din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1733 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006

  Publicat: 16 Dec 2023       8362 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Documente atasate
Anexe_Legea_finantelor_locale_2024.docx
Legea 273/2006 privind finantele publice locale

Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale

Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Imprumuturile din emisiunile de obligatiuni reprezinta contravaloarea obligatiunilor emise prin subscriptie publica, potrivit legii.
Pierderea increderii in moneda unei tari sau in alte active financiare ale acesteia,
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Comune, orase, municipii si judete.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Moneda nationala a unei tari, in numerar sau disponibil in cont, ce indeplineste functia de instrument de plata si de rezerva de plata pe plan international.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Comune, orase, municipii si judete.
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Act adoptat de organele de stat,
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Comune, orase, municipii si judete.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Consiliile locale ale comunelor, ale oraselor si ale municipiilor, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile locale ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor si consiliile judetene.
Suma platita unei persoane, fizice sau juridice (mandatar) pentru intermedierea unor activitati comerciale, bancare, bursiere etc.
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ suprem de control financiar si de jurisdictie financiara,care functioneaza pe lenga Parlamentul Romaniei.
Organ suprem de control financiar si de jurisdictie financiara,care functioneaza pe lenga Parlamentul Romaniei.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ suprem de control financiar si de jurisdictie financiara,care functioneaza pe lenga Parlamentul Romaniei.

Vpt-2 - veniturile proprii realizate in cel de-al 2-lea an anterior celui in care se solicita contractarea/garantarea;

Vpt-1 - veniturile proprii realizate in anul anterior celui in care se solicita contractarea/garantarea;

Vct-3- veniturile din valorificarea unor bunuri, potrivit art. 29, in cel de-al 3-lea an anterior celui in care se solicita contractarea/garantarea;

Vct-2- veniturile din valorificarea unor bunuri, potrivit art. 29, in cel de-al 2-lea an anterior celui in care se solicita contractarea/garantarea;

Vct-1- veniturile din valorificarea unor bunuri, potrivit art. 29, in anul anterior celui in care se solicita contractarea/garantarea.

(41) Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale care au inregistrat plati restante la data de 31 decembrie a anului anterior, neachitate pana la data solicitarii avizului Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, sau care au inregistrat deficit al sectiunii de functionare la sfarsitul anului anterior solicitarii nu au dreptul la contractarea sau garantarea de imprumuturi .

(42) Sunt exceptate de la prevederile alin. (41) unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care se afla in procedura de criza financiara sau insolventa si care solicita imprumuturi sau garantii pentru refinantarea datoriei publice locale, potrivit planului de redresare a crizei financiare sau insolventei, dupa caz.

(43) In cazul imprumuturilor pentru refinantarea datoriei publice locale, totalul datoriilor anuale, reprezentand rate scadente de capital, dobanzi si comisioane aferente imprumuturilor refinantate, nu se ia in considerare la determinarea incadrarii in limita prevazuta la alin. (4) . Totalul datoriilor anuale, reprezentand rate scadente de capital, dobanzi si comisioane aferente imprumuturilor contractate si/sau garantate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pentru asigurarea prefinantarii si/sau cofinantarii proiectelor care beneficiaza de fonduri externe nerambursabile de preaderare si postaderare de la Uniunea Europeana, nu se ia in considerare la determinarea incadrarii in limita prevazuta la alin. (4) .

(5) Conditiile prevazute la alin. (4) se aplica inclusiv pentru datoriile anuale care decurg din imprumuturile contractate si/sau garantate de stat pentru unitatile administrativ-teritoriale.

(51) Imprumuturile contractate si/sau garantate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pentru asigurarea prefinantarii si/sau cofinantarii proiectelor care beneficiaza de fonduri externe nerambursabile de preaderare si postaderare de la Uniunea Europeana sunt exceptate de la prevederile alin. (4) si (41) .

(6) In scopul calcularii acestei limite, pentru imprumuturile contractate si/sau garantate cu o rata variabila a dobanzii se va efectua calculul folosind rata dobanzii valabile la data intocmirii documentatiei.

(7) In scopul calcularii acestei limite, imprumuturile acordate in valuta vor fi luate in calcul la valoarea cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data efectuarii calculului.

(8) Ratele scadente aferente imprumuturilor, dobanzile si comisioanele datorate de unitatile administrativ-teritoriale se prevad in bugetul local sau, dupa caz, se pot contracta noi imprumuturi pentru achitarea ratelor scadente, in conditiile prevederilor prezentei legi.

(9) Toate acordurile de imprumut sau de garantare incheiate potrivit prevederilor prezentei legi vor fi considerate ca fiind pe deplin autorizate si vor constitui obligatii care pot fi impuse bugetelor locale respective.

(10) Pentru incadrarea in nivelul anual al deficitului bugetului general consolidat, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, pana la data de 1 noiembrie a fiecarui an, se aproba, prin hotarare a Guvernului, limitele anuale pentru finantarile rambursabile care urmeaza a fi contractate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale si pentru tragerile ce se pot efectua din finantarile rambursabile contractate sau care urmeaza a fi contractate, pe o perioada de 3 ani urmatori anului in care se aproba.

(11) La stabilirea limitelor prevazute la alin. (10) nu se includ finantarile rambursabile pentru prefinantarea si/sau cofinantarea proiectelor care beneficiaza de fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeana, inclusiv cele cuprinse in Planul Elen de Reconstructie si Dezvoltare Economica a Balcanilor - HiPERB, si tragerile din aceste finantari rambursabile, contractate sau care urmeaza a fi contractate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale.

(12) Comisia de autorizare a imprumuturilor locale autorizeaza finantarile rambursabile care urmeaza a fi contractate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum si tragerile ce se pot efectua din finantarile rambursabile contractate sau care urmeaza a fi contractate, in limita carora se pot efectua plati, cu incadrarea in limitele anuale prevazute la alin. (10) .

(13) Pe parcursul anului, in cazul in care o unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala are trageri autorizate in cadrul limitei pentru anul curent din finantari rambursabile contractate, ordonatorul principal de credite poate solicita comisiei de autorizare a imprumuturilor locale reautorizarea acestor trageri de la o finantare rambursabila la alta, in limita tragerilor totale autorizate pentru anul respectiv. In cazul in care din aceasta compensare de trageri autorizate pentru anul curent rezulta sume care trebuie autorizate pentru anul sau anii urmatori, acestea se autorizeaza cu incadrarea in limitele anuale, in conditiile legii.

(14) In cazul tragerilor din finantarile rambursabile contractate, a caror autorizare trebuie sa se incadreze in limitele anuale, in conditiile legii, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale au obligatia, ca pana la data de 15 august a fiecarui an, reprezentand data inregistrarii la registratura Ministerului Finantelor Publice, sa transmita Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale o notificare care sa cuprinda urmatoarele:

a) sumele autorizate pentru anul in curs;

b) sumele autorizate care vor fi trase pana la sfarsitul anului;

c) sumele autorizate ca trageri pentru anul in curs care sunt disponibilizate;

d) reprogramarea tragerilor pentru anii urmatori. Tragerile se reautorizeaza pentru anii urmatori pentru care exista disponibil din plafoanele de trageri, in conditiile legii. Sumele disponibilizate pentru anul in curs se utilizeaza pentru autorizarea de trageri aferente altor finantari rambursabile contractate de unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale.

*) Pentru anul 2018, termenul prevazut la art. 63 alin. (14) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta se inlocuieste cu data de 15 octombrie 2018.

(15) In cazul in care unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala nu isi indeplineste obligatia prevazuta la alin. (14) , Comisia de autorizare a imprumuturilor locale anuleaza sumele autorizate ca trageri pentru anul in curs si netrase pana la data de 31 august, conform ultimei raportari transmise de autoritatile administratiei publice locale in baza art. 62 alin. (10) . Tragerile se reautorizeaza pentru anii urmatori pentru care exista disponibil din plafoanele de trageri, in conditiile legii. Sumele disponibilizate pentru anul in curs se utilizeaza pentru autorizarea de trageri aferente altor finantari rambursabile contractate de unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale.

*) Pentru anul 2018, termenul prevazut la art. 63 alin. (15) se inlocuieste cu data de 31 octombrie 2018.

(16) In cazul in care sumele notificate conform alin. (14) lit. b) nu se utilizeaza pana la finele anului, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale platesc o penalitate de 2% din suma notificata si netrasa.

(17) Unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale au obligatia calcularii si achitarii, pana la data de 31 martie a anului urmator, a penalitatii prevazute la alin. (16) , care reprezinta venit la bugetul de stat .

(18) Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale sunt exceptate de la indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (16) si (17) in cazul neefectuarii pana la finele anului a tragerilor notificate conform alin. (14) lit. b) pentru ca finantatorii nu au disponibilizat sumele solicitate acestora de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, conform cererilor de tragere catre finantatori si a extraselor de cont de la sfarsitul anului aferente finantarilor rambursabile.

Art. 64: Fondul de risc

(1) Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de catre unitatile administrativ-teritoriale a imprumuturilor contractate de operatorii economici si serviciile publice de subordonare locala se constituie fondul de risc in afara bugetului local.

(2) Fondul de risc se pastreaza in conturi separate, deschise la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului, si se constituie distinct pentru garantii locale la imprumuturi interne si, respectiv, pentru garantii la imprumuturi externe.

(3) Fondul de risc se constituie din: sumele incasate sub forma de comisioane de la beneficiarii imprumuturilor garantate; dobanzile acordate de unitatile Trezoreriei Statului la disponibilitatile fondului; majorari de intarziere la nivelul celor existente pentru veniturile bugetare, aplicate pentru neplata in termen de catre beneficiarii imprumuturilor garantate a comisioanelor si, respectiv, a ratelor scadente, dobanzilor si comisioanelor aferente si, in completare, din bugetul local. In cazul in care se efectueaza plati din fondul de risc, aferente unor scadente neonorate de garantat, veniturile fondului de risc se reintregesc cu sumele recuperate de la acesta.

(4) Nivelul comisionului de risc se determina de catre ordonatorul principal de credite si se aproba de catre autoritatile deliberative . Acest comision se aplica asupra valorii imprumutului garantat.

(5) Sumele aflate in fondul de risc la sfarsitul anului se regularizeaza cu bugetul local, in limita sumelor primite de la acest buget, iar diferenta se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie. Contul de executie al fondului de risc se anexeaza la situatiile financiare.

Art. 65: Imprumuturi din contul curent general al Trezoreriei Statului

(1) In situatia in care, pe parcursul executiei, apar goluri temporare de casa ca urmare a decalajului dintre veniturile si cheltuielile bugetului local, acestea pot fi acoperite prin imprumuturi acordate de Ministerul Finantelor Publice din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului, numai dupa utilizarea excedentului din anii precedenti.

(2) Valoarea totala a imprumutului care poate fi angajat de autoritatile administratiei publice locale, potrivit prevederilor alin. (1) , este supusa urmatoarelor limite:

a) nu va depasi 5% din totalul veniturilor estimate a fi incasate pe durata anului bugetar in care se face imprumutul, in regim derogatoriu de la prevederile art. 63 alin. (4) ;

b) in conditiile prevederilor lit. a) , autoritatile administratiei publice locale nu pot angaja imprumuturi mai mari decat fondurile pe care le pot rambursa pe durata aceluiasi an bugetar.

(3) Rambursarea fondurilor imprumutate conform prevederilor prezentului articol va fi garantata cu veniturile estimate a fi incasate in anul bugetar respectiv, in conditiile respectarii garantarii, prin venituri, a celorlalte datorii publice locale.

(4) In situatia in care imprumutul prevazut la alin. (1) nu a fost restituit pana la 31 decembrie, directiile generale ale finantelor publice sunt autorizate sa execute contul unitatii administrativ-teritoriale in cauza.

Art. 66: Verificari exceptionale

(1) Activitatea autoritatilor administratiei publice locale va fi supusa unei verificari exceptionale de catre Curtea de Conturi, potrivit prevederilor prezentului articol, in urmatoarele situatii:

a) autoritatea administratiei publice locale nu isi ramburseaza toate obligatiile de plata pe termen scurt pana la sfarsitul anului bugetar in care au fost angajate imprumuturile;

b) daca, la un anumit moment pe durata anului bugetar, datoriile pe termen scurt ale autoritatii administratiei publice locale depasesc limita stabilita la art. 65 alin. (2) lit. a) ;

c) la sesizarea motivata a cel putin unei treimi din numarul membrilor ce compun autoritatea deliberativa.

(2) Curtea de Conturi va solicita autoritatilor administratiei publice locale care se afla in una dintre situatiile specificate la alin. (1) sa intocmeasca si sa depuna un plan de redresare la Curtea de Conturi si la directia generala a finantelor publice, prin care autoritatile administratiei publice locale se obliga sa se supuna prevederilor art. 65 alin. (2) in termen de 12 luni.

(3) Ministerul Finantelor Publice poate acorda din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului imprumuturi cu dobanda autoritatilor administratiei publice locale, in cadrul planului de redresare, in regim derogatoriu de la prevederile art. 63 alin. (4) si cu conditia ca acestea sa se angajeze la rambursarea acestor fonduri intr-un termen stabilit de Ministerul Finantelor Publice, dar care nu poate depasi 2 ani.

(4) Autoritatile administratiei publice locale vor raporta lunar la Curtea de Conturi si la directia generala a finantelor publice modul de realizare a masurilor cuprinse in planul de redresare prevazut la alin. (2) .





Documente Atasate
Anexe_Legea_finantelor_locale_2024.docx

Afişează Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 273/2006    Legea 273/2006 actualizata 2024    Legea finantelor publice locale    Legea finantelor publice locale actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Prescrierea dreptului la actiune pentru recuperarea foloaselor nerealizate
Pronuntaţă de: Tribunalul Braila Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 157/2017, in sedinta publica din 22 martie 2017

Functionari publici. Plata sumelor reprezentand contravaloarea tichetelor de masa
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Targu Mures, Sectia Comerciala, de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 580/R din 26.05.2009

Contract de achizitie publica. Emitere act de adjudecare
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.987 din data 16.04.2010

Reintegrarea in functia detinuta anterior. Plata drepturilor salariale
Pronuntaţă de: Tribunalul Bihor - Hotarare nr. 2456/CA/2011 din data 12.10.2011