din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1691 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006

  Publicat: 16 Dec 2023       8364 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Documente atasate
Anexe_Legea_finantelor_locale_2024.docx
Legea 273/2006 privind finantele publice locale

Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale

Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Suma de bani acordata cu anticipatie de catre o persoana pentru procurarea unui bun, executarea unei lucrari sau pentru prestarea unui serviciu.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Suma de bani acordata cu anticipatie de catre o persoana pentru procurarea unui bun, executarea unei lucrari sau pentru prestarea unui serviciu.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Suma de bani acordata cu anticipatie de catre o persoana pentru procurarea unui bun, executarea unei lucrari sau pentru prestarea unui serviciu.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Contractul prin care o persoana, numita comodant, remite spre folosinta altei persoane, numita comodatar, un lucru nefungibil si neconsumptibil, cu obligatia pentru acesta de a-l restitui la termen in natura, in individualitatea sa (art.1560 Cod Civil).
Act adoptat de organele de stat,
Suma de bani acordata cu anticipatie de catre o persoana pentru procurarea unui bun, executarea unei lucrari sau pentru prestarea unui serviciu.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Conceptul de dezvoltare durabila se refera la o forma de crestere economica ce satisface nevoia de bunastare a societatii pe termen scurt, mediu si, mai ales, lung.
Conceptul de dezvoltare durabila se refera la o forma de crestere economica ce satisface nevoia de bunastare a societatii pe termen scurt, mediu si, mai ales, lung.
Debitor care se angajeaza alaturi de debitorul initial (numit delegant) sau in locul acestuia sa execute obligatia pe care delegantul o are fata de creditorul delegatar.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Data la care o obligatie devine exigibila si la care trebuie sa se plateasca o anumita suma, sa se presteze un serviciu,

*) Prin derogare de la prevederile art. 52 alin. (8) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile art. 54 alin. (8) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru proiecte culturale, spectacole si concerte, ordonatorii de credite pot efectua plati in avans de pana la 50%.

(9) Sumele reprezentand plati in avans, efectuate potrivit alin. (8) si nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate, pana la sfarsitul anului, in conditiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de catre institutiile publice care au acordat avansurile si se vor restitui bugetului din care au fost avansate.

(91) Prin exceptie de la prevederile alin. (9) :

a) sumele reprezentand plati in avans pentru implementarea programelor, proiectelor si actiunilor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, inclusiv din cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta, altele decat cele aferente Programului operational sectorial Transport si cele prevazute la lit. b) , pot fi justificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate pana la termenul stabilit pentru plata finala conform contractelor incheiate, cu respectarea eventualelor prevederi specifice din memorandumuri/acorduri/contracte/decizii/ordine de finantare;

b) sumele reprezentand plati in avans pentru implementarea unor proiecte si actiuni finantate in cadrul Programului operational sectorial Mediu pot fi justificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate pana la termenul stabilit pentru plata finala conform contractelor incheiate, cu respectarea eventualelor prevederi specifice din contracte/decizii/ordine de finantare si, dupa caz, memorandumuri/acorduri de imprumut . Proiectele si actiunile, precum si conditiile pentru aplicarea acestor prevederi se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

(92) In cazurile prevazute la alin. (91) , sumele reprezentand plati in avans si nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate pana la termenul stabilit pentru plata finala, in conditiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de catre institutiile publice care au acordat avansurile si se vor restitui bugetului din care au fost avansate, cu perceperea majorarilor de intarziere existente pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada cuprinsa intre data acordarii avansului si data recuperarii sumelor restante.

(10) In cazul nelivrarii bunurilor, neefectuarii lucrarilor si serviciilor angajate, pentru care s-au platit avansuri, recuperarea sumelor de catre institutia publica se face cu perceperea majorarilor de intarziere la nivelul celor existente pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada de cand s-au acordat si pana s-au recuperat.

(11) Fac exceptie de la prevederile alin. (9) situatiile expres reglementate prin dispozitii legale.

Art. 55: Plata salariilor

(1) Salariile la institutiile publice carora li se aplica prevederile prezentei legi se platesc o data pe luna pentru luna precedenta.

(2) Esalonarea platilor pe zile, pentru ordonatorii principali de credite si institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, se face de catre directia generala a finantelor publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite.

Art. 56: Regimul creditelor bugetare neutilizate de ordonatorii de credite

(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia de a analiza lunar necesitatea mentinerii unor credite bugetare pentru care, in baza unor dispozitii legale sau din alte cauze, sarcinile au fost desfiintate ori amanate si de a propune autoritatilor deliberative anularea creditelor respective.

(2) Pentru ultima luna a anului bugetar, termenul-limita pentru aplicarea prevederilor alin. (1) este 10 decembrie.

(3) Cu creditele bugetare anulate in conditiile alin. (1) se majoreaza fondul de rezerva bugetara la dispozitia autoritatilor deliberative.

Art. 57: Contul anual de executie

(1) Ordonatorii principali de credite intocmesc si prezinta spre aprobare autoritatilor deliberative, pana la data de 31 mai a anului urmator, conturile anuale de executie a bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) , in urmatoarea structura:

a) la venituri:

- prevederi bugetare initiale;

- prevederi bugetare definitive;

- incasari realizate;

b) la cheltuieli:

- credite bugetare initiale;

- credite bugetare definitive;

- plati efectuate.

(2) Trimestrial si anual, ordonatorii principali de credite intocmesc situatii financiare asupra executiei bugetare, care se depun la directiile generale ale finantelor publice. Dupa verificare, acestea intocmesc si depun la Ministerul Finantelor Publice situatii financiare centralizate privind executia bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) , pe ansamblul judetului, la termenele si potrivit normelor stabilite de acesta. Ministerul Finantelor Publice transmite spre informare Ministerului Administratiei si Internelor o situatie financiara centralizata privind executia bugetelor locale.

(21) Ministerul Finantelor Publice comunica trimestrial si anual unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale indicatori cu privire la executia bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) . Indicatorii se stabilesc prin metodologia aprobata prin ordin comun al ministrului administratiei si internelor si al ministrului finantelor publice, dupa consultarea prealabila a structurilor asociative ale autoritatilor administrativ-teritoriale.

(3) Ordonatorii principali de credite au obligatia sa intocmeasca si sa anexeze la situatiile financiare anuale rapoarte anuale de performanta, in care sa prezinte, pe fiecare program, obiectivele, rezultatele preconizate si pe cele obtinute, indicatorii si costurile asociate, precum si situatii privind angajamentele legale.

(4) Situatiile financiare anuale, inclusiv anexele la acestea, se prezinta de catre ordonatorii principali de credite, spre aprobare, autoritatilor deliberative.

Art. 58: Excedentul sau deficitul bugetar

(1) Excedentul anual al bugetului local rezultat la incheierea exercitiului bugetar, pe cele doua sectiuni, dupa efectuarea regularizarilor in limita sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prevazute la art. 6 lit. a) , a celor exceptate la art. 6 lit. b) si a transferurilor din bugetul de stat sau din alte bugete, precum si dupa achitarea platilor restante, se reporteaza in exercitiul financiar urmator si se utilizeaza, in baza hotararilor autoritatilor deliberative, astfel:

a) ca sursa de finantare a cheltuielilor sectiunii de dezvoltare;

b) pentru acoperirea temporara a golurilor de casa provenite din decalajele intre veniturile si cheltuielile sectiunilor de functionare si dezvoltare in anul curent, in limita disponibilului rezultat in urma aplicarii prevederilor lit. a) ;

c) pentru acoperirea definitiva a eventualelor deficite ale sectiunilor de functionare si dezvoltare, dupa caz, la sfarsitul exercitiului bugetar.

(11) Subventiile de la bugetul de stat catre bugetele locale, necesare sustinerii implementarii proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar, se reflecta in excedentul bugetului local si se utilizeaza in anul urmator cu aceeasi destinatie pentru care aceste fonduri au fost acordate, in cadrul sectiunii de dezvoltare, pana la finalizarea proiectelor respective.

(12) Prefinantarea acordata beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local, ramasa neutilizata la finele exercitiului bugetar, se reflecta in excedentul bugetului local si se utilizeaza in anul urmator cu aceeasi destinatie, in cadrul sectiunii de dezvoltare .

(13) Avansul acordat promotorilor de proiecte finantate din fonduri externe nerambursabile care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local, ramas neutilizat la finele exercitiului bugetar, se reflecta in excedentul bugetului local si se utilizeaza in anul urmator cu aceeasi destinatie, in cadrul sectiunii de dezvoltare .

(14) Acoperirea definitiva la sfarsitul anului, a eventualelor deficite ale sectiunilor de functionare si dezvoltare, dupa caz, se poate face in baza dispozitiei ordonatorului principal de credite, sau persoanei careia i s-au delegat aceste atributii, atunci cand deficitul rezultat la sfarsitul exercitiului bugetar, este mai mic sau egal cu sumele aprobate in baza hotararilor autoritatilor deliberative pentru destinatiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) .

(2) - Art. 58, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. I, punctul 29. din Ordonanta urgenta 63/2010.

(3) - Art. 58, alin. (3) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. I, punctul 29. din Ordonanta urgenta 63/2010.

(4) - Art. 58, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. I, punctul 29. din Ordonanta urgenta 63/2010.

*) Prin derogare de la prevederile art. 58, subventiile de la bugetul de stat catre bugetele locale, necesare sustinerii derularii proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar, se reflecta in excedentul bugetului local si, respectiv, in fondul de rulment, si vor fi utilizate in anul urmator cu aceeasi destinatie pentru care aceste fonduri au fost acordate, pana la finalizarea proiectelor respective.

*) Prin derogare de la prevederile art. 58 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele alocate pentru lucrarile de reparatie, intretinere curenta, punere in valoare, cercetare, conservare, consolidare si restaurare a Cetatilor dacice din Muntii Orastiei, precum si asigurarea serviciilor de supraveghere si paza ale acestor obiective, ramase neutilizate la sfarsitul anului bugetar de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, se reporteaza si raman la dispozitia acestora, urmand a fi utilizate cu aceeasi destinatie, in anii urmatori, pana la finalizarea obiectivelor de investitii, a proiectelor si actiunilor. Sumele ramase neutilizate dupa finalizarea obiectivelor de investitie si actiunilor se restituie la bugetul de stat .

Art. 59: Executia de casa a bugetelor locale

(1) Executia de casa a bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) se efectueaza prin unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului, evidentiindu-se in conturi distincte:

a) veniturile bugetare incasate pe structura clasificatiei bugetare;

b) efectuarea platilor dispuse de persoanele autorizate ale institutiilor publice, in limita creditelor bugetare si a destinatiilor aprobate potrivit dispozitiilor legale;

c) efectuarea operatiunilor de incasari si plati privind datoria publica interna si externa, rezultata din imprumuturi contractate sau garantate de stat, precum si cele contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, inclusiv a celor privind rambursarea ratelor la scadenta si plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si altor costuri aferente;

d) efectuarea altor operatiuni financiare in contul autoritatilor administratiei publice locale;

e) pastrarea disponibilitatilor reprezentand fonduri externe nerambursabile sau contravaloarea in lei a acestora, primite pe baza de acorduri si intelegeri guvernamentale si de la organisme internationale, si utilizarea acestora potrivit bugetelor aprobate;





Documente Atasate
Anexe_Legea_finantelor_locale_2024.docx

Afişează Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 273/2006    Legea 273/2006 actualizata 2024    Legea finantelor publice locale    Legea finantelor publice locale actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Prescrierea dreptului la actiune pentru recuperarea foloaselor nerealizate
Pronuntaţă de: Tribunalul Braila Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 157/2017, in sedinta publica din 22 martie 2017

Functionari publici. Plata sumelor reprezentand contravaloarea tichetelor de masa
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Targu Mures, Sectia Comerciala, de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 580/R din 26.05.2009

Contract de achizitie publica. Emitere act de adjudecare
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.987 din data 16.04.2010

Reintegrarea in functia detinuta anterior. Plata drepturilor salariale
Pronuntaţă de: Tribunalul Bihor - Hotarare nr. 2456/CA/2011 din data 12.10.2011