din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2200 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea nr. 304/2015 - emisiunile de obligatiuni ipotecare

Legea nr. 304/2015 - emisiunile de obligatiuni ipotecare

  Publicat: 07 Dec 2015       9440 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Legea nr. 304/2015 privind emisiunile de obligatiuni ipotecare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 902 din 4 decembrie 2015.

Efecte induse - Efecte secundare (colaterale) ale unui acord sau ale unei concentrari dintre cel putin doua intreprinderi, care afecteaza concurenta dintre ele, pe o alta piata relevanta decat cea vizata de intelegerea sau de concentrarea in cauza.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Reprezentant al unei institutii, regii autonome, societati comerciale, care are anumite insarcinari.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Denumire data monedei unice europene.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate de plata des utilizata in decontarea platilor interne si internationale, intrucat ofera suficiente garantii, atat vanzatorului cat si cumparatorului:
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Termen ce desemneaza pe debitorul indatorat sa execute prestatia formand obiectul uni raport juridic obligational cu referire la care creditorul (numit cedent)
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.

CAPITOLUL VI Dizolvarea emitentului

Art. 50.- (1) Pe durata existentei obligatiunilor ipotecare emise conform prezentei legi, adunarea generala a actionarilor emitentului poate hotari dizolvarea acestuia numai daca, anterior luarii acestei hotarari, emitentul a transferat portofoliul de creante si obligatiile asumate fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare catre un alt emitent, cu aprobarea prealabila a agentului si a Bancii Nationale a Romaniei
(2) Hotararea luata cu incalcarea prevederilor alin. (1) nu produce efecte .

CAPITOLUL VII Secretul bancar si protectia datelor cu caracter personal

Art. 51.- (1) In legatura cu indeplinirea atributiilor prevazute in prezenta lege, agentului, reprezentantului detinatorilor de obligatiuni ipotecare si administratorului de portofoliu li se aplica in mod corespunzator dispozitiile privind secretul profesional in domeniul bancar cuprinse in cap. II din titlul II al partii I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Furnizarea de informatii de natura secretului bancar agentului, reprezentantului detinatorilor de obligatiuni ipotecare si administratorului de portofoliu sau unui tert caruia ii este transferat portofoliul de creante, partial sau in intregime, nu se considera o incalcare a obligatiei de pastrare a secretului bancar.

Art. 52.- Prelucrarea de date cu caracter personal in legatura cu creantele din portofoliul de creante de catre agent, administratorul de portofoliu sau orice tert caruia ii sunt transferate obligatiile emitentului fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare si/sau portofoliul de creante aferent, partial sau in intregime, se efectueaza in vederea realizarii unui interes legitim, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL VIII Sanctiuni

Art. 53.- (1) Banca Nationala a Romaniei este competenta sa aplice sanctiuni administrative emitentilor, persoanelor care asigura conducerea si/sau administrarea acestora, agentilor, administratorilor de portofoliu care isi exercita atributiile sub supravegherea sa
(2) Se sanctioneaza potrivit prevederilor prezentei legi urmatoarele fapte, daca acestea nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune:
a) emiterea de obligatiuni ipotecare de catre o institutie de credit, fara obtinerea aprobarii necesare in acest sens sau dupa retragerea acesteia, cu nerespectarea in acest fel a obligatiei prevazute la art. 4;
b) emiterea de obligatiuni ipotecare de catre emitent in alte conditii decat cele prevazute in aprobare;
c) nerespectarea de catre emitent a cerintelor referitoare la structurarea portofoliului de creante afectat garantarii obligatiunilor ipotecare, prevazute la art. 8-17;
d) nerespectarea de catre emitent a cerintelor de eligibilitate a creantelor incluse in portofoliul de creante afectat garantarii obligatiunilor ipotecare, cu incalcarea prevederilor art. 18;
e) nerespectarea de catre emitent a cerintelor referitoare la tinerea Registrului de evidenta interna, prevazute la art. 19;
f) neindeplinirea de catre agent a atributiilor sale, prevazute la art. 22;
g) nerespectarea de catre emitent a obligatiilor de transparenta, prevazute la art. 36;
h) nerespectarea de catre emitent a obligatiilor de raportare prevazute la art. 14 alin. (5) si art. 22 alin. (5) sau a obligatiei privind furnizarea de informatii catre Banca Nationala a Romaniei, prevazuta la art. 20 alin. (5);
i) nerespectarea de catre emitent a cerintelor privind utilizarea instrumentelor derivate, prevazute la art. 14 si art. 18 alin. (8);
j) neindeplinirea de catre administratorul de portofoliu a atributiilor care ii revin potrivit prevederilor art. 40-49;
k) nerespectarea de catre persoanele prevazute la alin. (1) a reglementarilor, masurilor, instructiunilor si dispozitiilor Bancii Nationale a Romaniei date in aplicarea prezentei legi
(3) In cazurile prevazute la alin. (2), Banca Nationala a Romaniei are competenta de a aplica urmatoarele sanctiuni administrative:
a) avertisment;
b) amenda aplicabila persoanei juridice, pana la 10% din valoarea totala neta a cifrei de afaceri realizata in exercitiul financiar precedent, care include venitul brut constand din dobanzile de incasat si alte venituri similare, venituri din actiuni si alte titluri cu randament variabil sau fix, precum si comisioanele ori taxele de incasat astfel cum sunt prevazute la art. 316 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013; in cazul in care persoana juridica are calitatea de filiala a unei societati-mama, venitul brut relevant este cel rezultat din situatiile financiare consolidate ale societatii-mama de cel mai inalt rang, din exercitiul financiar precedent;
c) amenda aplicabila persoanelor fizice, pana la echivalentul in lei a 5 milioane de euro la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data intrarii in vigoare a prezentei legi;
d) retragerea aprobarii agentului si revocarea mandatului administratorului de portofoliu
(4) Persoanele care asigura conducerea si/sau administrarea emitentului sunt responsabile pentru ducerea la indeplinire de catre institutia de credit a tuturor cerintelor prevazute de prezenta lege si de reglementarile emise in aplicarea acesteia, conform competentelor si atributiilor lor prevazute de legislatia aplicabila si de reglementarile interne ale institutiei de credit . In acest sens, pentru faptele prevazute la alin. (2) lit. a)-e), g)-i) si k), sanctiunile pot fi aplicate institutiei de credit si/sau persoanelor fizice care asigura conducerea si/sau administrarea emitentului carora le poate fi imputata fapta, intrucat aceasta nu s-ar fi produs daca persoanele respective si-ar fi exercitat in mod corespunzator competentele si atributiile decurgand din functiile incredintate
(5) Sanctiunile administrative prevazute la alin. (3) pot fi aplicate concomitent cu dispunerea de masuri potrivit art. 20 alin. (6) sau independent de acestea
(6) Sanctiunile aplicate potrivit alin. (3) trebuie sa fie eficace si proportionale cu faptele si deficientele constatate si sa fie de natura a avea un efect descurajant
(7) La stabilirea tipului sanctiunii si a cuantumului amenzii, Banca Nationala a Romaniei are in vedere toate circumstantele reale si personale relevante ale savarsirii faptei, inclusiv urmatoarele aspecte, dupa caz:
a) gravitatea si durata faptei; b) gradul de vinovatie a persoanei fizice sau juridice responsabile; c) soliditatea financiara a persoanei fizice sau juridice responsabile, astfel cum rezulta, de exemplu, din venitul anual al persoanei fizice responsabile sau din cifra de afaceri totala a persoanei juridice responsabile; d) importanta profiturilor realizate sau a pierderilor evitate de catre persoana fizica sau juridica responsabila, in beneficiul acesteia, in masura in care acestea pot fi determinate; e) prejudiciile cauzate tertilor, in masura in care pot fi determinate; f) gradul de cooperare a persoanei fizice sau juridice responsabile cu Banca Nationala a Romaniei; g) incalcarile savarsite anterior de persoana fizica sau juridica responsabila;
h) orice consecinte ale faptei savarsite, de natura sa genereze risc sistemic.

Art. 54.- (1) Constatarea faptelor prevazute la art. 53 alin. (2), savarsite de catre persoane si/sau entitati care isi desfasoara activitatea sub supravegherea Bancii Nationale a Romaniei, se face de catre personalul Bancii Nationale a Romaniei, imputernicit in acest sens
(2) Actele prin care sunt dispuse masuri sau sunt aplicate sanctiuni potrivit prezentei legi se emit de catre guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau viceguvernatorii Bancii Nationale a Romaniei, cu exceptia masurii prevazute la art. 20 alin. (6) lit. a), a carei aplicare este de competenta consiliului de administratie. In cazul aplicarii de sanctiuni, actul trebuie sa cuprinda cel putin elementele de identificare a persoanei in culpa, descrierea faptei si a circumstantelor acesteia, temeiul de drept al aplicarii sanctiunii si sanctiunea administrativa aplicata.

Art. 55.- (1) Aplicarea sanctiunilor administrative se prescrie in termen de un an de la data constatarii faptei, dar nu mai mult de 3 ani de la data savarsirii faptei
(2) Amenzile incasate se fac venit la bugetul de stat
(3) Aplicarea sanctiunilor administrative nu inlatura raspunderea materiala, civila sau penala, dupa caz.

CAPITOLUL IX Dispozitii finale

Art. 56.- Actele adoptate de Banca Nationala a Romaniei conform prevederilor prezentei legi, inclusiv cele prin care s-au aplicat sanctiuni administrative, pot fi contestate in conditiile prevazute la art. 275-277 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.

Art. 57.- Orice transfer al obligatiilor asumate de catre emitent fata de detinatorii de obligatiuni ipotecare, impreuna cu portofoliul de creante aferent, se va realiza doar catre un alt emitent, abilitat potrivit legii sa emita obligatiuni ipotecare.

Art. 58.- Banca Nationala a Romaniei emite in aplicarea prezentei legi reglementarile prevazute la art. 4, art. 12-16, art. 18-22 si art. 36 in termen de 90 de zile de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 59.- In situatia in care debitorul cedat este consumator, persoana fizica, astfel cum este acesta definit la art. 2 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, legislatia din domeniul protectiei consumatorilor se aplica prioritar.

Art. 60.- (1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 58, care intra in vigoare la 3 zile de la publicare
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) Legea nr. 32/2006 privind obligatiunile ipotecare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 23 martie 2006, cu modificarile ulterioare; si
b) capitolul V ``Cesiunea creantelor ipotecareEAAA�, continand articolele 24-28^1, din Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investitii imobiliare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare.





Afişează Legea nr. 304/2015 - emisiunile de obligatiuni ipotecare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    obligatiuni ipotecare    BNR    O.U.G. nr. 99/2006    O.U.G. nr. 32/2012    O.U.G. nr. 39/1996    O.U.G. nr. 21/1992    Legea nr. 227/2006    Legea nr. 31/1990    Legea nr. 85/2014    Legea nr. 297/2004

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Producerea unui prejudiciu in patrimoniul angajatorului de catre un salariat al sau este de esenta raspunderii patrimoniale. Conditii raspundere patrimoniala
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Decizia civila nr. 158 din data de 15 martie 2019

Recuperarea prejudiciului cauzat angajatorului prin sanctionarea contraventionala a salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul SIBIU � Sentinta nr. 462/21.09.2020

Actiune in anularea unui incident de plata
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 217 din 3 februarie 2016

Constatarea caracterului politic al condamnarilor penale potrivit Legii 221/2009
Pronuntaţă de: Tribunalul Olt - Sectia Civila - Sentinta civila nr 658 din 11.04.2012

Restrictie domiciliara, Masura administrativa cu caracter politic. Daune morale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 2 din data 10.01.2011

Asigurare de raspundere civila. Plata suma reprezentand despagubiri pentru reparatii autovehicul
Pronuntaţă de: Judecatoria Buzau - Sentinta civila nr. 6706 din data 20.06.2011

Acordare despagubiri pentru prejudiciu moral si material suferit prin condamnarea politica
Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova - Sentinta civila nr. 647 din data 01.04.2011

Uneltire contra ordinii sociale. Condamnari cu caracter politic. Acordare despagubiri civile
Pronuntaţă de: Tribunalul Olt - Sentinta civila nr. 658 din data 11.04.2012

Somatie de plata. Creante lichide, certe, exigibile
Pronuntaţă de: Judecatoria Medias - Sentinta comerciala nr. 191 din data 04.02.2010

Obligatia contractuala. Riscul contractual. Teoria impreviziunii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia comerciala, decizia nr.1122 din 21 februarie 2003



Articole Juridice

Acoperirea prejudiciului moral si imbogatirea fara justa cauza. Criterii de acordare
Sursa: Irina Maria Diculescu

Lamuririle cerute la institutul de emisiune. Art. 182 - NCPP
Sursa: EuroAvocatura.ro

Sfaturi pentru consumatori la semnarea actelor aditionale de modificare a contractelor de credit
Sursa: EuroAvocatura.ro

Modificarile aduse de OUG 50/2010 in raporturile client-banca
Sursa: EuroAvocatura.ro

Operatiunile valutare in acceptiunea Regulematului BNR
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cum se produce un atac speculative. Explicatia consilierului Guvernatorului
Sursa: blogul lui Dan Popa

Emiterea facturii cu si fara TVA
Sursa: InfoTVA