restrictii nu pot fi mentinute dupa sfarsitul anului 2013, intrucat restrictiile temporare impuse liberei circulatii a lucratorilor romani si bulgari trebuie anulate in toate statele membre incepand cu 1 ianuarie 2014.Decizia Comisiei se bazeaza pe o clauza specifica de salvgardare din Tratatul de aderare a Bulgariei si Romaniei incheiat in 2005. Aceasta clauza permite statelor membre care au ridicat restrictiile impuse lucratorilor din Bulgaria si Romania sa le restabileasca ulterior, in caz de perturbari grave ale pietei fortei de munca din statele respective, sub rezerva acordului din partea Comisiei.Spania si-a deschis piata fortei de munca pentru lucratorii romani si bulgari in 2009, dar in august 2011 Comisia a autorizat Spania sa restrictioneze temporar libera circulatie a lucratorilor romani pana la 31 decembrie 2012 (a se vedea IP/11/960 si MEMO/11/554).``De la jumatatea anului 2011, cand au fost reintroduse restrictiile privind accesul lucratorilor romani la piata fortei de munca, situatia economica si cea a pietei fortei de munca din Spania s-a inrautatit si mai mult. Am ferma convingere ca libera circulatie a muncitorilor trebuie promovata si ca restrictiile impuse acesteia nu rezolva problema ratei ridicate a somajului. Cu toate acestea, piata fortei de munca din Spania a fost foarte grav afectata de criza si, prin urmare, Comisia a fost de acord cu aceasta masura temporara``, a declarat LA�szlo Andor, comisarul pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune . ``Vom continua sa monitorizam indeaproape piata fortei de munca din Spania si nu vom ezita sa modificam sau sa revocam aceasta decizie de indata ce evolutia pietei spaniole a fortei de munca o va permite. In acelasi timp, trebuie ca si Romania, la randul sau, sa ia masuri adecvate pentru a stimula crearea de locuri de munca . Pentru a ameliora situatia ocuparii fortei de munca, incurajez ambele tari sa implementeze masurile prevazute in pachetele privind ocuparea fortei de munca si tineretul, prezentate de Comisie in acest an.``Spania detine recordul in ceea ce priveste atat rata somajului in general (26,2%, fata de 22,7% cu un an in urma), cat si somajul in randul tinerilor (55,9%) (cifre din octombrie 2012). La nivelul UE, rata medie a somajului este de 10,7%, iar in randul tinerilor, de 23,4%. Deoarece toate regiunile din Spania sunt afectate de niveluri ridicate ale somajului, perturbarile de pe piata fortei de munca nu sunt limitate la o anumita regiune.In prezent, in Spania locuiesc 913 000 de romani (septembrie 2012), ceea ce reprezinta 17% din populatia de origine straina din Spania si indica o crestere anuala de 12 000. In conformitate cu Sondajul privind forta de munca in UE, rata somajului in randul romanilor din Spania este foarte ridicata, afectand 36,4% din populatia activa din punct de vedere economic, in comparatie cu 23,3% in cazul cetatenilor spanioli. Rata ocuparii fortei de munca in randul cetatenilor romani in varsta de munca (15-64) este de numai 50,8%.Comisia va monitoriza situatia pietei fortei de munca din Spania prin intermediul actualizarilor furnizate de autoritatile spaniole o data la trei luni si isi rezerva dreptul de a abroga, in orice moment, decizia de restrictionare a accesului la piata fortei de munca, in functie de evolutiile constatate.Comisia urmeaza sa notifice aceasta decizie Consiliului de ministri al UE. Statele membre au la dispozitie doua saptamani pentru a solicita Consiliului sa modifice sau sa anuleze decizia Comisiei.Libera circulatie a lucratorilor este una dintre libertatile fundamentale garantate de Tratatul UE. Ea permite cetatenilor UE sa se deplaseze liber in orice stat membru pentru a lucra (fara sa aiba nevoie de un permis de lucru) si sa locuiasca acolo in acest scop.Cu toate acestea, Tratatul din 2005 privind aderarea Bulgariei si a Romaniei la UE prevede ca, pentru o perioada de tranzitie de maximum sapte ani, statele membre au posibilitatea de a restrictiona partial sau total accesul lucratorilor din Bulgaria si Romania la pietele respective ale fortei de munca . Perioada de tranzitie este impartita in trei etape diferite (``2-plus-3-plus-2``). In cursul fiecareia dintre aceste etape se aplica conditii diferite. Cea de-a treia (si ultima) etapa a inceput la 1 ianuarie 2011 si se va incheia irevocabil la 31 decembrie 2013.Orice restrictionare a liberei circulatii a lucratorilor constituie o derogare de la o libertate fundamentala garantata de dreptul UE, care trebuie autorizata in mod explicit de dreptul UE. Masurile tranzitorii din Tratatul de aderare permit astfel de derogari, insa acestea sunt limitate in timp .Restrictionarea accesului lucratorilor romani la piata fortei de munca din Spania pana la 31 decembrie 2013 se aplica in toate sectoarele si regiunile, dar nu-i afecteaza pe romanii care erau deja activi pe piata spaniola a fortei de munca la 22 iulie 2011.Lucratorii din Romania se bucura in prezent de toate drepturile legate de libera circulatie in 16 state membre (Republica Ceha, Danemarca, Estonia, Irlanda, Grecia, Italia, Cipru, Letonia, Lituania, Ungaria, Polonia, Portugalia, Slovenia, Slovacia, Finlanda si Suedia). Nu se aplica restrictii intre Romania si Bulgaria.Dintre celelalte 9 state membre (Belgia, Germania, Spania, Franta, Luxemburg, Malta, Tarile de Jos, Austria si Regatul Unit), unele au simplificat conditiile sau procedurile de acces la piata fortei de munca, in comparatie cu conditiile si procedurile aplicate inaintea aderarii.In general, potrivit raportului Comisiei din noiembrie 2011, Evolutii economice si sociale in Europa 2011 (p. 274), libera circulatie a lucratorilor a avut un impact economic pozitiv la nivelul UE si a generat crestere economica in tarile-gazda. Raportul respectiv atrage atentia asupra unor estimari potrivit carora fluxurile de populatie din Republica Ceha, Estonia, Letonia, Lituania, Ungaria, Polonia, Slovenia, Slovacia, Bulgaria si Romania in perioada 2004-2009 au avut un impact de pana la 0,9% asupra nivelului productiei potentiale a statelor membre UE-15.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 397
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1391
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1078
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 997
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1543
CEDO - Absenta audierilor reclamantului si a martorilor in apel - o incalcare a dreptului la un proces echitabil 28 Sep 2019 | 890
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Un stat UE poate refuza sa recunoasca un permis de conducere care a fost doar reinnoit intr-un alt stat membru dupa ce i-a interzis titularului acestui permis sa conduca pe teritoriul sau Sursa: EuroAvocatura.ro
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019