(4) Cererea de autorizare se judeca in camera de consiliu, fara citarea partilor. Judecatorul se pronunta asupra cererii de autorizare in termen de cel mult 48 de ore de la data inregistrarii cererii. Incheierea se motiveaza si se comunica Autoritatii nationale de supraveghere si entitatii controlate in termen de cel mult 48 de ore de la pronuntare.
(5) In cazul in care investigatia trebuie desfasurata, inclusiv simultan, in mai multe spatii detinute de catre entitatea controlata, Autoritatea nationala de supraveghere va introduce o singura cerere, instanta pronuntandu-se printr-o incheiere in care se vor indica spatiile in care urmeaza sa se desfasoare investigatia.
(6) Cererea de autorizare trebuie sa cuprinda toate informatiile de natura sa justifice investigatia, iar judecatorul sesizat este tinut sa verifice daca cererea este intemeiata.
(7) Incheierea prevazuta la alin. (3) poate fi atacata cu contestatie la Inalta Curte de Casatie si Justitie, in termen de 72 de ore de la comunicarea acesteia potrivit alin. (4). Contestatia nu este suspensiva de executare .
(8) In toate situatiile, investigatia nu poate incepe inainte de ora 8,00 si nu poate continua dupa ora 18,00 si trebuie efectuata in prezenta persoanei la care se efectueaza investigatia sau a reprezentantului sau. Investigatia poate continua si dupa ora 18,00 numai cu acordul scris al persoanei la care se efectueaza aceasta sau a reprezentantului sau.
(9) Identificarea si pastrarea obiectelor, precum si punerile de sigilii se fac conform dispozitiilor din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(10) Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune efectuarea de expertize si audierea persoanelor ale caror declaratii sunt considerate relevante si necesare desfasurarii investigatiei.
(11) In activitatea de control, Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune aplicarea de masuri corective prevazute la art. 58 alin. (2) din Regulamentul general privind protectia datelor, inclusiv de sanctiuni contraventionale, poate formula recomandari si poate sesiza alte autoritati competente, dupa caz.
(12) In cazul operatiunilor comune desfasurate pe teritoriul Romaniei la care participa si personalul desemnat de o alta autoritate de supraveghere dintr-un stat membru al Uniunii Europene, acesta isi indeplineste atributiile in limitele imputernicirii emise de presedintele Autoritatii nationale de supraveghere .
Art. 142
(1) Sanctiunile contraventionale principale pe care le aplica Autoritatea nationala de supraveghere, potrivit art. 58 alin. (2) lit. b) si i) din Regulamentul general privind protectia datelor, sunt mustrarea si amenda. Aplicarea amenzii se face in conditiile art. 83 din Regulamentul general privind protectia datelor.
(2) In cazul in care exista posibilitatea ca, prin operatiunile de prelucrare pe care un operator sau o persoana imputernicita de operator intentioneaza sa le efectueze, sa se incalce legislatia aplicabila, Autoritatea nationala de supraveghere emite o avertizare, potrivit art. 58 alin. (2) lit. a) din Regulamentul general privind protectia datelor.
(3) In functie de circumstantele fiecarui caz, masurile prevazute la alin. (1) si (2) pot fi aplicate in mod distinct sau alaturi de alte masuri corective prevazute la art. 58 alin. (2) din Regulamentul general privind protectia datelor si la art. 143 alin. (5) si (6) din prezenta lege.
(4) Sanctiunile prevazute la alin. (1) pot fi aplicate in termen de 3 ani de la data savarsirii faptei . In cazul incalcarilor care dureaza in timp sau al celor constand in savarsirea, in baza aceleiasi rezolutii, la intervale diferite de timp, a mai multor actiuni sau inactiuni, care prezinta, fiecare in parte, continutul aceleiasi contraventii, prescriptia incepe sa curga de la data constatarii sau de la data incetarii ultimului act ori fapt savarsit, daca acest moment intervine anterior constatarii.
(5) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (4) se intrerupe prin efectuarea oricarui act de procedura in cazul investigat, fara sa poata depasi 4 ani de la data savarsirii faptei . Intreruperea produce efecte fata de toti participantii la savarsirea respectivei incalcari.
(6) Amenzile prevazute la alin. (1), stabilite in euro la art. 83 alin. (4)-(6) din Regulamentul general privind protectia datelor, se aplica si se achita in lei, la cursul oficial al Bancii Nationale a Romaniei de la data aplicarii.
Art. 143
(1) In cazul prelucrarilor care intra in competenta de control a Autoritatii nationale de supraveghere, cu exceptia celor transfrontaliere, constatarea faptelor si aplicarea masurilor prevazute la art. 142 alin. (1) si (2) se fac prin proces-verbal de constatare/sanctionare incheiat de personalul de control .
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in situatia in care cuantumul amenzii depaseste echivalentul in lei al sumei de 300.000 euro, aplicarea amenzii se face prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere, care are la baza procesul-verbal de constatare si raportul personalului de control .
(3) In cazul prelucrarilor transfrontaliere care atrag competenta Autoritatii nationale de supraveghere in calitate de autoritate de supraveghere principala, constatarea faptelor se face prin proces-verbal incheiat de personalul de control, iar aplicarea masurilor prevazute la art. 142 alin. (1) si (2), prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere, care are la baza procesul-verbal de constatare si raportul personalului de control .
(4) Prevederile alin. (3) se aplica in mod corespunzator in cazul in care autoritatea de supraveghere dintr-un stat membru al Uniunii Europene a refuzat propunerea de a actiona in calitate de autoritate de supraveghere principala, inaintata de Autoritatea nationala de supraveghere .
(5) Aplicarea masurilor corective care constau in obligarea operatorului sau a persoanei imputernicite de operator sa respecte cererile persoanei vizate de exercitare a drepturilor, sa asigure conformitatea operatiunilor de prelucrare cu dispozitiile legale aplicabile, obligarea operatorului sa informeze persoana vizata cu privire la o incalcare a protectiei datelor cu caracter personal se poate face prin proces-verbal de constatare/sanctionare incheiat de personalul de control sau prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere .
(6) Aplicarea masurilor corective care constau, dupa caz, in limitarea temporara sau definitiva, interdictia asupra prelucrarii, rectificarea sau stergerea datelor cu caracter personal, restrictionarea prelucrarii, notificarea acestor actiuni destinatarilor carora le-au fost divulgate datele cu caracter personal, retragerea unei certificari sau obligarea organismului de certificare sa retraga o certificare eliberata sau sa nu elibereze o certificare in cazul in care cerintele de certificare nu sunt sau nu mai sunt indeplinite, suspendarea fluxurilor de date catre un destinatar dintr-o tara terta sau catre o organizatie internationala se dispune numai prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere .
(7) Decizia trebuie sa contina in mod obligatoriu urmatoarele elemente: datele de identificare ale Autoritatii nationale de supraveghere si numele reprezentantului legal al acesteia, datele de identificare ale operatorului/persoanei imputernicite de operator, codul numeric personal, dupa caz, descrierea faptelor si a imprejurarilor care pot fi avute in vedere la individualizarea masurii, indicarea temeiului legal potrivit caruia se stabileste si se sanctioneaza fapta, masurile corective aplicate, termenul si modalitatea de plata a amenzii, dupa caz, termenul de exercitare a caii de atac si instanta de judecata competenta .
Art. 144
(1) Impotriva procesului-verbal de constatare/sanctionare si/sau a deciziei de aplicare a masurilor corective, dupa caz, operatorul sau persoana imputernicita de operator poate introduce contestatie la sectia de contencios administrativ a tribunalului competent, in termen de 15 zile de la inmanare, respectiv de la comunicare . Hotararea prin care s-a solutionat contestatia poate fi atacata numai cu apel. Apelul se judeca de curtea de apel competenta . In toate cazurile, instantele competente sunt cele din Romania.
(2) Procesul-verbal de constatare/sanctionare sau decizia presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere necontestata in termen de 15 zile de la data inmanarii, respectiv comunicarii, constituie titlu executoriu fara vreo alta formalitate. Introducerea contestatiei prevazute la alin. (1) suspenda numai plata amenzii, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive.
(3) Termenul de plata a amenzii este de 15 zile de la data inmanarii, respectiv de la data comunicarii procesului-verbal de constatare/sanctionare sau a deciziei presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere .
Art. 145
(1) Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune publicarea de catre operator sau persoana imputernicita de operator a oricarei masuri corective aplicate, cu suportarea de catre acestia a costurilor aferente.
(2) In cazul nerespectarii masurilor dispuse sau in cazul refuzului tacit sau expres de furnizare a tuturor informatiilor si documentelor solicitate in cadrul procedurii de investigatie ori in cazul refuzului de supunere la investigatie, Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune, prin decizie, aplicarea unei amenzi cominatorii de pana la 3.000 lei pentru fiecare zi de intarziere, calculata de la data stabilita prin decizie .
(3) Decizia prevazuta la alin. (2) constituie titlu executoriu fara vreo alta formalitate. Impotriva acestei decizii se poate introduce contestatie in conditiile art. 144 alin. (1).
Art. 146
(1) Procedura de efectuare a investigatiilor de catre personalul de control al Autoritatii nationale de supraveghere, in exercitarea atributiilor legale, se reglementeaza prin decizia presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In masura in care prezenta lege nu prevede altfel, constatarea si aplicarea sanctiunilor contraventionale se realizeaza cu respectarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
SECTIUNEA 2: Activitatea de solutionare a plangerilor
Art. 147
(1) Orice persoana vizata care considera ca prelucrarea datelor sale cu caracter personal incalca prevederile legale in vigoare are dreptul de a depune plangere la Autoritatea nationala de supraveghere, in special in cazul in care resedinta sa obisnuita, locul sau de munca sau presupusa incalcare se afla sau, dupa caz, are loc pe teritoriul Romaniei. Plangerea poate fi depusa inclusiv prin mijloacele electronice de comunicare .
(2) Plangerea se inainteaza personal sau prin reprezentant, cu anexarea imputernicirii emise in conditiile legii de un avocat sau a procurii notariale, dupa caz. Plangerea poate fi depusa si de catre mandatarul persoanei vizate care este sot sau ruda pana la gradul al doilea inclusiv.
(3) In cazul in care plangerea este depusa prin intermediul unui organism, al unei organizatii, al unei asociatii sau fundatii fara scop patrimonial, acestea trebuie sa dovedeasca faptul ca au fost constituite legal, cu un statut ce prevede obiective de interes public, si ca sunt active in domeniul protectiei drepturilor si libertatilor persoanelor vizate in ceea ce priveste protectia datelor lor cu caracter personal. In acest caz, la plangere se anexeaza inclusiv imputernicirea sau procura notariala, dupa caz, conform alin. (2), din care sa rezulte limitele mandatului acordat de persoana vizata.
Art. 148
(1) Procedura de solutionare a plangerilor se reglementeaza prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Autoritatea nationala de supraveghere informeaza persoana vizata cu privire la admisibilitatea plangerii, in termen de cel mult 45 de zile de la inregistrare . In cazul in care se constata ca informatiile din plangere sau documentele transmise sunt incomplete sau insuficiente, Autoritatea nationala de supraveghere solicita persoanei vizate sa completeze plangerea pentru a putea fi considerata admisibila in vederea efectuarii unei investigatii. Un nou termen de cel mult 45 de zile curge de la data completarii plangerii.
(3) Autoritatea nationala de supraveghere informeaza persoana vizata in legatura cu evolutia sau cu rezultatul investigatiei intreprinse in termen de 3 luni de la data la care s-a comunicat acesteia ca plangerea este admisibila potrivit alin. (2). Informarea va cuprinde si calea de atac impotriva Autoritatii nationale de supraveghere .
(4) Daca este necesara efectuarea unei investigatii mai amanuntite sau coordonarea cu alte autoritati de supraveghere in conformitate cu art. 57 alin. (1) lit. f) din Regulamentul general privind protectia datelor, Autoritatea nationala de supraveghere informeaza persoana vizata in legatura cu evolutia investigatiei, din 3 in 3 luni, pana la finalizarea acesteia. Rezultatul investigatiei se aduce la cunostinta persoanei vizate in termen de cel mult 45 de zile de la finalizarea acesteia.
(5) In cadrul procedurii de solutionare a plangerilor, investigatiile se efectueaza in conformitate cu dispozitiile art. 141-146.
(6) In cazul nerespectarii dispozitiilor alin. (2)-(4), persoana vizata se poate adresa sectiei de contencios administrativ a tribunalului competent, dupa parcurgerea procedurii prealabile prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Recursul se judeca de curtea de apel competenta . In toate cazurile, instantele competente sunt cele din Romania.
CAPITOLUL III2: Cai de atac judiciare
Art. 149
Publicarea numelui reclamantului in cuprinsul listei debitorilor, ulterior stingerii obligatiei de plata si anularii titlurilor de creanta. Nerespectarea dispozitiilor legale privind protectia datelor cu caracter personal Pronuntaţă de: Judecatoria Iasi - Sentinta civila nr. 13391 din data de 27 Noiembrie 2019
Orice persoana are dreptul sa stie cui i-au fost comunicate datele sale personale Sursa: MCP Cabinet avocati
Incidenta Regulamentului GDPR in cazul difuzarii in direct prin videoconferinta a cursurilor de invatamant scolar Sursa: MCP Cabinet avocati
Obtinerea unei copie a datelor cu caracter personal impune punerea la dispozitie a unei reproduceri fidele si inteligibila a tuturor acestor date Sursa: MCP Cabinet avocati
Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri Sursa: MCP Cabinet avocati
Lipsa consimtamantului persoanei vizate pentru transmiterea de date personale catre instanta de judecata Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Transmiterea unor date personale in cadrul unui dosar aflat pe rolul instantelor de judecata Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Transmitere de mesaje de catre o banca, desi relatia contractuala aceasta entitate era incheiata Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP