Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Dicţionar Juridic » Drept Comunitar » Uniunea Economica si Monetara

Uniunea Economica si Monetara , Drept Comunitar

Uniunea Economica si Monetara (UEM) este procesul prin care politicile economice si monetare ale statelor membre ale Uniunii sunt armonizate in scopul introducerii monedei unice. Ea a facut obiectul uneia din cele doua Conferinte Interguvernamentale din decembrie 1990. Tratatul prevede realizarea Uniunii economice si monetare in trei etape:

- Prima etapa (1 iulie 1990 - 31 decembrie 1993): libera circulatie a capitalului intre statele membre, o mai buna coordonare a politicilor economice si o mai stransa cooperare a bancilor centrale;
- Etapa a II-a (1 ianuarie 1994 ? 31 decembrie 1998): convergenta politicilor economice si monetare ale statelor membre (in vederea asigurarii stabilitatii preturilor si a unor finante publice sanatoase); infiintarea Institutului Monetar European (EMI) si a Bancii Centrale Europene (ECB), in 1998;
- Etapa a III-a (initiata la 1 ianuarie 1999): fixarea cursurilor de schimb si introducerea monedei unice pe pietele financiare straine, urmata de introducerea monedelor si a bancnotelor euro la 1 ianuarie 2002.

A treia etapa a UEM a fost lansata la 1 ianuarie 1999, cand 11 state au adoptat euro ca moneda unica, lor alaturandu-se doi ani mai tarziu Grecia. Unele state membre nu au adoptat moneda unica: este vorba de Marea Britanie si Danemarca, ambele beneficind de o clauza de neparticipare (opting out), si Suedia, care nu indeplineste toate criteriile cu privire la independenta bancii centrale. Cele 10 noi state membre care s-au alaturat Uniunii la 1 mai 2004 trebuie sa adopte euro de indata ce indeplinesc conditiile cerute. Nu li s-a acordat o clauza de neparticipare (opting out).

- La 1 ianuarie 2002 au fost introduse monedele si bancnotele euro in statele membre, inlocuind treptat vechile monede nationale (devenite acum ?elemente de patrimoniu?). La 28 februarie 2002 s-a incheiat perioada de circulatie mixta a monedelor euro in paralel cu cele nationale. In prezent moneda euro este singura in circulatie pentru peste 300 de milioane de europeni.

Provocarile de care depinde succesul EMU sunt consolidarea bugetara continua si o mai buna coordonare a politicilor economice ale statelor membre. Viitoarea Constitutie europeana, in curs de ratificare, considera aceste obiective ca un mijloc de imbunatatire a coordonarii in zona euro intre statele membre.




Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Acordurile europene, Articol bugetar , Banca Europeana de Investitii, Carte Alba , Cetatenia Uniunii , Comitetul Politic si de Securitate (CPS), Echilibru institutional , Instrumente juridice comunitare , Obiectivele 1, 2 si 3 , OLAF (Oficiul European de Lupta Contra Fraudei) , ORGANIZATIILE INTERNATIONALE, Politica monetara , Presedintia Uniunii Europene, Procedura de codecizie , REFUGIATUL, Revizuirea tratatelor , Screening (examinare analitica) , Securitate Sociala (coordonarea sistemelor), Simplificarea legislatiei , Tribunalul de prima instanta,
Articole juridice conexe:
Repartizarea competentelor între Comunitatile europene si statele membre
Repartizarea competentelor între Comunitatile europene si statele membre ale acestora apare ca o problema deosebit de complexa. ...
Data publicării: 2008-01-01

Ştiri Juridice conexe:
Romanii pot vota modelul viitoarei monede de 2 Euro
Toate tarile din zona euro vor emite, la inceputul lui 2009, o moneda metalica comemorativa de 2 euro, cu un model comun. Scopul este a sarbatori cea ...
Data publicării: 2008-02-04


Legislaţie conexă:
Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)
Tratatul privind Uniunea Europeana (1992) Jurnalul Oficial C 191 din 29 iulie 1992




Articole Juridice

Limitarea beneficiului unei prestatii suplimentare instituite in favoarea anumitor sportivi de inalt nivel numai la cetatenii statului membru in cauza
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Prescriptibilitatea dreptului de a invoca impreviziunea in contractul civil
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Abuz de pozitie dominanta. Efectele favorabile pentru concurenta trebuie luate in considerare fara a tine seama de obiectivele urmarite de autorul sau
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Conditiile de exercitare a actiunii directe in contencios administrativ
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 1792/2019

Competenta materiala. Locul executarii obligatiei. Lipsa unei stipulatii contrare ori daca locul platii nu se poate stabili potrivit naturii prestatie
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 418/2019

Recursul in casatie nu poate cenzura situatia de fapt, limitandu-se doar la verificarea respectarii legii de catre instanta a carei hotarare a fost at
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 49/RC/2019

Ştiri Juridice

GDPR. In anul 2019, Autoritatea Nationala de Supraveghere a primit peste 6000 de plangeri si a deschis 912 investigatii
06 Feb 2020 | 333

Peste 65.000 de elevi vor beneficia de extinderea programului „Masa calda”
06 Feb 2020 | 444

Guvernul a deblocat decontarea transportului elevilor
06 Feb 2020 | 396

Legislaţie

Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a ICCJ
Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justit ...

Legea nr. 61/1991, Republicata si actualizata 2020, pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linist
Legea nr. 61/1991, Republicata si actualizata 2020, pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor ...

OUG 25/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului
Ordonanta de urgenta nr. 25/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma ...