Taxa pe valoarea adaugata. Asociatie fara scop lucrativ. Vanzarea bunurilor obtinute din sponsorizari
Pentru a pronunta o astfel de solutie, instanta a retinut ca reclamanta nu este agent economic, iar operatiunile privind vanzarea bunurilor la care se refera actul de control al Administratiei Financiare nu se incadreaza in prevederile art.3 din Ordonanta Guvernului nr.3/1992, astfel incat dispozitiile art.6 lit.A, K, 11 alin.2, privind obligatia de a se inregistra ca platitor de TVA a contribuabililor care depasesc plafonul de 50 de milioane la realizarea veniturilor, nu sunt aplicabile in cazul reclamantei.
Impotriva acestei sentinte au declarat recursuri atat Directia Generala a Finantelor Publice Timis cat si Administratia Finantelor Publice Timisoara, sustinand ca instanta a incalcat prevederile art.6 lit.A, K 11 alin.2 exonerand asociatia de la plata sumei de 56.175.008 lei cu titlu de TVA si de 17.516.920 lei majorari de TVA.
Recursurile sunt nefondate.
In fapt, prin procesul verbal de control din 29 noiembrie 1999 inspectori din cadrul Administratiei Financiare Timisoara au stabilit in sarcina reclamantei obligatia de a vira la bugetul de stat, pentru perioada octombrie 1998 – octombrie 1999 suma de 56.175.008 lei si suma de 17.516.920 lei majorari de intarziere aferente.
Organele de control au constatat ca potrivit art.2 din Ordonanta Guvernului nr.3/1992 in sfera de aplicare a TVA se cuprind operatiunile cu plata, precum si cele asimilate acestora, fiind excluse numai operatiunile privind livrarile de bunuri efectuate de asociatiile fara scop lucrativ (art.3 alin.1 lit.a), avand caracter social filantropic. Asociatia reclamanta este o asociatie non-profit, avand ca obiect de activitate organizarea, sprijinirea si stimularea activitatilor automobilistice si de karting.
In perioada supusa controlului, ea a obtinut din sponsorizari, bunuri invaloare de 235.710.883,20 lei pe care ulterior le-a vandut, obtinand suma de 225.977.539,38 lei.
Potrivit art.3 alin.1 lit.a din Ordonanta Guvernului nr.3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata (republicata), „nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate de asociatiile fara scop lucrativ, activitatea avand caracter social-filantropic”.
La alineatul 2 al aceluiasi articol se prevede, ca o exceptie, ca „persoanele juridice de mai sus sunt supuse taxei pe valoarea adaugata, insa, pentru acele operatiuni pe care le desfasoara in mod sistematic direct sau prin unitati, subordonate pentru obtinerea de profit”.
Cum reclamanta nu a desfasurat aceste operatiuni in mod sistematic, ci doar ocazional, si cum scopul vanzarii bunurilor nu a fost acela de a obtine profit, ci resurse in vederea continuarii activitatii sportului auto, participarii la competitii, stimularea sportivilor etc., in mod corect instanta de fond a constatat ca prevederile art.6 lit.A,K 11 alin.2 nu sunt aplicabile in speta.
Reclamanta nefiind platitoare de TVA nu poate fi obligata sa vireze bugetului de stat sumele stabilite de catre organul de control financiar, astfel ca pe buna dreptate paratii au fost obligati sa-i restituie suma de 56.175.008 lei incasata cu titlu de TVA.
Recursurile au fost respinse ca nefondate.

Pronuntata de: Decizia nr.737 din 26 februarie 2002, Inalta Curte de Casatie si Justitie
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu


OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...














