din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2815 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Punctul de vedere al UNJR fata de proiectul de lege privind raspunderea disciplinara

Punctul de vedere al UNJR fata de proiectul de lege privind raspunderea disciplinara

  Publicat: 17 Jun 2011       1858 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania a publicat punctul de vedere fata de proiectul de lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor in contextul revizuirii Constitutiei:

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
vezi Curtea Europeana a Drepturilor Omului
vezi Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Conform Art.72-(1) din Legea 8/1996 protectia programelor pentru calculator prin drept de autor �include orice expresie a unui program, programele de aplicatie si sistemele de operare, exprimate in orice fel de limbaj, fie in cod-sursa sau cod-obiect, materialul de conceptie pregatitor, precum si manualele.�
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Moment (etapa) al judecatii in prima instanta,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este o tranzactie sau o serie de tranzactii cu valori mobiliare conferind persoanei sau grupului de persoane implicate, prin titlurile astfel dobandite, singure ori impreuna cu cele deja detinute ori controlate, o pozitie de control sau majoritara in participare la capitalul emitentului.

``Fata de proiectul de lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor, pus in dezbatere publica marti, 14 iunie 2011, in contextul initiativei de revizuire a Constitutiei si a prefigurarii unui proiect de raspundere materiala a magistratilor, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania face public punctul sau de vedere asupra acestor initiative legislative, corelate.

Prin instituirea suprematiei deciziilor Curtii Constitutionale si ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie in solutionarea recursurilor in interesul legii devine imposibila aplicarea directa si prioritara a Conventiei Europene sau a Dreptului Comunitar, atunci cand contin dispozitii mai favorabile, in detrimentul deciziilor mentionate.

Cu alte cuvinte, Statul refuza cetatenilor sai dreptul la aplicarea CEDO sau a dreptului comunitar interzicand magistratilor sai sa aplice in cauzele interne dispozitiile CEDO sau dreptul comunitar, desi aceasta indatorire este prevazuta in Constitutie .

Prin textul mentionat se instituie, contrar dispozitiilor art. 20 alin. 2 si art. 148 alin. 2 din Constitutie (ce nu au fost abrogate prin proiectul de revizuire), suprematia deciziilor Curtii Constitutionale asupra Dreptului Comunitar si asupra Conventiei Europene a Drepturilor Omului, desi Curtea Constitutionala este un organism mai degraba politic, aceasta nefacand parte din sistemul judiciar. Prin urmare se doreste in mod exclusiv asigurarea aplicarii unor decizii politice.

Dincolo de textul sec de lege, UNJR atrage atentia asupra unui pericol ascuns, si anume: justitiabilii sa nu mai beneficieze de protectie jurisdictionala, in situatiile in care Statul este chemat de acestia in fata instantelor de judecata in materii extrem de sensibile precum cele ale incalcarilor drepturilor fundamentale in contextul unor situatii de urgenta. Acestia vor fi lipsiti de protectie jurisdictionala, urmand ca un organ situat in afara puterii judecatoresti, cu membri numiti eminamente politic, Curtea Constitutionala, sa fie cel chemat sa le asigure protectia .

In orice sistem de drept, erorile judiciare sunt inerente, iar interpretarea normelor de drept genereaza uneori dezbateri furtunoase in practica si doctrina. Din cauza legislatiei incoerente si instabile si a lipsei mijloacelor legislative de asigurare a unei practici judiciare unitare efective, erorile si practica neunitara vor continua sa existe indiferent de orice raspundere a magistratului.

Amenintarea magistratului din cauza opiniilor sale in interpretarea legii cu cercetarea disciplinara aflata la latitudinea Ministrului Justitiei, in situatii in care acesta are uneori si calitatea de parte, este departe de a asigura o interpretare independenta si impartiala a legii si constituie o sursa de presiune in scopul interpretarii legii in sensul dorit de Ministerul Justitiei, institutie politica care face parte din executiv.

In ceea ce priveste definirea abaterilor disciplinare, UNJR subliniaza ca atat Inspectia Judiciara, cat si Consiliul Superior al Magistraturii, sunt organe administrative ce nu au competenta de a verifica temeinicia si legalitatea unei hotarari judecatoresti, aceasta putand fi cenzurata exclusiv in caile de atac.

Posibilitatea de a inceta un mandat a carui durata a fost stabilita de legea aplicabila la data dobandirii sale, masura preconizata prin proiectul de lege privind raspunderea disciplinara, este vadit contrara Constitutiei si creeaza un precedent extrem de periculos pentru regulile democratiei, imposibil de trecut cu vederea.

Scopul acestor propuneri legislative, corelate, este unul singur: lipsirea cetatenilor de protectia jurisdictionala a drepturilor lor, in cazul in care realizarea acestor drepturi ar intra in conflict cu interesele guvernului.

In cazul in care actualul ministru al justitiei considera ca suprematia constitutiei si a reglementarilor internationale este facultativa, pentru a degreva instantele de judecata de procese inutile, UNJR sugereaza ministerului justitiei preluarea activitatii jurisdictionale in materia drepturilor salariale, pensiilor, contenciosului administrativ si fiscal.

Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania va trimite Ministerului Justitiei punctul sau de vedere detaliat, cu propuneri concrete, fata de materialul pus in dezbatere publica. Cresterea responsabilitatii magistratilor si imbunatatirea pregatirii profesionale a acestora sunt valori pe care le cunoastem si le promovam. Nu vom admite insa niciodata ca aceste valori sa fie denaturate pentru justificarea unor instrumente ce aduc atingere esentei independentei justitiei.

Judecator Natalia Roman
Presedintele Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania``



Citeşte mai multe despre:    Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania    UNJR    Raspunderea magistratilor

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Reactia UNJR cu privire la diminuarea bugetului Ministerului Justitiei pentru anul 2016 de catre Guvernul Romaniei
11 Dec 2015 | 1595

Uniunea Judecatorilor solicita CSAT sa ii comunice hotararile care implica serviciile secrete in justitie
09 Dec 2015 | 1031

Pozitia UNJR ref. la modificare Codului Penal
11 Dec 2013 | 1849

UNJR critica modul neconstitutional de adoptare a Noului Cod al insolventei
07 Oct 2013 | 1498

Drept la replica - judecator Horatius Dumbrava, membru ales al CSM
13 Nov 2012 | 1530

Jud. Natalia Roman: Este de datoria UNJR sa esplice care este rolul judecatorului in societate
31 Oct 2011 | 2364



Jurisprudenţă

Plata diferentelor salariale. Diminuarea cu 25 la suta a salariilor bugetarilor este ilegala
Pronuntaţă de: Tribunalul Valcea