din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2493 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Obligatia operatorului aerian de a despagubi pasageri in caz de ajungere cu intazriere la destinatie

Obligatia operatorului aerian de a despagubi pasageri in caz de ajungere cu intazriere la destinatie

  Publicat: 29 May 2013       2941 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


In sensul Codului vamal sunt considerate marfuri romanesti:
Mai intai, se impune a aminti dipsozitia clara potrivit careia �Transportatorul este raspunzator de prejudiciul rezultat dintr o intarziere in transportul aerian de pasageri, de bagaje sau de marfuri .

Legea 10 din 2001. Masuri cu caracter reparator acordate in situatiile in care restituirea in natura nu este posibila, sub forma unor titluri de valoare nominala folosite in procesul de privatizare,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.

Cu toate acestea, transportatorul nu este raspunzator de prejudiciul cauzat de o intarziere daca dovedeste ca el, prepusii si mandatarii sai au luat toate masurile care puteau sa se impuna in mod rezonabil pentru a evita prejudiciul sau ca le a fost imposibil sa ia respectivele masuri .`` cuprinsa in art.19 dinConventia de la Montreal la 28 mai 1999, a fost semnata de Comunitatea Europeana la 9 decembrie 1999 si a fost aprobata in numele acesteia prin Decizia 2001/539/CE a Consiliului din 5 aprilie 2001 (JO L 194, p. 38, Editie speciala, 07/vol. 8, p. 112, denumita in continuare ``Conventia de la Montreal``).
Apoi, amintim cateva considerentele trecute in preambulul Regulamentului nr. 261/2004, intre care: (1) Masurile adoptate de Comunitate in domeniul transportului aerian ar trebui, intre altele, sa urmareasca asigurarea unui inalt nivel de protectie a pasagerilor. De asemenea, ar trebui sa se ia in considerare cerintele legate de protectia consumatorilor in general; (2) Refuzul la imbarcare si anularea sau intarzierea prelungita a zborurilor pot cauza pasagerilor dificultati si neplaceri grave. Astfel, in final se stipuleaza indatorirea Comunitatii sa imbunatateasca standardele de protectie stabilite in acest regulament atat pentru consolidarea drepturilor pasagerilor, cat si pentru garantarea desfasurarii activitatilor transportatorilor aerieni in conditii armonizate, pe o piata liberalizata.
Astfel, reglementand situatia: A�anulariiA� care inseamna neefectuarea unui zbor programat anterior si pentru care s a facut cel putin o rezervare.``articolul 5 prevede ca pasagerilor in cauza trebuie: (a) sa li se ofere asistenta de catre operatorul de transport aerian in conformitate cu articolul 8;(b) sa primeasca o compensatie din partea operatorului de transport aerian, in conformitate cu articolul 7, cu exceptia in care intervine oricare din urmatoarele: (iii) in cazul in care sunt informati despre aceasta anulare cu mai putin de sapte zile inainte de ora de plecare prevazuta si li se ofera o redirectionare care sa le permita sa plece cel tarziu cu o ora inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajunga la destinatia finala in mai putin de doua ore dupa ora de sosire prevazuta.
Cu toate acestea, se mai prevede ca, operatorul de transport aerian nu este obligat sa plateasca compensatii in conformitate cu articolul 7, in cazul in care poate face dovada ca anularea este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor posibile.
Dupa acaesta, Articolul 6 din Regulamentul nr. 261/2004, intitulat ``Intarzierea zborului`` stipuleaza caIn oricare din cazurile in care un operator de transport aerian anticipeaza o posibila intarziere a unui zbor peste ora de plecare prevazuta, dupa cum urmeaza: (a) timp de doua ore, in cazul zborurilor de peste 1 500 de kilometri sau mai putin; (b) timp de trei ore sau mai mult, in cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1 500 de kilometri si al oricaror alte zboruri cuprinse intre 1 500 si 3 500 de kilometri; (c) timp de patru ore sau mai mult, in cazul tuturor zborurilor care nu se incadreaza la litera (a) sau (b),
Relativ la ``Dreptul la compensatie`` artcolul 7 din regulament, prevede ca: 1) Cand se face trimitere la prezentul articol, pasagerii primesc o compensatie in valoare de: (a) 250 EUR pentru toate zborurile de 1 500 [de] kilometri sau mai putin; (b) 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1 500 [de] kilometri si pentru toate zborurile cuprinse intre 1 500 si 3 500 [de] kilometri; (c) 600 EUR pentru toate zborurile care nu intra sub incidenta literei (a) sau (b).
Pentru stabilirea distantei se ia in considerare ultima destinatie unde pasagerul urmeaza sa soseasca dupa ora prevazuta datorita refuzului la imbarcare sau anularii zborului.
Insa, atunci cand, in conformitate cu articolul 8, pasagerilor li se ofera redirectionarea spre destinatia finala cu un zbor alternativ, a carui ora de sosire nu depaseste ora de sosire prevazuta a zborului rezervat initial: (a) cu doua ore, pentru toate zborurile de 1 500 [de] kilometri sau mai putin sau (b) cu trei ore, pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1 500 [de] kilometri si pentru toate celelalte zboruri cuprinse intre 1 500 si 3 500 [de] kilometri sau (c) cu patru ore, pentru toate zborurile care nu intra sub incidenta literei (a) sau (b), operatorul de transport aerian poate reduce cu 50 % compensatia prevazuta la alineatul (1).
Fata de neclaritatea normelor privitor la acordarea compnsatiilro in caz de intarziere, Curtea de Justie a Uniunii Europene prin Hotararea din 23.oct.2013, data in In cauzele conexate C 581/10 si C 629/10 a clarificat ``dilemma`` existentei dreptului la compensatie potrivit Regulamentului nr. 261/2004 in cazul intarzierii zborului si conditiile in care este datorata aceasta compensatie statuand in ca:
Articolele 5-7 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 trebuie interpretate in sensul ca pasagerii zborurilor intarziate beneficiaza de dreptul la compensatie potrivit acestui regulament in cazul in care sufera, ca urmare a unor astfel de zboruri, o pierdere de timp egala sau mai mare de trei ore, mai precis, atunci cand ajung la destinatia finala cu trei ore sau mai mult dupa ora de sosire prevazuta initial de operatorul de transport aerian. Cu toate acestea, o astfel de intarziere nu confera dreptul la compensatie in favoarea pasagerilor daca operatorul de transport aerian poate face dovada ca intarzierea prelungita este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor posibile, cu alte cuvinte, imprejurari care scapa de sub controlul efectiv al operatorului de transport aerian.

Av.Artin Sarchizian.
Societatea Romana pentru Drepturile Omului.





Citeşte mai multe despre:    Transportator    Pasageri

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto
Sursa: MCP Cabinet avocati

Simpla deviere a unui zbor catre un aeroport apropiat nu confera un drept la o compensatie forfetara
Sursa: EuroAvocatura.ro

Evaluarea salariatilor prin procese automate, aplicatii si platforme electornice
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Un constructor de automobile ale carui vehicule manipulate ilicit sunt revandute in alte state membre poate fi chemat in judecata in fata instantelor acestor state
Sursa: EuroAvocatura.ro

Un membru de familie al unui cetatean al Uniunii care nu are cetatenia unui stat membru, dar care este titular al unui permis de sedere permanenta este scutit de obligatia de a obtine o viza pentru a intra pe teritoriul statelor membre
Sursa: EuroAvocatura.ro

Comportamentul perturbator al unui pasager aerian poate constitui o �imprejurare exceptionala�
Sursa: EuroAvocatura.ro

Carantina si forta majora. Restrangerea unor drepturi si libertati in contextul fortei majore
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Raspunderea patrimoniala a salariatului.Caracterul ilicit se analizeaza in functie de cum fapta salariatului a condus la producerea prejudiciului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia nr. 5291/2019 din 19.11.2019

Generarea unei stari de pericol pentru derularea normala a raporturilor de munca poate atrage concedierea disciplinara
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj - Sentinta Civila nr. 504 din 18.05.2020

Individualizarea sanctiunii disciplinare. Obligatia angajatorului de a aprecia gravitatea faptei prin raportare la circumstantele concrete.
Pronuntaţă de: Tribunalul TIMIS - Sentinta civila nr. 1016/2019 din 09.07.2019

Excluderea perioadei de disponibilitate din timpul lucrat. Conditiile restituirii platii nedatorate unor drepturi salariale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 153 din data de 17.06.2020

Decizia C.C.R. nr. 41/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei