j) derularea sistematica in unitatile scolare, cel putin o data pe semestru, de programe de educatie pentru sanatate, inclusiv pentru dezvoltarea capacitatilor psihoemotionale, a competentelor sociale si interpersonale.
(4) Parintii sunt obligati sa solicite asistenta medicala pentru a asigura copilului cea mai buna stare de sanatate pe care o poate atinge si pentru a preveni situatiile care pun in pericol viata, cresterea si dezvoltarea copilului.
(5) In situatia exceptionala in care viata copilului se afla in pericol iminent ori exista riscul producerii unor consecinte grave cu privire la sanatatea sau integritatea acestuia, medicul are dreptul de a efectua acele acte medicale de stricta necesitate pentru a salva viata copilului, chiar fara a avea acordul parintilor sau al altui reprezentant legal al acestuia.
(6) Vizitele periodice ale personalului medical de specialitate la domiciliul gravidelor si al copiilor pana la implinirea varstei de un an sunt obligatorii, in vederea ocrotirii sanatatii mamei si copilului, educatiei pentru sanatate, prevenirii abandonului, abuzului, neglijarii, exploatarii si oricarei forme de violenta asupra copilului.
Art. 47
(1) Copilul are dreptul de a beneficia de un nivel de trai care sa permita dezvoltarea sa fizica, mentala, spirituala, morala si sociala.
(2) Parintilor sau, dupa caz, reprezentantilor legali, le revine responsabilitatea de a asigura cele mai bune conditii de viata necesare cresterii si dezvoltarii copiilor; parintii sunt obligati sa le asigure copiilor locuinta, precum si conditiile necesare pentru crestere, educare, invatatura, pregatire profesionala, precum si un mediu de viata sanatos.
Art. 48
(1) Copilul are dreptul de a beneficia de asistenta sociala si de asigurari sociale, in functie de resursele si de situatia in care se afla acesta si persoanele in intretinerea carora se gaseste.
(2) In cazul in care parintii sau persoanele care au, potrivit legii, obligatia de a intretine copilul nu pot asigura, din motive independente de vointa lor, satisfacerea nevoilor minime de locuinta, hrana, imbracaminte si educatie ale copilului, statul, prin autoritatile publice competente, este obligat sa asigure acestora sprijin corespunzator, sub forma de prestatii financiare, prestatii in natura, precum si sub forma de servicii, in conditiile legii.
(3) Parintii au obligatia sa solicite autoritatilor competente acordarea alocatiilor, indemnizatiilor, prestatiilor in bani sau in natura si a altor facilitati prevazute de lege pentru copii sau pentru familiile cu copii.
(4) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a informa parintii si copiii in legatura cu drepturile pe care le au, precum si asupra modalitatii de acordare a drepturilor de asistenta sociala si de asigurari sociale.
Art. 49
(1) Copilul cu handicap are dreptul la ingrijire speciala, adaptata nevoilor sale.
(2) Copilul cu handicap are dreptul la educatie, recuperare, compensare, reabilitare si integrare, adaptate posibilitatilor proprii, in vederea dezvoltarii personalitatii sale.
(3) In vederea asigurarii accesului la educatie, recuperare si reabilitare, copilul cu handicap poate fi scolarizat in alt judet/sector al municipiului Bucuresti decat cel de domiciliu, cu suportarea cheltuielilor din bugetul judetului/sectorului in care se afla unitatea de invatamant.
(4) Ingrijirea speciala trebuie sa asigure dezvoltarea fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala a copiilor cu handicap . Ingrijirea speciala consta in ajutor adecvat situatiei copilului si parintilor sai ori, dupa caz, situatiei celor carora le este incredintat copilul si se acorda gratuit, ori de cate ori acest lucru este posibil, pentru facilitarea accesului efectiv si fara discriminare al copiilor cu handicap la educatie, formare profesionala, servicii medicale, recuperare, pregatire, in vederea ocuparii unui loc de munca, la activitati recreative, precum si la orice alte activitati apte sa le permita deplina integrare sociala si dezvoltare a personalitatii lor.
(5) Organele de specialitate ale administratiei publice centrale si autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa initieze programe si sa asigure resursele necesare dezvoltarii serviciilor destinate satisfacerii nevoilor copiilor cu handicap si ale familiilor acestora in conditii care sa le garanteze demnitatea, sa le favorizeze autonomia si sa le faciliteze participarea activa la viata comunitatii.
Art. 50
(1) Copilul cu dizabilitati beneficiaza de asistenta medicala gratuita, inclusiv de medicamente gratuite, atat pentru tratamentul ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarii, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, in conditiile stabilite prin contractul-cadru.
(2) Parintele sau reprezentantul legal are obligatia de a respecta si/sau urma serviciile prevazute in planul de recuperare pentru copilul cu dizabilitati incadrat in grad de handicap .
SECTIUNEA 4: Educatie, activitati recreative si culturale
Art. 51
(1) Copilul are dreptul de a primi o educatie care sa ii permita dezvoltarea, in conditii nediscriminatorii, a aptitudinilor si personalitatii sale.
(2) Parintii copilului au cu prioritate dreptul de a alege felul educatiei care urmeaza sa fie data copiilor lor si au obligatia sa inscrie copilul la scoala si sa asigure frecventarea cu regularitate de catre acesta a cursurilor scolare.
(3) Copilul care a implinit varsta de 14 ani poate cere incuviintarea instantei judecatoresti de a-si schimba felul invataturii si al pregatirii profesionale.
Art. 52
(1) Ministerul Educatiei Nationale, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, precum si inspectoratele scolare si unitatile de invatamant, ca institutii ale administratiei publice locale cu atributii in domeniul educatiei, sunt obligate sa intreprinda masuri necesare pentru:
a) facilitarea accesului la educatia prescolara si asigurarea invatamantului general obligatoriu si gratuit pentru toti copiii;
b) dezvoltarea de programe de educatie pentru parintii tineri, inclusiv in vederea prevenirii violentei in familie;
c) organizarea de cursuri speciale de pregatire pentru copiii care nu pot raspunde la cerintele programei scolare nationale, pentru a nu intra prematur pe piata muncii;
d) organizarea de cursuri speciale de pregatire pentru copiii care au abandonat scoala, in vederea reintegrarii lor in sistemul national de invatamant;
e) respectarea dreptului copilului la timp de odihna si timp liber, precum si a dreptului acestuia de a participa liber la viata culturala si artistica;
f) prevenirea abandonului scolar din motive economice, luand masuri active de acordare a unor servicii sociale in mediul scolar, cum sunt: hrana, rechizite, transport si altele asemenea.
g) facilitarea accesului la programe de educatie pentru sanatate al tuturor elevilor inscrisi in invatamantul preuniversitar.
h) prevenirea si combaterea comportamentelor agresive, de excludere, de luare in deradere, umilitoare, si a oricarei alte forme de violenta psihologica - bullying, astfel cum este definita in Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, indreptate impotriva copiilor, in unitatile de invatamant;
i) prevenirea abandonului scolar la nivelul comunitatii, din motive precum mariajul timpuriu, respectiv sarcina la minore.
(2) In cadrul procesului instructiv-educativ, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de catre cadrele didactice, personalul didactic auxiliar si cel administrativ si de a fi informat asupra drepturilor sale, precum si asupra modalitatilor de exercitare a acestora. Pedepsele corporale sau alte tratamente degradante in cadrul procesului instructiv-educativ sunt interzise.
(21) Copiii, parintii, cadrele didactice, personalul didactic auxiliar si cel administrativ au obligatia de a mentine un climat pozitiv si incluziv in orice unitate de invatamant, care sa permita tuturor copiilor sa fie respectati si acceptati.
(22) Conducerea fiecarei unitati de invatamant are obligatia de a include in regulamentul de ordine interioara mecanisme de prevenire a comportamentelor prevazute la alin. (1) lit. h) .
(23) Prevenirea si combaterea oricarei forme de violenta psihologica - bullying in scoli se realizeaza cu respectarea principiului primordialitatii masurilor nepunitive bazate pe mediere si dialog si al participarii copiilor si parintilor in actiunile si campaniile derulate in acest sens.
(3) Copilul, personal si, dupa caz, reprezentat sau asistat de reprezentantul sau legal, are dreptul de a contesta modalitatile si rezultatele evaluarii si de a se adresa in acest sens conducerii unitatii de invatamant, in conditiile legii.
(4) Cadrele didactice au obligatia de a referi centrelor judetene de resurse si asistenta educationala/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala cazurile de abuz, neglijare, exploatare si orice alta forma de violenta asupra copilului si de a semnala serviciului public de asistenta sociala sau, dupa caz, directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, aceste cazuri .
Art. 53
(1) Copilul are dreptul la odihna si vacanta .
(2) Copilul trebuie sa beneficieze de timp suficient pentru odihna si vacanta, sa participe in mod liber la activitati recreative proprii varstei sale si la activitatile culturale, artistice si sportive ale comunitatii. Autoritatile publice au obligatia sa contribuie, potrivit atributiilor ce le revin, la asigurarea conditiilor exercitarii in conditii de egalitate a acestui drept .
(3) Autoritatile publice au obligatia sa asigure, potrivit atributiilor care le revin, locuri de joaca suficiente si adecvate pentru copii, in mod special in situatia zonelor intens populate.
CAPITOLUL III: Protectia speciala a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor sai
SECTIUNEA 1: Dispozitii comune
Art. 54
ICCJ: Persoana aflata in continuarea studiilor. Protectia si promovarea drepturilor copilului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Obligarea ambilor parinti sa ofere intretinere minorului Pronuntaţă de: Judecatoria Slatina, Sentinta civila nr. 8544 din 23.10.2012
Exercitarea autoritatii parintesti in conformitate cu interesul superior al copilului. Cenzurarea tranzactiei partilor de catre instanta de judecata Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia, Decizia nr. 89 din 26 iunie 2012
Dreptul parintelui de a avea legaturi personale cu minorul Pronuntaţă de: Tribunalul Tulcea, Decizia nr. 2/FM din 11.01.2012
Divort. Incredintarea minorului. Neindeplinirea conditiilor pentru constituirea consiliului de familie Pronuntaţă de: Judecatoria Motru, Sentinta civila nr. 146 din 23 ianuarie 2012
Stabilirea domiciliului minorilor la locuinta mamei. Obligarea tatalui la plata pensiei de intretinere Pronuntaţă de: Judecatoria Strehaia, Sentinta civila nr. 70 din 27 aprilie 2012
Divort. Exercitarea autoritatii parintesti in comun de catre ambii parinti Pronuntaţă de: Judecatoria Slatina, Sentinta civila nr. 4047 din 24 aprilie 2012
Cerere de inapoiere a minorului Pronuntaţă de: Tribunalul Botosani, Decizia nr. 96A din 20.09.2012
Conditii de admisibilitate a cererii de revizuire. Inscris prezentat ulterior solutiei retractate Pronuntaţă de: TRIBUNALUL CONSTANTA- SECTIA I CIVILA SENTINTA CIVILA NR.2756 din 23 mai 2012
Instituire plasament. Dispunere exercitare drepturi si obligatii parintesti Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr.643 din data 26.05.2011
Obligatia instantei de a stabili contributia lunara la intretinerea copilului pe timpul plasamentului � masura de protectie a drepturilor copilului sau piedica in calea celeritatii Sursa: Irina Maria Diculescu
Care sunt consecintele abandonului de familie? Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Necesitatea Prezumtiei de Custodie Comuna Sursa: EuroAvocatura.ro
Medierea, divortul si custodia minorului Sursa: EuroAvocatura.ro
Despre familie. Dispozitii generale (Art. 258 - 265 - Noul Cod Civil) Sursa: EuroAvocatura.ro
Proiectul noului Cod Civil va include si dispozitiile Dreptului Familiei Sursa: EuroAvocatura.ro