Nu cred in intrarea intempestiva in vigoare a acestui nou cod. Nu cred in sinceritatea celor care sustin ca ziua copilului se poate transforma in ziua celebrarii marii reforme a sistemului judiciar. Dimpotriva, am convingerea ca toate patimile si excesele publice din jurul acestei teme se vor topi imediat ce adevaratele mize vor fi atinse.
Miza politica a codului
In acest moment, data intrarii in vigoare a codului de procedura civila este exclusiv o miza politica . Tocmai de aceea cei care sprijina intrarea in vigoare a codului la 1 iunie 2012, sustin, asumat sau doar acceptat, un angajament de natura politica . Exercitiul public de sustinere a acestei date reprezinta o pura demagogie, atat timp cat este absolut sigur ca din punct de vedere tehnic codul de procedura civila nu va putea intra in vigoare la aceasta data .
Transformarea zilei copilului in ziua codului este in primul rand un angajament personal al ministrului justitiei si respectarea acestui termen va da masura in care el se bucura in mod real de sprijin in cadrul majoritatii parlamentare. Ministrul justitiei a dovedit pana acum in mai multe randuri ca nu are capacitatea de a impune respectarea termenelor pe care le propune in mod public. Experiente recente sunt legate chiar de calendarul intrarii in vigoare a noilor coduri. Lipsa de predictibilitate a politicilor publice derulate de ministerul justitiei este data, pe langa eventuala dezordine organizationala interna, de lipsa suportului decizional in interiorul Guvernului sau in cadru parlamentar. Pentru a da un exemplu, proiectul legii de punere in aplicare a codului de procedura civila, cel care stabilea si data intrarii in vigoare a codului, a fost gata inca din iunie 2011, fiind adoptat de Guvern abia in ianuarie 2012, dupa suflarea prafului acumulat in sertare. Codul penal, trebuia, potrivit declaratiilor publice ale ministrului justitei, sa intre in vigoare pe 1 octombrie 2011, odata cu codul civil. Studiile care isi propuneau sa evalueze profesionist impactul aplicarii celor noi patru coduri si pentru care statul roman a platit peste 1 milion de euro trebuiau finalizate, potrivit ministrului Predoiu, in iunie 2011. Termenul de finalizare a fost amanat succesiv intai pentru septembrie 2011, apoi pentru octombrie 2011. Au fost publicate abia in ianuarie 2012. Intre timp codul civil a intrat in vigoare, evident in absenta evaluarii impactului produs asupra societatii si asupra sistemului judiciar. In ce priveste suportul parlamentar, sa nu uitam ca in 2011 marea reforma initiata de ministerul justitiei constand in desfiintarea unor instante si parchete a fost respinsa inclusiv cu votul majoritatii parlamentare, sau mai ales datorita acestui vot.
A doua jumatate a anului 2012 va reprezenta un dublu sfarsit de ciclu . Un ciclu politic, de conducere a ministerului justitiei si un ciclu strategic, de monitorizare a sistemului judiciar din Romania de catre Comisia europeana . In cea mai fericita situatie bilantul celor doua cicluri ar trebui sa fie unul comun, iar decizia renuntarii la monitorizarea justitiei sa fie cireasa de pe tortul realizarilor mandatului Predoiu . Tocmai de aceea ministerul justitiei anunta drept obiective strategice pentru anul 2012 punerea in aplicare a codului de procedura civila si obtinerea unui raport final bun pe monitorizarea justitiei in ultimii 5 ani. Din acest punct de vedere, lucrurile sunt mai mult decat evidente: codul de procedura civila poate fi speculat din punct de vedere politic doar daca intrarea lui in vigoare este anterioara datei prezentarii raportului de evaluare elaborat de CE. Dupa aceasta data incepe un alt ciclu electoral, cu preluarea obligatorie a pasivelor, inclusiv cele legate de costurile reale ale aplicarii intempestive a unei reglementari ce modifica radical functionarea sistemului judecatoresc in Romania.
Mesaje pentru comisia europeana
De altfel, dovada interesului legat de monitorizarea comisiei europene este subliniata, chiar prea fatis, de neasteptata iesire in spatiul public a sustinatorilor neconditionati ai calendarului ministerului justitiei exact zilele acestea. De la inceputul acestei saptamani se afla in Romania delegatia de experti ai Comisiei Europene in vederea strangerii ultimelor informatii pentru raportul final din vara. Zilele acestea sunt stabilite si au loc intalniri cu toate institutiile implicate, astfel incat e momentul potrivit pentru construirea ultimelor mesaje. Daca, sa presupunem, reprezentantilor comisiei europene li s-ar explica ca din punct de vedere tehnic noul cod de procedura civila nu mai poate intra in vigoare la data de 1 iunie 2012, ar exista posibilitatea ca proiectul politic de care vorbeam mai sus sa fie lipsit de sprijin european. Fara presiunea comisiei europene prin intermediul raportului de monitorizare a justitiei miza personala si politica a intrarii imediate in vigoare a codurile in acest ciclu electoral s-ar arata asa cum este in realitate: debila, neserioasa si nerealizabila.
Argumente tehnice
Cu toate acestea, sunt absolut convins ca toata aceasta agitatie cvasi-electorala este de prisos. Circumstantele fac, daca nu imposibila, atunci cel putin improbabila intrarea in vigoare a codului de procedura civila la 1 iunie 2012, adica peste exact 72 de zile .
Data intrarii in vigoare a codului de procedura civila este cuprinsa in proiectul legii pentru punerea in aplicare a acestuia. Codul de procedura civila nu poate intra in vigoare, la 1 iunie sau la orice alta data, fara adoptarea acestui proiect de lege.
Acest proiect, de o complexitate deosebita, a fost finalizat in iunie 2011. El a fost adoptat in Guvern abia in 25 ianuarie 2012, data cand a si fost cunoscut public, dupa o intarziere pentru care nimeni nu a oferit explicatii. A fost inregistrat pe ordinea de zi a Senatului la 30 ianuarie 2012, fiind trimis pentru raport comisiei juridice si altor 2 comisii . Datorita grevei parlamentare a opozitiei, termenele pentru intocmirea rapoartelor de catre comisiile de specialitate au fost depasite. Biroul permanent al Senatului a luat hotararea punerii proiectului pe ordinea de zi a Plenului fara rapoartele comisiilor de specialitate. Pana acum proiectul a fost amanat din cauza lipsei cvorumului de sedinta in doua randuri. Daca nu intervine o modificare imprevizibila a contextului politic, e de asteptat ca proiectul legii de punere in aplicare a codului de procedura civila sa nu poate trece decat prin adoptare tacita . Insa termenul de adoptare tacita este 8 mai 2012. Iar Senatul este doar prima camera sesizata, in Camera Deputatilor fiind obligatorie derularea dezabaterilor parlamentare si, mai ales, adoptarea prin vot in Plen. Cunoscand acestea, parieaza cineva in mod serios pe data de 1 iunie?
Legea de punere in aplicare a codului de procedura civila inseamna in acelasi timp o modificare substantiala a acestuia din urma. Pastrand proportiile, vom avea practic un alt cod de procedura civila decat cel adoptat de Parlament prin asumarea raspunderii guvernamentale. Pentru a da o idee asupra a cat de extinse sunt modificarile, precizez ca proiectul legii prevede nu mai putin de 306 modificari punctuale, in timp ce tot codul are exact 1119 articole. Sau, tot ca exemplu, proiectul contine schimbarea denumirii marginale a exact 182 de articole. Un sfert din codul de procedura civila este modificat integral, facand astfel de prisos toate actiunile de pregatire profesionala a judecatorilor, avocatilor sau a celorlalti participanti la procesul civil. Realitatea este ca abia odata cu adoptarea si publicarea legii de punere in aplicare a codului de procedura civila vom avea forma finala a codului de procedura civila, nici un moment mai devreme. Urmeaza republicarea unei variante consolidate a codului de procedura civila in Monitorul Oficial, cu toate modificarile inserate, editarea editiei oficiale a codului s.a.
Studiile de impact comandate de ministerul justitiei si care ar fi trebuit, intr-o logica normala si nedenaturata electoral, sa fundamenteze datele propuse pentru intrarea in vigoare a codurilor, demonstreaza ca sunt infantile eforturile de convingere a publicului ca data de 1 iunie 2012 este una sustenabila. Potrivit concluziilor acestor studii, efectele noilor coduri se vor resimti in special in primii doi ani care reprezinta perioada de tranzitie, influenta lor disparand in cel de al treilea an. In mod firesc, studiile argumenteaza obligativitatea pregatirii sistemului judiciar anterior intrarii in vigoare a codurilor. Efortul financiar total pentru aplicarea codurilor este de 707 milioane lei, este nevoie inca din primul an de judecatori (394) si personal auxiliar suplimentar (524), de 54 noi sali de judecata la instante s.a.
Desi studiile de impact au fost predate beneficiarului, ministerul justitiei, inca din octombrie 2011, bugetul Romaniei pe 2012 nu cuprinde fondurile necesare implementarii vreunui cod in acest an. Aceasta factura a implementarii codurilor tot va trebui platita la un moment dat, manevra pasarii responsabilitatii ei viitorului Guvern fiind paguboasa economic si contraproductiva social.
In sfarsit, cei care sustin in mod public seriozitatea datei de 1 iunie sunt complet izolati in interiorul sistemului judiciar. Declaratiile publice recente ale conducerii Consiliului Superior al Magistraturii au creat o falie imensa intre aceasta si pozitia exprimata de marea majoritate a sistemului judiciar. Chiar saptamana trecuta in Plenul CSM s-a dezbatut rezultatul consultarii instantelor cu privire la capacitatea lor de a face fata intrarii in vigoare a codului de procedura civila la data de 1 iunie 2012. Peste 90% din instantele din Romania au fost ferme in a sustine imposibilitatea suportarii aplicarii noii reglementari incepand din 1 iunie. Asociatiile profesionale din justitie sustin la fel de vocal amanarea acestei date si in mod obligatoriu precedarea ei de asigurarea infrastructurii umane si materiale. Uniunile avocatilor si notarilor au pozitii similare. Practic doar ministrul justitiei si mai nou conducerea CSM sustin, contrar evidentei, ca data de 1 iunie 2012 ar putea fi cu adevarat data intrarii in vigoare a codului de procedura civila.
Consiliul Superior al Magistraturii a lansat proiectul �Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instante judecatoresti� 01 Nov 2019 | 1631
CSM a aprobat organizarea, in data de 15.12.2019 a concursului de promovare in functii de executie, pe loc, a judecatorilor. 17 Oct 2019 | 1553
CSM a aprobat calendarul, tematica si bibliografia pentru Concursul de admitere la INM - septembrie 2019 � februarie 2020 17 Sep 2019 | 3884
CSM a publicat detaliile privind organizarea concursului de admitere la INM in perioada septembrie 2019 � februarie 2020 17 Sep 2019 | 2401
CSM a publicat detaliile concursului de promovare pe loc in functii de executie a procurorilor 12 Sep 2019 | 1034
CSM a aprobat normele privind asigurarea de raspundere civila profesionala obligatorie a judecatorilor si procurorilor. 13 Jun 2019 | 1942
Eroarea judiciara, eroarea de judecata si erorile materiale in procesul civil Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Contul bancar ca element obligatoriu al cererii de chemare in judecata � problema liberului acces la justitie si confidentialitatii Sursa: Irina Maria Diculescu
Constitutionalitatea derogarii de la principiul aplicarii imediate a legii noi Sursa: Irina Maria Diculescu
CCR: prevederile NCPC cu privire la termenul de decadere pentru depunerea cererii reconventionale sunt constitutionale Sursa: Irina Maria Diculescu
Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Admisibilitate Cerere de drept comun de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la plata daunelor morale si materiale determinate de un accident rutier Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 113/A din 15.06.2018 a Curtii de Apel Galati
In procedura validarii popririi debitorul poprit poate invoca orice imprejurare ulterioara obtinerii titlului de natura sa anihileze creanta fara a fi necesar intotdeauna sa formuleze o contestatie la propriu Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 295/R din 19.06.2018 a Curtii de Apel Galati