din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1912 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » MEMORIU adresat UNBR ref. la obligarea avocatilor la plata unor debite cu titlu de contributie la FNUASS

MEMORIU adresat UNBR ref. la obligarea avocatilor la plata unor debite cu titlu de contributie la FNUASS

  Publicat: 27 Nov 2012       5693 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Functie de conducere in invatamantul superior, conducator al unei facultati din cadrul unei universitati, institut, academie, care asigura conducerea curenta a facultatii, raspunde de aplicarea intocmai a planurilor de invatamant si a programelor analitice,
Debitor care se angajeaza alaturi de debitorul initial (numit delegant) sau in locul acestuia sa execute obligatia pe care delegantul o are fata de creditorul delegatar.
CONSILIUL BAROULUI CLUJ reprezentat prin Decan av. dr. Stanca Ioana Gidro, prin consilier delegat Flavia Ioana Maier, inaintam prezentul:

(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004). Exercitarea dreptului de apreciere, apartinand autoritatilor administratiei publice,
Creante de recuperat de catre unitate in urma vanzarii pe credit a bunurilor sau a avansurilor de fonduri.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Creante de recuperat de catre unitate in urma vanzarii pe credit a bunurilor sau a avansurilor de fonduri.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Creante de recuperat de catre unitate in urma vanzarii pe credit a bunurilor sau a avansurilor de fonduri.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Creante de recuperat de catre unitate in urma vanzarii pe credit a bunurilor sau a avansurilor de fonduri.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Dovada scrisa prin care
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004). Exercitarea dreptului de apreciere, apartinand autoritatilor administratiei publice,
Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
Activitate prin care se realizeaza strangerea probelor necesare pentru descoperirea infractorilor si antecedentelor penale ale acestora.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Creante de recuperat de catre unitate in urma vanzarii pe credit a bunurilor sau a avansurilor de fonduri.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Principiu moral si juridic de importanta fundamentala, care impune egalitatea in drepturi si indatoriri a membrilor unei colectivitati umane,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.

MEMORIU



Prin care intelegem sa va supunem atentiei o problema stringenta creata de maniera in care institutii publice ale statului - cu referire expresa la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si mai recent Administratia Nationala a Finantelor Publice prin structurile lor din teritoriu - procedeaza cu exces de putere la stabilirea in mod nelegal a unor debite cu titlu de contributie la FNUASS si accesorii in sarcina avocatilor si la aplicarea masurilor de executare silita impotriva acestora.

Mai exact, in baza Ordinului Presedintelui CNAS nr.617/2007 si a Protocolului nr.P5282/26.10.2007/95896/30.10.2007 incheiat intre CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE si AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA, ANAF a procedat la comunicarea catre Casele Judetene de Asigurari de Sanatate a veniturilor impozabile realizate de catre contribuabilii avocati aflati in baza lor de date, atat pe perioada anilor 2007 -2012 cat si anterior anului 2007. Pe aceasta baza, Casele Judetene de Asigurari de Sanatate au procedat in baza disp.art.35 din Normele Metodologice de Aplicare a legii nr.95/2006 aprobate prin Ordinul Presedintelui CNAS la emiterea de titluri de creanta pentru debite reprezentand contributii la FNUASS si accesorii pe intreaga perioada de prescriptie a creantelor bugetare. Mentionam ca toate aceste titluri de creanta desi priveau obligatii scadente trimestrial pentru fiecare an fiscal, au fost emise global, la aceeasi data .Pe baza acestor decizii reprezentand titluri de creanta s-a tercut la executarea silita a debitorilor, executare silita initiata de Casele Judetene de Asigurari de Sanatate si continuata de Administratiile Finantelor Publice Judetene urmare a intrarii in vigoare a OUG nr.125/2011.

Aceasta practica, care in ultimii doi ani a devenit un fenomen de masa, afecteaza un numar foarte mare de avocati la nivelul intregii tari .Prin initierea masurilor de executare silita impotriva avocatilor pentru plata unor debite si accesorii nelegal stabilite in sarcina lor se ajunge la un adevarat fenomen de pauperizare a acestora ca efect al sumelor importante ce li se imputa, fenomen cu atat mai grav cu cat criza economica cu care ne confruntam in ultimii ani a dus la scaderea drastica a veniturilor din profesie.

Mentionam de asemenea ca aceste decizii au fost contestate in instanta de catre avocati practica instantelor fiind neunitara, insa in marea majoritate hotararile judecatoresti au fost de respingere a acestor contestatii.


Supunem atentiei CONSILIULUI UNBR urmatoarele:

1.emiterea de catre Casele Judetene de Asigurari de Sanatate a Deciziilor reprezentand titlu de creanta pentru debite si accesorii impotriva avocatilor este nelegala incalcand flagrant prevederile legii nr.95/2006 republicata privind ``Reforma in domeniul sanatatii`` si

2.reglementarea contributiei de asigurari de sanatate ca si impozit fiscal este profund inechitabila, din considerentele ce vor fi expuse in cele ce urmeaza:

1.Asupra caracterului nelegal al emiterii de Decizii reprezentand titluri de creanta :

a.aceste Decizii sunt emise de catre Casele Judetene de Asigurari de Sanatate cu incalcarea prevederilor disp.art.218 al.2 lit.a din legea nr.95/2006 care reglementeaza dreptul de libera optiune al asiguratului intre casele de asigurari existente - in numar de trei la ora actuala.Astfel, in absenta optiunii asiguratului a carei materializare este conform legii incheierea contractului de asigurari sociale de sanatate cu una sau alta din casele de asigurari, Casele Judetene de Asigurari de Sanatate au procedat la ``luarea in evidenta``a persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, intre care si avocatii, pe baza datelor obtinute de la ANAF, la emiterea de titluri de creanta impotriva acestora si la demararea masurilor de executare silita.

b.nelegalitatea emiterii de catre Casele Judetene de Asigurari de Sanatate a titlurilor de creanta rezida si in faptul ca prevederile legii nr.95/2006 nu confera acestor institutii calitatea de organe fiscale in intelesul disp.art.17 al.5 din OG nr.92/2003 republicata cu modificarile si completarile ulterioare ci doar atributii in colectarea contributiilor si aplicarea masurilor de executare silita.Aceasta lacuna legislativa s-a vrut a fi suplinita prin adoptarea art.35 din Normele Metodologice de aplicare a legii nr.95/2006 aprobate prin Ordinul Presedintelui CNAS nr.617/2007.

Este insa de remarcat faptul ca acest Ordin nr.617/2007 este la randul sau nelegal, fiind adoptat de Presedintele CNAS cu exces de putere, prin depasirea competentelor atribuite prin lege in sarcina sa respectiv:


art.7 din Statutul CNAS :``CNAS elaboreaza norme privind aplicarea masurilor de executare silita si de urmarire a contributiilor datorate la Fond pentru persoanele fizice, potrivit limitei de competenta stabilite de lege...``
art.17 al.5 din Statutul CNAS :``in exercitarea atributiilor ce ii revin, precum si pentru punerea in aplicare a hotararilor consiliului de administratie, presedintele CNAS emite Ordine care dein executorii dupa ce sunt aduse la cunostinta persoanelor interesate.Ordinele cu caracter normativ se publica in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I.``
art.18 pct.36 din Statutul CNAS : ``Atributiile principale ale presedintelui CNAS sunt...aproba Normele privind desfasurarea activitatii de executare silita a creantelor datorate Fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea fondurilor se face de ANAF``.
Ordinul nr.617/2007 incalca in mod flagrant si prevederile legii nr.95/2006 avute in vedere la emiterea sa conform mentiunilor din preambulul acestuia, respectiv: art.211 al.3 din legea nr.95/2006 republicata :``documentele justificative privind dobandirea calitatii de asigurat se stabilesc prin ordin al presedintelui CNAS ``....acestea sunt conform disp.art.212 din lege :adeverinta, carnet de asigurat sau card electronic de asigurat `` .
art.213 al.3 si 4 din legea nr.95/2006 republicata :``persoanele care au calitatea de asigurat fara plata contributiei vor primi un document justificativ special,carnet sau adeverinta de asigurat fara plata contributiei eliberat de casa de asigurari de sanatate care atesta aceasta calitate in urma prezentarii la casa de asigurari a documentelor care dovedesc ca se incadreaza in prevederile alin.1 sau 2. Acest document va fi vizat periodic, dupa caz, in urma prezentarii,de catre persoana interesata, la casa de asigurari a documentelor care dovedesc mentinerea conditilor de incadrare in categoria asiguratilor fara plata contributiei, in conditile stabilite prin ordin al presedintelui CNAS.



Categoriile de persoane care nu sunt prevazute la alin 1 si 2 au obligatia sa se asigure in conditiile art.211 si sa plateasca contributia la asigurari sociale de sanatate in conditile prezentei legi``.

art.216 din legea nr.95/2006 republicata :
``in cazul neachitarii la termen, potrivit legii,a contributiilor datorate fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de catre ANAF, CNAS, prin casele de asigurari sau persoane fizice ori juridice specializate, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a majorarilor de intarziere in conditiile Ordonantei Guvernului nr.92/2003 republicata, cu modificarile sau completarile ulterioare``

art.256 din legea nr.95/2006 republicata :
``Fondul national unic de asigurari sociale se formeaza din:
a.contributii ale persoanelor fizice si juridice
b.subventii de la bugetul de stat
c.dobanzi, donatii, sponsorizari, venituri obtinute din exploatarea patrimoniului CNAS si caselor de asigurari, precum si alte venituri, in conditiile legii
d.sume provenite din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii Publice.

Colectarea constributiilor persoanelor fizice si juridice care au calitatea de angajator se face de catre Ministerul Finantelor Publice prin ANAF, in contul unic deschis pe seama CNAS in conditiile legii, iar colectarea contributiilor presoanelor fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF, se efectueaza de catre casele de asigurari...``

art.257 din legea nr. 95/2006 republicata :``persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia personelor prevazute la art.213 al.1

Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5% (actual 5,5% s.n) care se aplica asupra :

a.veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit
b.veniturile impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit;daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara lunar.....

.....Obligatia virarii contributiei de asigurari sociale revine....asiguratilor pentru veniturile prevazute la al.2 lit.b.....``

Termenul de prescriptie a platii contributiei de asigurari sociale de sanatate se stabileste in acelasi mod cu cel prevazut pentru obligatiile fiscale``. art.258 al. 1 pct.4 din legea nr.95/2006 republicata ::``persoanele care nu sunt salariate dar au obligatia sa isi asigure sanatatea potrivit prevederilor prezentei legi, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese venituile, pe baza contractului de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 6.5%. art.258 al.1 pct.7 lit.b din legea nr.95/2006 republicata:``persoanele care au obligatia de a ase asigura si nu pot dovedi plata contributiei sunt obligate pentru a obtine calitatea de asigurat...sa achite pe intreaga perioada a termenelor de prescriptie privind obligatiile fiscale contributia legala lunara calculata asupra veniturilor impozabile realizate, precum si obligatiile fiscale accesorii prevazute de OG nr.92/2003 republicata cu modificarile si completarile ulterioare, daca au realizat venituri impozabile pe toata aceasta perioada .``

art.258 al.1 pct.8 din legea nr.95/2006 republicata: ``pentru situatiile prevazute la alin.7 termenele de prescriptie privind obligatiile fiscale se calculeaza de la data primesi solicitari de acordare a serviciilor medicale,la notificarea caselor de asigurari de sanatate sau la solicitarea persoanelor in vederea dobandirii calitatii de asigurat,dupa caz.``

art.261 din legea nr.95/2006 republicata: angajatorii si asiguratii care au obligatia platii contributiei in conditiile prezentei legi si care nu o respecta datoareaza pentru perioada de intarziere majorari de intarziere in conditiile codului de procedura fiscala. CNAS aproba norme privind desfasurarea activitatii de executare silita a creantelor datorate fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF.

In cazul neachitarii la termen a contributiilor datorate fondului, aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor si a majorarilor de intarziere se realizeaza potrivit procedurilor instituite de legea nr.571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare si OG nr.92/2003 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si normelor aprobate prin ordin al presedintelui CNAS cu avizul consiliului de administratie.

Persoanele prevazute la art.257 si 258 au obligatia de a pune la dispozitia organelor de control ale ANAF sau ale caselor de asigurari, dupa caz, documentele justificative si actele de evidenta necesare in vederea stabilirii obligatiilor catre fond .``

CONCLUZIE :
nici una din prevederile legii sus citate nu confera caselor de asigurari de sanatate atributii in emiterea de decizii constituind titluri de creanta ci acestea in baza legii au exclusiv competenta de colectare a sumelor si de aplicare a masurilor de executare silita.


c.Tot prin exces de putere si cu incalcarea prevederilor legale a fost incheiat Protocolului nr.P5282/26.10.2007/95896/30.10.2007 intre CNAS si ANAF precum si Actul Aditional nr.1 la acest Protocol.

De esenta Protocolului este comunicarea de catre Administratiile Financiare catre Casele de Asigurari de Sanatate a veniturilor realizate de catre persoanele care realizeaza venituri impozabile din activitati independente, cum este cazul avocatilor. Nelegalitatea vizeaza faptul ca in temeiul disp.art.315 din legea nr.95/2006 republicata aceste informatii pe care institutiile statului sunt obligate sa le furnizeze vizeaza exclusiv datele de identificare ale asiguratilor .Aceste date sunt :nume, prenume, domiciliu si CNP, veniturile realizate nefiind in nici un caz un element de identificare .

d.nelegalitatea crasa vizeaza si emiterea de Decizii reprezentand titluri de creanta pentru stabilirea de accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere la acelasi moment cu emiterea Deciziilor reprezentand titluri de creanta pentru debite reprezentand contributii si comunicarea lor simultanta catre contribuabili.Aceasta maniera incalca flagrant prevederile OG nr.92/2003 republicata cu modificarile si completarile ulterioare, prin stabilirea de accesorii retroactiv pe intreaga perioada de prescriptie a creantelor fiscale calculate la momentul emiterii actului administrativ fiscal reprezentand titlu de creanta in ceea ce priveste debitul la care se aplica accesoriile.

2.Aspecte de inechitate legate de caracterul de impozit fiscal al contributiei de asigurari sociale de sanatate :

Contributia de asigurari sociale de sanatate in ceea ce priveste persoanele care realizeaza venituri din activitati independente - intre care se numara si avocatii este reglementata de disp.art.257 din legea nr. 95/2006 republicata :``persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia personelor prevazute la art.213 al.1

Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5% (actual 5,5% s.n) care se aplica asupra :
a.veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit
b.veniturile impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit;daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara lunar.....

.....Obligatia virarii contributiei de asigurari sociale revine....asiguratilor pentru veniturile prevazute la al.2 lit.b.....``

Din reglementarea sus expusa rezulta ca exista un plafon minim la care se datoreaza contributia, insa nu si un plafon maxim, procentul de 5,5% fiind calculat asupra tuturor veniturilor impozabile realizate, indiferent de cuantumul acestora, similar cu reglementarea disp.art.46 si urm din codul fiscal referitoare la impozitul datorat aferent venitului net obtinut din activitati independente.

Aceasta reglementare contravine celorlate reglementari privind asigurarile sociale, atat in sistemul public, cat si in ceea ce priveste contributiile de asigurari sociale ale avocatilor in sistemul propriu de asigurari sociale, sisteme in care exista un plafon maxim al contributiei datorate .

Conform prevederilor disp.art.117 si urm din legea nr.95/2006 republicata asiguratii au reglementate anumite drepturi care se nasc corelativ obligatiei de plata a contributiei, respectiv dreptul de a obtine contraprestatii din partea sistemului de sanatate in schimbul contributiei de asigurari sociale de sanatate.De remarcat insa ca drepturile de care beneficiaza asiguratii sunt aceleasi indiferent de nivelul contributiei achitate.Art.259 al.7 din legea nr.95/2006 reglementeaza obligatiile pe care le au persoanele care au obligatia de a se asigura si nu pot dovedi plata contributiei, respectiv:

- pentru cei ce nu realizeaza venituri impozabile sa achite contributia legala lunara pe ultimele 6 luni calculata la salariul minim brut pe tara,
- pentru cei care realizeaza venituri impozabile sa achite contributia legala lunara calculata asupra veniturilor impozabile realizate pe intreaga perioada de prescriptie privind obligatiile fiscale.

Opinam ca o atare reglementare are un cert caracter discriminatoriu in defavoarea celor care presteaza munca si isi declara veniturile in vederea impozitarii, incalcand astfel prevederile disp.art.16 al.1 si art.56 al.2 din Constitutia Romaniei, incalcare care nu isi gaseste justificarea in aplicarea principiului solidaritatii.Acest principiu este pe deplin respectat si in ipoteza in care s-ar reglementa un plafon maxim al contributiei datorat de persoanele care realizeaza venituri impozabile. In atare conditii consideram ca actuala reglementare este total inechitabila si facuta in detrimentul celor care muncesc si care ajung sa plateasca sume considerabile cu titlu de contributie la un sistem de care in realitate nu beneficiaza.

Aceste reglementari lipsite de echitate si aplicarea nelegala si abuziva a prevederilor legii nr.95/2006 republicata au ca efect imediat si direct, dupa cum am aratat mai sus, pauperizarea grava a unui mare numar de avocati, cu consecinte directe si in privinta posibilitatii de finantare efectiva de catre acestia a sistemului de asigurari sociale al avocatilor prin plata contributiilor lunare la sistem .

In acest context, in aplicarea prevederilor disp.art.66 lit.c si s din legea nr.51/1995 si a disp.art.12 lit.c din Statutul profesiei, va solicitam sa binevoiti a analiza cele supuse atentiei dv.in prezentul memoriu si a adopta masurile ce se impun in vederea protejarii intereselor legitime ale corpului de avocati, masuri care in opinia noastra ar fi initiativa unui proiect legislativ avand ca obiect:

a. stabilirea unei contributii la asigurarile sociale de sanatate plafonata la un nivel maxim prin similitudine cu contributia la sistemul de pensii si
b. exonerarea de obligatia de plata a accesoriilor - dobanzi si majorari de intarziere pe perioada de prescriptie a creantelor fiscale pentru debitele nascute anterior datei de 01 iulie 2012, data la care a intrat in vigoare OUG nr.125/2011 care fiscalizeaza contributiile la asigurarile sociale de sanatate.

Cluj - Napoca
05 noimebrie 2012 Consilier delegat,
av. MAIER FLAVIA IOANA



Citeşte mai multe despre:    Casa Nationala de Asigurari de Sanatate    Avocati    Administratia Nationala a Finantelor Publice    Titlu executoriu

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

MCP Cabinet avocati recruteaza avocat stagiar/definitiv
07 Feb 2022 | 2126

Codul muncii comentat 2022. Noua organizare a muncii. Editia a III-a, completata si revizuita
26 Jan 2022 | 1969

Firma de avocatura CMS Romania isi muta birourile la One Tower
10 Aug 2021 | 1380

Curs de dreptul mediului si o Clinica juridica. Inscrieri pana pe 22 august
10 Aug 2021 | 1146

13 iulie 2021 - Conferinta Nationala de Dreptul Muncii
15 Jun 2021 | 1926

INTERVIU | Drumul catre pensionare. Realitatea constituirii si distribuirii bugetului de pensii
06 May 2021 | 2211



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024!
Sursa: EuroAvocatura.ro

Contestarea deciziei de pensionare conform Noii Legi a Pensiilor (Legea 360/2023)
Sursa: MCP Cabinet avocati

Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere
Sursa: MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Conditii privind incadrarea in grupe superioare de munca. Regasirea activitatilor prestate printre cele enumerate in Ordinul nr. 50/1990 si existenta conditiilor deosebite de munca la locul de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Ploiesti - Decizia civila nr. 2556 din data de 23 octombrie 2019

Actiune in constatarea grupei I de munca. Discriminarea prin raportare la alti salariati incadrati in grupa de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel PLOIESTI- Decizia civila nr. 2556/23.10.2019

Obligarea angajatorului la plata drepturilor salariale restante si a dobanzii legale aferente acestora
Pronuntaţă de: Tribunalul BUZAU - Sentinta civila nr. 4471/08.08.2019

Dovedirea faptei ce reprezinta abatere disciplinara. Sarcina probei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - Decizie civila nr. 1343/07.03.2019