Proiectul de Lege prevede o serie de modificari si completari importante, dupa cum urmeaza:
Potrivit art. 17 alin. (6) din Codul muncii, in forma in vigoare in prezent, la negocierea, incheierea sau modificarea contractului individual de munca, oricare dintre parti poate fi asistata de terti, conform propriei optiuni, cu respectarea confidentialitatii informatiilor furnizate. Proiectul de lege detaliaza aceasta prevedere, stabilind ca asistenta poate veni din partea unui avocat, a unui expert in legislatia muncii, sau a altei persoane . De asemenea, pentru a asigura confidentialitatea impusa de lege in conformitate cu prevederile Regulamentului General privind Protectia Datelor, proiectul de lege prevede posibilitatea ca intre parti sa intervina un contract de confidentialitate.
Activitatea de resurse umane nu beneficiaza de o reglementare detaliata in actuala forma a actului normativ in discutie. Prin urmare, in prezent, orice persoana, chiar si fara pregatire in domeniu, poate completa in registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL), si, mai mult decat atat, orice firma, indiferent daca este sau nu autorizata, indiferent daca detine sau nu angajati competenti, poate sa presteze servicii de resurse umane. Aceste nereguli pot avea consecinte deosebit de grave ce afecteaza dreptul la pensii si alte asigurari sociale ale salariatilor, fara posibilitatea de a trage la raspundere persoanele care comit erori. Prin urmare, prin Proiectul de lege s-a propus stabilirea conditiilor in care se pot presta aceste activitati . Astfel, angajatorul va organiza activitatile de resurse umane care detin competente certificate in domeniu, sau poate contracta servicii externe specializate. Serviciile externe de resurse umane se pot presta individual sau in societati constituite potrivit legii care au ca obiect principal de activitate "Servicii de furnizare si management a fortei de munca" si sunt coordonate de catre un expert in legislatia muncii. Expertii in legislatia muncii pot reprezenta angajatorii in fata organelor de control ale statului pentru a expune corect starea de drept si de fapt si pentru a prezenta toate documentele necesare care fac obiectul controlului.
Procedura cercetarii disciplinare prealabile aplicarii sanctiunii este destinata prevenirii unor masuri abuzive, nelegale sau netemeinice dispuse de angajator, profitand de situatia sa dominanta. In prezent, Codul Muncii reglementeaza realizarea acestei cercetari de catre "persoana imputernicita de catre angajator". Similar desfasurarii activitatilor de resurse umane, nu se precizeaza calificarea persoanei imputernicite. De asemenea, in reglementarea actuala, se poate observa restrangerea dreptului salariatului de a fi asistat de catre o terta persoana, specializaata in legislatia muncii, textul legal oferind o enumerare exhaustiva a persoanelor care pot asista salariatul, respectiv "un avocat sau un reprezentant al sindicatului al carui membru este". Nu este reglementat nici modul de protejare a datelor cu caracter personal furnizate pe durata cercetarii disciplinare.
Prin urmare, prin Proiectul de Lege se tinde la acoperirea acestui vid legislativ, prin introducerea unei prevederi prin care angajatul sa poata fi asistat, conform propriei optiuni, si de catre un expert in legislatia muncii, in cursul cercetarii disciplinare, cu respectarea conditiilor privind confidentialitatea datelor, stabilite prin contract .
O noutate importanta propusa de Proiectul de Lege consta in reglementarea solutionarii amiabile a conflictelor individuale de munca .
Astfel, Proiectul de Lege prevede posibilitatea partilor de a stabili prin contractul individual de munca optiunea solutionarii pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, avand ca efect solutionarea rapida a acestora si degrevarea instantelor de judecata .
Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost adoptat de Senat si trimis Camerei Deputatilor ca for decizional.
Zilele libere din 2024, acordate conform Codului muncii 19 Dec 2023 | 1282
Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului 06 Apr 2022 | 13728
Codul muncii comentat 2022. Noua organizare a muncii. Editia a III-a, completata si revizuita 26 Jan 2022 | 2012
Completarile aduse Codului Muncii prin OUG 130/2021 21 Dec 2021 | 2205
INTERVIU | Drumul catre pensionare. Realitatea constituirii si distribuirii bugetului de pensii 06 May 2021 | 2232
Operator medical sactionat pentru divulgarea neautorizata si accesul neautorizat la datele cu caracter personal 27 Mar 2021 | 1754
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024! Sursa: EuroAvocatura.ro
Cand il preceda in mod direct repausul zilnic se adauga la repausul saptamanal Sursa: MCP Cabinet avocati
Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti