor prevazute la art. 11, 13, 15 si 17.

Art. 91

(1) Membrul biroului electoral al sectiei de votare are obligatia de a face cunoscute alegatorilor numele, prenumele si functia in biroul electoral, prin intermediul unui ecuson, purtat in mod vizibil asupra sa.

(2) In relatiile cu ceilalti membri ai biroului electoral al sectiei de votare, precum si cu alegatorii si persoanele acreditate, membrul biroului electoral al sectiei de votare este obligat sa aiba un comportament bazat pe respect, buna-credinta, corectitudine si amabilitate, fiindu-i interzise manifestarile indecente.

Art. 10

Calitatea de membru al unui birou sau oficiu electoral inceteaza de drept in cazul in care s-a dispus trimiterea in judecata pentru savarsirea unei infractiuni prevazute la art. 385-391 din Codul penal. Constatarea cazului incetarii de drept a calitatii de membru al unui birou sau oficiu electoral se face, in termen de 48 de ore de la intervenirea cazului, de catre presedintele biroului electoral ierarhic superior, iar in cazul Biroului Electoral Central, de catre presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Dispozitiile art. 9 se aplica in mod corespunzator.

Art. 11

(1) La nivel national se constituie un Birou Electoral Central, format din 5 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, presedintele si vicepresedintii Autoritatii Electorale Permanente si din cel mult 12 reprezentanti ai partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, conform legii, precum si un reprezentant desemnat de grupul parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor.

(2) Desemnarea celor 5 judecatori se face de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in sedinta publica, in cea dea treia zi de la stabilirea datei alegerilor, prin tragere la sorti dintre judecatorii in exercitiu ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Data, ora si locul sedintei publice de tragere la sorti se anunta in scris partidelor politice de catre presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu cel putin o zi inainte de ziua desfasurarii, si se aduce la cunostinta publica prin presa scrisa si audiovizuala. La organizarea si desfasurarea tragerii la sorti poate participa cate un reprezentant, desemnat ca atare, al fiecarui partid politic. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de presedintele si de primmagistratul-asistent ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Procesul-verbal constituie actul de investire.

(3) In termen de 24 de ore de la investire, judecatorii desemnati aleg din randul lor, prin vot secret, presedintele Biroului Electoral Central si loctiitorul acestuia. In termen de 24 de ore de la alegerea presedintelui Biroului Electoral Central, biroul se completeaza cu presedintele si vicepresedintii Autoritatii Electorale Permanente, cu cate un reprezentant al partidelor politice parlamentare, precum si cu reprezentantul desemnat de Grupul parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor in numele organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale membre ale acestuia, comunicati in scris de catre acestea. Completarea Biroului Electoral Central cu reprezentantii partidelor politice parlamentare se face in ordinea descrescatoare a numarului cumulat de mandate obtinute la ultimele alegeri pentru Senat si Camera Deputatilor, in limita numarului maxim de 12 reprezentanti prevazut la alin. (1) . Stabilirea listei partidelor politice parlamentare si a numarului cumulat de mandate obtinute la ultimele alegeri pentru Senat si Camera Deputatilor se face pe baza comunicarii Autoritatii Electorale Permanente catre presedintele Biroului Electoral Central. Completarea Biroului Electoral Central se consemneaza intr-un proces-verbal, care constituie actul de investire. In aceasta organizare, Biroul Electoral Central indeplineste toate atributiile ce ii revin potrivit prezentei legi.

(4) In termen de doua zile de la ramanerea definitiva a candidaturilor, partidele politice neparlamentare, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, altele decat cele prevazute la alin. (3) , aliantele politice si aliantele electorale ale acestora care participa la alegeri comunica, in scris, Biroului Electoral Central numele si prenumele reprezentantilor lor. Comunicarile transmise dupa acest termen nu se mai iau in considerare.

(5) Desemnarea in Biroul Electoral Central a reprezentantilor formatiunilor politice prevazute la alin. (4) se face in ordinea descrescatoare a numarului de candidaturi ramase definitive din circumscriptiile electorale.

(6) In cazul in care, la desemnarea reprezentantilor formatiunilor politice prevazute la alin. (4) , ultimul loc de distribuit revine unor partide, organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale sau aliante care au depus acelasi numar de candidaturi, desemnarea reprezentantilor acestora se face, prin tragere la sorti, de presedintele Biroului Electoral Central, in prezenta persoanelor delegate de partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice sau aliantele electorale in cauza.

(7) Completarea Biroului Electoral Central cu reprezentantii formatiunilor politice prevazute la alin. (4) se face, in termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (4) , de presedintele Biroului Electoral Central, in prezenta membrilor biroului si a persoanelor delegate de partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice si aliantele electorale care au comunicat reprezentantii. Procesul-verbal intocmit de presedinte cu privire la modul de stabilire a reprezentantilor constituie actul de atestare a calitatii acestora de membri in Biroul Electoral Central.

(8) Competitorii electorali care desemneaza reprezentanti in Biroul Electoral Central potrivit prevederilor alin. (3) si (4) pot desemna si cate un loctiitor al acestora. Loctiitorul poate inlocui, cu aceleasi drepturi si obligatii, titularul respectiv, numai cand acesta nu poate participa la sedintele Biroului Electoral Central.

(9) In componenta prevazuta la alin. (1) Biroul Electoral Central adopta, in termen de doua zile de la constituire, un regulament de organizare si functionare, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si este obligatoriu pentru toate birourile si oficiile electorale.

(10) Aparatul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central este asigurat de catre Autoritatea Electorala Permanenta si Ministerul Afacerilor Interne, iar statisticienii necesari, de catre Institutul National de Statistica.

Art. 12

(1) Biroul Electoral Central are urmatoarele atributii principale:

a) urmareste aplicarea unitara a dispozitiilor legale privitoare la alegeri si asigura interpretarea unitara a prevederilor acestora;

b) asigura publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a listei cuprinzand denumirea si semnele electorale ale partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale legal constituite, care au dreptul sa participe la alegeri, si comunica lista tuturor birourilor electorale de circumscriptie, imediat dupa constituirea acestora;

c) rezolva intampinarile referitoare la propria sa activitate si contestatiile cu privire la activitatea birourilor electorale de circumscriptie; contestatiile se solutioneaza prin decizii care sunt obligatorii pentru biroul electoral in cauza, precum si pentru autoritatile si institutiile publice la care se refera, sub sanctiunile prevazute de prezenta lege;

d) preia listele de sustinatori ai listelor de candidati propuse de partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice, aliantele electorale, in cazul in care acestea opteaza sa depuna listele de sustinatori la nivel national si comunica birourilor electorale de circumscriptie lista competitorilor electorali cu drept de a depune candidaturi in toate circumscriptiile electorale;

e) face publicatiile si afisarile prevazute de prezenta lege cu privire la candidaturi;

f) centralizeaza, pe baza comunicarilor primite de la birourile electorale de circumscriptie, numarul de candidaturi definitive depuse de catre partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale; comunica situatia centralizata, in termen de 24 de ore de la intocmire, comisiei speciale a Senatului si Camerei Deputatilor pentru atribuirea timpilor de antena, precum si Societatii Romane de Televiziune si Societatii Romane de Radiodifuziune;

g) stabileste, pe baza proceselor-verbale transmise de birourile electorale de circumscriptie, lista partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si a organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au intrunit pragul electoral, precum si lista celor care nu au intrunit pragul electoral si comunica birourilor electorale de circumscriptie si da publicitatii, in termen de 24 de ore de la constatare, aceste liste;

h) anuleaza alegerile dintr-o sectie de votare sau circumscriptie electorala in cazul in care constata ca votarea sau stabilirea rezultatului alegerilor a avut loc prin frauda electorala;

i) poate dispune renumararea voturilor intr-o sectie de votare sau refacerea centralizarii voturilor si rezultatului alegerilor dintr-o circumscriptie electorala in situatia in care constata, pe baza probelor administrate, ca au fost comise erori ori au fost inregistrate neconcordante intre datele inregistrate in procesele-verbale;

j) totalizeaza rezultatul national, pe baza proceselor-verbale primite de la birourile electorale constituite la niveluri inferioare;

k) transmite Autoritatii Electorale Permanente, dupa publicarea rezultatelor alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, materialele necesare redactarii Cartii albe a alegerilor;

l) stabileste, la nivel national, numarul de mandate ce revin in fiecare circumscriptie electorala fiecarui partid politic, fiecarei aliante politice, aliante electorale, organizatii a cetatenilor apartinand unei minoritati nationale, fiecarui candidat independent care participa in alegeri in conditiile prezentei legi;

m) atesta atribuirea unui mandat de deputat organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care a intrunit conditiile prevazute la art. 56 si elibereaza certificatul doveditor deputatului desemnat pe aceasta baza;

n) trimite spre publicare rezultatele finale ale alegerilor catre Regia Autonoma "Monitorul Oficial";

o) organizeaza si implementeaza un sistem de colectare de date si de informare periodica a opiniei publice privind prezenta populatiei la vot;

p) indeplineste orice alte atributii ce ii revin potrivit prezentei legi.

(2) In cazul in care, pentru solutionarea unei contestatii, sunt necesare verificari de fapt, acestea se efectueaza in prezenta unui judecator din Biroul Electoral Central. Asemenea verificari nu se pot face in ziua alegerilor.

(3) Cererea de anulare a alegerilor dintr-o sectie de votare sau circumscriptie electorala pentru frauda electorala se poate face numai de catre competitorii electorali care au participat la alegeri in circumscriptia electorala respectiva. Cererea se depune la Biroul Electoral Central in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii votarii, sub sanctiunea decaderii. Cererea trebuie temeinic motivata si insotita de dovezile pe care se intemeiaza. Lipsa probelor atrage respingerea cererii. Cererea poate fi admisa numai daca cel care a sesizat nu este implicat in producerea fraudei si numai daca se stabileste ca aceasta a fost de natura sa modifice atribuirea mandatelor. Solutionarea cererii de anulare a alegerilor de catre Biroul Electoral Central se face in cel mult 3 zile de la data inregistrarii acesteia. Decizia Biroului Electoral Central poate fi atacata in termen de 24 de ore de la data aducerii la cunostinta publica la Inalta Curte de Casatie si Justitie, care solutioneaza in termen de cel mult 3 zile de la data sesizarii. In termen de cel mult 10 zile de la data ramanerii definitive a admiterii cererii de anulare a alegerilor prin hotarare judecatoreasca definitiva se organizeaza un nou scrutin, in sectiile de votare sau in circumscriptia electorala unde s-a constatat frauda electorala. Biroul de circumscriptie electorala impreuna cu autoritatile administratiei publice locale vor asigura buna desfasurare a noului scrutin, cu aplicarea corespunzatoare a dispozitiilor prezentei legi. Pana la obtinerea noilor rezultate se suspenda operatiunile electorale privind numararea voturilor si constatarea rezultatelor.

(4) Prin frauda electorala se intelege, in sensul prezentei legi, orice fapta incriminata de lege care are loc inaintea, in timpul sau dupa incheierea votarii ori in timpul numararii voturilor si incheierii proceselor-verbale si care are ca rezultat denaturarea vointei alegatorilor si crearea de avantaje concretizate prin mandate in plus pentru un competitor electoral.

(5) In exercitarea atributiilor ce ii revin potrivit prevederilor prezentei legi, Biroul Electoral Central adopta decizii si hotarari. Hotararile Biroului Electoral Central se dau pentru interpretarea unitara a legii si sunt general obligatorii. Deciziile Biroului Electoral Central se dau in aplicarea prevederilor prezentei legi, precum si in solutionarea intampinarilor si contestatiilor pe care este competent sa le solutioneze. Deciziile Biroului Electoral Central sunt obligatorii pentru toate autoritatile, institutiile publice, birourile electorale, precum si pentru toate organismele cu atributii in materie electorala, de la data aducerii la cunostinta in sedinta publica. Deciziile se aduc la cunostinta in sedinta publica si prin orice mijloc de publicitate, iar hotararile se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(6) Biroul Electoral Central isi inceteaza activitatea in termen de 48 de ore de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a rezultatului alegerilor, potrivit prevederilor prezentei legi.

Art. 13

(1) La nivelul fiecareia dintre cele 43 de circumscriptii electorale se constituie un birou electoral de circumscriptie format din 3 judecatori, un reprezentant al Autoritatii Electorale Permanente si din cel mult 12 reprezentanti ai partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, conform prezentei legi, in circumscriptia electorala respectiva. Biroul electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii are sediul in municipiul Bucuresti.

(2) Desemnarea celor 3 judecatori se face in sedinta publica, in termen de 21 de zile de la data inceperii perioadei electorale, de catre presedintele tribunalului, prin tragere la sorti dintre judecatorii in exercitiu ai tribunalului judetean, respectiv ai Tribunalului Bucuresti, pentru Circumscriptia Electorala Bucuresti si pentru circumscriptia electorala pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii. Data sedintei se aduce la cunostinta publica, prin presa, de presedintele tribunalului, cu cel putin 48 de ore inainte. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de presedinte, ce constituie actul de investire. In termen de 24 de ore de la desemnare, judecatorii, prin vot secret, aleg presedintele biroului electoral de circumscriptie si loctiitorul acestuia. Din acel moment, biroul astfel constituit indeplineste toate atributiile ce ii revin potrivit prezentei legi, urmand a fi completat cu reprezentantul Autoritatii Electorale Permanente, reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, conform prezentei legi.

(3) In termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (2) , biroul electoral de circumscriptie se completeaza cu un reprezentant al Autoritatii Electorale Permanente.

(4) Biroul electoral de circumscriptie, constituit potrivit alin. (1) -(3) , indeplineste toate atributiile ce ii revin potrivit prezentei legi.

(5) In termen de 48 de ore de la data constituirii birourilor electorale de circumscriptie, partidele politice parlamentare, precum si Grupul parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor trebuie sa comunice, in scris, birourilor electorale de circumscriptie numele si prenumele reprezentantilor lor care vor face parte din acestea. Comunicarile transmise dupa acest termen nu se iau in considerare.

(6) In termen de 5 zile de la data pana la care se pot propune candidaturile, partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice si aliantele electorale care participa la alegeri, altele decat cele prevazute la alin. (5) , trebuie sa comunice, in scris, birourilor electorale de circumscriptie numele si prenumele reprezentantilor lor care vor face parte din acestea. Comunicarile transmise dupa acest termen nu se iau in considerare.

(7) Completarea birourilor electorale de circumscriptie cu reprezentantii partidelor politice parlamentare si cu reprezentantul Grupului parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor, ale caror date privind identitatea au fost comunicate conform alin. (5) , se face in termen de 24 de ore de la data expirarii termenului prevazut la alin. (5) , in ordinea numarului cumulat de mandate obtinute la ultimele alegeri pentru Senat si Camera Deputatilor.

(8) Completarea birourilor electorale de circumscriptie cu reprezentantii partidelor politice, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantelor politice si aliantelor electorale care participa la alegeri, ale caror date privind identitatea au fost comunicate conform alin. (6) , se face in termen de 48 de ore de la data expirarii termenului prevazut la alin. (6) , in ordinea numarului candidaturilor definitive in circumscriptia electorala respectiva. In caz de egalitate a numarului de candidaturi, ordinea de completare a biroului electoral de circumscriptie, pana la concurenta numarului maxim de membri, se stabileste prin tragere la sorti, in sedinta publica.

(9) Oficiile electorale se organizeaza la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti si sunt alcatuite dintr-un presedinte, un loctiitor al acestuia, un reprezentant al Autoritatii Electorale Permanente si din cel mult 8 reprezentanti ai partidelor politice parlamentare si Grupului parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor in numele organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale membre ale acestuia.





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.