din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3123 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » INM 2008. Propuneri de modificare a regulamentului de organizare a concursului/examenului pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor

INM 2008. Propuneri de modificare a regulamentului de organizare a concursului/examenului pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor

  Publicat: 20 Feb 2008       6935 citiri       Sursa: INM  


Institutul National al Magistraturii a dat publicitatii propunerile de modificare a Regulamentului de organizare a concursului/examenului pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor.

Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Tabel care infatiseaza rezultatele unor calcule efectuate pe baza de elemente
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Prevazuta in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea generala, remediul procesual folosit de partea interesata pentru a indeparta din activitatea procesuala persoanele incompatibile.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Prevazuta in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea generala, remediul procesual folosit de partea interesata pentru a indeparta din activitatea procesuala persoanele incompatibile.
Ansamblul activitatilor desfasurate si procedurilor utilizate de factorii de decizie, institutiile si serviciile publice abilitate pentru identificarea si monitorizarea surselor de risc,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Tabel care infatiseaza rezultatele unor calcule efectuate pe baza de elemente
Tabel care infatiseaza rezultatele unor calcule efectuate pe baza de elemente
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Tabel care infatiseaza rezultatele unor calcule efectuate pe baza de elemente
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Tabel care infatiseaza rezultatele unor calcule efectuate pe baza de elemente
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Tabel care infatiseaza rezultatele unor calcule efectuate pe baza de elemente
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,

Principalele propuneri de modificare a Regulamentului vizeaza urmatoarele aspecte:
Probele de concurs/examen
reintroducerea testarii scrise constand in analiza de caz, in locul testului-grila;
� in cazul inlocuirii testului-grila cu analiza de caz , diminuarea ponderii in nota finala a notei obtinute la proba constand in sustinerea proiectului, de la 50% la 30%, in favoarea notei obtinute la analiza de caz;
reglementarea unei proceduri de verificare a autenticitatii proiectelor depuse de candidati, precum si a unei proceduri de publicare a acestor proiecte;
stabilirea ponderii criteriilor prevazute de art. 15 alin.2, respectiv art. 33 alin. 2 din Regulament in punctajul (10 pct.) alocat probei constand in sustinerea proiectului, urmand ca fiecare din aceste criterii sa fie apreciat cu 2,5 puncte din nota finala ;
Modificari tehnice in ipoteza mentinerii probei constand in test-grila, inlocuirea metodologiei de corectare a lucrarilor scrise (inaplicabila din cauza formatului tip test-grila) cu procesarea electronica a raspunsurilor
Modificari ce implica modificarea Metodologiei de desfasurare a concursurilor si examenelor organizate prin intermediul INM:
1. extinderea cazurilor de incompatibilitate prevazute de art. 10 alin.1 din Regulament;
2. reglementarea procedurii de inlocuire temporara , de drept, a membrului cu privire la care survine incompatibilitatea, in cadrul probei constand in sustinerea proiectului, in cadrul comisiei de examinare a candidatului cu privire la care este incompatibil, precum si a contracandidatilor acestuia;
3. reglementarea sanctiunilor aplicabile in cazul incalcarii obligatiei de abtinere;
4. oportunitatea introducerii unei sanctiuni aplicabile in cazul admiterii de contestatii la barem;
5. marirea termenului de solutionare a contestatiilor la barem, de la 24 de ore la 48 de ore de la expirarea termenului de contestare si reglementarea obligatiei comisiei competente sa solutioneze contestatiile la barem de a motiva solutia , in termen de 7 zile de la expirarea termenului stabilit pentru solutionarea acestora;
6. pretestarea subiectelor de concurs/examen dezvoltate de echipele de specialisti in elaborarea subiectelor de concurs/examen;
7. aprecierea oportunitatii publicarii rezultatelor probelor de concurs/examen cu cod (fiecarui candidat atribuindu-se cate un cod de identificare, prin tragere la sorti), cu exceptia clasamentului final si anuntarea notelor acordate pentru sustinerea proiectului la sfarsitul fiecarei zile de concurs/examen ;
8. aprecierea oportunitatii modificarii Regulamentului cu privire la :
renuntarea la caracterul anonim al testarii psihologice;
publicarea pe site a componentei comisiei de examinare, inaintea inceperii probei constand in sustinerea proiectului;
reglementarea unei proceduri de recuzare a membrilor comisiei de examinare.
Propunerile INM de modificare a Regulamentului detaliate mai jos reprezinta:
� propuneri avizate de Consiliul Ştiintific al INM prin Hotararea nr. 10/ 7.09.2006 si inaintate CSM in martie 2007;
� propuneri noi (evidentiate pe fundal gri) , avizate de Consiliului Ştiintific al INM in sedinta din 30.01.2008 sau cu privire la care acesta se va pronunta dupa consultarea magistratilor;
� propuneri noi (evidentiate pe fundal albastru), care nu au primit avizul Consiliului Ştiintific al INM in sedinta din 30.01.2008.
Componenta si a tributiile comisiei de examinare:
a. extinderea cazurilor de incompatibilitate prevazute de art. 10 alin.1, prin includerea in enumerare a cazurilor in care:
- persoana propusa sa faca parte din comisii se afla in relatii de prietenie sau vrajmasie cu unul dintre candidati;
d. aprecierea oportunitatii reglementarii unei proceduri de recuzare a membrilor comisiei de examinare* ;
e. aprecierea oportunitatii publicarii pe site a componentei comisiei de examinare, inaintea inceperii probei constand in sustinerea proiectului *;
f. eliminarea din cuprinsul art. 13 pct. 1 lit. f a sintagmei � din punct de vedere legal� , pe considerentul ca intrebarile din cadrul testului grila vizeaza si materia resurselor umane, comunicarii si managementul .
h. Modificarea pct. 3 al aceluiasi articol, in sensul elaborarii pentru testarea scrisa unei singure variante de subiecte , care sa se regaseasca in 4 grile de examen, continand aceleasi intrebari, insa in alta ordine (similar probei eliminatorii din cadrul concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii).
i. Eliminarea din continutul art. 18 a obligatiei comisiei de examinare de a elabora, cu 24 de ore anterior desfasurarii testarii scrise, trei variante de subiecte , precum si a dispozitiei privitoare la momentul deschiderii plicurilor continand subiectele elaborate de comisie . O atare solutie se impune dat fiind faptul ca multiplicarea subiectelor se va realiza anterior zilei prevazute pentru desfasurarea testarii scrise.
j. Pentru a evita situatia in care membrii comisiei de examinare care au elaborat subiectele pentru testarea scrisa vor solutiona si contestatiile la barem, modificarea art. 18 , prevazand ca subiectele sa fie elaborate de cei trei specialisti in management si organizare institutionala si 2 dintre judecatori ; se modifica, in consecinta, art. 13 pct. 1 si 3:, prin includerea sintagmei �in componenta prevazuta de art. 18 alin�� .
2. Procedura de desfasurare a testarii scrise
a. Eliminarea din textul art. 19 a prevederii care stabilea termenul limita de 30 de minute anterior deschiderii plicului cu subiecte .
b. Eliminarea din continutul art. 21 a alin. (1) si (2) care reglementau procedura tragerii la sorti a variantei de subiecte .
3. Solutionarea contestatiilor la baremul de evaluare si notare
a . modificarea dispozitiilor alin. (6) al art. 21 , teza a II-a (conform carora �in termen de 24 de ore de la afisare candidatii pot face contestatii la barem, care se solutioneaza in 24 de ore, potrivit art. 14 alin.4�) - se propune eliminarea sintagmei �potrivit art. 14 alin.4�, aceste dispozitii facand trimitere la formularea contestatiilor la rezultatele testarii psihologice, fara legatura cu solutionarea contestatiilor la barem . Astfel, contestatiile vor fi transmise prin fax Consiliului Superior al Magistraturii, urmand a fi solutionate in 48 de ore de la momentul expirarii termenului de contestare .
b . Avand in vedere:
- numarul semnificativ de contestatii la barem formulate de catre candidati;
- faptul ca in numeroase cazuri se contesta respingerea fara motivare a contestatiilor la barem;
- termenul scurt, de 24 de ore de la expirarea termenului de depunere, in care comisiile au obligatia de a solutiona contestatiile la barem,
se impune aprecierea oportunitatii modificarii Regulamentului si a Metodologiei, in sensul stipularii obligatiei comisiei competente sa solutioneze contestatiile la barem de a motiva solutia, in termen de 7 zile de la expirarea termenului stabilit prin Regulament pentru solutionarea acestora.
c . Avand in vedere diferitele situatii intalnite pe parcursul desfasurarii concursurilor/examenelor, este necesara reglementarea efectelor produse de admiterea de contestatii la barem � in cazul testului grila , anularea unei intrebari atrage acordarea punctajului pentru acea intrebare pentru toti candidatii, iar modificarea raspunsului stabilit de catre comisia de elaborare a subiectelor duce la acordarea punctajului atat pentru candidatii care au ales raspunsul afisat initial in barem, cat si pentru candidatii care au ales raspunsul stabilit prin baremul definitiv ;
d . In ceea ce priveste componenta comisiei care urmeaza sa solutioneze contestatiile la baremul de evaluare si notare, pentru a evita situatia in care comisia care a elaborat subiectele sa-si cenzureze propria decizie, s-a prevazut ca solutionarea contestatiilor sa se realizeze de 2 judecatori, altii decat cei care au participat la elaborarea subiectelor, si de catre cei trei specialisti in management si organizare institutionala desemnati in comisia de examinare a procurorilor . Pertinenta acestei din urma propuneri rezida in specificitatea materiilor care fac obiectul testarii scrise (management, resurse umane, comunicare) si care reclama prezenta specialistilor atat in faza elaborarii subiectelor, cat si in cea a solutionarii contestatiilor; se modifica, in consecinta, dispozitiile art. 13 pct. 4, prin includerea sintagmei �in componenta prevazuta de art�.� ;
4. Evaluarea raspunsurilor la intrebarile testului grila . Propunerile de modificare a prevederilor art. 24 alin. (1), (2), (3) si (4) vizeaza inlocuirea metodologiei de corectare a lucrarilor scrise, inaplicabila din cauza formatului tip test grila, cu procesarea electronica a raspunsurilor .
5. Solutionarea contestatiilor formulate impotriva notelor obtinute la testarea scrisa . Conform propunerilor de modificare a alin. (3), (4) si (5) ale art. 25 din Regulament, solutionarea contestatiilor se va realiza de catre aceeasi comisie care a solutionat contestatiile la barem , pe baza datelor obtinute ca urmare a reevaluarii lucrarilor, prin procesare electronica; se modifica, in consecinta, dispozitiile art. 13, pct. 5 devine pct. 6, noile dispozitii de la pct. 5 fiind �solutionarea, in componenta prevazuta de art. ..., a contestatiilor formulate impotriva notelor obtinute la testarea scrisa�.
6. Proba constand in sustinerea proiectului
aprecierea oportunitatii introducerii unor dispozitii vizand :
- reglementarea unei proceduri de verificare , de catre comisia de organizare/de examinare, a autenticitatii proiectelor candidatilor inscrisi la concurs/examen (stabilind momentul in care se efectueaza aceste verificari, de catre cine, care sunt sanctiunile etc.);
- publicarea proiectelor depuse de candidati pe site-ul INM si CSM � de stabilit momentul publicarii (inainte sau dupa finalizarea probei/concursului, dupa validare ?);
stabilirea ponderii fiecaruia din cele 4 criterii prevazute de art. 15 alin.2, respectiv art. 33 alin. 2 din Regulament in punctajul alocat probei constand in sustinerea proiectului (10 pct.) � fiecare din aceste criterii va fi apreciat cu 2,5 puncte din nota finala ;
� stabilirea unei ordini comune in enumerarea criteriilor de apreciere a sustinerii proiectelor pentru judecatori si procurori (art. 15 alin.2, respectiv art. 33 alin.2 din Regulament).
INM reia solicitarea transmisa CSM de a analiza oportunitatea reintroducerii , ca proba de concurs/examen pentru numirea in functiile de conducere a judecatorilor si procurorilor, a testarii scrise constand in analiza de caz, in locul testului-grila , in contextul demersurilor efectuate de INM pentru profesionalizarea redactarii subiectelor de concurs sau examen date prin lege in competenta INM. Astfel, INM a elaborat ghiduri de redactare si de rezolvare a subiectelor practice (spete), de concurs/examen, urmand sa dezvolte unele si pentru cele tip grila., avand in vedere obiectivul INM de a p erfectiona metodologia de elaborare a subiectelor, prin crearea unei baze de date cu subiecte pentru fiecare disciplina si tip de concurs sau examen, baza de date care sa fie alimentata in mod continuu.
� In ipoteza reintroducerii analizei de caz, propunem diminuarea ponderii in nota finala a notei obtinute la proba constand in sustinerea proiectului, de la 50% la 30%, in favoarea notei obtinute la analiza de caz .
� In cazul in care nu este apreciata ca oportuna inlocuirea testului grila, propunem crearea unei posibilitati efective de a pretesta, in conditii de concurs, subiectele dezvoltate de echipele de specialisti in elaborarea subiectelor de concurs/examen . Propunem modificarea Regulamentului astfel incat comisiile de elaborare a subiectelor sa poata decide suplimentarea numarului de intrebari cu pana la 20%, in vederea pretestarii. Intrebarile suplimentare sunt prestabilite si nu se puncteaza. Aceste intrebari si baremul de notare aferent nu se publica pe site la sfarsitul probei. Timpul de concurs se mareste corespunzator. In urma analizei statistice, intrebarile pretestate care se dovedesc a fi de calitate si elaborate cu respectarea cerintelor prevazute de Regulament si Metodologie, vor alimenta baza de date cu subiecte de concurs/examen, din care vor fi selectate subiecte pentru concursurile/examenele viitoare (organizate in termen de 2-5 ani de la pretestare) .
Analizarea oportunitatii renuntarii la caracterul anonim al testarii psihologice;
Analizarea oportunitatii publicarii rezultatelor probelor de concurs/examen cu cod (fiecarui candidat atribuindu-se cate un cod de identificare, prin tragere la sorti), cu exceptia clasamentului final
Anuntarea notelor acordate pentru sustinerea proiectului la sfarsitul fiecarei zile de concurs/examen .
NOTE: - Propunerile de modificare se vor prelua mutatis mutandis si pentru organizarea si desfasurarea concursului sau examenului pentru numirea in functiile de conducere a procurorilor .
- propunerile nu au fost agreate de Consiliul Ştiintific al INM
- propunerea nu a fost agreata de Consiliul Ştiintific al INM




Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...