Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Penala » Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

  Publicat: 16 Aug 2013       47655 citiri        Secţiunea: Legislatie Penala  


Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

Publicat in Monitorul Oficial 514 din 14 august 2013

Scoatere din circuitul financiar al unei unitati economice a unor fonduri.
Scoatere din circuitul financiar al unei unitati economice a unor fonduri.
Infractiune care face parte din grupul infractiunilor care impiedica infaptuirea justitiei,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Fapta care constituie, dupa caz, potrivit legii penale: a) o modalitate de savarsire a unor infractiuni cum ar fi ;nerespectarea regimului armelor si munitiilor, .
Scoatere din circuitul financiar al unei unitati economice a unor fonduri.
Scoatere din circuitul financiar al unei unitati economice a unor fonduri.
Scoatere din circuitul financiar al unei unitati economice a unor fonduri.
Scoatere din circuitul financiar al unei unitati economice a unor fonduri.
Scoatere din circuitul financiar al unei unitati economice a unor fonduri.
A fost promulgat la 11.09.1865
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Este activitatea procesuala exercitata de organele de urmarire penala sau de instanta de judecata in scopul scoaterii la iveala a unor obiecte sau inscrisuri care se afla ascunse, si care, daca ar fi descoperite ar contribui la aflarea adevarului intr-o cauza penala.
Este activitatea procesuala exercitata de organele de urmarire penala sau de instanta de judecata in scopul scoaterii la iveala a unor obiecte sau inscrisuri care se afla ascunse, si care, daca ar fi descoperite ar contribui la aflarea adevarului intr-o cauza penala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Reglementata in cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.

(2) Activitatile desfasurate de administratia penitenciarului pentru realizarea sigurantei detinerii constau in luarea masurilor de paza, escortare, insotire si supraveghere, in scopul mentinerii ordinii si disciplinei in randul detinutilor.
(3) Masurile necesare pentru siguranta penitenciarelor se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
(4) Penitenciarele dispun de amenajarile, dispozitivele, personalul si mijloacele tehnice necesare pentru supravegherea si controlul perimetrelor, spatiilor interioare si cailor de acces, precum si de armamentul si munitia necesare.
(5) In cazul manifestarilor care tulbura ordinea si linistea publica din cadrul penitenciarelor sau pun in pericol viata ori integritatea corporala a persoanelor sau securitatea bunurilor si care depasesc posibilitatile de interventie ale Administratiei Nationale a Penitenciarelor, Ministerul Afacerilor Interne acorda, la solicitare, sprijinul necesar.

Utilizarea mijloacelor de imobilizare Art. 16
(1) Folosirea catuselor sau a altor mijloace de imobilizare nu este permisa decat in situatii in care alte masuri de mentinere a ordinii si disciplinei in randul detinutilor nu au dat rezultate intr-una dintre urmatoarele situatii:
a) pentru a impiedica evadarea in timpul deplasarii detinutilor;
b) pentru a proteja detinutii de autovatamare sau pentru a preveni vatamarea altor persoane ori producerea de pagube;
c) pentru restabilirea ordinii si disciplinei, ca urmare a opunerii sau impotrivirii detinutilor la o dispozitie a organelor judiciare sau personalului locului de detinere .
(2) Mijloacele de imobilizare ce pot fi folosite in scopul prevazut la alin. (1) se stabilesc prin regulamentul prevazut la art. 15 alin. (3).
(3) Folosirea mijloacelor de imobilizare este permisa numai pe durata pentru care aceasta este strict necesara.
(4) Folosirea mijloacelor de imobilizare se face gradual, fara a depasi nevoile reale de imobilizare a detinutilor si inceteaza de indata ce scopul interventiei a fost realizat.
(5) Utilizarea mijloacelor de imobilizare trebuie autorizata in prealabil de catre directorul penitenciarului, cu exceptia cazurilor in care urgenta nu permite acest lucru, situatie care este de indata adusa la cunostinta directorului.
(6) Organele judiciare apreciaza cu privire la aplicarea, mentinerea sau indepartarea mijloacelor de imobilizare, pe durata prezentei detinutilor in fata acestora.

Masuri in caz de evadare Art. 17
(1) In cazul producerii unei evadari, in sensul art.285 din Codul penal, administratia penitenciarului anunta de indata organele competente ale Ministerului Afacerilor Interne pentru luarea masurilor in vederea urmaririi si prinderii detinutului, furnizand acestora datele si informatiile necesare.
(2) Personalul locului de detinere poate desfasura activitati de cautare a persoanei aflate in situatia prevazuta la alin. (1) pe o durata ce nu poate depasi 24 de ore, cu exceptia situatiilor in care exista date precise, informatii ori indicii despre aceasta.

Controlul antiterorist si de specialitate la intrarea in locul de detinere Art. 18
(1) Toate persoanele si bagajele aflate asupra acestora, precum si mijloacele de transport care au acces in penitenciar sunt supuse controlului de specialitate si antiterorist.
(2) Controlul de specialitate cuprinde toate activitatile desfasurate de personal pentru stabilirea calitatii persoanelor care au acces in locul de detinere si pentru descoperirea si ridicarea obiectelor interzise a se afla in posesia, folosinta sau pastrarea detinutilor.
(3) Controlul antiterorist cuprinde toate activitatile desfasurate de personal, folosind mijloacele tehnice din dotare, pentru descoperirea de armament, munitie, substante explozive, alte materiale sau subansamble care pot contribui la fabricarea de arme sau bombe artizanale.
(4) Accesul persoanelor si al mijloacelor de transport in penitenciar se face cu acordul directorului acestuia, cu exceptia categoriilor de persoane stabilite prin regulamentul prevazut la art. 15 alin. (3), ale caror prerogative permit intrarea in penitenciar.

Perchezitionarea detinutilor Art. 19
(1) Pentru prevenirea unor evenimente deosebite, a situatiilor de risc, precum si pentru ridicarea obiectelor interzise, detinutii sunt supusi perchezitiei.
(2) Perchezitia este actiunea prin care se realizeaza un control amanuntit asupra detinutilor, echipamentului, bagajelor, cazarmamentului, camerelor de detinere si tuturor locurilor unde acestia au acces.
(3) Perchezitia se efectueaza de catre persoane de acelasi sex cu detinutii perchezitionati si in conditii in care sa nu fie afectata demnitatea detinutilor.
(4) Desfasurarea perchezitiei corporale amanuntite se realizeaza cu respectarea dreptului persoanei perchezitionate la viata intima.
(5) Perchezitiile asupra cavitatilor corporale ale detinutilor pot fi realizate numai de catre personalul medical.
(6) Perchezitionarea bagajelor si a bunurilor personale se face in prezenta persoanei in cauza sau a altui detinut, atunci cand aceasta nu este prezenta .
(7) Tipurile perchezitiei, modalitatile de efectuare, asigurarea tehnico-materiala necesara efectuarii acesteia, precum si documentele ce se intocmesc cu acest prilej se stabilesc prin regulamentul prevazut la art. 15 alin. (3).

Confiscarea bunurilor si sumelor de bani Art. 20
(1) Bunurile interzise si sumele de bani gasite asupra detinutilor, cu prilejul perchezitiilor, se confisca. Bunurile confiscate se valorifica sau se distrug potrivit legii, iar sumele de bani se fac venit la bugetul de stat .
(2) Procedura de valorificare si de distrugere a bunurilor confiscate se stabileste prin regulamentul de aplicare a prezentei legi.

Portul armelor de foc Art. 21
(1) Portul si uzul armelor de foc sau al altor arme neletale este permis personalului care asigura paza penitenciarelor sau executa misiuni de paza si escortare a detinutilor in afara penitenciarelor, in cazurile si conditiile prevazute de lege.
(2) Portul si uzul armelor de foc sau al altor arme neletale este interzis in sectorul de detinere, astfel cum este definit prin regulamentul de aplicare a prezentei legi, cu exceptia unor incidente critice definite in regulamentul prevazut la art. 15 alin. (3), cazuri in care se delimiteaza vizibil un perimetru interior.
(3) In indeplinirea atributiilor ce ii revin, personalul din penitenciare poate folosi mijloacele tehnice din dotare, in conditiile legii.

Recoltarea de probe biologice Art. 22
In cazul in care exista indicii ca un detinut a consumat substante stupefiante, alcool ori substante toxice sau a ingerat fara prescriptie medicala medicamente de natura a crea tulburari de comportament, directorul penitenciarului dispune, cu avizul judecatorului de supraveghere a privarii de libertate, ca acesta sa fie supus recoltarii probelor biologice prin mijloace noninvazive ale corpului, in vederea testarii, in conditiile regulamentului de aplicare a prezentei legi.

Cazarea temporara in camera de protectie si supravegherea detinutilor prin intermediul camerelor de luat vederi Art. 23
(1) Daca exista indicii ca un detinut intentioneaza sa recurga la acte de autoagresiune sau de suicid, sa raneasca o alta persoana, sa distruga bunuri ori sa tulbure in mod grav ordinea, directorul penitenciarului poate dispune ca acesta sa fie cazat individual intr-o incapere anume destinata si amenajata.
(2) Pe perioada cazarii in camera de protectie, detinutul este observat permanent prin intermediul camerelor de luat vederi.




Afişează Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Executarea pedepselor    Legea 254/2013    Legea 275/2006

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

ICCJ: In ipoteza renuntarii la urmarirea penala fata de un minor care a implinit varsta de 16 ani poate fi dispusa fata de acesta obligatia prestarii unei munci neremunerate in folosul comunitatii.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 38/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 591 alin. (2) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ 8/2019 -RIL admis: Competenta solutionarii cererii cererii de acordare a zilelor compensatorii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 222/2019 asupra initiativei legislative a cetatenilor intitulate "Lege de revizuire a Constitutiei Romaniei"
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 67/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Codul de Procedura penala si din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Cazurile in care poate opera modificarea unilaterala a contractului individual de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara, Sectia Litigii de munca si Asigurari sociale, Decizia nr. 785

Retragerea plangerii prealabile
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 158/A din 13 aprilie 2016



Articole Juridice

Conditiile liberarii conditionate – consideratii de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consimtamantul inculpatului la prestarea unei munci in folosul comunitatii inainte de stabilirea vinovatiei – intre protectia impotriva muncii fortate si antepronuntarea judecatorului
Sursa: Irina Maria Diculescu

ORDONANTA de dispunere a controlului judiciar pe cautiune
Sursa: EuroAvocatura.ro

ORDONANTA de dispunere a controlului judiciar
Sursa: EuroAvocatura.ro

ORDONANTA de retinere
Sursa: EuroAvocatura.ro

ORDONANTA de acordare a statutului de martor vulnerabil si de aplicare a masurilor de protectie
Sursa: EuroAvocatura.ro

ORDONANTA de acordare a statutului de martor amenintat si de aplicare a masurilor de protectie
Sursa: EuroAvocatura.ro