Motivele cererii sunt urmatoarele: 1. Legea trimisa spre promulgare are ca obiect de reglementare completarea si modificarea statutului deputatilor si al senatorilor, in special in ceea ce priveste incompatibilitatile, conflictele de interese si imunitatea parlamentarilor. La Articolul I, pct. 9, noua lege prevede o serie de incompatibilitati, dintre care unele sunt preluate din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare, precizand totodata ca ``Alte incompatibilitati cu calitatea de deputat sau de senator se pot stabili numai prin lege organica``. La Articolul IV din noul act normativ se prevede ca ``La data intrarii in vigoare a prezentei legi, orice dispozitii contrare se abroga``. Avand in vedere ca acest domeniu este unul esential pentru stabilirea integritatii demnitarilor si ca textele din noua lege sunt echivoce cu privire la aplicarea incompatibilitatilor stabilite prin alte acte normative, consideram necesar clarificarea de catre legiuitor a acestor dispozitii si stipularea lor in lege cu claritate si cu evitarea paralelismelor legislative, astfel cum impun normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000 si cum se retine in jurisprudenta Curtii Constitutionale. Totodata, apreciem ca nu au fost respectate normele de tehnica legislativa prevazute la Articolul 64 si Articolul 65 din Legea nr. 24/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, ce impun determinarea expresa a dispozitiilor normative vizate de abrogare, ceea ce poate determina aparitia unor situatii de incoerenta si instabilitate legislativa. 2. Printre cazurile de incetare a mandatului de deputat sau de senator datorata incompatibilitatii, prevazute la Articolul I, pct. 3 din noua lege, nu este inclusa situatia prin care se constata incompatibilitatea printr-un raport al Agentiei Nationale de Integritate, necontestat la instantele judecatoresti. Practic, datorita textului de lege ambiguu, se poate ajunge la situatia in care un parlamentar aflat in stare de incompatibilitate constatata de Agentia Nationala de Integritate, refuza sa notifice Biroul permanent al Camerei din care face parte cu privire la starea sa de incompatibilitate si isi continua exercitarea mandatului. De aceea, consideram ca o asemenea optiune a legiuitorului lipseste de continut activitatea Agentiei Nationale de Integritate . Pe de alta parte, in ceea ce priveste procedura declararii incompatibilitatii, reglementata la Articolul I, pct. 11 din noua lege, prevede derularea unor verificari in paralel celor ale Agentiei Nationale de Integritate intrucat starea de incompatibilitate se constata printr-o hotarare a plenului Camerei din care face parte deputatul sau senatorul in cauza, in urma intocmirii unui raport de catre comisia ce are in competenta analizarea situatiilor de incompatibilitate. Consideram ca toate aceste aspecte vin in contradictie cu recomandarile cuprinse in Raportul Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si de verificare, din 30 ianuarie 2013. In virtutea importantei statutului de parlamentar, apreciem ca deputatii si senatorii au obligatia sa demonstreze ca indeplinesc standarde ridicate de integritate, iar recomandarile Comisiei potrivit carora ``credibilitatea Parlamentului ar avea de castigat de pe urma unor proceduri mai clare de gestionare a dosarelor in care parlamentarii fac obiectul unor hotarari in materie de integritate sau al unor acuzatii de coruptie`` si ca este ``important sa se clarifice faptul ca Agentia Nationala de Integritate ramane singura autoritate insarcinata cu verificarea potentialelor incompatibilitati ale functionarilor alesi si numiti``, trebuie implementate. 3. In ceea ce priveste conflictul de interese, legea aflata la promulgare prevede la Articolul I, pct. 14, ca se sanctioneaza disciplinar deputatul sau senatorul aflat in conflict de interese, constatat prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Practic, se va ajunge din nou la situatia mai sus aratata, in care va fi lipsit de efecte raportul Agentiei Nationale de Integritate care nu este confirmat de o hotarare judecatoreasca intrucat nu a fost contestat. Consideram ca se impune clarificarea acestei situatii astfel incat sa fie eliminate articolele echivoce si sa se creeze un cadru juridic corelat cu celelalte acte normative in materie si adecvat asigurarii integritatii in sectorul public. 4. De asemenea, consideram oportuna consultarea societatii civile, precum si a institutiilor competente in domeniu, in privinta solutiilor legislative inaintate prin aceasta propunere legislativa, in vederea asigurarii transparentei si a unui cadru legal stabil. Fata de cele afirmate, am aprecia intelegerea manifestata de legiuitor pentru adoptarea legii tinand cont de aspectele pe care le-am semnalat in prezenta cerere de reexaminare. Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii trimise spre promulgare, urmand ca Parlamentul sa decida asupra acesteia.
Modificari Codul Muncii: Angajatorii obligati sa isi organizeze resursele umane. Cum vor putea fi cercetati disciplinar salariatii? 05 Oct 2019 | 2950
MAI a facut modificari privind coordonarea activitatii si delegarea unor competente in cadrul Ministerului. 16 Sep 2019 | 869
A fost publicata Initiativa legislativa a cetatenilor privind modificarea numarului de parlamentari 19 Jul 2019 | 702
CCR: eliminarea atributului Statului de a acorda amnistia sau gratierea colectiva/ individuala pentru �fapte de coruptie� incalca limitele revizuirii Constitutiei. 18 Jul 2019 | 1564
CCR: propunerea ca ordonantele de urgenta sa nu poata reglementa in domeniul infractiunilor, pedepselor si organizarii judiciare nu incalca limitele revizuirii Constitutiei. 18 Jul 2019 | 741
Senat: Actualizarea pensiilor de serviciu cf. Legii nr 7/2006 privind statutul functionatului public parlamentar 19 Feb 2019 | 1245
Logodna. Evolutie. Conditii de valabilitate. Efecte juridice. Exemple practice Sursa: Liliana Gologan
Competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie in materie penala. Art. 40 - NCPP Sursa: EuroAvocatura.ro
Primirea intr-o unitate penitenciara a unei persoane private de libertate si activitatile generate de aceasta situatie Sursa: EuroAvocatura.ro
Cauzele de incetare de drept, inainte de expirarea duratei normale a mandatului, a calitatii de consilier local sau de consilier judetean Sursa: EuroAvocatura.ro
Competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Competenta dupa calitatea persoanei. Competenta in caz de schimbare a calitatii inculpatului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - sectia penala, sentinta nr. 1 din 12 ianuarie 2009