Se pregateste o noua lege privind salarizarea in sistemul Justitiei
2. Dupa anul 2000, cand a fost introdus un nou mecanism de calcul al remuneratiei magistratilor si a altor categorii de personal din sistemul justitiei, s-a intervenit asupra acestuia sectorial prin acte normative succesive.
3. Instantele au fost sesizate cu mai multe tipuri de cereri pentru recunoasterea unor drepturi salariale in care au fost invocate printre altele: prima de concediu, sporul “anticoruptie”, sporul pentru vechime in munca, coeficienti de multiplicare diferiti pentru procurorii DNA si DIICOT, coeficienti de multiplicare pentru grefieri, sporul de “specializare”, plata cresterilor salariale acordate in anul 2007 personalului din sistemul bugetar, diferente salariale intre functionarii publici din cadrul instantelor, sporul de periculozitate, sporul de confidentialitate de pana la 15% sau 30%, sporul de risc si suprasolicitare neuropsihica, tichetele de masa, sporul de fidelitate, stimulente.
4. Cererile au fost solutionate, in marea lor majoritate, cu hotarari judecatoresti favorabile reclamantilor judecatori, procurori, personal asimilat acestora, asistenti judiciari, personal auxiliar, functionari publici din sistemul justitiei.
5. Ministerul Justitiei respecta si va respecta intotdeauna hotararile judecatoresti definitive si irevocabile si considera ca drepturile creditorilor recunoscute prin astfel de hotarari trebuie satisfacute intocmai. In acelasi timp, Ministerul Justitiei reitereaza faptul ca disciplina bugetara stabilita prin lege trebuie la randul ei unanim respectata.
6. In acest context, Ministerul Justitiei semnaleaza faptul ca amplificarea numarului hotararilor judecatoresti care constata si recunosc drepturi salariale, precum si a cuantumului total al valorii acestora, este un fenomen care a fost initiat in urma cu mai multi ani si care, nerezolvat la timp, a ajuns in prezent sa puna probleme privind executia bugetara.
7. Pentru motivele expuse mai sus, Ministerul Justitiei a trecut la elaborarea unui set de masuri cuprinse in doua acte normative, unul privind masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei si altul privind salarizarea in sistemul justitiei.
8. Primul act normativ va cuprinde in principiu esalonarea platii drepturilor salariale acordate prin titluri executorii emise anterior adoptarii acestuia, astfel incat satisfacerea acestor drepturi sa poata fi tehnic integrata in executia bugetului de stat . Gravitatea situatiei create si impactul financiar al acesteia asupra bugetului de stat reclama cu necesitate adoptarea de urgenta a acestei solutii.
9. Cel de-al doilea act normativ, privind salarizarea in sistemul justitiei, a fost elaborat intr-o prima forma de catre un Grup de Lucru compus dintr-un secretar de stat la Ministerul Justitiei, doi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, reprezentanti ai Ministerului Public, alti experti ai Ministerului Justitiei. Aceasta prima forma urmeaza sa fie in continuare evaluata la nivelul expertilor Ministerului Justitiei si al Grupului de Lucru, pentru eventuale ajustari, dupa care urmeaza sa fie afisata pe site-ul ministerului si transmisa catre Ministerul Economiei si Finantelor. Importanta acestui demers impune un calendar adecvat pentru analizarea, dezbaterea si finalizarea proiectului. Acest calendar poate fi anticipat dupa momentul afisarii acestuia pe site-ul Ministerului Justitiei.
10. Ministerul Justitiei isi reafirma deschiderea pentru dialogul interinstitutional in rezolvarea problemelor din justitie, precum si intelegerea pentru nevoia asigurarii unei salarizari adecvate a magistratilor si a altor categorii de personal din sistemul justitiei, simultan cu optiunea ferma pentru respectarea disciplinei bugetare, a actelor normative incidente si a hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
