Aliniindu-se cu prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2913/92 de Instituire a Codului vamal comunitar, cu modificarile ulterioare (publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. 302/1992), Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal roman stabileste procedura si termenii in care sunt premise introducerea si scoaterea de pe teritoriul Romaniei a marfurilor care sunt/nu sunt insotite de Autorizatiile speciale (prevazute de lege) sau cand aceste documente nu sunt valabile.
Legea prevede ca marfurile care intra pe teritoriul vamal al Romaniei se prezinta la biroul vamal de persoana care le-a introdus sau, dupa caz, de persoana care isi asuma raspunderea pentru transportul marfurilor dupa ce au fost introduce. Exceptie fac marfurilor transportate cu mijloace de transport care tranziteaza, fara intrerupere, apele teritoriale sau spatiul aerian al teritoriului vamal al Romaniei.
Persoana care prezinta marfurile la vama este obligata sa mentioneze declaratia sumara sau declaratia vamala depusa anterior pentru aceste marfuri .
Autoritatea vamala poate controla marfurile supuse reglementarilor vamale in orice loc s-ar afla pe teritoriul tarii. Pe durata controlului si a verificarilor efectuate de personalul vamal cu atributii in acest domeniu se pot retine, potrivit legii, de la persoanele fizice si juridice, documente de orice natura si pe orice fel de suport, care pot facilita indeplinirea misiunii de control . Retinerea documentelor se face pe baza unui proces-verbal.
In cazul in care se constata ca marfurile au fost aduse pe teritoriul vamal al Romaniei cu nerespectarea normelor legale sau ca au fost sustrase de sub supravegherea vamala, autoritatea vamala ia masurile prevazute de lege pentru reglementarea situatiei, inclusiv pentru valorificarea acestora potrivit legii.
Legea nr. 86/2006 instituie o serie de sanctiuni atat de natura penala, cat si de natura contraventionala pentru persoanele care introduc sau scot din tara produse de contrabanda sau care nu detin documente valabile.
Astfel, dispozitiile art. 270 alin. 1 din lege prevad ca savarsesc infractiunea de contrabanda si vor fi pedepsite cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea unor drepturi persoanele care introduc sau scot din tara, prin orice mijloace, bunuri sau marfuri, prin alte locuri decat cele stabilite pentru control vamal .
Savarsesc infractiunea de contrabanda si pot primi aceeasi pedeapsa si persoanele care:
a) introduc sau scot din tara prin locurile stabilite pentru controlul vamal, prin sustragere de la controlul vamal, bunuril sau marfuri care trebuie plasate sub un regim vamal, daca valoarea in vama a bunurilor sau a marfurilor sustrase este mai mare de 20.000 lei in cazul produselor supuse accizelor si mai mare de 40.000 lei in cazul celorlalte bunuri sau marfuri;
b) introduc sau scot din tara, de doua ori in decursul unui an, prin locurile stabilite pentru controlul vamal, prin sustragere de la controlul vamal, bunuri sau marfuri care trebuie plasate sub un regim vamal, daca valoarea in vama a bunurilor sau a marfurilor sustrase este mai mica de 20.000 lei in cazul produselor supuse accizelor si mai mica de 40.000 lei in cazul celorlalte bunuri sau marfuri .
c) instraineaza sub orice forma marfuri aflate in tranzit vamal.
Savarsesc infractiunea de contrabanda si persoanele care colecteaza, detin, produc, transporta, preiau, depoziteaza, predau, desfac si vand bunuri sau marfuri care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscand ca acestea provin din contrabanda sau sunt destinate savarsirii acesteia.
Vor fi trase la raspundere penala pentru savarsirea infractiunii de contrabanda calificata pedepsite cu inchisoare de la 3 la 12 ani si interzicerea unor drepturi, daca legea penala nu prevede o pedeapsa mai mare, persoanele care introduc sau scot din tara fara drept, arme, munitii, materiale explozibile, droguri, precursori, materiale nucleare sau alte substante radioactive, substante toxice, deseuri, reziduuri ori materiale chimice periculoase.
In cazul in care persoana foloseste in fata autoritatii vamale documente vamale de transport sau comerciale care se refera la alte marfuri sau bunuri ori la alte cantitati de marfuri sau bunuri decat cele prezentate in vama, aceasta va savarsi infractiunea de folosire de acte nereale, pedepsita cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea unor drepturi .
Daca o persoana foloseste la autoritatea vamala documente vamale de transport sau comerciale falsificate, se va retine savarsirea infractiunii de folosire de acte falsificate si va fi pedepsita cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi .
In cazul in care faptele aratate mai sus sunt savarsite de una sau mai multe persoane inarmate ori de doua sau mai multe persoane impreuna, pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi .
Legea pedepseste si tentativa la faptele mentionate mai sus.
Coroborand prevederile Legii nr. 86/2006 cu dispozitiile art. 112 si art. 1121 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, la momentul retinerii infractiunii se va putea dispune si masura confiscarii speciale sau/si a confiscarii extinse a marfurilor sau bunurilor tranzitate.
Codul vamal prevede ca faptele contraventionale savarsite in incintele vamale si in locurile unde se desfasoara operatiuni sub supraveghere vamala se constata si se sanctioneaza de persoanele imputernicite de catre autoritatea vamala.
Dupa verificarea incadrarii faptei in reglementarile vamale, autoritatea vamala aplica amenda si dispune, dupa caz, retinerea bunurilor, in vederea confiscarii.
Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice. Aceeasi lege stipuleaza ca dispozitiile referitoare la contraventii se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari.
Avocat Gherasim Andrei-Gheorghe, colaborator Cabinet de Avocat Predut Marius-Catalin
Prelucrare nelegala a datelor cu caracter personal prin utilizarea unor sisteme de supraveghere audio-video portabile in activitatea politistilor locali Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Ministerul Public nu are competenta de a autoriza accesul si transferul unei autoritati publice la baze date pentru a desfasura o urmarire penala Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ... Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare
[Av. muncii] Obligativitatea acordarii zilelor de concediu de odihna Sursa: MCP Cabinet avocati
[Av. muncii] Angajare raspundere patrimoniala pentru nedeclarare concediu de odihna neefectuat Sursa: MCP Cabinet avocati
Care sunt riscurile persoanelor care trec vama cu marfuri fara documente? Sursa: EuroAvocatura.ro
CEDO: Maria Mihalache impotriva Romaniei. Protectia proprietatii Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Decizia CCR nr. 255/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Confiscare extinsa. Infractiune prevazuta in art. 7 alin. (2) din Legea nr. 241/2005 Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 129/A din 30 martie 2016
In cadrul luptei impotriva contrabandei de tigari, Comunitatea Europeana, reprezentata de Comisie, a introdus, in noiembrie 2000, o actiune civila in Pronuntaţă de: Cazul: Philip Morris International e.a. c. Comisia Europeana, 15 ianuarie 2003
Contrabanda. Elemente constitutive. Introducerea in tara de munitie, fara drept Pronuntaţă de: I.C.C.J., sectia penala, decizia nr. 677 din 2 februarie 2006