Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Avansarea in treapta 2 de salarizare. Plata daune cominatorii

Avansarea in treapta 2 de salarizare. Plata daune cominatorii

  Publicat: 20 Sep 2012       10266 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Prin sentinta nr. 3033/CA/2011 pronuntata de Tribunalul Bihor, s-a admis in parte cererea formulata de catre reclamanta A. M. G., impotriva paratului PRIMARUL COMUNEI S., a fost obligat paratul sa aprobe avansarea reclamantei in treapta 2 de salarizare corespunzatoare functiei publice de executie de inspector, clasa I, grad profesional asistent, incepand cu data de 01.11.2009 si sa plateasca diferentele de drepturi salariale rezultate din avansarea in treapta 2 de salarizare, incepand cu data de 01.11.2009 si pana la data incetarii raportului de serviciu al reclamantei , respectiv data de 06.09.2010. S-a respins cererea reclamantei privind obligarea paratului la plata de daune cominatorii de 100 lei / zi pana la incadrarea efectiva si a fost obligat paratul sa achite reclamantei suma de 539,30 lei cu titlu de cheltuieli de judecata .

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitatea de exteriorizare a manifestarii de vointa facuta cu intentia de a da nastere, modifica sau stinge un raport juridic civil concret.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act adoptat de organele de stat,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Persoana care, in cadrul unui raport juridic de obligatie este indreptatita sa pretinda unei alte persoane, denumita debitor, executarea unei prestatii determinate; de a da, de a face ori de a nu face ceva.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Plata a serviciilor de asistenta juridica prestate de catre un avocat, pe care beneficiarul o face colectivului de asistenta juridica.

Pentru a hotari astfel , instanta a retinut ca :
Din dosarul profesional al reclamantei rezulta ca aceasta a fost numita in functia publica de executie de inspector clasa I, grad profesional asistent, treapta de salarizare 3, la compartimentul evidenta populatiei, cu un salariu de incadrare de 678 lei / luna si un spor de vechime in procent de 5% in suma de 34 lei, incepand cu data de 01.11.2007, prin Dispozitia nr. 685/31.10.2007 emisa de Primarul Comunei S. ..
Evolutia profesionala a reclamantei a fost urmatoarea:
- prin Dispozitia nr. 248/17.04.2008, s-a aprobat stabilirea salariului de baza la 708 lei / luna cu un spor de vechime de 5% , pentru functia de inspector I asistent 3
- prin Dispozitia 677/10.10.2008 s-a stabilit un salariu de 747 lei / luna si spor de vechime in procent de 5%, pentru aceeasi functie
- prin Dispozitia 496/30.10.2009 s-a modificat sporul de vechime al reclamantei, la un procent de 10% din salariul de baza, corespunzator transei de vechime in munca intre 5 - 10 ani, pentru aceeasi functie
- prin Dispozitia nr. 122/22.02.2010, s-a dispus reincadrarea reclamantei, incepand cu data de 01.01.2010, in functia publica de executie de inspector clasa I, grad profesional asistent, treapta de salarizare 3, avand un salariu de 822 lei / luna, in temeiul Legii nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice
- prin Dispozitia nr. 255/15.03.2010 reclamanta a fost avansata din treapta trei de salarizare in treapta doi de salarizare, gradatia 2, avand un salariu de 822 lei / luna , incepand cu data de 01.04.2010
- prin Dispozitia nr. 555/06.09.2010, s-a dispus incetarea raportului de serviciu al reclamantei, din functia publica de executie de inspector clasa I, grad profesional asistent, treapta de salarizare 2, gradatia 2, incepand cu data de 06.09.2010, in conformitate cu art. 99 alin. 1 lit. b din Legea nr. 188/1999.
Potrivit art. 63 din Legea nr. 188/1999 (astfel cum a fost in vigoare pana la data de 01.01.2011, pe parcursul carierei profesionale a reclamantei), functionarul public poate avansa in treptele de salarizare, in conditiile legii, avansarea nefiind conditionata de existenta unui post vacant.
Instanta va retine aplicabilitatea acestui text normativ, intrucat reclamantei ii este aplicabil in aceasta forma . Raportului juridic dedus judecatii nu i se poate aplica dispozitiile Legii - cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice prin care a fost eliminate treptele de salarizare, astfel cum sustine paratul, intrucat aceasta a intrat in vigoare din ianuarie 2011, dupa incetarea raportului de serviciu al reclamantei.
Avansarea in trepte de salarizare este reglementata de dispozitiile art. 33 din OG nr. 6/2007, pastrat in vigoare si de Legea nr. 330/2009, si potrivit acestor dispozitii avansarea in treapta de salarizare imediat superioara se face prin transformarea posturilor ocupate de cei care indeplinesc conditiile de avansare, dupa aprobarea bugetului, la propunerea sefului compartimentului in care lucreaza functionarul public, cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice.
Functionarul public trebuie sa obtina rezultate in activitatea profesionala, notate cel putin cu calificativul ``bun`` in anul precedent, vechimea minima necesara fiind de 2 ani.
Instanta constata ca reclamanta a fost numita in functia de publica de executie de inspector clasa I, grad profesional asistent, treapta de salarizare 3 incepand cu data de 01.11.2007 si avansata in treapta de salarizare 2 (doi) incepand cu data de 01.04.2010.
Insa aceasta dispozitie de avansare nu a fost comunicata reclamantei, reclamanta luand cunostinta despre existenta ei abia prin depunerea inscrisului in instanta de catre parata. Parata nu a putut face dovada comunicarii dispozitiei nr. 255/15.03.2010, desi instanta a solicitat in mod expres depunerea la dosar a dovezii de comunicare a dispozitiei. Prin urmare, aceasta dispozitie nu poate produce efecte juridice, intrucat nu a fost comunicata reclamantei.
Raportat la data numirii in functia publica de executie, treapta de salarizare 3, respectiv la 01.11.2007, reclamanta avea vocatia de a fi avansata in treapta de salarizare imediat superioara - 2 (doi) - la data de 01.11.2009. Evaluarea activitatii profesionale desfasurata in anul 2008 a fost notata cu calificativul ``foarte bine`` , potrivit raportului de evaluare depus la dosar.
In aceste conditii, reclamanta avea dreptul de a fi avansata in treapta de salarizare imediat urmatoare, incepand cu data de 01.11.2009, motiv pentru care a formulat o cerere in acest sens, inregistrata la data de 02.02.2010 (fila 23 din dosar).
Ca urmare a cererii reclamantei, aceasta a fost avansata in treapta doi de salarizare prin Dispozitia nr. 255/15.03.2010 incepand cu data de 01.04.2010, dispozitie ce nu produce efecte juridice intrucat nu a fost comunicata reclamantei. Instanta constata insa ca desi a fost avansata in treapta de salarizare imediat urmatoare, reclamantei i s-a stabilit acelasi salariu brut, pe care la avut si anterior, desi avansarea in treapta de salarizare presupune o salarizare superioara a functionarului public.
Se constata ca, in mod nejustificat, paratul a refuzat avansarea reclamantei in treapta de salarizare imediat superioara la momentul indeplinirii de catre aceasta a conditiilor minime prevazute de lege pentru avansare, incalcand dreptul reclamantei de a fi avansata astfel cum este el recunoscut de lege.
Chiar daca, in conformitate cu prevederile art. 33 din OG nr. 6/2007, avansarea in trepte de salarizare nu se poate face, la simpla indeplinire a conditiilor minime prevazute de lege, la acest moment nascandu-se doar vocatia functionarului public la avansare, instanta apreciaza ca aprobarea sau refuzul conducatorului autoritatii sau institutiei publice trebuie sa fie motivat. Avansarea nu se poate dispune in mod cu totul arbitrar, de la o data lasata la aprecierea conducatorului institutiei publice, ci avansarea cu o anumita data, ulterioara celei a indeplinirii conditiilor legale de catre functionarul public, trebuie sa fie temeinic justificata.
Pentru aceste motive, in temeiul art. 18 din Legea nr. 554/2004, instanta va admite in parte cererea reclamantei si va obliga paratul sa aprobe avansarea reclamantei in treapta 2 de salarizare corespunzatoare functiei publice de executie de inspector, clasa I, grad profesional asistent, incepand cu data de 01.11.2009 .
Cu privire la plata diferentelor salariale, instanta va obliga paratul sa achite reclamantei diferentele salariale rezultate din avansarea acesteia intr-o treapta superioara de salarizare, incepand cu data de 01.11.2009, insa numai pana la data de 06.09.2010 , data incetarii raportului de serviciu al reclamantei , intervenit dupa introducerea prezentului litigiu.

In ceea ce priveste capatul de cerere privind obligarea paratului la plata de daune cominatorii de 100 lei / zi pana la incadrarea efectiva, instanta constata ca daunele cominatorii reprezinta, astfel cum retine ICCJ in Decizia in interesul legii nr. XX/2005, o sanctiune pecuniara, ce se aplica de instantele de judecata in vederea asigurarii executarii unei obligatii de a face sau de a nu face, determinata prin hotarare judecatoreasca, iar suma de bani stabilita cu acest titlu este independenta de despagubirile ce trebuie sa constituie echivalentul prejudiciului cauzat, ratiunea acordarii unor astfel de daune fiind exercitarea efectului lor de constrangere asupra debitorului care persista in neexecutarea obligatiei pe care si-a asumat-o, prin silirea lui la plata catre creditor a unor sume calculate in raport cu durata intarzierii indeplinirii obligatiei de a face sau de a nu face.
Instanta retine insa, ca potrivit art. 24 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, executarea hotararii definitive si irevocabile date in contencios administrativ se face in termenul prevazut in cuprinsul acesteia, iar in lipsa unui astfel de termen, in cel mult 30 de zile de la data ramanerii irevocabile a hotararii.
Numai in cazul in care termenul nu este respectat se aplica conducatorului unitatii o amenda de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de intarziere, iar reclamanta are dreptul la despagubiri pentru intarziere.
In acest context legislativ, este inadmisibila cererea prin care se solicita pe calea actiunii in contencios administrativ , obligarea autoritatii publice la plata de daune cominatorii pentru intarzierea in executarea obligatiilor sale, atat timp cat exista o cale speciala de obligare a autoritatii publice la plata de astfel de despagubiri, reglementata de art. 24 din Legea nr. 554/2004, motiv pentru care instanta va respinge acest capat de cerere .
Fiind in culpa procesuala, in temeiul art. 274 al.1 Cod pr.civ., obliga pe parata, la plata sumei de 539,30 lei reprezentand cheltuieli de judecata in favoarea reclamantului, respectiv taxa judiciara de timbru, timbru judiciar si onorariu avocatial conform chitantei depuse la dosar.




Pronuntata de: Tribunalul Bihor - Hotarare nr. 3033/CA/2011 din data 09.11.2011


Citeşte mai multe despre:    Tribunalul Bihor    Inspector    Grad profesional asistent    Legea 188/1999    Legea 330/2009    Legea 554/2004    Functie publica    OG 6/2007    Prejudiciu    Despagubiri    Salariu de baza    Creditor    Debitor    Daune cominatorii    Treapta de salarizare    Spor de vechime
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Conflict negativ de competenta. Pluralitate de debitori. Instanta de executare competenta
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 816/2020, Sedinta publica din data de 1 aprilie 2020

Hotararea CEDO din 3 martie 2020 in Cauza Convertito si altii impotriva Romaniei. Cererea priveste anularea diplomelor de licenta
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Carantina nelegala. Ordonanta presedintiala privind incetarea de indata a masurii carantinarii institutionalizate
Pronuntaţă de: Judecatoria BAIA MARE - SENTINTA CIVILA NR. 3787- Sedinta publica din 18 iunie 2020

ICCJ: Pot fi atacate in justitie, cu actiune in anulare, si hotararile adoptate de adunarea speciala a actionarilor
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 3/2019 privind solutionarea sesizarilor formulate prin care se solicita pronuntarea unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 12/2019: regimul suspendarii conditionate a pedepsei ca efect al aplicarii legii penale mai favorabile sub vechiul Cod Penal se mentine si dupa intrarea in vigoare a Codului Penal actual
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

Updatarea Regulamentului intern al angajatorului cu procedura de solutionare amiabila a conflictelor de munca
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati.

Discriminarea, victimizarea si hartuirea la locul de munca. Modificarile si completarile aduse Codului muncii prin Legea 151/2020
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Contractul de munca si lucratorul “au pair”
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (II – pe durata starii de urgenta)
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Neacordarea concediului de odihna si a sporurilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Neafectarea venitului lunar de catre clauza de neconcurenta
Sursa: MCP Cabinet avocati

Compensarea muncii suplimentare cu zile libere
Sursa: MCP Cabinet avocati