Reglementarile existente in cadrul Uniunii Europene, urmaresc prevenirea generarii deseurilor, punandu-se accentul pe consolidarea valorii economice a deseurilor, precum si pe reutilizarea si reciclarea materialelor. De aceea, ``bunurile mobile pe care detinatorul le arunca sau intentioneaza ori este obligat sa le arunce trebuie supuse unei reglementari eficiente si coerente``, iar notiunea de ``deseu``, nu ar trebui sa fie privita cu neglijenta, reglementarile nationale trebuind sa faca o delimitare clara intre conceptul de ``valorificare`` si cel de ``eliminare``.
1. TAXA PENTRU DEPOZITAREA DESEURILOR
In ceea ce priveste depozitarea gunoiului de catre operatorii de salubritate, O.U.G nr. 31/2013 reglementa taxarea progresiva a depozitarii, 50 lei/tona in 2014, 80 de lei/tona in 2015, respectiv 120/lei pe tona, din 2016. Legea 384/2013 a introdus insa, cresterea taxei la 80 lei/tona de la 1 ianuarie 2017, respectiv la 120 de lei/tona de la 1 ianuarie 2018.
Hotararea nr. 856/2002 privind gestionarea deseurilor stipuleaza, in primul articol, obligatia agentilor economici care genereaza deseuri sa tina o evidenta a gestiunii acestora, pentru fiecare tip de deseu. De altfel, la cererea autoritatilor publice teritoriale pentru protectia mediului, datele centralizate anual sunt puse la dispozitia acestora.
Autoritatile din domeniu au stabilit ca operatorul este cel care suporta costul actiunilor asupra mediului, iar prin implementarea taxei s-a urmarit aplicarea principiului ``poluatorul plateste``. Astfel, taxa pentru depunerea deseurilor la groapa de gunoi va trebui platita de catre firmele care administreaza gropile respective, incuranjandu-se colectarea selectiva a deseurilor, precum si reciclarea.
Prin urmare, incepand cu data de 1 ianuarie 2017 operatorii de salubritate care vor depozita deseuri la groapa de gunoi, vor plati o taxa de 80 lei/tona.
2. COLECTORUL DE TAXE
Cu referire la unitatea ce raspunde de gestionarea fondului pentru mediu, aceasta este Administratiei Fondului pentru mediu, institutie publica cu personalitate juridica, finantata integral din venituri proprii, in coordonarea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Avand in vedere dispozitiile art. 9 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea Fondului pentru Mediu, cu modificarile si completarile ulterioare, Administratia Fondului pentru Mediu incaseaza taxele de la operatorii economici utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deseurilor valorificabile.
Modificarea taxei prevazute la art. 9 alin. (1) litera c) s-a dispus in considerarea instituirii unui instrument fiscal de mediu pentru ``penalizarea activitatii de eliminare prin depozitare a deseurilor, in scopul cresterii gradului de colectare separata, sortare si valorificare, in special a deseurilor inerente si nepericuloase``.
3. DIRECTIVELE EUROPENE
In Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene, la art. 175 se prevede obligatia statelor membre de asigurare a finantarii si de aplicare a politicii in domeniul mediului.
Aceste masuri de protectie nu pot impiedica nici un stat membru sa mentina sau sa stabileasca masuri de protectie mai stricte, insa masurile trebuie notificate Comisiei si, totodata, sa fie compatibile cu tratatul. De altfel, acelasi articol stipuleaza si posibilitatea unor derogari temporare pentru cazul in care masurile dispuse la nivel comunitar ar presupune costuri considerate disproportionate pentru autoritatile publice dintr-un stat membru.
Curtea Europeana de Conturi, in Raportul Special nr. 20/2012 privind ``Finantarea acordata in cadrul masurilor structurale pentru proiectele de infrastructura de gestionare a deseurilor municipale contribuie cu eficacitate la indeplinirea de catre statele membre a obiectivelor politicii UE in materie de deseuri?``, recomanda statelor membre ``sa introduca masuri de ordin economic in gestionarea deseurilor, cu scopul de a stimula prevenirea producerii de deseuri si reciclarea, in special prin perceperea unei taxe pe eliminarea deseurilor, prin aplicarea unor sisteme de plata in functie de cantitatea de deseuri produsa, si prin instituirea altor tipuri de stimulente in cadrul tarifelor platite de gospodarii``.
Romania in calitate de stat membru al Uniunii Europene are de indeplinit pana in 2020, conform directivelor europene, mai multe obiective: minimum 70% nivel de pregatire pentru reutilizare, reciclare si alte operatiuni de valorificare materiala, minimum 50% rata de reutilizare si reciclare din masa totala a cantitatilor de deseuri (hartie, metal, plastic si sticla), 60% valorificare a deseurilor de ambalaje din totalul ambalajelor introduse pe piata nationala si sa atinga, anual, o cantitate colectata de 4 kg/locuitor de deseuri electrice si sa colecteze separat bio-deseurile in vederea compostarii si fermentarii acestora.
Prin studiul ce a stat la baza schimbarilor privind taxa de mediu s-a preconizat faptul ca in eventualitatea unor imbunatatiri ale legilor referitoare le fondul de mediu, ``daca in toate statele membre s-ar aplica cu rigurozitate o taxa de depozitare de cel putin 40 Euro/tona, care sa redirectioneze deseurile spre reciclare, compostare si incinerare, cantitatea de deseuri redirectionate ar creste in anul 2025 cu 226% comparativ cu anul 2008``.
In tara noastra, taxa privind depozitarea deseurilor ar fi trebuit introdusa inca de acum 5 ani, anul 2017 fiind ultimul pana la care Uniunea Europeana mai permitea Romaniei sa prelungeasca termenul.
4. CONCLUZII
Directiva privind depozitarea deseurilor a instituit principii majore, ce au avut in vedere obligatia de a gestiona deseurile intr-o maniera care sa nu aiba efecte negative asupra mediului si sanatatii publice, iar costurile de eliminare a deseurilor sa fie suportate de catre detinatorul acestora, de catre detinatorii anteriori sau de catre producatorii produsului din care deriva deseurile respective.
Avand in considerare cele prezentate mai sus, ``instituirea instrumentului fiscal de mediu``, gradual, incepand cu anul 2017, ce penalizeaza activitatea de eliminare finala prin depozitare, ``conduce la cresterea cantitatii de deseuri valorificate, dezvoltarea industriei de reciclare prin creearea de investitii si atingerea obligatiilor asumate de Romania prin Tratatul de aderare``.
5. SURSE INFORMATIONALE
Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deseurile;
Nota de fundamentare - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu;
Legea 384/2013 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 31/2013 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu;
Hotararea nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase;
Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, (97/C 340/03, 2001/C 80/01).
O conventie colectiva care micsoreaza remuneratia lucratorilor care isi desfasoara activitatea prin agent de munca temporara fata de lucratorii recrutati direct trebuie sa prevada avantaje compensatorii Sursa: MCP Cabinet avocati
Cand il preceda in mod direct repausul zilnic se adauga la repausul saptamanal Sursa: MCP Cabinet avocati
Dialogurile MCP: Legalitatea si obiectivitatea evaluarii profesionale a salariatilor Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Demisia - drept unilateral al salariatului. Mecanism juridic si consecinte Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dobandirea dreptului de servitute, de trecere si de acces prin hotarare judecatoreasca Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Dialogurile MCP (XVI): Concedierea salariatului pentru inaptitudine fizica sau psihica Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Obligatia de a stabili un salariu superior salariului minim garantat in plata. Reglementari si controverse Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Achitarea taxei de timbru ulterior primului termen de judecata. Anularea apelului ca netimbrat. Nelegalitate. Incalcarea dreptului de acces la justitie Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 485 din 19 februarie 2020
Incidenta teoriei impreviziunii. Contract de credit. Actiune avand ca obiect adaptarea contractului cu efect retroactiv, de la data incheierii actului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 620 din 11 martie 2020
Obligarea angajatorul la eliberarea unei adeverinte privind incadrarea in grupa a II-a de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Suceava - Sentinta civila nr. 517 din data de 14 iulie 2020
Afirmatii ce aduc atingere demnitatii, onoarei si reputatiei unei persoane. Raspundere civila delictuala Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 153 din 27 ianuarie 2016
Actiune in revendicarea imobilului preluat abuziv de catre stat. Inexistenta unui "bun" in patrimoniul titularului actiunii. Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr.726 din 29 martie 2016