Bruno Schnitzer, cetatean german, conduce o intreprindere, persoana juridica portugheza, care desfasoare o activitate artizanala in Germania
Bruno Schnitzer, cetatean german, conduce o intreprindere, persoana juridica portugheza, care desfasoare o activitate artizanala in Germania.
In conformitate cu legislatia germana in domeniu, activitatile artizanale sunt autorizate doar pentru persoanele si societatile inscrise in Registrul Meseriilor.
In anul 2000 autoritatile orasului Augsburg i-au administrat d-lui. Schnitzer o amenda administrativa pentru incalcarea legii ce vizeaza lupta impotriva muncii la negru, pe motiv ca intreprinderea portugheza nu era inscrisa in Registrul Meseriilor.
Dl. Schnitzer a contestat acesta decizie in fata tribunalului din Augsburg, care a cerut Curtii Europene de Justitie sa precizeze daca legislatia germana in domeniu se afla in contradictie cu principiul libertatii prestarii de servicii si cu directiva privind recunoasterea reciproca a experientei profesionale.
Dreptul aplicabil
- art. 49 TCE privind libertatea prestarii de servicii;
- art. 50 TCE in care sunt enumerate domeniile in care se pot presta servicii (industrial, comercial, manufacturier, activitati profesionale);
- art. 54 TCE privind egalitatea de tratament in cazul impunerii unor restrictii prestarii de servicii;
- art. 55 TCE referitor la aspectele procedurale legate de prestarea de serviciu .
- Directiva Consiliului 64/427/EEC privind industria si firmele industriale de mici dimensiuni.
Solutia si principiile degajate de CJCE
Curtea estimeaza ca intreprinderea portugheza furnizeaza servicii carora le sunt aplicabile dispozitiile din Tratatul instituind Comunitatea Europeana referitoare la servicii, in cazul in care acesta intreprindere este considerata ca fiind stabilita in Germania.
In consecinta, Curtea constata ca simplul fapt ca un agent economic furnizeaza servicii intr-un alt stat membru de maniera mai mult sau mai putin frecventa sau regulata sau chiar pe o perioada mai lunga de timp, fara a dispune de infrastructura care sa-i permita exercitiul stabil si continuu al acestei activitati profesionale, nu este suficient pentru a considera acesta intreprindere ca fiind stabilita in acel stat membru.
Pe de alta parte, Curtea releva faptul ca obligatia de inscriere in Registrul Meseriilor constituie o restrictie a libertatii de prestare a serviciilor ce nu este justificata de ratiuni imperios necesare de interes general, cum ar fi obiectivul garantarii calitatii activitatilor artizanale. In consecinta, dreptul comunitar se opune ca un operator economic sa aiba obligatia de a se inscrie in Registrul Meseriilor, pentru ca acest fapt este de natura a intarzia, a complica sau a face mai oneroasa prestarea de servicii in statul membru de primire, o data ce sunt indeplinite conditiile prevazute de directiva privind recunoasterea calificarilor profesionale.
Evaluare
In baza HG nr.575 bis/1992, cu privire la "Realizarea unor nomenclatoare unitare de interes general prevazute in conceptia generala a informatizarii in Romania", Ministerului Muncii si Protectiei Sociale - in colaborare cu Comisia Nationala pentru Statistica, Ministerul Invatamantului si Ministerul Industriilor - ii revine responsabilitatea realizarii si intretinerii "la zi" a clasificarii ocupatiilor (functii - meserii) din Romania.
Clasificarea ocupatiilor din Romania a fost armonizata cu cea a tarilor din Comunitatea Economica Europeana.
In acest scop, la nivelul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale s-a constituit un colectiv de elaborare a Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR), care a cuprins si reprezentantii Comisiei Nationale pentru Statistica. Pe parcursul elaborarii acestei prime variante a lucrarii, colectivul a beneficiat de consultanta tehnica din partea unei echipe de experti britanici, in cadrul unui contract de asistenta tehnica finantat de Banca Mondiala.
Actuala editie a Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) are la baza principiile de clasificare recunoscute pe plan international si recomandarile corpului de experti britanici ai Comunitatii Economice Europene si O.N.U.
Considerm utila informarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale cu privire la decizia Curtii, in vederea evidentierii faptului ca impunerea obligatiei de a se inscrie intr-un repertoriu/registru al meseriilor contravine dreptului comunitar.

Pronuntata de: Cazul: Bruno Schnitzer c. Germania, recurs prealabil, 11 decembrie 2003
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu


OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...














