In materie fiscala sunt incidente prevederile art. 21 alin. 4 si art. 124 din Codul de procedura fiscala potrivit carora in cazul in care se constata ca plata sumelor reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat a fost fara temei legal, cel care a facut astfel plata are dreptul la restituirea sumei respective si a dobanzii corespunzatoare majorarilor de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala. Prin sentinta civila nr. 864/CA/03. 10. 2008, Tribunalul Iasi a admis in parte actiunea formulata de reclamant in contradictoriu cu parata Administratia Finantelor Publice I. , pe care a obligat-o la restituirea catre reclamant a sumei de 3483,61 lei reprezentand taxa de prima inmatriculare si a contravalorii dobanzii legale aplicabile in raporturile civile, aferenta sumei achitate cu titlu de taxa de prima inmatriculare, de la data introducerii actiunii, 29. 05. 2008, si pana la data restituirii sumei de 3483,61 lei. Pentru a hotari astfel, Tribunalul Iasi a retinut ca autoturismul dobandit de reclamant la data de 05. 05. 2008 era deja inmatriculat intr-unul din statele membre ale comunitatii europene, astfel, incat raportat la prevederile art. 90 din Tratatul CE, la jurisprudenta CJCE reliefata de hotararile pronuntate impotriva Poloniei si Ungariei (cauza C-313/05 si cauzele C-333/05; C-290/05), si la jurisprudenta nationala, a constatat ca prevederile art. 2141-2143 din Codul fiscal nu sunt compatibile cu normele comunitare prevazute in art. 25, 28 si 90 din Tratatul CE, taxa de prima inmatriculare impusa de statul roman constituind o taxa cu efect echivalent taxelor la import de natura a restrictiona libera circulatie a bunurilor in spatiul comunitar. Intrucat tribunalul a constatat ca taxa a fost perceputa nelegal de catre parata, aceasta a fost obligata si la plata dobanzii legale aplicabile in raporturile civile, conform art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2000, incepand cu data introducerii actiunii si pana la data restituirii taxei de prima inmatriculare. Impotriva sentintei indicate mai sus a declarat recurs Administratia Finantelor Publice a Municipiului I. care a sustinut, printre altele, ca in mod nelegal a fost obligata la plata dobanzii legale in baza prevederilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2000. Instanta de recurs a retinut ca prin Hotararea C. J. C. E. din 22. 10. 1998, pronuntata in cauzele conexate C-10/97-C-22/97, s-a stabilit ca obligatia pentru instanta nationala de a elimina aplicarea unei norme din legislatia nationala prin care s-a constituit o impunere contrara dreptului comunitar trebuie sa conduca instanta nationala la aprobarea cererilor de rambursare a acestei impuneri. Aceasta restituire trebuie sa fie asigurata in conformitate cu dispozitiile dreptului sau national, intelegandu-se ca acestea nu trebuie sa fie mai putin favorabile decat acelea care privesc actiuni asemanatoare de natura interna si nici sa nu faca imposibila sau excesiv de dificila exercitarea drepturilor conferite prin ordinea juridica comunitara. O eventuala recalificare a raporturilor juridice stabilite intre administratia fiscala a unui stat membru si societatile din acest stat membru cand se percepe o impunere nationala recunoscuta ulterior drept contrara dreptului comunitar, intra sub incidenta dreptului national. In par. 26 al acestei hotarari s-a aratat ca stabilirea modalitatilor de rambursare aplicabile si calificarea, in acest scop, a raporturilor juridice stabilite intre administratia fiscala a unui stat membru si societatile din acest stat intra sub incidenta dreptului national. Asa fiind, Curtea a considerat ca rambursarea integrala a sumelor de bani platite necuvenit si a dobanzilor aferente trebuie sa se faca potrivit dreptului national. Or, din aceasta perspectiva, in materie fiscala sunt incidente prevederile art. 21 alin. 4 si art. 124 din Codul de procedura fiscala potrivit carora in cazul in care se constata ca plata sumelor reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat a fost fara temei legal, cel care a facut astfel plata are dreptul la restituirea sumei respective si a dobanzii corespunzatoare majorarilor de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala. Avand in vedere ca aceste norme nationale care asigura restituirea sumelor incasate nelegal de catre stat se aplica tuturor actiunilor similare privind restituirea unor sume de bani platite necuvenit cu titlu de taxe, impozite sau alte contributii, si ca nu fac imposibila sau excesiv de dificila exercitarea drepturilor conferite de ordinea juridica comunitara, instanta de recurs a apreciat ca in cauza nu exista elemente care sa justifice recalificarea raporturilor juridice stabilite intre administratia fiscala si reclamant din raporturi de natura fiscala in raporturi de drept civil. Asa fiind, Curtea a admis recursul si a modificat in parte sentinta atacata, in sensul ca a obligat-o pe parata la plata catre reclamant a contravalorii dobanzii legale fiscale aferente sumei achitate cu titlu de taxa de prima inmatriculare.
Obligarea angajatorului la plata orelor suplimentare prestate peste programul de 4 ore/zi si a concediului de odihna Pronuntaţă de: TRIBUNALUL IASI - SENTINtA Nr. 907 din 22 Iulie 2020
Actiune in constatare incheiere contract de munca cu program normal de 8 ore/zi Pronuntaţă de: TRIBUNALUL IASI - SENTINtA CIVILa Nr. 143 din 05 Februarie 2020
ICCJ. Fals in inscrisuri sub semnatura privata. Continutul infractiunilor de folosire sau prezentare cu rea-credinta de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Conditiile de exercitare a actiunii directe in contencios administrativ Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 1792/2019
Competenta materiala. Locul executarii obligatiei. Lipsa unei stipulatii contrare ori daca locul platii nu se poate stabili potrivit naturii prestatiei sau in temeiul contractului, al practicilor statornicite intre parti ori al uzantelor Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 418/2019
Decizia ICCJ 41/2019: In calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 41/2019
Constitutionalitatea judecarii cererii de recuzare de catre insisi colegii judecatorului recuzat Pronuntaţă de: Decizia Curtii Constitutionale nr. 366 din 28 mai 2019
Decizia ICCJ nr. 10/2019: in cazul nedepunerii armei la un armurier autorizat dupa expirarea permisului de arma, arma si munitia intra sub incidenta confiscarii speciale chiar daca a fost dispusa clasarea. Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Decizia C.C.R. nr. 133/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 421 din Codul de procedura civila Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
ICCJ: actiunea de conducere a unui vehicul, astfel cum este prevazuta de art. 336 din Codul penal, nu presupune in mod necesar punerea in miscare a vehiculului prin actionarea sistemelor de autopropulsie. Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Termenul de apel in litigiile de munca – constitutionalitate si oportunitate Sursa: Irina Maria Diculescu
ICCJ. Comunicarea deciziei de concediere prin posta electronica Sursa: euroavocatura
ICCJ. Decizia de concediere nu mai poate fi revocata dupa comunicarea acesteia catre salariat Sursa: EuroAvocatura.ro
Inregistrarea tardiva a nasterii. Imposibilitatea administrarii probei cu expertiza medico-legala Sursa: CSM
Legea nr. 10/2001, art. 42 - dreptul de preemtiune al chiriasului Sursa: CSM