Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Civil » Categorii de actiuni scutite de taxa judiciara de timbru

Categorii de actiuni scutite de taxa judiciara de timbru

  Publicat: 11 Jul 2012       5183 citiri        Secţiunea: Drept Civil  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Textul art. 17 din Legea nr. 146/1997 modificata si completata, prevede ca scutirea de la taxa judiciara de timbru, cum de altfel rezulta si din art. 26 al. 2 si 3 din Ord.760/1999 al M.J., este pentru doua categorii de institutii publice, respectiv o categorie formata din enumerarea limitativa prev. de textul aratat si a doua categorie de institutii publice cand pretentiile au ca obiect venituri publice.

Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
A declara vinovat pe cineva rpintr-o hotarare judecatoreasca,
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Reglementata in cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
(Hard dollars) Banii pe care o firma broker/dealer ii plateste pentru analiza, cercetare sau alte servicii financiare prestate clientilor.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(Hard dollars) Banii pe care o firma broker/dealer ii plateste pentru analiza, cercetare sau alte servicii financiare prestate clientilor.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
(Hard dollars) Banii pe care o firma broker/dealer ii plateste pentru analiza, cercetare sau alte servicii financiare prestate clientilor.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A declara vinovat pe cineva rpintr-o hotarare judecatoreasca,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
A fost promulgat la 11.09.1865
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.


Prin sentinta civila nr. 2574/2010 pronuntata de Judecatoria Bistrita a fost admisa exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantului invocata din oficiu de instanta si a fost respinsa cererea formulata de reclamantul Penitenciarul Bistrita impotriva paratilor UL si UM, ca fiind introdusa de o persoana lipsita de calitate procesuala activa.


Impotriva acestei hotarari a declarat recurs reclamantul.


Tribunalul efectuand verificarile prealabile si obligatorii privind indeplinirea obligatiei de achitare a taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar , in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 146/1997 modificata si completata, a Ord.760/1999 a M.J. si a O.G.32/1995, constata ca obligatia sus mentionata nu a fost indeplinita pentru considerentele ce se vor prezenta .


Prima instanta a fost sesizata cu o actiune evaluabila in bani, iar tribunalul cu un recurs indreptat impotriva unei hotarari care se pronunta asupra unei cereri evaluabile in bani .


In conformitate cu art. 2 din Legea nr. 146/1997 modificata si completata, actiunile si cererile evaluabile in bani introduse la instanta judecatoreasca se taxeaza potrivit lit.``f`` cu 2611 lei + 2% ce depaseste 50.000 lei, cererile cu o valoarea in 5.001 lei si 2.500.000 lei, cererea petentului fiind de pretentii in suma de 41.405,79 lei.


In acelasi timp in conformitate cu art. 11 din legea mentionata, cererile pentru exercitarea apelului sau recursului impotriva hotararilor judecatoresti se taxeaza cu 50% din taxa datorata la suma contestata, in cazul cererilor si actiunilor evaluabile in bani .


De asemenea, in conformitate cu art. 20 al. 5 din Legea nr. 146/1997 modificata si completata, ``in situatia in care instanta de judecat investita cu solutionarea unei cai de atac ordinare sau extraordinare constata ca in fazele anterioare taxa judiciara de timbru nu a fost platita integral, va dispune obligarea partii la plata taxelor judiciare de timbru aferente, dispozitivul hotararii constituind titlu executoriua€¦``.


Se retine de instanta si disp. art. 1 al. 3 din Normele Metodologice pentru aplicarea O.G.32/1995 privind timbrul judiciar, ca fiind aplicabile in aprecierea asupra indeplinirii obligatiei in discutie.


Din dispozitiile legale aratate rezulta existenta obligatiei pentru reclamant de a achita taxa judiciara de timbru si timbru judiciar atat pentru cererea introductiva cat si pentru exercitarea caii de atac a recursului. Aceasta intrucat pretentia dedusa judecatii are toate insusirile cerute de textele mentionate pentru o cerere evaluabila in bani .


Nu pot fi retinute sustinerile recurentului din scriptul inregistrat la instanta la 14.12.2010 (f.26 din dos.) potrivit careia sunt incidente disp.art.17 din L.146/1997, intrucat ar fi in prezenta unei scutiri pentru motivul ca face parte din autoritatile enumerate din textul aratat.


Aceasta intrucat textul art. 17 din Legea nr. 146/1997 modificata si completata, prevede ca scutirea de la taxa judiciara de timbru, cum de altfel rezulta si din art. 26 al. 2 si 3 din Ord.760/1999 al M.J., este pentru doua categorii de institutii publice, respectiv o categorie formata din enumerarea limitativa prev. de textul aratat si a doua categorie de institutii publice cand pretentiile au ca obiect venituri publice.


Recurenta nu se regaseste in niciuna dintre aceste categorii, in prima categorie pentru ca nu se regaseste in enumerarea limitativa a legii, iar in a doua nu se regaseste intrucat pretentiile solicitate prin actiune nu reprezinta venituri publice in sensul definit de art. 26 al. 3 din Ord. 760/1999 al M.J.


De altfel, faptul ca pretentiile cerute prin actiune nu reprezinta venituri publice, rezulta nu numai din textul de lege aratat, dar si din insasi sustinerile reclamantului la fond si in recurs, in care arata ca aceste pretentii sunt si in favoarea persoanelor private de libertate.


Tribunalul retine si faptul ca recurenta nu a inteles sa se conformeze obligatiei de achitare a taxei judiciare fie si numai pentru calea de atac in conditiile art.11 din Legea nr. 146/1997 sau de a-si manifesta intentia de a se folosi de disp.art.21 al.3 si 4 din Legea nr. 146/1997 pentru a se putea pronunta asupra legalitatii hotararii atacate.


In temeiul celor expuse in fapt si in drept si, avand in vedere si disp. art. 20 al. 3 din Legea nr. 146/1997 si disp. art. 312 al.1 din Codul de procedura civila, instanta urmeaza sa anuleze recursul declarat ca netimbrat.


Pronuntata de: Tribunalul Bistrita-Nasaud - Decizia nr. 381/R din 16 decembrie 2010


Citeşte mai multe despre:    Taxa judiciara de timbru    Legea 146/1997    Titlu executoriu    Scutire taxa de timbru    Tribunalul Bistrita-Nasaud    Netimbrare    Calitate procesuala    Judecatoria Bistrita



Comentează: Categorii de actiuni scutite de taxa judiciara de timbru
Alte Speţe

Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea

Decizia C.C.R. nr. 749/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Codul de Procedura Civila precum si ale unor dispozitii din OUG 80/2013
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Sentinta civila nr. 2.682/2016 privind solutionarea actiunii promovate de reclamantul V.A. in contradictoriu cu paratul Guvernul Romaniei, avand ca obiect "anulare act administrativ"
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Decizia C.C.R. nr. 155/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90 din Codul de procedura civila
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Decizia CCR nr. 29/2019 - respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (2) din OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Prin hotararile pronuntate in contestatiile la executare derulate intre aceleasi parti s-a stabilit in mod definitiv faptul ca nu s-a prescris dreptul de a cere executarea silita
Pronuntaţă de: Judecatoria Timisoara Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 3693, in sedinta din 21 martie 2017

Instanta este chemata sa cerceteze actele prezentate de parti pentru a stabili de partea cui este aparenta dreptului, dar nu se poate pronunta asupra validitatii actului sub aspectul indeplinirii conditiilor de fond (ordon. pres.)
Pronuntaţă de: Tribunalul Brasov Sectia I Civila, Decizia civila nr. 1174/2016, in sedinta publica din 13 septembrie 2016

Diurna nu poate fi solicitata de la data concedierii pana la data reintegrarii efective, intrucat acest drept nu are un caracter cert si permanent. Contestatie la executare
Pronuntaţă de: Judecatoria Sectorului 4,Sentinta civila nr. 2929/2017, in sedinta publica din 6 martie 2017

RIL. Recursul – calea de atac in materia contenciosului administrativ
Pronuntaţă de: ICCJ

Primirea la locul de munca fara incheierea contractului individual de munca. Sanctionarea angajatorului
Pronuntaţă de: Tribunalul Dambovita, Sectia a II-a Civila de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 243 din 16.03.2016



Articole Juridice

Consideratii asupra constitutionalitatii scutirii autoritatilor publice de taxa judiciara de timbru in actiunile care au ca obiect venituri publice
Sursa: Irina Maria Diculescu

ICCJ. Dezlegare chestiune de drept – scutirea de la plata taxei de timbru in calea de atac
Sursa: Av. Gherasim Andrei-Gheorghe

[Av. muncii] Plata orelor suplimentare. Compensarea in bani
Sursa: MCP Cabinet avocati

Restituirea/compensarea taxei de timbru
Sursa: EuroAvocatura.ro

Procedura in caz de disparitie a dosarelor judiciare si a inscrisurilor judiciare. Art. 538 - 542 - NCPP
Sursa: EuroAvocatura.ro

Avantajele medierii. Solutii jurisprudentiale
Sursa: EuroAvocatura.ro

Obligativitatea sau neobligativitatea Statului Roman de a achita taxele judiciare de timbru
Sursa: CSM