In medie, anual un parinte aloca 1.490 de lei pentru cheltuielile de scolarizare, respectiv: rechizite, manuale, tinuta obligatorie, transport, taxe de inscriere la concursuri scolare, meditatii. Romania este una din cele 191 de tari care si-au asumat atingerea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului, in septembrie 2000 si prin urmare este responsabila ca Obiectivul de Dezvoltare nr. 2, care prevede ca a��pana in 2015, copiii de pretutindeni, indiferent ca sunt fete sau baieti, vor putea sa incheie un ciclu primar complet de studiia�� sa fie atins si in tara noasta. De asemenea, Romania este semnatara si a obiectivelor Educatiei pentru Toti, reafirmate la Dakar, in anul 2000. Acestea completeaza Obiectivul de Dezvoltare nr. 2, mentionand asigurarea accesului tuturor copiilor la educatie debaza, obligatorie, completa, gratuita si de calitate .Obiectivul numarul 3 al Pactului National pentru Educatie semnat de principalele sapte formatiuni politice din Romania garanteaza a��accesul neingradit la educatie gratuita pana la absolvirealiceuluia��. La doi ani si jumatate de la semnarea acestui document, nu se inregistreaza schimbari majore in sensul eliminarii costurilor ascunse. Mai mult., semnarea pactului pentru educatie (careprevedea pentru perioada 2008-2013 asigurarea a minim 6% din PIB pentru educatie) pare sa fie data uitarii de oamenii politici din Romania care au decis ca in aceasta perioada dificila sa sacrificeeducatia copiilor. Astfel, observam ca in anul 2009, cheltuielile publice pentru invatamant ca procent din PIB au scazut considerabil, de la 5,5% in 2007 si chiar 6% in 2008, ajungand la 4,2% (valoare mai mica chiar si decat cea din 2006) In consecinta, FSLI sustine apelul Organizatiei Salvati Copiii Romania, catre autoritati si cere aplicarea urmatoarelor masuri: 1. Respectarea Constitutiei, a legilor statului si a obligatiilor asumate de Romania pe plan international, care garanteaza accesul egal si gratuit la educatia de baza;2. Implementarea recomandarilor Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului formulate in cea de-a 51 sesiune, din iunie 2009, in special a celor care privesc educatia si costurile ascunse, precum si asigurarea unui caracter participativ si transparent procesului de alocare bugetara (de la nivel central, judetean, local si de lanivelul fiecarei unitati de invatamant);3. Evaluarea impactului Strategiei Nationale in Domeniul Protectiei si Promovarii Drepturilor Copilului 2008-2013 si a Planului operational, in vederea stabilirii eficientei acestora, si eventual a adaptarii masurilor de implementare;4. Considerarea in mod real a educatiei ca prioritate nationala si nesacrificarea acestui domeniu ca raspuns la criza economica, implicit prin respectarea angajamentului de a aloca minimum 6% din PIB invatamantului;5. Construirea si aplicarea unui mecanism obligatoriu de consultare a copiilor, parintilor si cadrelor didactice care sa asigure identificarea corecta a nevoilor resimtite la nivelul institutiei de invatamant;6. Finantarea educatiei sa fie realizata prin luarea in considerare a concluziilor rezultate in urma aplicarii mecanismului de consultare de la nivelul scolii, precum si prin consultarea celorlalti actori din sistemul de invatamant, implicit calcularea costului real per elev sa porneasca de la acelasi mecanism;7. Includerea costurilor asociate educatiei (spre exemplu, transport, alimente, echipament pentru sport etc.), precum si a unui fond destinat concursurilor si a altor activitati extra-curriculare in costul per elev;8. Asigurarea transparentei utilizarii bugetului pentru educatie la nivel central, judetean, local si la nivel de unitate de invatamant si asigurarea unui acces facil la aceste informatii;9 Intensificarea eforturilor de asigurare a calitatii in educatie (cu accent pe mediul rural), inclusiv prin investitii in resursa umana;10. Imbunatatirea finantarii educatiei prin accesarea fondurilor europene;11. Extinderea programelor de tipul a��scoala dupa scoalaa��.
[Vatra MCP] Contextul, motivele si necesitatea adoptarii Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei 22 Feb 2022 | 1551
Adaptarea structurii anului scolar 2020-2021 la situatia epidemiologica actuala 27 Mar 2021 | 1286
Metodologia si calendarul de inscriere a copiilor in invatamantul primar pentru anul scolar 2021-2022 15 Mar 2021 | 1286
Aplicarea unitara a prevederilor referitoare la acordarea zilelor libere pentru parintii din familiile monoparentale care isi supravegheaza copiii 15 Mar 2021 | 1218
Programul miere pentru elevi a fost suspendat pana in anul 2022 05 Jan 2021 | 2034
Ministrerul educatiei si cercetarii a aprobat infiintarea de centre de excelenta in fiecare judet si in municipiul Bucuresti 06 Nov 2020 | 1726
Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie Sursa: MCP Cabinet avocati
Incidenta Regulamentului GDPR in cazul difuzarii in direct prin videoconferinta a cursurilor de invatamant scolar Sursa: MCP Cabinet avocati
Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice Sursa: MCP Cabinet avocati
Dialogurile MCP (XI): Recuperarea prejudiciilor stabilite de Curtea de Conturi de la salariati Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
ICCJ: Persoana aflata in continuarea studiilor. Protectia si promovarea drepturilor copilului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Sporul pentru conditii vatamatoare este distinct de salariul de baza, astfel ca acesta nu putea sa se regaseasca in salariu sub forma unei sume compensatorii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 863, pronuntata in sedinta publica din 27 martie 2017
La nivelul personalului bugetar, plata sporului de vechime nu este obligatorie in lipsa unor clauze prevazute in Contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 801/2017, in sedinta publica din 7 martie 2017
Anulare decizie reincadrare data fiind lipsa unei norme legale care sa impuna transformarea functiei de conducere in functie de executie Pronuntaţă de: Tribunalul Buzau Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 146/2017, in sedinta publica din 24 februarie 2017