Printre prevederile proiectului, se numara majorarea cuantumului sumelor achitate ca taxa de timbru in unele cazuri si de 25 de ori, eliminarea timbrului judiciar, precum si introducerea obligativitatii achitarii taxelor de timbru pentru unele categorii de cereri care in prezent sunt scutite de la plata .Spre exemplu, conform proiectului de OU, in cazul cererii de recuzare, taxa de timbru modica, de numai 4 lei, lasa deschisa calea unor abuzuri de drept procesual, fiind in anumite cazuri chiar un mijloc foarte ieftin de tergiversare a cauzelor.Cu toate acestea, spune Sorin Susnea, importante si deosebit de oneroase sunt taxele de timbru datorate la momentul sesizarii instantei de judecata cu o cerere introductiva evaluabila in bani, or tocmai in acest caz modificarea legislativa analizata nu prevede o crestere a cuantumului de achitat, ci propune o crestere a componentei fixe a taxei datorate, impreuna cu o scadere a celei variabile, modificari care, luate impreuna, vor conduce, in marea majoritate a cazurilor, la scaderea cuantumului obligatiei.De exemplu, in situatia in care justitiabilul se adreseaza instantei afirmand o pretentie in cuantum de 100.000 lei, potrivit Legii 146/1997, actualmente in vigoare, taxa de timbru ce trebuie achitata este de 3.611 lei. In paralel, luand in considerare aceeasi situatie, insa sub imperiul OU in discutie, taxa de timbru ce ar trebui achitata ar fi de 3.105 lei. Nu in ultimul rand, prin abrogarea prevederilor legale ce tin de achitarea timbrului judiciar si introducerea cuantumului acestuia in valoarea totala a taxei de timbru, se va rezolva o problema grava a ultimilor ani. ``Nu de putine ori au existat momente in care partile pur si simplu nu aveau de unde procura timbrele judiciare, iar in practica judiciara solutiile in astfel de cazuri au fost dintre cele mai variate, ajungandu-se in unele situatii chiar si la anularea cererilor pentru lipsa timbrului in discutie``, explica avocatul . Procese civilizate si rapidePotrivit lui Sorin Susnea, principalul beneficiar al noii legislatii va fi sistemul judiciar din Romania, chiar daca aparent ar fi bugetul de stat . ``Prin degrevarea instantelor de judecata de acele cereri, in special incidentale, formulate in mod repetat cu rea-credinta, ce nu vor mai fi formulate ori nu vor mai fi analizate, fata de cuantumul restrictiv al taxelor datorate, justitia va avea in mod incontestabil de castigat, iar beneficiarul final va fi in mod cert justitiabilul care va avea parte de o experientxpprocesuala civilizata si rapida``, spune Susnea. ``Cu toate acestea, consideram ca trebuie armonizata si legislatia privind ajutorul public judiciar, pentru a exista siguranta ca nu exista persoane de buna credinta care nu isi permit sa formuleze cereri tocmai din cauza cuantumului ridicat al taxei datorate, deoarece astfel s-ar ingradi practic accesul la justitie pentru aceste persoane``, adauga avocatul . Din acest punct de vedere, avocatul considera ca ar fi fost mai oportun ca prima cerere, fie ea si de recuzare, sa fie timbrata in continuare cu o suma modica, iar in cazul in care aceeasi parte formuleaza o noua cerere, cuantumul taxei sa creasca considerabil, asigurandu-se astfel protectia fata de abuzurile de drept procesual.``Cert este ca o astfel de majorare a taxelor judiciare de timbru va degreva intr-o oarecare masura instantele, insa cu pretul ingradirii, cel putin partiale, a accesului la justitie pentru unele categorii sociale, acesta fiind si motivul pentru care consideram ca, in cazul adoptarii unui astfel de proiect legislativ, este esentiala modificarea corespunzatoare a legislatiei privitoare la ajutorul public judiciar``, conchide Susnea.Pe de alta parte, avocatul este de parere ca, daca finalitatea modificarii legislative va fi cea anuntata de catre conducerea Ministerului Justitiei, prin alocarile suplimentare la bugetele instantelor, prin modernizarea aparatului justitiei, prin redimensionarea in raport de cerintele actuale a personalului instantelor, per ansamblu, intreaga societate romaneasca va avea de castigat.
RIL admis: Aplicarea taxei de timbru cheltuielilor de judecata solicitate pe care separata 21 Jan 2014 | 3304
Cat este taxa de timbru in cazul unui litigiu solutionat la mediator? 20 Aug 2013 | 3280
RIL ref. solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata 02 Jul 2013 | 8301
Noile taxe de timbru. Vezi noile cereri si actiuni supuse taxei de timbru 27 Jun 2013 | 4540
RIL promovat ref. timbrarea cererilor pentru mai multe titluri executorii 25 Apr 2013 | 3637
Restituirea taxei de timbru in ipoteza solutionarii litigiilor civile pe calea medierii Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Taxele pentru dezbaterea succesiunii Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Deschiderea succesiunii si dezbaterea succesiunii. Modalitati de dezbatere a succesiunii Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Concedierea pe motiv de forta majora este mai usor de contestat decat concedierea individuala si decat concedierea colectiva? Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Cerere accesorie de acordare cheltuieli de judecata. Conditiile pentru reducerea cheltuitelor de judecata reprezentand onorariu expert Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 111/11.03.2020
Invocarea uzucapiunii pe cale reconventionala. Admiterea actiunii in revendicare fara a lua in considerare apararile paratilor care opun un titlu de proprietate Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 716/21.10.2020
Certitudinea creantei exista atunci cand este constatata printr-un titlu executoriu. La deschiderea procedurii insolventei, existenta creantei trebuie sa fie neindoielnica, iar asupra ei nu trebuie sa existe vreun litigiu Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 458/7.10.2020
Respingerea ca tardiva a cererii de incuviintare a probelor formulata in fata instantei de judecata Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 537 din 25 februarie 2020