Mesajul Uniunii Nationale a Judecatorilor (UNJR) adresat Presedintelui Traian Basescu
In ceea ce priveste raportul privind starea justitiei si posibilitatea activarii clauzei de salvgardare, UNJR considera ca este necesara o abordare realista a tuturor problemelor care exista in sistem in acest moment, pentru ca tocmai existenta acestora determina mentinerea clauzei. Apreciem ca sistemul judiciar a ajuns intr-un punct in care se poate vorbi fara exagerare de o criza a acestuia si este momentul ca toate puterile statului sa isi asume in mod responsabil rolul ce revine fiecaruia in rezolvarea acestei crize.
Este, consideram, si o obligatie morala deoarece s-a ajuns in acest punct datorita lipsei oricarui dialog intre factorii cu putere de decizie, desi acest dialog a fost solicitat de mai multe ori, iar problemele au fost evidentiate de UNJR, insa pe canale care aparent nu au asigurat transmiterea mesajul asociatiei institutiilor si autoritatilor carora le era destinat.
UNJR a luat act cu ingrijorare de retragerea codurilor din Parlament si perspectiva adoptarii acestora prin procedura angajarii raspunderii Guvernului, nu pentru ca nu ne-am dori o adoptare rapida a unor coduri moderne si eficiente, ci pentru ca aceasta masura - desi probabil necesara - releva un simptom al diluarii regulilor statului de drept . Reamintim ca Parlamentul este organul legiuitor al tarii iar neadoptarea codurilor aflate in dezbatere de ani de zile denota incapacitatea acestuia de a-si exercita prerogativa constitutionala fundamentala. Ceea ce este si mai ingrijorator este faptul ca aceasta situatie nu este una singulara, sistemul legislativ actual caracterizandu-se prin incoerenta, instabilitate si imprevizibilitate.
Cu privire la aplicarea Ordonantei de Urgenta 230/2008 - care vizeaza interdictia cumulului pensiei cu salariul achitat din fonduri publice - UNJR a sustinut in mod constant, cu mult anterior adoptarii aceste masuri legislative, respingerea de catre Consiliul Superior al Magistraturii a cererilor de reintegrare a magistratilor pensionati.
Fata de afirmatia dvs., domnule presedinte, facuta in contextul discutiilor privind litigiile salariale ale magistratilor, suntem de acord cu dumneavoastra ca nici justitia nu poate sa faca orice. Ce a facut insa justitia in aceasta materie a fost, in esenta, sa aplice legile in vigoare. Situatia la care s-a ajuns este, fara indoiala, delicata insa nu poate fi ignorat faptul ca aceasta este, pana la urma, consecinta unei politici salariale intemeiata pe o legislatie incoerenta.
Toate categoriile profesionale bugetare au castigat drepturi salariale asemanatoare cu cele ale magistratilor prin instanta (de la functionari publici, profesori, medici, cadre militare, politisti si pana la personalul contractual din autoritatile si institutiile publice). Cu alte cuvinte, noi nu ne-am dat „salarii”, dupa cum insinuant v-ati exprimat, domnule presedinte, ci datorita unei legislatii defectuos elaborate s-a ajuns ca majoritatea categoriilor bugetare sa-si castige drepturile salariale neacordate (fie ca au fost ignorate pur si simplu, fie ca au fost suspendate fara niciun motiv rezonabil, fie ca nu au fost abrogate dar nu au mai fost nici acordate, datorita unor tehnici normative mai mult decat discutabile).
Pentru a putea avea o imagine corecta asupra intregului fenomen, va informam ca exista situatii si mai grave decat cea a magistratilor, si anume cea a functionarilor publici, pentru care inca din 1999 ( prin Legea 188) s-a prevazut adoptarea unei legi a salarizarii, lege care insa nici acum, dupa 10 ani, nu a intrat in vigoare. Acesta este motivul pentru care functionarii publici au initiat mii de actiuni pentru plata unor drepturi prevazute in legea statutului, dar nereglementate prin legea salarizarii pentru simplul motiv ca o astfel de lege nu a fost adoptata.
Asociatiile magistratilor au atras atentia Ministrului Justitiei, in repetate randuri, asupra pericolului initierii unui numar incontrolabil de astfel de actiuni ce vor avea consecinte grave asupra echilibrului bugetar. Din nefericire, s-a ales solutia cea mai facila, dar in acelasi timp cea mai paguboasa, respectiv perpetuarea acestei situatii, corelata cu refuzul executarii hotararilor judecatoresti.
Este incorect ca intreaga responsabilitate a acestei situatii sa fie pusa pe umerii puterii judecatoresti, care nu face altceva decat sa opereze cu instrumentele pe care legiuitorul principal sau executivul i le pune la indemana.
Daca este corect, pe de alta parte, sa admitem ca odata deschisa cutia Pandorei, o parte din actiunile magistratilor au devenit exagerate , ar fi la fel de corect si din partea domniei voastre sa admiteti ca puterea judecatoreasca nu a avut si nu poate avea nici o influenta asupra situatiei economice dezastruoase a tarii, asa cum ati lasat sa se inteleaga prin discursul dumneavoastra cand ati facut referire la sporurile salariale castigate de judecatori in instanta.
In final, apreciem ca propunerea dumneavoastra privind instituirea unei posibilitati a presedintilor instantelor de a sanctiona magistratii, dincolo de faptul ca nu este prevazuta de lege, incalca Legea fundamentala, legea cu care dumneavoastra lucrati, care, prin articolul 134, atribuie Consiliului Superior al Magistraturii rolul de instanta de judecata in materia raspunderii disciplinare a magistratilor.
Concluzionand, reiteram ideea potrivit careia dialogul si asumarea publica de catre reprezentantii fiecarei puteri a rolului constitutional ce le revine reprezinta singurele mecanisme eficiente pentru remedierea situatiei grave din justitie. Prin urmare, UNJR va initia, in cel mai scurt timp, o masa rotunda la care intentionam sa invitam toti factorii cu putere de decizie in sfera justitiei , in speranta realizarii unui pact pentru justitie, necesar bunei functionari a intregii societati romanesti si a statului de drept .
Jud. Dana Girbovan
Presedinte UNJR"
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
