Ca parte a angajamentelor asumate in cadrulstrategiei privind piata unica digitala, Comisia a prezentat astazi opropunerecare le va permite europenilor sa aiba acces la continutul lor on-line pe durata calatoriilor si unplan de actiunemenit sa modernizeze normele UE in domeniul drepturilor de autor.
In prezent, europenii care calatoresc in UE pot fi deconectati de la servicii on-line care ofera acces la filme, transmisiuni sportive, muzica, jocuri sau carti electronice pentru care au platit in tara lor de origine. Propunerea deRegulament privind portabilitatea transfrontaliera a serviciilor de continut on-line, prezentata astazi, abordeaza aceste restrictii, pentru a le permite cetatenilor UE sa beneficieze, in calatoriile lor, de continutul digital pe care l-au cumparat sau la care s-au abonat acasa. Portabilitatea transfrontaliera, un nou drept al consumatorilor europeni, ar putea deveni realitate in 2017, anul care va marca si desfiintarea tarifelor de roaming in UE (comunicat de presa). Pentru ca este vorba despre o propunere de regulament, odata adoptat, acesta va fi direct aplicabil in toate cele 28 de state membre ale UE.
In plus, Comisia si-a prezentat astazi siviziunea cu privire la un cadru modern al UE in domeniul drepturilor de autor. Aceasta viziune politica va fi transpusa in propuneri legislative si initiative concrete in urmatoarele sase luni, tinand cont de sugestiile primite in cadrul mai multor consultari publice.
In general, Comisia doreste sa se asigure ca cetatenii europeni au acces la o oferta ampla si legala de continut, garantand, in acelasi timp, ca autorii si alti detinatori ai drepturilor de autor vor fi mai bine protejati si remunerati in mod echitabil. Principalele sectoare ale educatiei, culturii, cercetarii si inovarii vor beneficia, de asemenea, de un cadru mai modern si mai european.
AndrusAnsip, vicepresedinte pentrupiata unica digitala, a declarat: ``Acum sapte luni, am promis ca vom inregistra rapid rezultate in domeniul pietei unice digitale. Astazi prezentam primele propuneri. Dorim ca portabilitatea transfrontaliera a continutului sa devina realitate. Persoanele care cumpara in mod legal continut - filme, carti, meciuri de fotbal, seriale de televiziune - au dreptul de a-l accesa oriunde s-ar afla in Europa . Este o schimbare majora, similara cu eforturile pe care le-am facut pentru a elimina tarifele de roaming. Tot astazi am prezentat viziunea noastra privind crearea unui sistem modern al drepturilor de autor in UE, precum si masurile treptate pe care intentionam sa le luam in vederea instituirii acestuia. Scopul nostru este sa extindem accesul populatiei la continutul cultural on-line si sa sprijinim creatorii. De asemenea, dorim sa consolidam sectorul european al cercetarii si dezvoltarii, folosind tehnologii cum ar fi extragerea de text si de date . Piata unica digitala, proiectul care ii va conferi Europei un rol important in era digitala, incepe astazi sa prinda contur."
GAA�nther H.Oettinger, comisar pentru economie digitala si societate digitala, a declarat, la randul sau:``Regulamentul propus astazi reprezinta prima etapa a unei reforme ambitioase. Contez pe colegislatori sa se asigure ca portabilitatea devine realitate pentru consumatorii europeni pana in 2017, astfel incat acestia sa poata beneficia de continutul preferat atunci cand calatoresc in UE, fara teama tarifelor de roaming, care vor fi complet eliminate pana la jumatatea anului 2017. Planul nostru de actiune ofera orientari pentru continuarea reformelor in primavara anului viitor: dorim un cadru al drepturilor de autor care sa stimuleze, sa fie echitabil, sa recompenseze investitiile in creativitate si sa ii ajute pe cetatenii europeni sa acceseze si sa utilizeze continutul in mod legal. Activitatea pe care o desfasuram in prezent cu privire la rolul platformelor si al intermediarilor on-line va contribui, de asemenea, la transformarea planului nostru in propuneri concrete."
Astazi, Comisia a propus, de asemenea, noi norme menite sa imbunatateasca protectia consumatorilor europeni atunci cand fac cumparaturi on-line si sa ajute intreprinderile sa vanda in afara granitelor (comunicat de presa). Acestea sunt primele propuneri legislative initiate in contextulstrategiei privind piata unica digitala, prezentata in luna mai.
Un cadru mai modern si mai european pentru reglementarea drepturilor de autor
Planul de actiune al Comisiei se bazeaza pe patru axe complementare, de o importanta egala. De asemenea, stabileste o viziune pe termen lung pentru drepturile de autor in UE (a se vedeafisa informativa privind comunicareasisectiunea de intrebari si raspunsuri).
1. Extinderea accesului la continut in intreaga UE
Normele actuale privind portabilitatea continutului reprezinta un prim pas catre imbunatatirea accesului la operele culturale. De exemplu: un utilizator francez al serviciului on-line MyTF1 care difuzeaza filme si seriale nu poate inchiria un film nou pe durata unei calatorii de afaceri in Regatul Unit. Un abonat olandez la Netflix care calatoreste in Germania va putea sa vizioneze filmele oferite de Netflix publicului german. Insa, daca viziteaza Polonia, nu va putea face acest lucru, deoarece Netflix nu este disponibil in aceasta tara. Situatia se va schimba. Atunci cand calatoresc in UE, utilizatorii vor avea acces la muzica, filme si jocuri ca si cum ar fi la ei acasa (a se vedeafisa informativa cu privire la noile norme).
In primavara anului viitor se vor prezenta si alte propuneri. Obiectivele noastre sunt imbunatatirea circulatiei continutului, diversificarea ofertei pentru europeni, consolidarea diversitatii culturale si crearea de noi oportunitati in sectorul creatiei. Comisia intentioneaza sa imbunatateasca distributia transfrontaliera a programelor de radio si de televiziune on-line (prin revizuirea directivei privind transmisiile prin satelit si cablu) si sa faciliteze acordarea de licente pentru accesul transfrontalier la continut . De asemenea, Comisia va face eforturi pentru a da o noua viata unor lucrari care nu mai sunt comercializate.
Ea va folosi in continuareprogramul ``Europa creativa"pentru a ajuta cinematograful european sa ajunga la un public cat mai larg. Planul de actiune prevede elaborarea de instrumente inovatoare, cum ar fi un ``agregator european" al portalurilor de cautare on-line sau ``centrele de acordare a licentelor", pentru a sprijini distributia de filme care sunt disponibile doar intr-un numar limitat de state membre.
2. Exceptii de la normele privind drepturile de autor pentru o societate inovatoare si favorabila incluziunii
Comisia intentioneaza sa abordeze o serie de exceptii UE de la normele privind drepturile de autor. Acestea permit ca unele opere protejate sa fie utilizate, in circumstante bine definite, fara o autorizatie prealabila din partea detinatorilor drepturilor. Comisia va revizui normele UE pentru a le permite cercetatorilor sa utilizeze tehnologiile de ``extragere de text si de date" in vederea analizarii seturilor mari de date . Educatia reprezinta o alta prioritate. De exemplu, profesorii care ofera cursuri on-line ar trebui sa faca obiectul unor norme mai bune si mai clare, care sa functioneze in toata Europa . De asemenea, Comisia doreste sa faciliteze accesul persoanelor cu handicap la un numar mai mare de creatii (acesta este obiectivulTratatului de la Marrakesh). Nu in ultimul rand, Comisia va evalua necesitatea de a reduce incertitudinea juridica pentru utilizatorii de internet care incarca fotografii ale cladirilor si ale operelor de arta amplasate permanent in locuri publice (exceptia actuala pentru panorama).
3. Crearea unei piete mai echitabile
Comisia va evalua daca utilizarea on-line a operelor protejate prin dreptul de autor, rezultate din investitiile creatorilor si ale industriilor creatiei, este autorizata in mod corespunzator si remunerata prin intermediul licentelor. Cu alte cuvinte, vom analiza daca beneficiile utilizarii on-line a acestor lucrari sunt impartite in mod echitabil. In acest context, Comisia va analiza rolul serviciilor de agregare a stirilor. Abordarea Comisiei va fi proportionala: nu exista intentia de a ``taxa" hyperlinkurile; utilizatorilor nu li se va cere sa plateasca atunci cand partajeaza pur si simplu un hyperlink catre continuturi protejate prin drepturile de autor. De asemenea, Comisia va analiza daca sunt necesare solutii la nivelul UE pentru a spori siguranta juridica, transparenta si echilibrul in sistemul care reglementeaza remunerarea autorilor si a artistilor in UE, tinand cont de competentele UE si de cele nationale. Rezultatele consultarii publice in desfasurare referitoare la platformele si intermediarii on-line vor fi incluse in acest proces de reflectie.
4. Combaterea pirateriei
O mai mare disponibilitate a continutului va contribui la combaterea pirateriei, in conditiile in care 22% din europeni considera ca descarcarile ilegale sunt acceptabile, atata timp cat nu exista o alta solutie in tara lor. Comisia va merge si mai departe, pentru a se asigura ca legislatia privind drepturile de autor este pusa in aplicare in mod adecvat in intreaga UE, ca parte a abordarii sale mai ample care vizeaza imbunatatirea punerii in aplicare a tuturor drepturilor de proprietate intelectuala. In 2016, vom lucra la un cadru european care isi propune sa ``ia urma banilor" si sa reduca fluxurile financiare catre intreprinderile care obtin venituri din piraterie. Acest demers va implica toti partenerii relevanti (detinatori de drepturi, furnizori de servicii de plata si de publicitate, asociatii ale consumatorilor etc.), cu scopul de a se ajunge la incheierea de acorduri pana in primavara anului 2016. Comisia intentioneaza sa imbunatateasca normele UE privind respectarea drepturilor de proprietate intelectuala si, ca prim pas, a lansat astazi o consultare publica privind evaluarea si modernizarea cadrului juridic actual. De asemenea, Comisia va cauta solutii pentru ca eliminarea continutului ilegal de catre intermediarii on-line sa fie mai eficienta.
O viziune pe termen lung pentru drepturile de autor
In viitor, aplicarea eficienta si uniforma a legislatiei privind drepturile de autor in intreaga UE, de catre instante si legislatorii nationali deopotriva, va fi la fel de importanta ca si normele in sine. Desi in prezent nu sunt indeplinite toate conditiile pentru a permite alinierea deplina a normelor privind drepturile de autor in toate tarile UE, sub forma unui cod unic privind drepturile de autor si a unui titlu unic privind drepturile de autor, acest lucru ar trebui sa ramana o aspiratie pentru viitor.
Context
Tehnologiile digitale au schimbat radical modul in care este accesat, produs si distribuit continutul creativ. 49% din utilizatorii de internet din UE asculta muzica, vizioneaza filme si joaca jocuri on-line. Multi dintre ei, in special cei tineri, isi doresc sa faca acest lucru si in timpul calatoriilor in UE. Se asteapta ca aceasta tendinta sa capete amploare, intrucat europenii vor plati mai putin pentru a accesa internetul pe dispozitivele lor mobile in alte state membre, incepand din 2017, cand se vor elimina tarifele de roaming in UE (comunicat de presa). Scolile si universitatile europene sunt dornice sa se implice in e-educatie, cercetatorii vor sa utilizeze tehnici avansate de extragere de continut, iar institutiile din domeniul patrimoniului cultural sunt dispuse sa isi digitalizeze colectiile. Industriile care folosesc intensiv dreptul de autor (mass-media, editurile, studiourile de inregistrare, societatile de televiziune si radiodifuziune) ofera peste 7 milioane din locurile de munca disponibile in UE. Este esential ca ele sa poata functiona intr-un mediu pregatit sa faca fata noilor provocari. Cu toate acestea, majoritatea normelor privind drepturile de autor dateaza din 2001, ceea ce inseamna ca exista unele aspecte care nu sunt ``adecvate scopului" atunci cand se pune problema crearii unei piete unice digitale in UE. Acesta este motivul pentru care Comisia a inclus modernizarea drepturilor de autor in strategia sa privind piata unica digitala, asa cum a fost prezentata in luna mai.
Realizarea de progrese catre o piata unica digitala
Noile norme privind drepturile de autor si contractele digitalesunt primele propuneri legislative care urmeaza sa fie prezentate in cadrul strategiei privind piata unica digitala. In total, 16 initiative vor fi prezentate pana la sfarsitul anului viitor.
Propunerile de astazi vin in completarea altor realizari majore menite sa creeze o piata unica digitala: acordurile privind eliminarea tarifelor de roaming pana in iunie 2017, consacrarea neutralitatii internetului in legislatia UE si consolidarea securitatii cibernetice in UE.Comisia face, de asemenea, eforturi pentru a ajunge, pana la sfarsitul anului in curs, la un acord politic privind consolidarea normelor UE referitoare la protectia datelor.
15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european 13 Jun 2024 | 406
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 654
[Vatra MCP] Contextul, motivele si necesitatea adoptarii Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei 22 Feb 2022 | 1714
Curs de dreptul mediului si o Clinica juridica. Inscrieri pana pe 22 august 10 Aug 2021 | 1263
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1468
Legi promulgate in data de 12 iunie 2020 13 Jun 2020 | 1181
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Principiul egalitatii de remunerare intre lucratorii de sex masculin si cei de sex feminin se refera deopotriva pentru �aceeasi munca� si pentru o �munca de aceeasi valoare� Sursa: EuroAvocatura.ro
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019