Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Civil » Dispozitii legale aplicabile in stabilirea competentei de atributiune in situatia in care exista o clauza compromisorie impusa de lege

Dispozitii legale aplicabile in stabilirea competentei de atributiune in situatia in care exista o clauza compromisorie impusa de lege

  Publicat: 10 Nov 2015       1980 citiri        Secţiunea: Drept Civil  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
In cazul in care intr-un contract de lucrari partile au prevazut o clauza compromisorie, impusa de necesitatea respectarii unei dispozitii legale imperative, stipularea acesteia nefiind, deci, manifestarea lor de vointa liber exprimata, instanta nu poate contesta validitatea unei astfel de clauze impuse de lege.
Prin urmare, este gresita solutia instantei care a retinut incidenta prevederilor din O.U.G. nr. 34/2006 in detrimentul prevederilor art. 340 si urm. C. proc. civ., considerand in mod eronat inaplicabilitatea in cauza a clauzei compromisorii stipulate in contractul incheiat intre parti, o astfel de cenzura, precum si analiza masurii in care clauza compromisorie produce efecte fata de tipul de interes proteguit si de natura dispozitiilor art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006 putand sa aiba loc exclusiv in cazul in care clauza compromisorie ar fi fost expresia vointei liber exprimate a partilor.

Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
(despre litigii, conflicte etc.) rezolvat prin negociere, pe cale diplomatica.
Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Act adoptat de organele de stat,
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este parte in cadrul unui proces care se afla in situatia unui parat in caz de recurs sau in alta cale de atac, respectiv persoana impotriva careia se declara recursul.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Parte dintr-un proces
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Contract prin care partile termina un proces inceput ori preintampina un proces ce poate sa se nasca, facandu-si concesii reciproce.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Parte dintr-un proces
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Drept real de garantie imperfect, conform caruia persoana detinatoare a unui bun (indiferent de natura lui) pe care trebuie sa-l restituie are dreptul sa-l retina
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Contract prin care partile termina un proces inceput ori preintampina un proces ce poate sa se nasca, facandu-si concesii reciproce.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
(Concession) (1) In general: drept legal de folosire a unei proprietati in anumite scopuri.
(Concession) (1) In general: drept legal de folosire a unei proprietati in anumite scopuri.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Contract prin care partile termina un proces inceput ori preintampina un proces ce poate sa se nasca, facandu-si concesii reciproce.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Atribuirea prin hotarare judecatoreasca a unui bun
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
In cazul in care legislatia unei anumite ramuri de drept nu acopera toate situatiile posibile din practica, acestora din urma li se aplica legislatia dreptului comun.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
In cazul in care legislatia unei anumite ramuri de drept nu acopera toate situatiile posibile din practica, acestora din urma li se aplica legislatia dreptului comun.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
In cazul in care legislatia unei anumite ramuri de drept nu acopera toate situatiile posibile din practica, acestora din urma li se aplica legislatia dreptului comun.
In cazul in care legislatia unei anumite ramuri de drept nu acopera toate situatiile posibile din practica, acestora din urma li se aplica legislatia dreptului comun.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
In cazul in care legislatia unei anumite ramuri de drept nu acopera toate situatiile posibile din practica, acestora din urma li se aplica legislatia dreptului comun.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
In cazul in care legislatia unei anumite ramuri de drept nu acopera toate situatiile posibile din practica, acestora din urma li se aplica legislatia dreptului comun.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Stipulatie sau prevedere din cuprinsul unui contract.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
Prestatia la care partile sau numai una din ele se obliga.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Organizatie neguvernamentala de utilitate publica, cu caracter autonom,
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Ramura economica a activitatii economice constituita pe baza diviziunii muncii, care transforma obiecte preluate din natura sau alte materii prime (produse agricole, piscicole)
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Desfiintare a unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel).
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este o metoda care se utilizeaza in evaluarea unor proiecte de investitii si care foloseste tehnica actualizarii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
(Concession) (1) In general: drept legal de folosire a unei proprietati in anumite scopuri.
(Concession) (1) In general: drept legal de folosire a unei proprietati in anumite scopuri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Atribuirea prin hotarare judecatoreasca a unui bun
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Stipulatie in cuprinsul unui contract, prin care partile convin ca in cazul in care, intre ele s-ar ivi litigii in legatura cu contractul incheiat sa le supuna pentru rezolvare unor arbitrii alesi
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.

Prin Sentinta nr. 76 din 5 martie 2013, Tribunalul Satu Marea respins ca inadmisibila actiunea civila formulata de reclamanta SC U. SA Baia Mare, in contradictoriu cu paratul Judetul Satu Mare, avand ca obiect pretentii.


Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut ca intre parti s-a incheiat Acordul Contractual de Lucrari nr. 7339 din 20 mai 2009, denumit in continuare contract, reclamanta avand calitatea de executant, iar parata pe cea de beneficiar .


Clauzele 14.1 si 14.2 din Conditiile speciale suplimentare la contract instituie obligativitatea parcurgerii procedurii de mediere strict in disputele legate de realizarea obligatiilor contractuale.


Potrivit acestora, ``14.1 Beneficiarul si Antreprenorul vor face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabila, prin tratative directe, orice neintelegere sau disputa care se poate ivi intre ei in cadrul sau in legatura cu indeplinirea contractului. Daca, dupa 15 zile de la inceperea acestor tratative neoficiale, Beneficiarul si Antreprenorul nu reusesc sa rezolve in mod amiabil o divergenta contractuala, fiecare poate solicita medierea si, in caz de nefinalizare a acesteia, ca disputa sa se solutioneze pe cale contencioasa".


Clauzele mai sus mentionate, a retinut instanta de fond, obliga partile contractuale la efectuarea procedurii de mediere in cazul existentei unei dispute in realizarea obligatiilor contractuale ale partilor.


Raportat la obiectul cererii de chemare in judecata, care vizeaza obligarea paratului la plata unor pretinse lucrari suplimentare, lucrari pe care reclamanta le pretinde a nu fi fost cuprinse in documentele contractului din litigiu, instanta a apreciat ca nu sunt incidente in speta de fata clauzele invocate de reclamanta, dat fiind faptul ca reclamanta nu emite pretentii privind indeplinirea unor lucrari cuprinse in documentele contractului.


In cauza de fata, prima instanta a stabilit ca sunt incidente alte prevederi, cu caracter special, respectiv clauza 20.1 din Conditiile de Contract pentru Echipamente si constructii, inclusiv proiectare, FIDIC 1999 (anexa 2a la Ordinul MEF/MT/MDLPL nr. 915/465/415/2008, potrivit carora:


"20.1 Daca Antreprenorul se considera indreptatit la o prelungire a Duratei de Executie si/sau la plati suplimentare, potrivit prevederilor oricarei Cauze din aceste conditii sau conform altor prevederi legate de Contract, Antreprenorul va transmite inginerului o instiintare in care sa descrie evenimentele sau circumstantele care au determinat aparitia revendicarii. Instiintarea va fi trimisa cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 28 de zile din momentul in care Antreprenorul a cunoscut sau ar fi trebuit sa cunoasca evenimentele sau circumstantele respective.


Daca Antreprenorul nu reuseste sa transmita instiintarea cu privire la o revendicare in termen de 28 de zile, Durata de Executie a Lucrarilor nu va fi prelungita, Antreprenorul nu va avea dreptul la plati suplimentare, iar Beneficiarul va fi exonerat de orice responsabilitate legata de revendicarea respectiva".


Conform instantei fondului, in speta de fata antreprenorul (reclamanta) a solicitat instantei de judecata sa oblige beneficiarul (judetul Satu Mare) la plata unor plati suplimentare, insa nu a facut dovada ca ar fi parcurs procedura prevazuta la clauza 20. Revendicari, Dispute si Arbitraj din Conditii de Contract pentru Echipamente si Constructii, inclusiv proiectare, FIDIC 1999 (anexa 2a la Ordinul MEF/MT/MDLPL nr. 915/465/415/2008).


Solutionarea pretentiilor privind platile suplimentare este reglementata de partile contractuale prin Clauzele 20.6 - 20.8 din Conditiile Contractuale Generale (Proiectare si Executie), conform anexei 2 din Ordinul MEF/MT/MDLPL nr.915/465/415/2008, anexa la Acordul Contractual de Lucrari, inclusiv Proiectare nr. 7339 din 20 mai 2009. Potrivit acestor prevederi contractuale partile au inteles in mod obligatoriu si imperativ ca orice disputa in legatura cu contractul va fi solutionata prin arbitraj international. In acest sens partile au hotarat de comun acord in mod expres ca disputa va fi solutionata potrivit Regulamentului de Arbitrare al Camerei Internationale de Comert.


Alin. 3 si 4 din Clauza 20.6 mentionata mai sus reglementeaza existenta si derularea procesului de arbitraj, iar orice proces de arbitraj are ca finalitate o decizie arbitrala. De altfel, constata prima instanta, chiar reclamanta recunoaste acest fapt prin documentul Instiintare de nemultumire nr.2707 din 25 octombrie 2011, inregistrata la Consiliul Judetean Satu Mare sub nr.19941 din 26 octombrie 2011. Prin acel document instiinteaza paratul ca se va adresa direct arbitrajului in conditiile art. 20.6 din contract .


Astfel, reclamanta si-a asumat obligatia de a solutiona orice disputa in legatura cu contractul pe calea arbitrajului international in cadrul unui proces de arbitraj finalizat cu o hotarare de arbitraj.


Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul dispozitiilor art. 340 - art. 3434C. proc. civ., instanta de fond a constatat ca nu este competenta sa judece prezenta actiune si in consecinta a respins-o ca inadmisibila.


A omis acordarea cheltuielilor de judecata, acestea nefiind solicitate.


Impotriva acestei hotarari a declarat apel apelanta-reclamanta SC U. SA Baia Mare, solicitand admiterea apelului, anularea hotararii atacate si trimiterea cauzei spre rejudecare Tribunalului Satu Mare, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal ca prima instanta competenta, cu cheltuieli de judecata .


Prin decizia nr. 45/C/2013-A din 20 iunie 2013, pronuntata de Curtea de Apel Oradea, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal,s-a admis apelul formulat de apelanta SC U. SA impotriva sentintei nr. 76 din 5 martie 2013, pronuntata de Tribunalul Satu Mare, pe care a anulat-o si a trimis cauza la aceeasi instanta pentru o noua judecare, urmand ca la rejudecarea cauzei sa fie avute in vedere cheltuielile de judecata .


Curtea de apel a retinut ca intre parti s-a incheiat Acordul Contractual de Lucrari nr. 7339 din 20 mai 2009, apelanta avand calitatea de executant, iar intimatul pe cea de beneficiar . Apelanta a pretins efectuarea unor lucrari suplimentare fata de cele prevazute in contractul incheiat intre parti, solicitand plata acestor lucrari de catre intimat . Dat fiind faptul ca partile nu au ajuns la un consens cu privire la existenta sau inexistenta unei obligatii de plata a contravalorii pretinselor lucrari suplimentare efectuate de apelanta, aceasta a recurs la calea actiunii in justitie. Potrivit art. 20.6 din conditiile de contract pentru echipamente si constructii inclusiv proiectare ``exceptand cazurile in care disputele se solutioneaza pe cale amiabila, orice disputa pentru care decizia CAD (daca exista) nu a devenit finala si obligatorie va fi solutionata prin arbitraj international".


Curtea de apel a constatat ca in mod gresit a admis prima instanta exceptia necompetentei generale a instantei, cu consecinta respingerii actiunii ca inadmisibile.


Astfel, instanta de apel a retinut ca intre parti a fost incheiat un contract de achizitie publica, respectiv un contract de lucrari, regimul juridic al acestui contract fiind guvernat de prevederile O.U.G. nr. 34/2006.


Potrivit art. 286 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2006 in forma in vigoare la data incheierii contractului dintre parti, ``procesele si cererile privind actele autoritatilor contractante, acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, precum si cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor de achizitie publica se solutioneaza in prima instanta de catre sectia de contencios administrativ si fiscal a tribunalului in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante".


Conform prevederilor aceluiasi text de lege in forma in vigoare la data introducerii actiunii, ``procesele si cererile privind acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, precum si cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor de achizitie publica se solutioneaza in prima instanta de catre sectia comerciala a tribunalului in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante".


Din interpretarea acestei prevederi legale rezulta ca, desi conceptia legiuitorului a cunoscut o evolutie in timp cu privire la caracterul administrativ sau comercial al contractelor de achizitie publica, viziunea acestuia nu s-a schimbat in ceea ce priveste competenta generala de solutionare a litigiilor privind acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, precum si a celor privind executarea, nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor de achizitie publica, aceasta competenta revenind in mod exclusiv instantelor judecatoresti.


Astfel, asa cum ambele parti afirma in mod corect, prevederile art. 286 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2006 au caracter imperativ.


Inserarea unei clauze compromisorii intr-un astfel de contract nu este posibila, avand in vedere ca de esenta sa este prevalenta interesului public fata de interesele private.


Potrivit art. 340 C. proc. civ. vechi, aplicabil in speta in temeiul art. 3 din Legea nr. 76/2012, persoanele care au capacitatea deplina de exercitiu al drepturilor pot conveni sa solutioneze pe calea arbitrajului litigiile patrimoniale dintre ele, in afara de acelea care privesc drepturi asupra carora legea nu permite a se face tranzactie.


Din interpretarea acestui text de lege rezulta ca una dintre conditiile cumulative pentru validitatea oricarei clauze compromisorii este aceea ca in litigiul respectiv partile sa aiba posibilitatea de a dispune cu privire la drepturile deduse judecatii prin incheierea unei tranzactii.


In speta, instanta de apel a constatat ca aceasta conditie nu este indeplinita, avand in vedere natura contractului incheiat intre parti, contract care are la baza realizarea unor obiective de interes public si cu privire la care se utilizeaza resurse financiare publice.


Prin urmare, instanta de apel a apreciat ca instanta de fond ar fi trebuit sa constate inaplicabilitatea in cauza a clauzei compromisorii stipulate in contractul incheiat intre parti ca urmare a caracterului nearbitrabil al litigiului.


In sensul caracterului nearbitrabil al unor astfel de litigii este si jurisprudenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care s-a pronuntat asupra acestei probleme de drept prin mai multe hotarari, printre care decizia nr. 3483/2010 si decizia nr. 2991/2012, prin care a stabilit ca stipularea unei clauze compromisorii in contractele de achizitie publica nu este posibila, litigiile izvorate din astfel de contracte fiind de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.


Instanta de apel a apreciat ca nu pot fi primite apararile formulate de intimat in sensul ca prezentul litigiu nu ar fi dintre cele la care face referire art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006, avand in vedere ca nu priveste executarea contractului incheiat intre parti, ci priveste anumite lucrari suplimentare efectuate de apelanta, lucrari care au un caracter extracontractual.


Sub acest aspect, curtea de apel a retinut ca efectuarea unor lucrari suplimentare fata de cele prevazute in contractul incheiat intre parti priveste executarea contractului, astfel incat litigiul izvorat din neintelegerea dintre parti privind existenta obligatiei de plata a acestor lucrari este unul in legatura cu executarea contractului, intrand astfel in sfera de incidenta a art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006. Astfel, instanta de apel constata ca lucrarea suplimentara pretinsa a fi fost efectuata de apelanta, constand intr-un bazin de retentie a apelor meteorice, a fost executata in contextul efectuarii celorlalte lucrari executate de apelanta in temeiul contractului incheiat intre parti si in vederea indeplinirii obiectivului de investitii prevazut in contract .


S-a apreciat ca nu este intemeiata sustinerea intimatului referitoare la caracterul extracontractual al unor astfel de lucrari, avand in vedere ca acestea au fost efectuate tocmai cu prilejul indeplinirii obligatiilor contractuale ale apelantei si in vederea realizarii depline a scopului contractului. Pe de alta parte, caracterul contractual al acestor lucrari rezulta si din faptul ca partile, prevazand posibilitatea ivirii necesitatii de efectuare a unor astfel de lucrari, au stipulat in contractul incheiat intre ele procedura de rezolvare a disputelor privind efectuarea unor astfel de lucrari.


Prin urmare, instanta de apel a constatat ca exceptia de necompetenta generala a instantelor judecatoresti ca urmare a stipularii in contractul incheiat intre parti a unei clauze compromisorii ar fi trebuit respinsa ca nefondata.


Pe cale de consecinta, avand in vedere ca in mod gresit a solutionat instanta de fond cauza pe exceptie, fara a intra in judecata fondului, vazand ca in prezentul dosar nu a mai existat anterior o trimitere a cauzei spre rejudecare si ca apelanta a solicitat in mod expres prin cererea de apel anularea hotararii si trimiterea cauzei spre rejudecare, instanta de apel a admis apelul si a anulat sentinta atacata cu consecinta trimiterii cauzei spre rejudecare la aceeasi instanta, respectiv Tribunalul Satu Mare, urmand ca la rejudecarea cauzei sa fie avute in vedere si cheltuielile de judecata efectuate in apel.


Impotriva acestei decizii au declarat recurs paratul Judetul Satu Mare si chematul in garantie Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice (denumit ulterior Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor).


Prin recursul declarat de paratul Judetul Satu Mare, intemeiat pe dispozitiile art. 304 pct. 9 C. proc. civ., s-au formulat urmatoarele critici:


Recurentul-parat considera ca instanta de apel a solutionat cauza prin inlaturarea prevederilor legale privind arbitrajul, ca urmare a aplicarii gresite a dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, precum si fara temei legal in materia dreptului procesual.


Arata ca prin Clauzele 20.1 - 20.8 din Conditiile de Contract pentru Echipamente si Constructii inclusiv Proiectare F.I.D.I.C. 1999 Anexa 2 din Ordinul MEF/MT/MDLPL nr. 915/465/415/2008 pentru aprobarea conditiilor contractuale generale si speciale, partile au reglementat inclusiv modul de solutionare a unor revendicari si dispute privind plati suplimentare.


Potrivit acestor clauze, partile au inteles in mod imperativ ca orice disputa privind plati suplimentare va fi solutionata prin arbitraj, acceptand existenta unei clauze compromisorii, care exclude competenta generala a instantelor de judecata . Aliniatele 3 si 4 din Clauza 20.6 din contract reglementeaza existenta si derularea procesului de arbitraj.


Astfel ca partile au incheiat un contract cu respectarea prevederilor art. 340 C. proc. civ., pe considerentul ca pretentiile la plati suplimentare sunt de natura patrimoniala si ca obiectul unui astfel de litigiu se refera la drepturi asupra carora legea permite a se face tranzactie.


Mentioneaza ca legalitatea clauzelor contractuale, respectiv sfera drepturilor si obligatiilor contractate de parti, deci a tuturor documentelor (proiectare, lucrari) contractului, inclusiv asupra clauzei compromisorii privind chestiunile extra contractuale, a fost analizata cu ocazia judecarii cauzei in dosarul nr. xx284/83/2011 al Tribunalului Satu Mare prin sentinta civila nr. 152/LC/2012, definitiva si irevocabila.


Raportat la cele de mai sus, clauza compromisorie inserata in contract este independenta de drepturile si obligatiile contractate de parti in cadrul procedurilor de atribuire a contractului de achizitie publica si nu genereaza, dimpotriva, exclude in mod expres aplicarea prevederilor imperative invocate de instanta de apel.


Recurentul-parat considera ca instanta de apel a constatat in mod eronat ca apelanta, efectuand cu de la sine putere lucrari suplimentare fata de cele contractate, respectiv ca lucrarile avand o oarecare legatura cu executarea contractului, genereaza, prin similitudine, o obligatie de plata care ar intra sub incidenta prevederilor art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii .


Apelanta nu avea nici cadrul contractual de a pretinde plata unor lucrari suplimentare realizate, deoarece a avut obligatia realizarii conceptiei tehnice (proiectare), precum si de executare a lucrarilor concepute si proiectate, iar daca exista neconcordante intre ceea ce a conceput (proiectare) si ceea a executat (lucrari), aceasta se datoreaza culpei sale exclusive; in plus, nu avea nici cadrul legal de a executa unilateral lucrari suplimentare si de a emite pretentii de plata a acestora, deoarece legiuitorul, prin art. 122 lit. i) din O.U.G. nr. 34/2006, a reglementat limitativ posibilitatea efectuarii de lucrari suplimentare aditionale.


In opinia recurentului-parat, instanta de apel nu putea sa inlature clauza compromisorie si sa constate aplicabilitatea prevederilor legale care reglementeaza competenta generala a instantelor de judecata decat daca ar fi constatat ca acele lucrari suplimentare cad sub incidenta prevederilor legale mentionate, respectiv ca aceste lucrari s-au realizat in urma unei proceduri de negociere fara publicarea prealabila prevazuta de lege si ca, in conditiile existentei unui act aditional, autoritatea refuza plata lor in mod nejustificat.


Totodata, recurentul-parat a sustinut ca instanta de apel, prin solutia pronuntata, a limitat in mod nelegal efectele contractului, incalcandu-se prevederile art. 28710din O.U.G nr. 34/2006, potrivit carora instanta de judecata poate limita efectele contractului doar cu titlu de sanctiune, in cadrul unui proces ce are ca obiect nulitatea contractului de achizitie publica si doar in situatia in care constata ca motive imperative de interes general impun mentinerea efectelor contractului de achizitie publica.


In plan procesual, a aratat ca aplicabilitatea clauzei compromisorii este reglementata prin prevederile art. 340 C. proc. civ., potrivit carora persoanele care au capacitatea deplina de exercitiu al drepturilor pot conveni sa solutioneze pe calea arbitrajului litigiile patrimoniale dintre ele, in afara de acelea care privesc drepturi asupra carora legea nu permite a se face tranzactie.


Prevederile art. 3434C. proc. civ. obliga instanta de fond sa-si verifice competenta si, constatand existenta unei clauze compromisorii intre partile din litigiu, sa se declare necompetenta.


Conform prevederilor art. 158 alin. (3) C. proc. civ., daca instanta de judecata se declara necompetenta, hotararea nu este supusa niciunei cai de atac, dosarul fiind trimis de indata instantei competente sau, dupa caz, altui organ cu activitate jurisdictionala competent.


Analizand actele deduse judecatii, apreciaza recurentul ca instanta de fond a solutionat corect cauza, respingand ca inadmisibila actiunea reclamantei in conditiile existentei unui arbitraj ad-hoc, respectiv al unui prim tribunal arbitral (C.A.D. - Comisia de Adjudecare a Disputelor), care ia nastere doar cand partile se adreseaza cu o cerere in acest sens si deci a unui tribunal arbitral care se constituie prin vointa partilor, iar ulterior acestuia a unui arbitraj institutionalizat. In acest context, instanta de fond nu avea posibilitatea legala sa identifice si sa decline competenta de solutionare a revendicarilor reclamantei catre o entitate care nu exista la momentul pronuntarii solutiei sale.


Dupa inlaturarea prevederilor art. 340 C. proc. civ., instanta de apel a pronuntat hotararea judecatoreasca fara a indica temeiul legal, respectiv norma juridica de drept procesual civil care reglementeaza solutia adoptata in apel, respectiv norma legala prevazuta de Codul de procedura civila.


Apreciaza ca, potrivit prevederilor art. 297 C. proc. civ., instanta de apel nu avea temeiul legal sa dispuna anularea hotararii instantei de fond pentru motive ce privesc competenta instantelor judecatoresti, decat in situatia in care instanta de fond s-ar fi declarat competenta, iar in urma judecarii apelului instanta de apel ar fi constatat si stabilit necompetenta instantei de fond, consecinta procedurala a constatarii necompetentei instantei de fond fiind cea a trimiterii cauzei spre rejudecare altei instante judecatoresti competente.


In cauza de fata, instanta de fond s-a declarat necompetenta sa judece pretentiile reclamantei, constatand inadmisibilitatea actiunii in fata instantei judecatoresti, cu alte cuvinte dezinvestindu-se de judecata pricinii si, pe cale de consecinta, apelul declarat era inadmisibil, cu atat mai mult cu cat nicio norma juridica de drept procesual nu reglementeaza legalitatea promovarii unei cai de atac ordinare impotriva unei hotarari judecatoresti prin care s-a declarat necompetenta instantei de judecata .


Prin urmare, recurentul-parat a solicitat admiterea recursului si modificarea in tot a deciziei civile recurate, cu consecinta mentinerii ca legala si temeinica a sentintei pronuntate de tribunal.


Recursul declarat de chematul in garantie Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice (denumit ulterior Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor) a fost intemeiat pe dispozitiile art. 304 pct. 9 C. proc. civ. si cuprinde urmatoarele critici:


Recurentul - chemat in garantie sustine ca la data incheierii contractului prevederile legale aplicabile erau cele ale O.U.G. nr. 34/2006, precum si cele ale Ordinului nr. 915/2008.


Considera ca dispozitiile art. 286 din O.UG. nr. 34/2006 nu reprezinta o norma de competenta exclusiva a instantelor de drept comun in raport cu instantele arbitrale, ci reprezinta o norma de competenta teritoriala exclusiva a tribunalului de pe langa sediul autoritatii contractante in raport cu dispozitiile generale de competenta teritoriala a instantelor nationale.


Recurentul apreciaza ca dispozitiile art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006 permit arbitrabilitatea litigiilor privind contractele de achizitii publice.


Arata ca, din perspectiva dispozitiilor Codului de procedura civila, regula instituita prin art. 5 C. proc. civ. nu este absoluta. Astfel, in anumite situatii, creditorul obligatiei are posibilitatea de a alege catre care instanta se va indrepta din punct de vedere teritorial. Aceste exceptii sunt reglementate prin intermediul art. 10 C. proc. civ. care instituie competenta alternativa a instantelor de drept comun. Astfel, daca obligatia rezulta dintr-un contract, creditorul are posibilitatea de a alege din punct de vedere teritorial instanta de drept comun in baza articolului mentionat.


Normele O.U.G. nr. 34/2006 din materia competentei teritoriale a instantelor de drept comun au instituit regula potrivit careia, in privinta contractelor de achizitie publica, creditorul nu va mai avea posibilitatea sa aleaga instanta de drept comun potrivit regulilor art. 10 C. proc. civ., ci va fi limitat la a se indrepta catre tribunalul in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante.


Cu toate acestea, faptul ca legiuitorul a instituit o regula ce deroga de la competenta teritoriala de drept comun a instantelor nationale nu inseamna ca a derogat implicit de la competenta instantelor arbitrale. Creditorul are posibilitatea de a se adresa unui tribunal arbitral in masura in care o clauza contractuala a fost semnata in acest sens.


Recurentul sustine ca in mod gresit a considerat curtea de apel ca dispozitiile art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006, imperative fiind, interzic partilor accesul la o instanta arbitrala. Acestea interzic intr-adevar partilor, in masura in care acestea nu au ales procedura arbitrala ca mecanism de solutionare a litigiilor, accesarea prevederilor ce reglementeaza competenta teritoriala a instantelor nationale - competenta teritoriala reglementata prin art. 5 si art. 10 C. proc. civ.


Astfel, art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006 instituie doar regula generala potrivit careia, in lipsa acordului partilor, competent va fi ``tribunalul in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante". Niciunde in cuprinsul O.U.G. nr. 34/2006 nu se prevede in mod expres ca procedura arbitrala este interzisa partilor. Asa fiind, cat timp in cuprinsul O.U.G. nr. 34/2006 legiuitorul nu a distins in privinta excluderii procedurii arbitrale, nici Curtea de Apel Oradea nu ar fi trebuit sa distinga, in masura in care intentia legiuitorului ar fi fost aceea de a exclude procedura arbitrala, aceasta ar fi fost exclusa in mod expres: in aplicarea principiuluiexceptio est strictissimae interpretationistextul de lege prin care se instituie o exceptie de la norma de competenta teritoriala nu poate fi interpretat ca reglementand norme de competenta generala.


Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 34/2006, adoptate prin Hotararea de Guvern nr. 71/2007 contin prevederi exprese: arbitrabilitatea litigiilor privind contractele de achizitii publice este permisa (art. 55).


In timp ce art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006 nu face referire la procedura arbitrala si, pe cale de consecinta, nu o interzice, Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 34/2006 fac referire expresa la aceasta procedura, dispunand ca partile au libertatea de a alege o instanta arbitrala ca instanta competenta .


Este evident ca Normele metodologice de aplicare a unei legi nu pot fi ignorate de catre instanta de judecata, intrucat, avand putere de lege atribuita de catre Constitutie, trebuie aplicate (art. 108, art. 146, art. 147 alin. 4 si art. 216 din Constitutia Romaniei).


Ordonanta nr. 34/2006 se va aplica potrivit Normelor de Aplicare, in sensul ca partile au posibilitatea de a insera in contract o clauza arbitrala sau compromisorie. Asa fiind, clauza compromisorie semnata de catre parti este valabila si trebuie sa isi produca efectele in conditiile art. 55 alin. (2) din H.G. nr. 71/2007.


Recurentul a mai aratat si faptul ca litigiul dedus judecatii nu face parte din categoriile excluse de catre art. 340 C. proc. civ. Obiectul contractului priveste drepturi patrimoniale, asupra carora partile pot dispune liber, inclusiv tranzactiona, izvorate dintr-un contract de prestari servicii, iar partile contractante au capacitate de exercitiu deplina pentru a agrea solutionarea litigiilor izvorate din litigiile patrimoniale pe calea arbitrajului.


Art. 341 alin. (2) C. proc. civ. instituie posibilitatea partilor de a semna clauze arbitrale cat timp acestea nu contravin ordinii publice sau bunelor moravuri. Or, este fara putinta de tagada ca in cazul de fata aceasta conditie nu este indeplinita. De asemenea, persoanele juridice de drept public au capacitatea de a semna conventii arbitrale potrivit art. II pct. 1 din Conventia Europeana de Arbitraj Comercial International, de la Geneva din 1968 privind litigiile internationale. Aceasta aplicabilitate a Conventiei a fost acceptata de un Tribunal Arbitral instituit conform regulilor Curtii de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei.


In concluzie, recurentul - chemat in garantie a solicitat admiterea recursului astfel cum a fost formulat, casarea deciziei recurate in sensul respingerii apelului promovat de reclamanta si obligarea la plata cheltuielilor de judecata ocazionate de judecarea recursului.


Examinand decizia in raport de criticile formulate, Inalta Curte constata ca recursurile sunt fondate in limitele si pentru urmatoarele considerente, prin care va raspunde in comun criticilor similare din cele doua recursuri, respectiv punctual criticilor distincte:


Sintetic, instanta suprema constata carecurentele critica in comungresita aplicare, respectiv incalcarea de catre instanta de apel a dispozitiilor art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006 si pe cele ale art. 340 si urm. C. proc. civ. din 1865, in sustinerea acestei critici subsumate dispozitiilor art. 304 pct. 9 C. proc. civ. aducand argumente convergente si argumente complimentare, care interfera.


Recurentul-parat Judetul Satu Marecritica suplimenta solutia prin prisma asimilarii de catre instanta de apel a regimului juridic al pretentiilor extracontractuale cu cel al pretentiilor contractuale.


Acelasi recurent ridica si problema inadmisibilitatii apeluluiindreptat impotriva unei hotarari prin care nu s-a declinat competenta de solutionare a cauzei, ci s-a respins cererea ca inadmisibila.


Pentru logica argumentatiei, aceasta din urma critica va fi luata in analiza, intrucat ea vizeaza principiul legalitatii cailor de atac si, in cazul in care ar fi gasita intemeiata, ar face de prisos analiza criticilor vizand fondul motivelor de apel, astfel cum prevad dispozitiile art. 316, raportat la art. 298 si la art. 137 C. proc. civ.


Cu titlu preliminar, instanta suprema constata ca recurentul-parat nu a ridicat exceptia inadmisibilitatii apelului in fata instantei de apel. Cu toate acestea, fiind in discutie o problema de ordine publica, legata de legalitatea caii de atac, Inalta Curte apreciaza ca aceasta poate fi invocata direct in recurs, asa incat o va lua in analiza .


Critica este nefondata. Din examinarea dispozitiilor art. 158 alin. (3) C. proc. civ. se poate lesne conchide ca nu este supusa niciunei cai de atac hotararea prin care instanta a declinat competenta de solutionare a cauzei. In speta, insa, asa cum in mod judicios a remarcat recurentul-parat, instanta de fond nu a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea arbitrajului, intrucat intr-o prima etapa era vorba despre un arbitrajad hoc, care urma a se constitui conform vointei si in conditiile stabilite de parti, acest lucru realizandu-se abia ulterior pronuntarii hotararii de fond .


Pe cale de consecinta, singura solutie pe care o putea adopta instanta de fond si pe care a si adoptat-o era respingerea cererii ca inadmisibila, solutie care, insa, scapa dispozitiilor art. 158 alin. (3) C. proc. civ., hotararea de prima instanta fiind supusa caii de atac ordinare, reglementate de dispozitiile art. 282 C. proc. civ.


Retine instanta suprema si ca in cauza se impuneanaliza cu prioritate si a criticii relative la regimul juridic al pretentiilor extracontractuale,intrucat recurentul-parat sustine in esenta ca, data fiind independenta clauzei compromisorii, aceste pretentii sunt arbitrabile si asupra lor nu poate fi extinsa sfera de aplicare a dispozitiilor O.U.G. nr. 34/2006, care vizeaza doar pretentiile contractuale.


Critica nu este fondata. Asa cum rezulta din contractul partilor, in art. 20. Revendicari, Dispute si Arbitraj s-a prevazut modalitatea de rezolvare a oricarui litigiu in legatura cu prelungirea duratei de executiesi/sau cu platile suplimentare, ceea ce face ca sustinerea recurentului parat sa apara ca lipsita de orice temei, fiind de domeniul evidentei ca la stabilirea clauzei compromisorii partile au avut in vedere si solutionarea litigiilor legate de pretentiile suplimentare celor contractate. Ca urmare, aceasta clauza compromisorie vizeaza deopotriva pretentiile contractate si pe cele suplimentare, dar derivand din acelasi contract, distinctia propusa de recurent fiind manifest artificiala.


Critica formulata in comun de catre recurenti este fondata.


In esenta, in raport de situatia relevata in cauza, instanta suprema apreciaza ca instanta de apel a aplicat gresit dispozitiile art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006 si a incalcat dispozitiile art. 340 si urm. C. proc. civ., considerand in mod eronat inaplicabilitatea in cauza a clauzei compromisorii stipulate in contractul incheiat intre parti.


Este necontestat ca la 20 mai 2009 intre Judetul Satu Mare, in calitate de beneficiar si consortiul Joint Venture Satu Mare E.G.U., in calitate de antreprenor, prin E.S. Gmbh, in calitate de lider al consortiului s-a incheiat Acordul contractual de lucrari, inclusiv proiectare nr. 7339/20.05.2009, contract cu conditii speciale obligatorii pentru F.I.D.I.C. GALBEN 1999.


Ordinul MEF/MT/MDLPL nr. 915/465/415/2008 pentru aprobarea conditiilor contractuale generale si speciale la incheierea contractelor de lucrari a fost publicat in M. Of. nr. 424 din 5 iunie 2008 si a fost abrogat la data de 22 mai 2009.


Prin urmare, la data incheierii contractului prevederile legale aplicabile erau cele ale Ordinului MEF/MT/MDLPL nr. 915/465/415/2008 pentru aprobarea conditiilor contractuale generale si speciale la incheierea contractelor de lucrari.


Conditiile contractuale F.I.D.I.C. (Red Book 1999, Yellow Book 1999 si Green Book 1999) au fost introduse in legislatia romaneasca prin Ordinul nr. 915/2008, care instituia obligatia autoritatilor contractante de a le folosi la incheierea tuturor contractelor de lucrari (exista o limitare privind Green Book, care putea fi folosit doar la contractele de pana la 5 milioane de euro).


Ordinul a avut ca scop armonizarea legislatiei romanesti cu practica de la nivelul Uniunii Europene si cu prevederile Federatiei Internationale a Inginerilor Consultanti in domeniul Constructiilor (F.I.D.I.C.) si, totodata, a impus clauze minime obligatorii privind termenele intermediare de executie, garantia de buna executie, plata avansului sau penalitatile de intarziere.


Conform Ordinului comun nr. 915/465/415/2008,autoritatile contractante, astfel cum sunt definite in O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii,aveau obligatia de a folosi aceste conditii contractuale, la incheierea unui contract de lucrari. Conditiile contractuale generale si speciale la incheierea contractelor de lucrari au fost incluse in anexele ordinului.


Litigiul intre parti nu se refera la procedura de atribuire si nici nu o contesta, ci este un diferend legat de o prevedere contractuala care are un regim de reglementare particular fata de O.U.G. nr. 34/2006, fiind reglementat de Ordinul nr. 915/2008 de aprobare a Conditiilor Generale si Speciale la incheierea contractelor de lucrari.


Conform art. 1 alin. (1) din Ordinul nr. 915/2008, "Prin prezentul ordin se aproba conditiile contractuale generale si speciale la incheierea contractelor de lucrari, prevazute in anexele nr. 1-3", iar la alin. (2) se prevede ca "de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, autoritatile contractante, (...) au obligatia de a folosi conditiile contractuale prevazute la art.1 la incheierea unui contract de lucrari, astfel cum este acesta definit la art. 4 alin. (1) lit. a) si b) din O.U.G. nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare".


In cauza de fata sunt incidente prevederi cu caracter special, respectiv clauza 20.1 din Conditii de Contract pentru Echipamente si constructii, inclusiv proiectare, F.I.D.I.C. 1999 (anexa 2 la Ordinul MEF/MT/MDLPL nr. 915/465/415/2008), potrivit carora:


``20.1 Daca Antreprenorul se considera indreptatit la o prelungire a Duratei de Executie si/sau la plati suplimentare, potrivit prevederilor oricarei Cauze din aceste conditii sau conform altor prevederi legate de Contract, Antreprenorul va transmite inginerului o instiintare in care sa descrie evenimentele sau circumstantele care au determinat aparitia revendicarii. instiintarea va fi trimisa cat mai curand posibil dar nu mai tarziu de 28 de zile din momentul in care Antreprenorul a cunoscut sau ar fi trebuit sa cunoasca evenimentele sau circumstantele respective.


Daca Antreprenorul nu reuseste sa transmita instiintarea cu privire la o revendicare in termen de 28 de zile, Durata de Executie a Lucrarilor nu va fi prelungita, Antreprenorul nu va avea dreptul la plati suplimentare, iar Beneficiarul va fi exonerat de orice responsabilitate legata de revendicarea respectiva".


De asemenea, clauza 20.2 prevede obligatia numirii Comisiei de Adjudecare a Disputelor (CAD), iar clauza 20.6 stipuleaza faptul ca, "exceptand cazurile in care disputele se solutioneaza pe cale amiabila, orice disputa pentru care decizia CAD (daca exista) nu a devenit finala si obligatorie va fi solutionata prin arbitraj international".


In acest context, solutionarea pretentiilor privind platile suplimentare este reglementata de partile contractuale prin Clauzele 20.6 - 20.8 din Conditiile Contractuale Generale (Proiectare si Executie), conform anexei 2 din Ordinul MEF/MT/MDLPL nr. 915/465/415/2008, anexa la Acordul Contractual de Lucrari, inclusiv Proiectare nr. 7339/20.05.2009.


Contrar celor retinute de instanta de apel, potrivit prevederilor contractuale mentionate partile au inteles ca au obligatia legala, si nu facultatea de a stipula clauza compromisorie in contractul incheiat, ceea ce conduce la concluzia ca stipularea acestei clauze nu este manifestarea lor de vointa liber exprimata, ci expresia modului in care au inteles sa se supuna unei dispozitii legale imperative.


In acest context, instanta de apel nu putea contesta validitatea unei clauze compromisorii impuse de lege.


O astfel de cenzura, precum si analiza masurii in care clauza compromisorie producea efecte fata de tipul de interes proteguit si de natura dispozitiilor art. 286 din O.U.G. nr. 34/2006 puteau sa aiba locexclusiv in cazul in care clauza compromisorie ar fi fost expresia vointei liber exprimate a partilor, ceea ce nu este cazul in speta.


De aceea, Inalta Curte apreciaza ca sunt fondate criticile recurentilor intemeiate pe dispozitiile art. 304 pct. 9 C. proc. civ., potrivit carora instanta de apel a ignorat obligativitatea normelor instituite de Ordinul nr. 915/2008, retinand in mod gresit incidenta prevederilor O.U.G. nr. 34/2006 in detrimentul dispozitiilor art. 340 si urm. C. proc. civ.


Astfel, in mod corect tribunalul, in conformitate cu dispozitiile art. 3434C. proc. civ., verificandu-si competenta si constatand ca partile au stipulat in conventie solutionarea litigiului pe calea arbitrajului, a apreciat incidenta art. 340 si urm. C. proc. civ. si a respins actiunea ca inadmisibila.


Pentru toate aceste considerente, Inalta Curte, avand in vedere dispozitiile art. 312 alin. (1), (2) si (3), raportat la art. 296 C. proc. civ., a admis recursurile declarate de paratul Judetul Satu Mare si de chematul in garantie Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, a modificat in tot decizia atacata, in sensul ca a respins ca nefondat apelul declarat de reclamanta SC U. SA Baia Mare impotriva sentintei nr. 76/05.03.2013, pronuntata de Tribunalul Satu Mare, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal, pe care a mentinut-o.


Cu privire la solicitarea recurentului-parat Judetul Satu Mare de acordare a cheltuielilor de judecata, cata vreme paratul nu a facut dovada pretentiilor sale, in sensul art. 274 alin. (2) C. proc. civ., instanta de judecata nu va putea acorda cheltuieli de judecata fara documente justificative, motiv pentru care, in lipsa inscrisurilor care sa ateste faptul ca s-au efectuat astfel de cheltuieli, Inalta Curte a respins cererea de acordare a cheltuielilor de judecata formulata de recurentul-parat Judetul Satu Mare.


In acest sens este si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, care, investita fiind cu solutionarea pretentiilor de rambursare a cheltuielilor de judecata, a statuat ca acestea urmeaza a fi recuperate numai in masura in care cheltuielile solicitate sunt dovedite (Cauza Croitoru contra Romaniei, Hotararea din 9 noiembrie 2004,Cauza Iacob contra Romaniei, Hotararea din 3 februarie 2005).



Nota: Ordinul ministrului economiei si finantelor, al ministrului transporturilor si al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintei nr. 915/465/415/2008 pentru aprobarea conditiilor contractuale generale si speciale la incheierea contractelor de lucrari a fost abrogate prin Ordinul nr. 555/2009, Ordinul nr. 1059/2009 si Ordinul nr. 306/2009 la data de 22 mai 2009.


Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a Civila, Decizia nr. 1167 din 29 aprilie 2015


Citeşte mai multe despre:    ICCJ    drept procesual civil    clauza compromisorie    arbitraj    medierea    actiune in pretentii    contract de lucrari    achizitie publica    Codul de procedura civila    O.U.G. nr. 34/2006    H.G. nr. 71/2007Ordinul nr. 915



Comentează: Dispozitii legale aplicabile in stabilirea competentei de atributiune in situatia in care exista o clauza compromisorie impusa de lege
Alte Speţe

ICCJ: Cererile de admitere a creantelor, altele decat cele ale salariatilor, trebuie sa fie depuse la tribunal in termenul fixat prin hotararea de deschidere a procedurii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 72/2018

Rectificarea cu intarziere a bugetului da dreptul la acoperirea prejudiciului produs salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia, Decizia civila nr. 227/2017, in sedinta publica din 16 februarie 2017

Pentru recunoasterea grupei de munca in baza Ordinului nr. 50/1990, are valabilitate si forta juridica doar forma finala consolidata a ordinului, chiar daca nu a fost publicata
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 513/2017, in sedinta publica din 23 februarie 2017

Ucenicia este considerata vechime in munca, valorificabila inclusiv ca grupa de munca, dar pentru practica in productie, nu si pentru pregatirea teoretica
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau Sectia I Civila, Decizia civila nr. 185/2017, in sedinta publica din 22 februarie 2017

Daca sarcinile de serviciu si fisa postului nu impun participarea la cursuri sau evenimente rezulta ca acestea nu au legatura cu formarea profesionala
Pronuntaţă de: Tribunalul Hunedoara Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 291/2017, in sedinta publica din 2 februarie 2017

Anulare decizie de concediere disciplinara. Modificarile manuscrise operate pe un regulament intern nu sunt opozabile
Pronuntaţă de: Tribunalul Mures Sectia Civila, Sentinta civila nr. 68/2017, in sedinta publica din 31 ianuarie 2017

Incadrarea in grupa de munca se face individual, fiecare salariat fiind tinut sa dovedeasca conditiile concrete in care si-a desfasurat activitatea
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov Sectia Civila, Decizia civila nr. 148/2017, in sedinta publica din 26 ianuarie 2017

Legea nr. 284/2010 nu a fost aplicabila contractelor incheiate anterior adoptarii sale, in virtutea principiului neretroactivitatii
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov Sectia Civila, Decizia civila nr. 231/2017, in sedinta publica din 06 februarie 2017

Nu a existat nicio justificare obiectiva si rezonabila care sa reclame o deosebire de tratament intre cele doua categorii de cadre didactice care au obtinut titlul stiintific de doctor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov Sectia Civila, Decizia civila nr. 26/2017, in sedinta publica din 12 ianuarie 2017

O instanta de judecata nu este un simplu receptor al unui Raport intocmit de catre Curtea de Conturi
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauzei privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 488/2017, in sedinta pblica din 31 ianuarie 2017



Articole Juridice

ICCJ. Contestatie decizie incetare contract individual de munca. Insolventa. Suspendare de drept
Sursa: Avocat Lacatus Igor

RIL. In procesul penal Fondul de garantare a asiguratilor nu poatea avea calitate de parte responsabila civilmente
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

ICCJ. Dezlegare chestiune de drept scutirea de la plata taxei de timbru in calea de atac
Sursa: Av. Gherasim Andrei-Gheorghe

ICCJ. Comunicarea deciziei de concediere prin posta electronica
Sursa: euroavocatura

ICCJ. Decizia de concediere nu mai poate fi revocata dupa comunicarea acesteia catre salariat
Sursa: EuroAvocatura.ro

ICCJ. La incheierea contractelor privind patrimoniul societatii nu este necesara hotararea AGA ori a celuilalt administrator
Sursa: Euroavocatura.ro