Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » CE autorizeaza Spania sa prelungeasca restrictiile temporare impuse in prezent lucratorilor romani

CE autorizeaza Spania sa prelungeasca restrictiile temporare impuse in prezent lucratorilor romani

  Publicat: 27 Dec 2012       1709 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Comisia Europeana a aprobat o cerere transmisa de autoritatile spaniole la 13 decembrie 2012 privind prelungirea restrictionarii temporare a accesului lucratorilor romani la piata fortei de munca din Spania pana la 31 decembrie 2013, din cauza perturbarilor grave care afecteaza piata fortei de munca din aceasta tara.

Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Setul de masuri si actiuni multidimensionale din domeniile protectiei sociale, ocuparii fortei de munca, locuirii, educatiei, sanatatii,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.

restrictii nu pot fi mentinute dupa sfarsitul anului 2013, intrucat restrictiile temporare impuse liberei circulatii a lucratorilor romani si bulgari trebuie anulate in toate statele membre incepand cu 1 ianuarie 2014.

Decizia Comisiei se bazeaza pe o clauza specifica de salvgardare din Tratatul de aderare a Bulgariei si Romaniei incheiat in 2005. Aceasta clauza permite statelor membre care au ridicat restrictiile impuse lucratorilor din Bulgaria si Romania sa le restabileasca ulterior, in caz de perturbari grave ale pietei fortei de munca din statele respective, sub rezerva acordului din partea Comisiei.

Spania si-a deschis piata fortei de munca pentru lucratorii romani si bulgari in 2009, dar in august 2011 Comisia a autorizat Spania sa restrictioneze temporar libera circulatie a lucratorilor romani pana la 31 decembrie 2012 (a se vedea IP/11/960 si MEMO/11/554).

``De la jumatatea anului 2011, cand au fost reintroduse restrictiile privind accesul lucratorilor romani la piata fortei de munca, situatia economica si cea a pietei fortei de munca din Spania s-a inrautatit si mai mult. Am ferma convingere ca libera circulatie a muncitorilor trebuie promovata si ca restrictiile impuse acesteia nu rezolva problema ratei ridicate a somajului. Cu toate acestea, piata fortei de munca din Spania a fost foarte grav afectata de criza si, prin urmare, Comisia a fost de acord cu aceasta masura temporara``, a declarat LAˇszlo Andor, comisarul pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune . ``Vom continua sa monitorizam indeaproape piata fortei de munca din Spania si nu vom ezita sa modificam sau sa revocam aceasta decizie de indata ce evolutia pietei spaniole a fortei de munca o va permite. In acelasi timp, trebuie ca si Romania, la randul sau, sa ia masuri adecvate pentru a stimula crearea de locuri de munca . Pentru a ameliora situatia ocuparii fortei de munca, incurajez ambele tari sa implementeze masurile prevazute in pachetele privind ocuparea fortei de munca si tineretul, prezentate de Comisie in acest an.``

Spania detine recordul in ceea ce priveste atat rata somajului in general (26,2%, fata de 22,7% cu un an in urma), cat si somajul in randul tinerilor (55,9%) (cifre din octombrie 2012). La nivelul UE, rata medie a somajului este de 10,7%, iar in randul tinerilor, de 23,4%. Deoarece toate regiunile din Spania sunt afectate de niveluri ridicate ale somajului, perturbarile de pe piata fortei de munca nu sunt limitate la o anumita regiune.

In prezent, in Spania locuiesc 913 000 de romani (septembrie 2012), ceea ce reprezinta 17% din populatia de origine straina din Spania si indica o crestere anuala de 12 000. In conformitate cu Sondajul privind forta de munca in UE, rata somajului in randul romanilor din Spania este foarte ridicata, afectand 36,4% din populatia activa din punct de vedere economic, in comparatie cu 23,3% in cazul cetatenilor spanioli. Rata ocuparii fortei de munca in randul cetatenilor romani in varsta de munca (15-64) este de numai 50,8%.

Comisia va monitoriza situatia pietei fortei de munca din Spania prin intermediul actualizarilor furnizate de autoritatile spaniole o data la trei luni si isi rezerva dreptul de a abroga, in orice moment, decizia de restrictionare a accesului la piata fortei de munca, in functie de evolutiile constatate.

Comisia urmeaza sa notifice aceasta decizie Consiliului de ministri al UE. Statele membre au la dispozitie doua saptamani pentru a solicita Consiliului sa modifice sau sa anuleze decizia Comisiei.

Libera circulatie a lucratorilor este una dintre libertatile fundamentale garantate de Tratatul UE. Ea permite cetatenilor UE sa se deplaseze liber in orice stat membru pentru a lucra (fara sa aiba nevoie de un permis de lucru) si sa locuiasca acolo in acest scop.

Cu toate acestea, Tratatul din 2005 privind aderarea Bulgariei si a Romaniei la UE prevede ca, pentru o perioada de tranzitie de maximum sapte ani, statele membre au posibilitatea de a restrictiona partial sau total accesul lucratorilor din Bulgaria si Romania la pietele respective ale fortei de munca . Perioada de tranzitie este impartita in trei etape diferite (``2-plus-3-plus-2``). In cursul fiecareia dintre aceste etape se aplica conditii diferite. Cea de-a treia (si ultima) etapa a inceput la 1 ianuarie 2011 si se va incheia irevocabil la 31 decembrie 2013.

Orice restrictionare a liberei circulatii a lucratorilor constituie o derogare de la o libertate fundamentala garantata de dreptul UE, care trebuie autorizata in mod explicit de dreptul UE. Masurile tranzitorii din Tratatul de aderare permit astfel de derogari, insa acestea sunt limitate in timp .

Restrictionarea accesului lucratorilor romani la piata fortei de munca din Spania pana la 31 decembrie 2013 se aplica in toate sectoarele si regiunile, dar nu-i afecteaza pe romanii care erau deja activi pe piata spaniola a fortei de munca la 22 iulie 2011.

Lucratorii din Romania se bucura in prezent de toate drepturile legate de libera circulatie in 16 state membre (Republica Ceha, Danemarca, Estonia, Irlanda, Grecia, Italia, Cipru, Letonia, Lituania, Ungaria, Polonia, Portugalia, Slovenia, Slovacia, Finlanda si Suedia). Nu se aplica restrictii intre Romania si Bulgaria.

Dintre celelalte 9 state membre (Belgia, Germania, Spania, Franta, Luxemburg, Malta, Tarile de Jos, Austria si Regatul Unit), unele au simplificat conditiile sau procedurile de acces la piata fortei de munca, in comparatie cu conditiile si procedurile aplicate inaintea aderarii.

In general, potrivit raportului Comisiei din noiembrie 2011, Evolutii economice si sociale in Europa 2011 (p. 274), libera circulatie a lucratorilor a avut un impact economic pozitiv la nivelul UE si a generat crestere economica in tarile-gazda. Raportul respectiv atrage atentia asupra unor estimari potrivit carora fluxurile de populatie din Republica Ceha, Estonia, Letonia, Lituania, Ungaria, Polonia, Slovenia, Slovacia, Bulgaria si Romania in perioada 2004-2009 au avut un impact de pana la 0,9% asupra nivelului productiei potentiale a statelor membre UE-15.



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    Spania    Bulgaria    Libera circulatie

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 938

CEDO - Absenta audierilor reclamantului si a martorilor in apel - o incalcare a dreptului la un proces echitabil
28 Sep 2019 | 328

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 368

MFP aduce modificari importante schemelor de ajutor de stat 807/2014 si 332/2014
11 Sep 2019 | 249

PROIECT MFP privind infiintarea Bancilor Nationale de Dezvoltare
24 Aug 2019 | 118

Locuri de munca vacante in Spatiul Economic European. August 2019
18 Aug 2019 | 491



Articole Juridice

O companie aeriana este responsabila pentru prejudiciile cauzate de un pahar cu cafea fierbinte care se varsa
Sursa: EuroAvocatura.ro

Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc
Sursa: EuroAvocatura.ro

Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Obligarea unui stat la plata unor sanctiuni pecuniare pentru neexecutarea unei hotarari anterioare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 222/2019 asupra initiativei legislative a cetatenilor intitulate "Lege de revizuire a Constitutiei Romaniei"
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 140/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar.
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca respecta Codul muncii in ipoteza in care prin actul modificator se urmareste a se reintra in legalitate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 220/2017, in sedinta publica din 18 ianuarie 2017