CEDO: Jidic impotriva Romaniei. Pedeapsa mai grava
Ultima instanta a aplicat legea penala veche, in vigoare in 2012, atunci cand a fost comisa infractiunea.
In viziunea sa, aceasta pedeapsa era mai blanda in cazul reclamantului decat cea prevazuta de legea noua, care a intrat in vigoare in 2014, date fiind conditiile care trebuiau intrunite pentru suspendarea pedepsei. In special, in baza legii noi, trebuia executata orice pedeapsa cu inchisoarea mai mare de 3 ani, asa cum era cazul reclamantului.
Reclamantul a sustinut insa ca, in cazul sau, legea noua era legea mai favorabila. Daca in baza legii vechi singura pedeapsa care putea fi aplicata in cazul sau era inchisoarea de la unu la 5 ani, din contra, in baza legii noi, instantele nationale puteau alege intre inchisoarea pentru aceeasi perioada si o amenda.
Mai mult, chiar daca ambele legi penale prevedeau, cu exceptia unor conditii, ca pedeapsa putea fi amanata sau redusa, doar legea penala noua prevedea ca se putea renunta la aplicarea pedepsei sau ca aceasta putea fi amanata. Reclamantul a sustinut ca decizia instantei de a suspenda aplicarea pedepsei sale i-ar fi permis sa-si recupereze permisul de conducere imediat dupa incheierea procesului, pentru ca nu-i mai putea fi impusa interdictia de a-si conduce masina in timpul perioadei de probatiune.
Curtea a retinut ca instantele nationale au avut in vedere, in analiza lor privind legea penala mai favorabila, nu doar maximul si minimul legal al pedepsei cu inchisoarea care ii putea fi aplicata, ci si posibilitatea oferita de legea noua de a-i aplica o amenda si modul in care trebuia executata pedeapsa atat in baza legii noi, cat si in baza legii vechi - in special daca executarea pedepsei putea fi suspendata sau daca aplicarea ei putea fi amanata. Elementele de mai sus influentau dreptul efectiv al reclamantului de a conduce o masina, drept care era de o importanta deosebita pentru acesta, avand in vedere profesia sa.
Daca, potrivit legii noi, instantele aveau optiunea de a-l condamna pe reclamant la plata unei amenzi, niciuna dintre instantele care i-au examinat cazul nu a avut in vedere aceasta posibilitate, data fiind gravitatea infractiunii comise de acesta. Cu privire la optiunile suspendarii, renuntarii sau amanarii unei pedepse, legea noua cerea ca infractiunea sa fie minora sau ca pedeapsa inchisorii pronuntata in cazul acuzatilor sa fie de 3 ani sau mai putin . Totusi, reclamantul a fost condamnat la 3 ani si 4 luni de inchisoare. Daca ar fi fost aplicata legea noua, pedeapsa maxima a inchisorii impusa reclamantului ar fi fost aceeasi si, mai mult, acesta ar fi fost obligat sa o execute.
Prin urmare, nimic nu sprijina sustinerile reclamantului ca instanta de apel a aplicat legea penala mai grava in cazul sau. Din contra, de vreme ce nu exista nicio posibilitate clara ca aplicarea legii penale noi sa opereze in avantajul sau cu privire la pedeapsa, nu se putea spune ca acestuia nu i s-au acordat garantii efective impotriva impunerii unei pedepse mai grave.

Pronuntata de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
