CAPITOLUL I
Reglementarea unor masuri pentru stingerea unor obligatii fiscale si bugetare
Articolul 1(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza o modalitate speciala de stingere a obligatiilor fiscale si bugetare ale operatorilor economici care detin capacitati de producere a energiei electrice instalate in Sistemul electroenergetic national reprezentand active functionale energetice, administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.(2) Pentru aplicarea prezentei ordonante de urgenta, expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:a) active functionale energetice - totalitatea bunurilor mobile si imobile apartinand unui operator economic care detine capacitati de productie a energiei electrice care concura la asigurarea sigurantei Sistemului electroenergetic national. Activul functional energetic reprezinta o componenta a unitatilor dispecerizabile de producere a energiei electrice;b) unitate dispecerizabila de producere a energiei electrice - potrivit definitiei prevazute la art. 4 pct. 37 din Regulamentul de programare a unitatilor de productie si a consumatorilor dispecerizabili , aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 32/2013, cu modificarile ulterioare;c) grup dispecerizabil - potrivit definitiei prevazute la art. 4 pct. 16 din Regulamentul de programare a unitatilor de productie si a consumatorilor dispecerizabili, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 32/2013, cu modificarile ulterioare;d) siguranta Sistemului electroenergetic national - potrivit definitiei prevazute la art. 3 pct. 731 din Legea nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 2(1) Prin derogare de la prevederile art. 263 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, oricand, la cererea operatorilor economici care detin capacitati de producere a energiei electrice instalate in Sistemul electroenergetic national reprezentand active functionale energetice, creantele fiscale si bugetare administrate de Ministerul Finantelor Publice prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala se sting prin trecerea in proprietatea publica a statului si in administrarea Ministerului Energiei a unor active functionale energetice, aflate in proprietatea acestora.(2) Cererea operatorilor economici aprobata prin hotararea adunarii generale a actionarilor va cuprinde o analiza tehnico- economica privind justificarea operatiunii si efectele acesteia si va fi insotita de avizul favorabil al Ministerului Energiei si al operatorului de transport si sistem - Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A., inclusiv cu privire la caracterul necesar al activului respectiv pentru siguranta Sistemului electroenergetic national.(3) Nu pot face obiectul operatiunilor prevazute la alin. (1) activele functionale energetice pentru care operatorii economici nu detin licente sau autorizatii de functionare aflate in perioada de valabilitate la data transferului, precum si cele care nu sunt autorizate din punctul de vedere al protectiei mediului la momentul transferului.(4) Bunurile aferente activelor functionale energetice care sunt grevate de alte sarcini sau garantii in afara celor instituite de Ministerul Finantelor Publice sau organul fiscal central nu pot constitui obiectul prezentei ordonante de urgenta.(5) Stingerea creantelor fiscale si bugetare se va face la valoarea bunurilor ce intra in componenta activelor functionale energetice, stabilita prin raportul de evaluare intocmit de catre un evaluator autorizat in conditiile legii.(6) Lista bunurilor aferente activelor functionale energetice ce urmeaza sa fie evaluate, precum si raportul de evaluare prevazut la alin. (5) se aproba prin ordin al ministrului energiei.(7) Ministerul Energiei si operatorii economici incheie un proces-verbal de predare-preluare prin care trec in proprietatea publica a statului activele functionale energetice prevazute la alin. (1), care cuprinde si valoarea acestora.(8) Procesul-verbal prevazut la alin. (7) constituie titlu de proprietate publica al statului.
Articolul 3(1) In vederea stingerii creantelor fiscale si bugetare, in termen de 15 zile de la incheierea procesului-verbal prevazut la art. 2 alin. (7), operatorul economic depune cererea de stingere a obligatiilor fiscale si bugetare la organul fiscal central.(2) Cererea va fi insotita de lista bunurilor aferente activelor functionale energetice, raportul de evaluare a acestora, prevazute la art. 2 alin. (6), precum si procesul-verbal prevazut la art. 2 alin. (7). (3) Organul fiscal central stinge creantele fiscale si bugetare cu valoarea bunurilor trecute in proprietatea publica a statului in temeiul prezentei ordonante de urgenta, in baza procesului- verbal prevazut la art. 2 alin. (7), si notifica operatorul economic si Ministerul Energiei in acest sens.(4) Data stingerii creantelor este data semnarii procesului- verbal prevazut la art. 2 alin. (7).(5) In cazul in care operatiunea de transfer al proprietatii bunurilor, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, este taxabila, cu valoarea stabilita, potrivit legii, plus taxa pe valoarea adaugata, se stinge cu prioritate taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunii de dare in plata .(6) La data semnarii procesului-verbal prevazut la art. 2 alin. (7) inceteaza de drept masurile de indisponibilizare a bunurilor ce fac obiectul acestuia, instituite de organul fiscal central.
Articolul 4(1) In cazul in care bunurile ce fac obiectul prezentei ordonante de urgenta, trecute in proprietatea publica statului, au fost revendicate si restituite, potrivit legii, tertelor persoane, operatorul economic va fi obligat la plata creantelor stinse prin aceasta modalitate. Creantele fiscale si bugetare renasc la data la care bunurile au fost restituite tertului.(2) Pentru perioada cuprinsa intre data trecerii in proprietatea statului si data la care au renascut creantele fiscale si bugetare prevazute la art. 3 alin. (3) nu se datoreaza dobanzi sau penalitati de intarziere, dupa caz.
Articolul 5In termen de 30 de zile de la data semnarii procesului-verbal prevazut la art. 2 alin. (7), Guvernul, la propunerea Ministerului Energiei, adopta o hotarare privind inscrierea in inventarul centralizat al bunurilor aflate in domeniul public al statului a bunurilor mobile si imobile preluate in proprietatea publica statului.
Articolul 6(1) Bunurile mobile si imobile aferente activelor functionale energetice transferate in domeniul public al statului in conditiile prezentei ordonante de urgenta vor face obiectul unor contracte de concesiune incheiate in conditiile legii. Procedura de atribuire a contractelor de concesiune, incheierea, executarea si incetarea contractului de concesiune de bunuri proprietate publica se realizeaza cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica, aprobata cu modificari prin Legea nr. 22/2007, cu exceptia situatiilor in care prin prezenta ordonanta de urgenta se dispune altfel.(2) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a hotararii prevazute la art. 5, Ministerul Energiei, in calitate de concedent, va demara procedurile prevazute de lege pentru atribuirea de contracte de concesiuni asupra bunurilor inscrise in domeniul public.(3) La atribuirea contractului de concesiune se au in vedere urmatoarele criterii:a) cel mai mare nivel al redeventei;b) capacitatea economico-financiara a ofertantilor;c) conditii specifice impuse de natura bunului concesionat;d) protectia mediului inconjurator;e) strategia de resurse umane si, cu prioritate, modalitatile de recrutare a personalului.
Articolul 7(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 22/2007, modul de calcul al redeventei pentru bunurile care fac obiectul concesiunii va fi determinat prin raportare la veniturile obtinute de catre concesionar in urma utilizarii bunurilor.(2) Venitul minim la care se va raporta obligatia de plata a redeventei se stabileste prin studiul de oportunitate prevazut la art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 22/2007.(3) Comisia de evaluare pentru atribuirea concesiunii cuprinde reprezentanti desemnati din partea Ministerului Energiei, Ministerului Finantelor Publice, Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei si a autoritatii competente in domeniul protectiei mediului.(4) Regulamentul de organizare si functionare se aproba de autoritatea concedenta, cu avizul autoritatilor si institutiilor publice care desemneaza membri in cadrul acesteia.
CAPITOLUL II
Reglementarea obligatiilor de plata pentru imprumuturile/subimprumuturile angajate de operatorii economici si care fac obiectul unor decizii de recuperare a unor ajutoare de stat ilegale, precum si a obligatiilor de plata pentru imprumuturile/subimprumuturile angajate de operatorii economici care nu fac obiectul unor decizii de recuperare
Articolul 8(1) Pentru sumele aferente acordului de imprumut contractat de Ministerul Finantelor Publice (denumit in continuare MFP) de la institutii de credit si subimprumutate operatorilor economici, ce fac obiectul unor decizii de recuperare a ajutorului de stat declarat ilegal, MFP, in calitate de imprumutat, demareaza procedura de rambursare anticipata a imprumutului, dupa aprobarea sumelor in bugetul de stat cu aceasta destinatie.
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Procedura concordatului preventiv. Cerere de interventie principala. Admisibilitate. Conditii si efecte Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 137/9.04.2020
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Venituri din activitati independente. Mod de calcul. Stabilirea venitului net prin scaderea impozitului pe venit. Data incetarii realizarii veniturilor din avocatura Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 640/7.09.2020
Criterii de stabilire a competentei materiale procesuale Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 36 din 15 ianuarie 2020
Efectele fiscale ale cesiunii de creanta. Importanta determinarii caracterului cert sau incert al creantei preluate in determinarea corecta a impozitului pe profit Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 2536 din 16 iunie 2020
Recalcularea salariului prin raportare la salariul maxim stabilit in cadrul institutiei pentru aceeasi functie/grad/treapta si gradatie pentru activitatea desfasurata in aceleasi conditii Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - Decizie civila nr. 1710/ 5.10.2020
Interesul legitim al angajatorului trebuie sa fie dictat doar de nevoia eficientizarii activitatii, concedierea determinata de desfiintarea locului de munca reprezentand singura solutie Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 5912 din data de 28.10.2019
Dreptul angajatorului de a sanctiona disciplinar salariatul inceteaza odata cu raportul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul BRASOV - Sentinta Civila nr. 251/2020 din 03.06.2020
Aplicarea sanctiunii disciplinare dupa incetarea raportului de munca. Anularea deciziei de sanctionare disciplinara Pronuntaţă de: Tribunalul Brasov - Sentinta civila nr. 251/2020
Societatea comerciala cu raspundere limitata. Particularitati. Infiintarea si inregistrarea in registrul comertului Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal – o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Contestatia. Conditie de admisibilitate cererii de chemare in judecata in contenciosul administrativ fiscal Sursa: Ursuleasa Ionut, Secretar U.A.T.
Reglementarile Programului „Prima casa” in anul 2016 Sursa: Euroavocatura.ro
CJUE. Este interzisa transmiterea si prelucrarea datelor cu caracter personal intre autoritatile administratiei publice fara informarea persoanelor vizate Sursa: Euroavocatura.ro
Aplicarea sistemului TVA la incasare Sursa: EuroAvocatura.ro
Stabilirea rezidentei fiscale in Romania de catre persoanele fizice Sursa: EuroAvocatura.ro