6. planificarea economico-financiara si bugetara pe perioada procedurii de redresare financiara, care presupune:
a) analiza tuturor veniturilor si cheltuielilor bugetare, recomandari pentru cresterea veniturilor si reducerea cheltuielilor, precum si elaborarea de rectificari ale bugetului local;
b) proiectia veniturilor si cheltuielilor pentru anul curent si pentru urmatorii 2 ani;
c) restructurarea conducerii, organizarii si gestionarii aparatului de specialitate al primarului, respectiv al consiliului judetean, a serviciilor si institutiilor publice de interes local sau judetean, dupa caz;
7. Stabilirea sarcinilor pentru indeplinirea prevederilor din planul de redresare financiara pe obiective, persoane responsabile si termene.
(8) Controlul executarii si indeplinirii masurilor cuprinse in planul de redresare financiara este realizat de comitetul pentru situatii de criza financiara.
(9) Planul de redresare financiara este supus spre aprobare autoritatii deliberative in termen de 3 zile lucratoare de la elaborare si va fi adoptat in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la depunere. In cazul in care planul de redresare financiara nu este adoptat, autoritatea deliberativa se intruneste in termen de 3 zile lucratoare de la data dezbaterii in ultima sedinta pentru reanalizarea acestuia. Daca planul de redresare financiara nu se adopta, acesta se considera aprobat in forma propusa de initiator.
(10) Planul de redresare financiara poate fi modificat, la cererea ordonatorului principal de credite, ori de cate ori este necesar, in cazul in care apar date, informatii sau fapte necunoscute la momentul aprobarii acestuia, daca acestea pot impiedica procesul de redresare financiara. Noul plan este elaborat de ordonatorul principal de credite impreuna cu membrii comitetului pentru situatii de criza financiara si se supune aprobarii autoritatii deliberative.
(11) Ordonatorul principal de credite are obligatia ca in perioada desfasurarii procedurii de redresare a crizei financiare sa asigure functionarea eficienta si eficace a serviciilor publice esentiale.
(12) Autoritatea deliberativa declara, la cererea ordonatorului principal de credite si cu avizul consultativ ai comitetului pentru situatii de criza financiara, incetarea situatiei de criza financiara, prin adoptarea unei hotarari, daca:
a) criteriile prevazute la alin. (1) nu s-au mai evidentiat timp de 180 de zile calendaristice;
b) sunt indeplinite criteriile pentru declararea starii de insolventa, prevazute de art. 75, caz in care unitatea administrativ-teritoriala este supusa procedurii insolventei, prevazuta de prezenta lege.
(13) Situatia de criza financiara, respectiv incetarea acesteia, se inregistreaza, in termen de 5 zile de la declararea situatiei de criza financiara, de catre ordonatorul principal de credite, respectiv de la aprobarea incetarii starii de criza financiara, in registrul local al situatiilor de criza financiara a unitatilor administrativ-teritoriale, care este gestionat de directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Acestea vor comunica lunar situatiile de deschidere sau de inchidere a crizelor financiare inregistrate Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi inregistrate in registrul national al situatiilor de criza financiara a unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 75: Insolventa
*) - art. 75 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2008 (n. n. - vezi art. 86 alin. 1 lit. b)
(1) Insolventa este starea patrimoniului unitatii administrativ-teritoriale caracterizata prin existenta unor dificultati financiare, prin lipsa acuta de disponibilitati banesti, ce conduce la neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, pe o anumita perioada de timp . Insolventa este prezumata in una dintre urmatoarele situatii:
a) neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din cheltuielile prevazute in bugetul general al unitatilor administrativ-teritoriale, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu comercial;
b) neachitarea drepturilor salariale izvorate din raporturile de munca si prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei.
(2) Orice creditor sau grup de creditori care are una ori mai multe creante certe, lichide si exigibile impotriva unei unitati administrativ-teritoriale, cu o valoare insumata care depaseste 50% din bugetul acesteia pe o perioada de 120 de zile consecutive, poate introduce la tribunalul in a carui circumscriptie isi are sediul unitatea administrativ-teritoriala o cerere de deschidere a procedurii insolventei acestei unitati administrativ-teritoriale.
(3) In termen de 30 de zile de la solicitarea oricarei persoane interesate, ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia furnizarii situatiei economico-financiare si a concluziei de incadrare sau neincadrare in prevederile alin. (1) .
(4) Ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia ca, in termen de 15 zile de la constatarea starii de insolventa care a intervenit potrivit alin. (1) , sa solicite deschiderea procedurii privind insolventa unitatii administrativ-teritoriale, prin cerere depusa la tribunalul in a carui circumscriptie se afla unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia de a notifica deschiderea procedurii de insolventa creditorilor si oricaror persoane interesate.
(5) Introducerea prematura, cu rea-credinta, de catre ordonatorul principal de credite a cererii prevazute la alin. (4) atrage raspunderea acestuia, in conditiile legii, pentru prejudiciile pricinuite partii interesate.
(6) Judecatorul-sindic, prin hotararea de deschidere a procedurii de insolventa, va numi un administrator.
(7) In termen de 30 de zile calendaristice administratorul judiciar elaboreaza planul de redresare a insolventei, impreuna cu ordonatorul principal de credite, cu avizul directiei generale a finantelor publice judetene sau al Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti si al camerei de conturi teritoriale.
(8) Administratorul sau ordonatorul principal de credite, dupa caz, are obligatia ca in perioada desfasurarii procedurii de insolventa sa asigure furnizarea eficienta si eficace a serviciilor publice esentiale, in conditiile legii.
(9) Planul de redresare a insolventei va cuprinde:
a) masurile de restabilire a viabilitatii financiare a unitatii administrativ-teritoriale;
b) masurile de continuare a prestarii serviciilor esentiale ale unitatii administrativ-teritoriale, pe toata perioada insolventei acesteia;
c) planul de achitare a debitelor catre creditori.
(10) Planul de redresare a insolventei se supune aprobarii consiliului local, in termen de 10 zile de la intocmirea conform prevederilor alin. (7) , si devine obligatoriu atat pentru autoritatea deliberativa, cat si pentru ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale.
(11) In caz de neadoptare in termenul prevazut la alin. (10) , administratorul va propune judecatorului-sindic emiterea hotararii de preluare a atributiilor de ordonator principal de credite de catre administrator.
(12) Administratorul va monitoriza respectarea planului de redresare a insolventei.
(13) In caz de nerespectare a planului de redresare a insolventei, administratorul va propune judecatorului-sindic suspendarea atributiilor de ordonator principal de credite si emiterea hotararii de preluare a atributiilor de ordonator de credite de catre administrator.
(14) Ordonatorului principal de credite si autoritatii deliberative a unitatii administrativ-teritoriale le este interzisa exercitarea oricaror atributii cu implicatii financiare pe toata perioada gestionarii situatiei de insolventa, conform prevederilor alin. (11) -(13) , atributii care se exercita exclusiv de administratorul numit in conditiile alin. (6) , (11) sau (13) .
(15) In cazul in care nu mai sunt indeplinite conditiile starii de insolventa a unitatii administrativ-teritoriale, judecatorul-sindic pronunta o sentinta de inchidere a procedurii, chiar daca nu au fost stinse toate creantele cuprinse in planul de redresare a starii de insolventa. Restul creantelor nestinse in procedura de insolventa vor fi cuprinse in planul de redresare a starii de criza financiara. Sentinta de inchidere a procedurii este notificata de administratorul judiciar directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru efectuarea mentiunii in registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.
(16) Prin inchiderea procedurii insolventei, administratorul este descarcat de orice indatoriri sau responsabilitati cu privire la aplicarea procedurii fata de ordonatorul principal de credite, fata de patrimoniul unitatii administrativ-teritoriale, precum si fata de creditori. In termen de 30 de zile de la notificarea prevazuta la alin. (15) , intre administrator si ordonatorul principal de credite se incheie un proces-verbal de predare-primire cu privire la operatiunile derulate in timpul procedurii insolventei.
(17) Unitatea administrativ-teritoriala revine la statutul de criza financiara, iar ordonatorul principal de credite si consiliul local isi reiau atributiile si vor proceda conform art. 74 la aplicarea intocmai a planului de redresare financiara pentru iesirea unitatii administrativ-teritoriale din criza financiara.
(18) Cheltuielile ocazionate cu plata indemnizatiei administratorului si indeplinirea procedurii de redresare a insolventei reprezinta cheltuieli ale unitatii administrativ-teritoriale si se suporta din bugetul acesteia.
(19) Situatia de deschidere a procedurii de insolventa, respectiv de inchidere a acesteia, se inregistreaza in termen de 5 zile de la declararea situatiei de insolventa, respectiv de la notificarea hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii de catre ordonatorul principal de credite, in registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale, care este gestionat de directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Acestea vor comunica lunar situatiile de deschidere sau de inchidere a procedurilor de insolventa inregistrate Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi inregistrate in registrul national al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 751: Exceptii
Prevederile art. 14 alin. (6) -(8) si ale art. 49 alin. (6) -(13) nu se aplica unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale care intra in procedura de criza financiara, respectiv de insolventa, potrivit legii speciale prevazute la art. 85.
CAPITOLUL VII: Dispozitii institutionale
Art. 76: Comitetul pentru finante publice locale
(1) Se infiinteaza Comitetul pentru finante publice locale, organism cu rol consultativ in procesul de elaborare a unor reglementari cu caracter financiar, care privesc in mod direct bugetele locale si de stabilire a sumelor de echilibrare ce se aloca anual de la bugetul de stat pentru bugetele locale, structura de tip partenerial, fara personalitate juridica.
(2) Comitetul pentru finante publice locale este compus din cate un reprezentant desemnat de:
a) Parlamentul Romaniei;
b) Ministerul Administratiei si Internelor;
c) Ministerul Finantelor Publice;
d) structura asociativa a comunelor din Romania;
e) structura asociativa a oraselor din Romania;
Prescrierea dreptului la actiune pentru recuperarea foloaselor nerealizate Pronuntaţă de: Tribunalul Braila Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 157/2017, in sedinta publica din 22 martie 2017
Functionari publici. Plata sumelor reprezentand contravaloarea tichetelor de masa Pronuntaţă de: Curtea de Apel Targu Mures, Sectia Comerciala, de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 580/R din 26.05.2009
Contract de achizitie publica. Emitere act de adjudecare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.987 din data 16.04.2010
Reintegrarea in functia detinuta anterior. Plata drepturilor salariale Pronuntaţă de: Tribunalul Bihor - Hotarare nr. 2456/CA/2011 din data 12.10.2011