din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4390 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » OUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020

OUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020

  Publicat: 13 Oct 2015       12297 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ordonanta de urgenta 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020

Publicata in Monitorul Oficial nr. 746 din 6 octombrie 2015

Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Pentru POR, A. M. este Ministerul Integrarii Europene, organism public care are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare alocate prin Programul Operational Regional 2007-2013. Abrevieri: AM
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
(termen CNA). O comunicare audiovizuala identificabila, �n cadrul unei succesiuni orare a serviciului de programe, prin titlu, continut, forma sau autor.
Pentru POR, A. M. este Ministerul Integrarii Europene, organism public care are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare alocate prin Programul Operational Regional 2007-2013. Abrevieri: AM
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Pentru POR, A. M. este Ministerul Integrarii Europene, organism public care are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare alocate prin Programul Operational Regional 2007-2013. Abrevieri: AM
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Organismul public care asigura gestionarea asistentei financiare prin Instrumentele Structurale. Se constituie cate o autoritate de management pentru fiecare program operational sectorial si Fondul de coeziune, precum si autoritati de management pentru initiativa comunitara INTERREG.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Pentru POR, A. M. este Ministerul Integrarii Europene, organism public care are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare alocate prin Programul Operational Regional 2007-2013. Abrevieri: AM
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
In cadrul POR, desemneaza Agentia pentru Dezvoltare Regionala, institutie care, prin delegare de atributii de la AM implementeaza axele prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013. Fiecare Program Operational este implementat de catre organisme intermediare.Abrevieri: OI
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Procedura de impartire a patrimoniului cu prilejul lichidarii societatii ca urmare a fuziunii sau a dizolvarii acesteia, ce are ca obiect realizarea elementelor de activ
Cheltuielile care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale, implementate de organisme, autoritati, institutii sau societati comerciale din sectorul public,
Pentru POR, A. M. este Ministerul Integrarii Europene, organism public care are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare alocate prin Programul Operational Regional 2007-2013. Abrevieri: AM
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Debitor care se angajeaza alaturi de debitorul initial (numit delegant) sau in locul acestuia sa execute obligatia pe care delegantul o are fata de creditorul delegatar.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Cauza care inlatura raspunderea penala, reglementata in cap. III, t. VII, art. 131, C. pen., partea generala.
Organismul public care asigura gestionarea asistentei financiare prin Instrumentele Structurale. Se constituie cate o autoritate de management pentru fiecare program operational sectorial si Fondul de coeziune, precum si autoritati de management pentru initiativa comunitara INTERREG.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Organismul public care asigura gestionarea asistentei financiare prin Instrumentele Structurale. Se constituie cate o autoritate de management pentru fiecare program operational sectorial si Fondul de coeziune, precum si autoritati de management pentru initiativa comunitara INTERREG.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Pentru POR, A. M. este Ministerul Integrarii Europene, organism public care are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare alocate prin Programul Operational Regional 2007-2013. Abrevieri: AM
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.



Capitolul VI - Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor efectuate la nivelul programelor


Art. 23(1) Proiectele implementate in cadrul programelor finantate din fonduri europene sunt considerate actiuni multianuale.
(2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de achizitii publice, aferente proiectelor implementate in cadrul programelor finantate din fonduri europene, pot fi anuale sau multianuale.
(3) Creditele de angajament si creditele bugetare necesare implementarii fiecarui program se stabilesc avand in vedere decizia Comisiei Europene de adoptare a acestuia si in conformitate cu prevederile art. 12 si se reflecta in anexa la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management pentru respectivul program .
(4) Ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management efectueaza la nivel de program angajarea cheltuielilor in baza creditelor prevazute la alin. (3), precum si lichidarea, ordonantarea si plata acestora si au responsabilitatea efectuarii reconcilierii contabile intre conturile contabile proprii si cele ale beneficiarilor/partenerilor pentru operatiunile gestionate in cadrul programelor.

Art. 24(1) Ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management pot delega angajarea si/sau lichidarea cheltuielilor efectuate la nivelul programelor catre ordonatorii de credite cu rol de organism intermediar, in limita competentelor reglementate prin ordin comun al conducatorilor celor doua institutii implicate si/sau pe baza acordului de delegare de atributii, incheiat intre autoritatea de management si organismul intermediar, in conformitate cu prevederile regulamentelor Uniunii Europene.
(2) Ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management nu este exonerat de raspundere prin actul de delegare mentionat la alin. (1).
(3) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ordonatorul de credite cu rol de organism intermediar poate angaja cheltuieli in baza creditelor de angajament prevazute la art. 23 alin. (3), cu avizul autoritatii de management, si poate efectua unele operatiuni specifice fazei de lichidare a acestor cheltuieli .
(4) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, in calitate de autoritate de management pentru Programul operational regional, poate delega agentiilor pentru dezvoltare regionala, in calitatea acestora de organisme intermediare, angajarea si/sau lichidarea cheltuielilor aferente proiectelor finantate in cadrul programului, in baza acordului de delegare de atributii incheiat cu fiecare dintre acestea, in conformitate cu prevederile reglementarilor Uniunii Europene.
(5) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice nu este exonerat de raspundere prin actul de delegare mentionat la alin. (4).


Capitolul VII - Pastrarea documentelor, control, audit, nereguli


Art. 25(1) Controlul financiar preventiv si auditul intern al fondurilor derulate la nivelul programelor operationale se exercita la nivelul autoritatii de management/organismului intermediar si Autoritatii de certificare, in conformitate cu legislatia in vigoare si cu normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, controlul financiar preventiv delegat nu se exercita asupra proiectelor de operatiuni initiate la nivelul autoritatii de management/organismului intermediar in vederea gestionarii financiare a programelor finantate din fonduri europene, cu exceptia proiectelor pentru care autoritatea de management/ organismul intermediar are calitatea de beneficiar .

Art. 26(1) Beneficiarul unui proiect finantat din fonduri europene are obligatia indosarierii si pastrarii in bune conditii a tuturor documentelor aferente proiectului.
(2) Beneficiarul are obligatia de a asigura accesul neingradit al autoritatilor nationale cu atributii de verificare, control si audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Curtii Europene de Conturi, al reprezentantilor serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul European pentru Lupta Antifrauda - OLAF, precum si al reprezentantilor Departamentului pentru Lupta Antifrauda - DLAF, in limitele competentelor ce le revin, in cazul in care acestia efectueaza verificari/controale/audit la fata locului si solicita declaratii, documente, informatii.
(3) In cazul nerespectarii prevederilor alin. (1), beneficiarul este obligat sa restituie suma rambursata, in cadrul proiectului, aferenta documentelor lipsa .
(4) In cazul nerespectarii prevederilor alin. (2), beneficiarul este obligat sa restituie intreaga suma rambursata aferenta proiectului, inclusiv dobanzile/penalizarile aferente.
(5) Autoritatea de management poate evalua si controla capacitatea administrativa a beneficiarilor privind indeplinirea cerintelor determinate de asigurare a realitatii, legalitatii si regularitatii cheltuielilor decontate si respectarii instructiunilor, procedurilor, reglementarilor, regulamentelor Comisiei Europene, precum si a altor prevederi legale in domeniul implementarii proiectelor finantate din fonduri europene.

Art. 27(1) Autoritatea de management este responsabila de recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Autoritatea de certificare recupereaza de la ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management sumele pe care Comisia Europeana le-a diminuat din platile efectuate catre Autoritatea de certificare, ca urmare a compensarii acestora cu sumele necesare platii creantelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene de catre autoritatile romane.
(3) Autoritatea de certificare recupereaza de la ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, pana cel tarziu la data inchiderii programului operational, orice sume din fonduri europene si din categoriile prevazute la art. 10 lit. a), transferate unitatilor de plata, care, ulterior platilor efectuate catre beneficiari, nu au fost incluse sau au fost deduse de autoritatea de management/Autoritatea de certificare in/din cheltuielile eligibile declarate Comisiei Europene, ca urmare a sesizarii unor nereguli, si nu au fost recuperate de la beneficiari.
(4) Autoritatile de management/organismele intermediare au obligatia de a exclude de la rambursare acele cheltuieli efectuate si declarate de beneficiari, pentru care in procesul de verificare a cheltuielilor se constata nerespectarea regulilor de eligibilitate stabilite la nivel national si comunitar.


Capitolul VIII - Proiecte implementate in parteneriat


Art. 28Proiectele finantate din fonduri europene pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din doua sau mai multe entitati cu personalitate juridica, inregistrate in Romania si/sau in statele membre ale Uniunii Europene, cu conditia desemnarii ca lider al parteneriatului a unei entitati inregistrate fiscal in Romania, exceptie facand proiectele pentru care beneficiar este o grupare europeana de cooperare teritoriala.

Art. 29(1) Pentru implementarea proiectelor prevazute la art. 28, entitatile finantate din fonduri publice pot stabili parteneriate cu alte entitati din sectorul privat, numai prin aplicarea unei proceduri de selectie a acestora, care respecta, cel putin, principiile transparentei, tratamentului legal, nediscriminarii si utilizarii eficiente a fondurilor publice.
(2) Autoritatile de management stabilesc prin ghidurile aferente operatiunilor finantate din fonduri europene categoriile de activitati care nu pot fi realizate de catre partenerii entitati private in implementarea proiectelor prevazute la alin. (1).
(3) In cazul nerespectarii prevederilor alin. (2) si (3), cheltuielile efectuate de partenerul entitate privata sunt neeligibile.
(4) In cazul proiectelor, inclusiv al celor implementate in parteneriat, depuse in cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, se aplica regulile stabilite de INEA, prin apelurile de proiecte.


Capitolul IX - Dispozitii finale


Art. 30La propunerea Ministerului Fondurilor Europene, prin hotarari ale Guvernului se pot stabili masuri specifice de reglementare de natura procedurala sau financiara, in scopul accelerarii absorbtiei fondurilor europene.




Afişează OUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 40/2015    Fonduri europene    Uniunea Europeana    Comisia Europeana

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020

Scopul activitatii de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare. Insolventa beneficiar
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1737/2019

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Raspunderea penala a persoanei juridice. Abuz in serviciu
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 217/A din 16 iulie 2014

Incalcarea obligatiilor contractuale referitoare la existenta conflictului de interese
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 3764 din 27 septembrie 2012

Conflict de munca avand ca obiect constatare nulitate contract individual de munca si restituire drepturi salariale incasate
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VII-A CIVILA SI PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALA, DECIZIA NR. 166 din 12.01.2012



Articole Juridice

Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Noile reglementari privind ucenicia la locul de munca. Conditii de angajare, drepturi si obligatii ale partilor
Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim

Respinge cerere de despagubire introdusa in urma inghetarii nelegale a fondurilor acestuia de catre Consiliu
Sursa: EuroAvocatura.ro

Reglementarea Uniunii privind publicarea de informatii referitoare la beneficiarii de fonduri europene agricole este in parte nevalida
Sursa: EuroAvocatura.ro

Infractiunile prin care se aduce atingere intereselor financiare ale Comunitatilor Europene in Noul Cod Penal (art.
Sursa: EuroAvocatura.ro | Av. Marius-Catalin Predut

Topul celor mai spectaculoase fraude cu fonduri UE
Sursa: Ziua

15 greseli frecvente ale solicitantilor de fonduri UE pentru proiecte regionale
Sursa: HotNews