Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Opinia juridica a unui cabinet de avocatura sau decizia unei autoritati nationale de concurenta nu exonereaza o intreprindere de comportamentul sau anticoncurential

Opinia juridica a unui cabinet de avocatura sau decizia unei autoritati nationale de concurenta nu exonereaza o intreprindere de comportamentul sau anticoncurential

  Publicat: 18 Jun 2013       3551 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Comercial  


O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Autoritatile nationale de concurenta nu pot decat in mod exceptional sa nu aplice o amenda, atunci cand intreprinderea in cauza a participat la un program national de clementa

Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.

Societatea Schenker si alte 30 de societati erau membre ale Spediteur Sammelladungs Konferenz (Conferinta austriaca a expeditorilor de marfuri in regim de grupaj, denumita in continuare ``SSK``), o comunitate de interese care reunea o parte dintre membrii Zentralverband der Spediteure (Uniunea centrala a expeditorilor). Aceasta din urma reprezenta interesele colective ale expeditorilor si ale prestatorilor de servicii logistice care detin licenta de transport .

In 1994, SSK a fost constituita sub forma unei societati de drept civil, sub conditia suspensiva a autorizarii sale de catre Kartellgericht (instanta austriaca competenta in materie de concurenta). SSK avea drept obiectiv sa ofere expeditorilor si consumatorilor finali tarife mai avantajoase pentru transportul rutier si feroviar de marfuri in regim de grupaj. Scopul sau era ca, prin crearea unor conditii concurentiale identice, sa favorizeze concurenta loiala intre membrii sai.

Printr-o decizie din 1996, Kartellgericht a constatat ca SSK era o intelegere de importanta redusa in sensul dreptului austriac. Un cabinet de avocatura austriac specializat in dreptul privind intelegerile in materie de concurenta, la care s-a facut apel pentru a obtine consultanta, a apreciat de asemenea ca SSK reprezenta o intelegere de importanta redusa si ca nu era, prin urmare, o intelegere interzisa.

La 11 octombrie 2007, Comisia a anuntat ca cativa dintre agentii sai efectuasera controale inopinate la sediile comerciale ale diferitor operatori de transport international si ca avea motive sa considere ca intreprinderile in cauza ar putea sa fi incalcat dispozitiile dreptului Uniunii care interzic practicile comerciale de restrangere a concurentei.

Oberlandesgericht Wien (Tribunalul Regional Superior din Viena) a considerat ca intreprinderile in cauza nu au savarsit o incalcare prin faptul ca au incheiat intelegeri de stabilire a preturilor, intrucat s-au intemeiat pe ordonanta prin care Kartellgericht constatase ca acordul lor constituia o intelegere de importanta redusa. In opinia aceleiasi instante, comportamentul SSK nu a produs efecte asupra comertului dintre statele membre si nu exista, asadar, nicio incalcare a dreptului Uniunii. Nerecunoasterea unei vinovatii a intreprinderilor in cauza se explica prin faptul ca ele solicitasera in prealabil o opinie juridica privind legalitatea comportamentului lor din partea unui cabinet de avocatura.

In ceea ce priveste societatea Schenker, care formulase o cerere de clementa si cooperase cu autoritatile administrative in procedura de investigatie, BundeswettbewerbsbehA¶rde (Consiliul Federal al Concurentei) a solicitat constatarea unei incalcari a dreptului Uniunii si a dreptului austriac in materie de intelegeri, fara obligarea la plata unei amenzi. Aceasta cerere a fost respinsa pentru motivul ca doar Comisia are competenta de a constata savarsirea unor incalcari fara aplicarea unei amenzi.

Oberster Gerichtshof (Curtea Suprema), sesizata cu litigiul, a decis sa adreseze Curtii doua intrebari preliminare. Mai intai, se solicita Curtii clarificari cu privire la aspectul daca o intreprindere care a incalcat normele de concurenta ale Uniunii poate evita aplicarea unei amenzi atunci cand incalcarea mentionata isi are originea in eroarea acestei intreprinderi cu privire la legalitatea comportamentului sau ca urmare a continutului unei opinii juridice a unui avocat sau al unei decizii a unei autoritati nationale de concurenta . A doua intrebare cu care este sesizata Curtea vizeaza sa se clarifice aspectul daca autoritatile nationale de concurenta pot constata o incalcare a dreptului concurentei fara a aplica totusi o amenda atunci cand intreprinderea in cauza a participat la un program national de clementa.

Mai intai, Curtea aminteste ca faptul ca o intreprindere a calificat in mod eronat din punct de vedere juridic comportamentul sau nu poate avea drept efect scutirea acesteia de aplicarea unei amenzi decat in cazuri exceptionale, atunci cand, de exemplu, un principiu general al dreptului Uniunii, precum principiul protectiei increderii legitime, se opune aplicarii unei asemenea amenzi. Cu toate acestea, nu se poate invoca o incalcare a principiului increderii legitime in cazul in care administratia competenta nu a furnizat asigurari precise. Prin urmare, o opinie juridica furnizata de un avocat nu poate sustine in niciun caz increderea legitima a unei intreprinderi in sensul ca comportamentul sau nu incalca normele de concurenta ale Uniunii sau nu va conduce la aplicarea unei amenzi.

In ceea ce priveste autoritatile nationale de concurenta, intrucat nu sunt competente sa adopte o decizie negativa in care sa concluzioneze ca nu exista o incalcare a dreptului Uniunii, ele nu pot crea intreprinderilor o incredere legitima in sensul ca comportamentul lor nu incalca normele de concurenta . In plus, in speta, autoritatea nationala a examinat comportamentul intreprinderilor exclusiv din perspectiva dreptului national al concurentei.

In consecinta, Curtea decide ca dreptul Uniunii in materie de concurenta trebuie interpretat in sensul ca o intreprindere care a incalcat acest drept nu poate evita aplicarea unei amenzi atunci cand incalcarea mentionata isi are originea in eroarea savarsita de intreprindere cu privire la legalitatea comportamentului sau ca urmare a continutului unei opinii juridice a unui avocat sau al unei decizii a unei autoritati nationale de concurenta .

Intr-o a doua etapa, Curtea aminteste ca dreptul Uniunii nu prevede in mod expres, insa nici nu exclude, competenta autoritatilor nationale de a constata o incalcare a normelor europene de concurenta fara a aplica o amenda.

Curtea precizeaza ca un astfel de beneficiu privind neaplicarea unei amenzi nu poate fi acordat in temeiul unui program national de clementa decat in masura in care el este pus in aplicare intr-un mod care sa nu aduca atingere cerintei privind aplicarea eficienta si uniforma a normelor de concurenta ale Uniunii.

Astfel, in ceea ce priveste puterea Comisiei de a reduce amenzile in temeiul propriului program de clementa, Curtea aminteste ca reducerea unei amenzi in caz de cooperare a intreprinderilor care participa la incalcari ale dreptului Uniunii in materia concurentei este justificata numai daca o astfel de cooperare faciliteaza sarcina Comisiei. De asemenea, intreprinderea trebuie ca, prin comportamentul sau, sa dea dovada de un veritabil spirit de cooperare.

In sfarsit, beneficiul imunitatii sau al neaplicarii unei amenzi nu poate fi acordat decat in situatii strict exceptionale, precum cele in care cooperarea unei intreprinderi a fost determinanta pentru descoperirea si pentru sanctionarea efectiva a intelegerii, pentru a nu se aduce atingere aplicarii efective si uniforme a dreptului Uniunii.

In consecinta, Curtea decide ca autoritatile nationale de concurenta pot in mod exceptional sa se limiteze la a constata aceasta incalcare fara a aplica o amenda atunci cand intreprinderea in cauza a participat la un program national de clementa





Citeşte mai multe despre:    Avocati    Concurenta    CJUE

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Evaluarea salariatilor prin procese automate, aplicatii si platforme electornice
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Libera prestare a serviciilor si a celor ale lucratorilor lor detasati intr-un stat membru gazda. Respectarea conditii de concurenta echitabile intre Statele UE
Sursa: EuroAvocatura.ro

Contract individual de munca, Model 2021. PDF si Word editabil
Sursa: MCP Cabinet avocati

Particularitati privind procedura concilierii in litigiile de munca
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Procedura concilierii conflictelor de munca. Suspendarea termenelor de solutionare a conflictelor de munca pe durata concilierii
Sursa: avocat Ioana Emilia | MCP Cabinet avocati

Consultantul extern specializat in legislatia muncii. Calitate, atributii si responsabilitati
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

Decizia nr. 30/2020 privind examinarea recursului in interesul legii privind cauza reala si serioasa a concedierii. Selectarea salariatilor ce ar urma a fi concediati
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Cerere in despagubiri pentru paguba suferita printr-un act administrativ-fiscal nelegal. Conditiile antrenarii raspunderii patrimoniale a autoritatii publice emitente
Pronuntaţă de: I.C.C.J - Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 1160 din 26 februarie 2020

Contestare decizie de concediere. Solictare plata drepturi banesti si a indemnizatiei de concediu
Pronuntaţă de: Curtea de Apel CLUJ - DECIZIA CIVILa Nr. 993 din 9 septembrie 2019

Actiune in constatare. Incetarea nelegala a contractului individual de munca incheiat cu un agent de munca temporara
Pronuntaţă de: Curtea de Apel BACAU - DECIZIE Nr. 703 din 21 Octombrie 2019

Dovada platii contravalalorii orelor suplimentare, a orelor lucrate sambata si duminica si a orelor lucrate pe timp de noapte. Contract de munca temporara
Pronuntaţă de: Curtea de Apel CRAIOVA - DECIZIE Nr. 2152 din 23 Iulie 2020