CAPITOLUL V: Finantarea institutiilor publice
Art. 67: Finantarea institutiilor publice
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale institutiilor publice se asigura astfel:
a) integral din bugetul local;
b) din venituri proprii si din subventii acordate de la bugetul local;
c) integral din venituri proprii.
(2) Institutiile publice, finantate integral din bugetul local, varsa veniturile realizate la acest buget .
Art. 68: Veniturile proprii ale institutiilor publice
(1) Veniturile proprii ale institutiilor publice, finantate in conditiile art. 67 alin. (1) lit. b) si c) , se incaseaza, se administreaza, se utilizeaza si se contabilizeaza de catre acestea potrivit dispozitiilor legale.
(2) Veniturile proprii ale bugetelor institutiilor publice, finantate potrivit art. 67 alin. (1) lit. b) si c) , provin din prestari de servicii, chirii, manifestari culturale si sportive, concursuri artistice, publicatii, prestatii editoriale, studii, proiecte, valorificari de produse din activitati proprii sau anexe si altele.
Art. 69: Bunuri materiale si fonduri banesti primite de institutiile publice
(1) Institutiile publice mai pot folosi pentru desfasurarea activitatii lor bunuri materiale si fonduri banesti, primite de la persoane juridice si fizice sub forma de donatii si sponsorizari, cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Fondurile banesti acordate de persoanele juridice si fizice, primite in conditiile alin. (1) , in situatia institutiilor publice finantate integral de la buget, sunt varsate direct la bugetul local din care se finanteaza acestea. Cu aceste sume se majoreaza veniturile si cheltuielile bugetului local, iar fondurile respective se vor utiliza cu respectarea destinatiilor stabilite de transmitator.
(3) Cu fondurile banesti acordate de persoanele juridice si fizice in conditiile alin. (1) , in situatia institutiilor publice finantate potrivit prevederilor art. 67 alin. (1) lit. b) si c) , se vor majora bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora. Aceste institutii au obligatia de a prezenta, in anexa la contul de executie bugetara trimestriala si anuala, situatia privind sumele primite si utilizate in aceste conditii si cu care a fost majorat bugetul de venituri si cheltuieli .
(4) Bunurile materiale primite de institutiile publice in conditiile alin. (1) se inregistreaza in contabilitatea acestora.
Art. 70: Excedentele bugetelor institutiilor publice
(1) Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice, finantate in conditiile art. 67 alin. (1) lit. b) , se regularizeaza la sfarsitul anului cu bugetele locale din care sunt finantate, in limita sumelor primite de la acestea, daca legea nu prevede altfel.
(2) Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice, finantate potrivit art. 67 alin. (1) lit. c) , raman la dispozitia acestora, urmand a fi folosite in anul urmator cu aceeasi destinatie.
(3) Autoritatile deliberative pot hotari ca excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice subordonate, finantate potrivit art. 67 alin. (1) lit. c) , sa se preia ca venit la bugetul local, dupa deducerea sumelor incasate anticipat si a obligatiilor de plata .
Art. 71: Regimul de finantare a unor activitati ale institutiilor publice
(1) Autoritatile deliberative pot aproba infiintarea de activitati integral finantate din venituri proprii pe langa unele institutii publice, finantate potrivit art. 67 alin. (1) lit. a) , stabilind totodata domeniul de activitate, categoriile de venituri, natura cheltuielilor, sistemul de organizare si functionare a acestor activitati .
(2) Bugetele de venituri si cheltuieli pentru activitatile finantate integral din venituri proprii se aproba odata cu bugetul institutiei publice de care apartin.
(3) In situatia nerealizarii veniturilor prevazute in bugetele activitatilor finantate integral din venituri proprii, cheltuielile vor fi efectuate in limita veniturilor realizate.
(4) Excedentele rezultate din executia bugetelor de venituri si cheltuieli ale activitatilor finantate integral din venituri proprii se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie sau se preiau ca venit la bugetul local, potrivit hotararii autoritatilor deliberative.
Art. 72: Imprumuturi temporare pentru unele activitati sau institutii publice
(1) In cazul in care la infiintarea, in subordinea unor ordonatori principali de credite, a unor institutii si servicii publice sau a unor activitati finantate integral din venituri proprii, acestea nu dispun de fonduri suficiente, in baza documentatiilor temeinic fundamentate autoritatile deliberative pot aproba imprumuturi fara dobanda din bugetul local, pe baza de conventie .
(11) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , autoritatile deliberative pot aproba imprumuturi fara dobanda din bugetul local, pe baza de conventie, si pentru asigurarea implementarii proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile.
(2) Imprumuturile acordate in conditiile alin. (1) si (11) se ramburseaza integral in termen de un an de la data acordarii, cu exceptia celor pentru care termenul de rambursare este data restituirii transei finale din partea finantatorului, caz in care termenul de rambursare este de 5 zile lucratoare de la primirea transei finale.
(3) In situatia nerambursarii imprumuturilor la termenul stabilit, se vor aplica majorari de intarziere la nivelul celor existente pentru veniturile bugetare, potrivit legii.
Art. 73: Executia de casa a bugetelor institutiilor publice
(1) Institutiile si serviciile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile de pe langa unele institutii publice, finantate integral din venituri proprii, efectueaza operatiunile de incasari si plati prin unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului in a caror raza isi au sediul si unde au deschise conturile de venituri, cheltuieli si disponibilitati.
(2) Institutiile publice au obligatia de a transmite bugetul aprobat potrivit prevederilor prezentei legi la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.
(3) Autoritatile executive si presedintii consiliilor judetene au obligatia publicarii pe pagina de Internet a institutiilor publice si/sau prin afisaj public a proiectului de buget, a bugetului aprobat, a executiei bugetului, a evolutiei executiei bugetului, a rectificarii bugetului si a contului de executie, precum si actualizarea informatiilor cel putin o data pe trimestru.
CAPITOLUL VI: Criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale
Art. 74: Criza financiara
*) - art. 74 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2008 (n. n. - vezi art. 86 alin. 1 lit. b)
(1) Criza financiara este starea patrimoniului unitatii administrativ-teritoriale caracterizata prin existenta unor dificultati financiare, prin lipsa acuta de disponibilitati banesti, ce conduce la neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, pe o anumita perioada de timp . Criza financiara este prezumata in una dintre urmatoarele situatii:
a) neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 90 de zile si care depasesc 15% din cheltuielile prevazute in bugetul general al unitatii administrativ-teritoriale respective, cu exceptia celor aflate in litigiu comercial;
b) neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul local de venituri si cheltuieli sau in bugetele institutiilor sau serviciilor publice de interes local sau judetean, dupa caz, pe o perioada mai mare de 90 de zile de la data scadentei;
(2) Situatia de criza financiara poate fi sesizata de ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale, conducatorul compartimentului financiar-contabil din cadrul aparatului propriu de specialitate al autoritatilor administratiei publice locale, de ordonatorii secundari de credite si ordonatorii tertiari de credite din cadrul serviciilor publice subordonate consiliului local, de conducatorii societatilor comerciale sau ai regiilor autonome din subordinea consiliului local, de diversi creditori, de directorul directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti si de structurile teritoriale ale Curtii de Conturi . Sesizarea se face la directia generala a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti si la ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale care se afla in situatia de criza financiara.
(3) In termen de 30 de zile de la solicitarea oricarei persoane interesate, ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia furnizarii situatiei economico-financiare si a concluziei de incadrare sau neincadrare in prevederile alin. (1) .
(4) Ordonatorul principal de credite, in termen de 5 zile lucratoare de la constatarea crizei financiare, convoaca autoritatea deliberativa si sesizeaza directia generala a finantelor publice judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz.
(5) Autoritatea deliberativa ia act, in conditiile legii, de existenta situatiei de criza financiara, mandateaza ordonatorul principal de credite pentru elaborarea planului de redresare financiara si analizeaza propuneri care sa fie cuprinse in planul de redresare financiara prezentat de ordonatorul principal de credite.
(6) In termen de 30 zile calendaristice de la adoptarea hotararii prin care a fost declarata starea de criza financiara, ordonatorul principal de credite impreuna cu ceilalti membrii ai comitetului pentru situatii de criza financiara pregatesc un plan de redresare financiara a unitatii administrativ-teritoriale.
(7) Planul de redresare financiara cuprinde planificarea economico-financiara si bugetara pe perioada procedurii de redresare financiara, care presupune:
1. o prezentare a situatiei economico-financiare a unitatii administrativ-teritoriale;
2. masuri care sa asigure prestarea serviciilor publice esentiale de catre autoritatile administratiei publice locale pe durata aplicarii planului de redresare financiara;
3. masuri de imbunatatire a managementului financiar si a mecanismelor de control necesare pentru eficientizarea furnizarii serviciilor publice esentiale;
4. masuri de crestere a gradului de colectare a veniturilor proprii, precum si de generare de venituri suplimentare;
5. masuri pentru reducerea cheltuielilor;
Prescrierea dreptului la actiune pentru recuperarea foloaselor nerealizate Pronuntaţă de: Tribunalul Braila Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 157/2017, in sedinta publica din 22 martie 2017
Functionari publici. Plata sumelor reprezentand contravaloarea tichetelor de masa Pronuntaţă de: Curtea de Apel Targu Mures, Sectia Comerciala, de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 580/R din 26.05.2009
Contract de achizitie publica. Emitere act de adjudecare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.987 din data 16.04.2010
Reintegrarea in functia detinuta anterior. Plata drepturilor salariale Pronuntaţă de: Tribunalul Bihor - Hotarare nr. 2456/CA/2011 din data 12.10.2011