In temeiul dreptului Uniunii1, raspunderea unui operator de transport aerian comunitar pentru pasageri si pentru bagajele acestora este reglementata de Conventia de la MontrA�al. Aceasta conventie prevede ca raspunderea transportatorului in caz de distrugere, pierdere, deteriorare sau intarziere a bagajelor este limitata la suma de 1 000 DST [drepturi speciale de tragere] pentru fiecare pasager (suma echivalenta aproximativ cu 1 134,71 euro)3, in afara cazului in care pasagerul, in momentul in care bagajul inregistrat a fost predat transportatorului, a facut o declaratie speciala privind valoarea acestuia si a platit, eventual, o suma suplimentara. In acest din urma caz, transportatorul este in principiu raspunzator pentru plata unei sume care nu poate depasi suma declarata.La 14 aprilie 2008, domnul Walz a formulat impotriva companiei aeriene Clickair o actiune judiciara prin care a solicitat obligarea acesteia la plata unei despagubiri pentru pierderea bagajelor inregistrate cu ocazia unui transport aerian efectuat de aceasta companie de la Barcelona (Spania) la Porto (Portugalia). In cadrul acestei actiuni, domnul Walz a solicitat o despagubire al carei cuantum total este de 3 200 de euro, din care 2 700 de euro corespund valorii bagajelor pierdute si 500 de euro corespund prejudiciului moral ocazionat de aceasta pierdere.
Juzgado de lo Mercantil ns 4 de Barcelona (instanta comerciala nr. 4 din Barcelona, Spania), sesizat cu litigiul, urmareste sa afle daca limita raspunderii operatorilor de transport aerian stabilita prin Conventia de la MontrA�al in cazul pierderii bagajelor include, impreuna, atat prejudiciul material cat si cel moral sau daca, dimpotriva, trebuie sa se considere ca prejudiciului material i se aplica limita de 1 000 DST, in timp ce, pe de alta parte, prejudiciului moral i se aplica o alta limita, in acelasi cuantum, astfel incat limita totala care rezulta din cumularea daunelor materiale si morale ar fi de 2 000 DST.
In hotararea pronuntata astazi, Curtea constata, cu titlul prealabil, ca in Conventia de la MontrA�al nu este cuprinsa nicio definitie a termenilor sinonimi a��prejudiciua�� si a��daunaa��. Totusi, avand in vedere faptul ca aceasta conventie urmareste sa unifice normele referitoare la transportul aerian international, Curtea considera ca acesti termeni trebuie interpretati intr-un mod uniform si autonom, in pofida sensurilor diferite date acestor notiuni in dreptul intern al fiecaruia dintre statele parti la aceasta conventie . In consecinta, Curtea efectueaza o interpretare a notiunii de prejudiciu in cauza bazandu-se, in primul rand, pe sensul obisnuit care trebuie acordat notiunilor de prejudiciu si de dauna in dreptul international general.In al doilea rand, Curtea analizeaza obiectivele care au fost avute in vedere la adoptarea Conventiei de la MontrA�al. Curtea constata astfel ca prin Conventia de la MontrA�al se instituie un regim strict de raspundere a operatorilor de transport aerian. Astfel, in ceea ce priveste in special daunele intervenite in caz de distrugere, de pierdere sau de deteriorare a bagajelor inregistrate, operatorul de transport este prezumat raspunzator pentru aceste daune in cazul in care a��faptul care a provocat distrugerea, pierderea sau avarierea s-a produs la bordul aeronavei sau in cursul oricarei perioade in care transportatorul avea in grija bagajul inregistrata��.Prin urmare, Curtea apreciaza ca un asemenea regim strict al raspunderii implica faptul ca trebuie mentinut un a��echilibru echitabil al intereselora��, in special in ceea ce priveste interesele operatorilor de transport aerian si cele ale pasagerilor. In acest mod, acest a��echilibru echitabil al intereselora�� impune, in diferitele ipoteze in care operatorul de transport este obligat sa raspunda in temeiul Conventiei de la MontrA�al, limite clare ale despagubirii, care sa se raporteze la integralitatea prejudiciului suferit de fiecare pasager in fiecare dintre aceste ipoteze, independent de natura prejudiciului cauzat acestuia din urma. Intr-adevar, o limitare a despagubirii astfel concepute permite pasagerilor sa fie despagubiti, cu usurinta si repede, fara ca prin aceasta sa se impuna operatorilor de transport aerian o sarcina de reparare foarte impovaratoare, dificil de identificat si de calculat, care ar putea sa compromita si chiar sa blocheze activitatea economica a acestora.Pe de alta parte, Curtea aminteste ca in Conventia de la MontrA�al se prevede posibilitatea pentru pasageri de a face o declaratie speciala privind valoarea la momentul in care bagajul inregistrat a fost predat transportatorului si de a plati o suma suplimentara, daca este necesar. Aceasta posibilitate confirma ca limita raspunderii operatorului de transport aerian pentru prejudiciul care rezulta din pierderea bagajelor prevazuta este, in lipsa oricarei declaratii, o limita absoluta, care acopera atat daunele morale, cat si daunele materiale.In consecinta, Curtea declara ca, pentru a stabili limita raspunderii operatorului de transport aerian pentru prejudiciul rezultat, in special, din pierderea bagajelor, termenul a��prejudiciua�� din Conventia de la MontrA�al trebuie interpretat in sensul ca include atat daunele materiale, cat si daunele morale.
MENTIUNE: Trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea nu solutioneaza litigiul national. Este de competenta instantei nationale sa solutioneze cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.
Ministerul Transporturilor: proiect pentru legiferarea companiilor de ridesharing. Conditiile in care acestea ar urma sa functioneze. 27 May 2019 | 810
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 272 din 14.04.2014 14 Apr 2014 | 1148
Legi promulgate in data de 26 martie 2014 27 Mar 2014 | 1519
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 737 din 29.11.2013 05 Dec 2013 | 970
Legi promulgate in data de 27 noiembrie 2013 28 Nov 2013 | 1695
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 686 din 08.11.2013 08 Nov 2013 | 1616
Criterii jurisprudentiale in stabilirea daunelor morale de catre instantele de judecata Sursa: Irina Maria Diculescu
Acoperirea prejudiciilor morale si materiale ca urmare a nerespectarii regulilor de sanatate si securitate in munca. Criterii si conditii de acordare a daunelor-interese Sursa: Irina Maria Diculescu
Logodna. Evolutie. Conditii de valabilitate. Efecte juridice. Exemple practice Sursa: Liliana Gologan
Drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului Sursa:
Raspunderea patrimoniala a angajatorului. Excluderea discriminatorie a salariatului de la indeplinirea unor atributii de serviciu cu consecinte pe planul cuantumului drepturilor salariale ca urmare a prezentarii unor nemultumiri directorului general Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. din data de 5141 din data de 12.11.2019
Domeniul drepturilor nepatrimoniale recunoscute persoanelor juridice este restrans la acele drepturi subiective pe care persoana juridica le poate avea potrivit legii Pronuntaţă de: Tribunalul Galati - Sentinta civila nr. 1399 din data de 10 Decembrie 2019
CCR - Decizia 506/2019 asupra obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 145/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei