MFP: Proiect de modificare a Codului de procedura fiscala
Abrogarea art. 4 din Codul de procedura fiscala si completarea art. 5 cu un nou alineat care stabileste competenta Comisiei fiscale centrale, constituita potrivit art. 6 din Codul fiscal, de a emite
decizii cu privire la aplicarea unitara a Codului de procedura fiscala, a
legislatiei subsecvente acestuia precum si a normelor in legatura cu
administrarea contributiilor sociale si a altor sume ce constituie venituri
ale bugetului de stat ce intra in sfera de competenta a Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala.
De asemenea, Comisia fiscala centrala este competenta pentru
emiterea deciziilor cu privire la aplicarea unitara a legislatiei ce intra in
sfera de aplicare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (de ex.
OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale; OG nr. 75/2001 privind
organizarea si functionarea cazierului fiscal, etc.);
B. Intarirea capacitatii functiei de control prin reglementarea
dreptului organelor de inspectie fiscala de a stabili obligatia fiscala prin
utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau
cheltuielilor, atunci cand constata ca evidentele contabile si fiscale sau
declaratiile contribuabilului nu reflecta situatia de fapt fiscala sau acestea
nu le sunt puse la dispozitie.
Regula generala sau altfel spus regula obisnuita sau directa de
stabilire a bazei de impunere are in vedere veniturile si cheltuielile astfel
cum acestea sunt inregistrare in evidentele contabile si fiscale.
Inregistrarea operatiunilor in evidentele contabile si fiscale reprezinta
obligatii ale contribuabilului conform diverselor acte normative (de ex.
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata).
Ori, atunci cand nu exista evidente contabile sau acestea nu
reflecta situatia reala organele fiscale trebuie sa recurga la o abordare
indirecta pentru determinarea bazei de impunere. Aceasta inseamna ca se
pleaca de la un element al bazei de impozitare prezumat a fi corect (de
ex. o factura de utilitati - energie electrica, apa; sumele existente in
conturi bancare, etc.) sau alte asemenea elemente si se face reconstituirea
veniturilor si dupa, caz, a cheltuielilor.
Utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau
cheltuielilor reprezinta una din formele utilizate foarte des in statele UE
pentru a se stabili starea de fapt fiscala a unui contribuabil in cazurile
in care este evidenta denaturarea evidentelor contribuabilului fata de
realitatea activitatii.
C. Imbunatatirea raspunsului in fata crizei in ceea ce priveste
colectarea arieratelor prin revizuirea sistemului de percepere a creantelor
fiscale accesorii, in sensul inlocuirii sistemului majorarilor de intarziere
cu unul mai flexibil, bazat pe dobanzi si penalitati de intarziere, astfel:
- renuntarea la componenta sanctionatorie din
cuprinsul majorarilor de intarziere si stabilirea unui nivel al
dobanzilor care sa nu constituie o cauza de impovarare fiscala a
contribuabililor, prin raportare la nivelul dobanzii medii bancare.
Dobanda instituita va avea ca scop repararea prejudiciului adus
statului prin intarzierea executarii obligatiei de plata;
- instituirea obligatiei de plata a penalitatilor de
intarziere in situatiile in care plata obligatiilor fiscale datorate nu
se efectueaza la termenul prevazut de lege, ca sanctiune pentru
incalcarea dispozitiilor legale cu privire la plata la scadenta a
obligatiilor fiscale;
- reglementarea, in cazul creantelor administrate de
organele fiscale ale autoritatilor administratiei locale, a
sistemului de percepere a accesoriilor pentru plata cu intarziere
sub forma majorarilor de intarziere in cuantum de 2% pe luna
sau fractiune de luna de intarziere.
D. Reducerea riscurilor care pot apare in managementul
arieratelor prin eliminarea posibilitatii cesionarii creantelor de catre
ANAF.
E. Majorarea de la 1 milion lei la 5 milioane lei a plafonului
creantelor fiscale contestate care delimiteaza competenta de solutionare a
contestatiilor dintre directia de specialitate constituita la nivel central si
structurile specializate constituite la nivelul directiilor teritoriale ale
ANAF, precum si transferul competentei de solutionare a contestatiei
impotriva actelor de control financiar catre organele emitente, in
considerarea specificului acestor acte administrative si care nu au natura
juridica a unor acte administrative fiscale.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluriSolicitarile pentru facilitati fiscale pot fi depuse pana la 16 decembrie 2019
20 Sep 2019 |
1131
Ministerul Finantelor a prezentat proppuneri pentru o restructurare financiara
25 Jun 2019 |
920
RIL admis: competenta functionala a tribunalelor in apelurile impotriva hotararilor pronuntate de judecatorii in contestatiile la executare
04 Jun 2019 |
932
S-a injumatatit termenul de solutionare a cererilor de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult
18 Apr 2019 |
838
Articole JuridiceCe se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor?
Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Cererea abuziva a falimentului introdusa de catre creditor. Mijloacele de aparare ale debitorului vizat
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Constitutionalitatea Legii darii in plata
Sursa: Irina Maria Diculescu
Legea 554/2004 carmuieste litigiul de drept fiscal
Sursa: Ursuleas Ionut, Secretar U.A.T
JurisprudenţăTransmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA
Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
