Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Microintreprinderile vor beneficia de sistemul european de raportare financiara simplificat

Microintreprinderile vor beneficia de sistemul european de raportare financiara simplificat

  Publicat: 24 Oct 2014       1380 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Operatorii economici din Romania care se vor incadra in categoria microintreprinderilor, potrivit normelor europene vor beneficia de sistemul european de raportare financiara simplificat specific microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG si a doua proiecte de Ordin de ministru, care transpun prevederile noii Directive europene contabile.

In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale Ón interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Este o tranzactie sau o serie de tranzactii cu valori mobiliare conferind persoanei sau grupului de persoane implicate, prin titlurile astfel dobandite, singure ori impreuna cu cele deja detinute ori controlate, o pozitie de control sau majoritara in participare la capitalul emitentului.
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Principala forma a evidentei economice. Contabilitatea inregistreaza, urmareste si controleaza numai acele laturi ale activitatii care pot fi exprimate valoric cu ajutorul etalonului banesc (rareori etaloane cantitative).
Principala forma a evidentei economice. Contabilitatea inregistreaza, urmareste si controleaza numai acele laturi ale activitatii care pot fi exprimate valoric cu ajutorul etalonului banesc (rareori etaloane cantitative).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Constituite in jurul unei societati care le asigura conducerea, grupurile reunesc intreprinderi independente din punct de vedere juridic, dar legate strans intre ele prin participatii si relatii contractuale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Durata pentru care se aproba si se fac previziuni financiare si in care se executa incasarile si platile privind un plan financiar (bugetar).
Durata pentru care se aproba si se fac previziuni financiare si in care se executa incasarile si platile privind un plan financiar (bugetar).
Durata pentru care se aproba si se fac previziuni financiare si in care se executa incasarile si platile privind un plan financiar (bugetar).

Proiectele de acte normative au fost postate pe site-ul MFP la rubrica Transparenta decizionala.


Introducerea in legislatia nationala a unei regim distinct pentru microintreprinderi este optionala pentru statele membre UE. Romania opteaza pentru introducerea acestui regim in scopul de a simplifica si a reduce cheltuielile administrative pentru microintreprinderi, asa cum sunt ele definite de Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European si a Consiliului.


Potrivit Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European si a Consiliului, sunt microintreprinderi societatile care la data bilantului nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:




  • total active 350.000 euro;

  • cifra de afaceri neta 700.000 euro;

  • numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar 10.



Prin preluarea normelor comunitare in legislatia nationala si prin raportare la noile criterii prin care se definesc microintreprinderile, MFP estimeaza ca 94% din operatorii economici raportori (peste 608.000) vor beneficia de avantajele scutirilor si simplificarilor introduse la nivel comunitar.


Principalele elemente de simplificare sunt cele referitoare la intocmirea unui bilant prescurtat si a unui cont prescurtat de profit si pierdere. Ambele componente ale situatiilor financiare anuale vor cuprinde informatii minime care trebuie prezentate conform Directivei.


Noile prevederi privind sistemul european de raportare financiara simplificat inlocuiesc sistemul simplificat de contabilitate introdus optional incepand cu anul 2011. Spre comparatie, de sistemul simplificat de contabilitate au beneficiat aproximativ 12.900 de operatori economici (circa 2% din totalul entitatilor din economia nationala), potrivit informatiilor din baza de date aferenta exercitiului financiar al anului 2013.


Proiectul de OUG mai vizeaza urmatoarele aspecte care urmaresc, de asemenea, diminuarea sarcinilor administrative pentru contribuabili:


1. Reducerea obligatiilor de auditare:


conform proiectului de OUG, atunci cand o societate are obligatia sa intocmeasca si situatii financiare anuale consolidate, pe langa cele individuale, raportul de audit sa poata fi intocmit sub forma unui singur raport pentru ambele categorii de situatii financiare. Modificarea are rolul de a simplifica raportarea financiara si de a reduce costurile administrative;


sunt excluse din categoria entitatilor obligate sa-si auditeze situatiile financiare anuale persoanele juridice care apartin unui grup de societati si intra in perimetrul de consolidare al unei societati-mama cu sediul in Romania, care are obligatia sa aplice Standardele Internationale de Raportare Financiara, in conditiile in care se introduce si posibilitatea ca societatea-mama sa intocmeasca un singur raport de audit;


sunt exceptate de la obligatia de auditare organizatiile fara scop patrimonial care primesc finantari din fonduri publice, luand in considerare faptul ca situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice fara scop patrimonial de utilitate publica, potrivit legii, sunt supuse auditului financiar.


2. Se reglementeaza posibilitatea intocmirii unui raport unic al administratorilor, atunci cand o societate are obligatia sa intocmeasca si situatii financiare anuale consolidate, pe langa cele individuale.


3. Se introduce posibilitatea optarii pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic si de catre entitatile nou-infiintate, care au dreptul potrivit legii sa faca aceasta optiune.


Aceasta prevedere ofera coerenta in conducerea contabilitatii si in modalitatea de raportare financiara pentru entitatile care au dreptul sa opteze pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.


4. Se prevede in mod explicit ca pentru un exercitiu financiar poate fi depus doar un singur rand de situatii financiare si sunt aduse clarificari in ceea ce priveste corectarea erorilor constatate dupa depunerea situatiilor financiare anuale, in sensul ca acestea se corecteaza la data constatarii lor, potrivit reglementarilor contabile emise de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii.



Citeşte mai multe despre:    Microintreprinderi    Raportare financiara

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Camera Consultantilor Fiscali a publicat data si tematica pentru sustinerea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2019
10 Sep 2019 | 321

Guvernul a facut modificari privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii
01 Jul 2019 | 159

Camera Deputatilor a adoptat o opinie cu privire la Planul coordonat privind inteligenta artificiala comunicat de Comisia Europeana
09 Apr 2019 | 384

Monitorul Oficial din data de 11 aprilie 2017
11 Apr 2017 | 1537

Monitorul Oficial din data de 10 martie 2017
13 Mar 2017 | 670

OUG 3/2017, privind modificarea Codului Fiscal, a fost publicata in M. Oficial
09 Jan 2017 | 1680



Articole Juridice

Recuperarea pierderii fiscale in cazul contribuabililor platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Practici europene privind TVA-ul favorizante IMM-urilor
Sursa: Biroul de presa CNIPMMR

Impunerea veniturilor din activitati independente
Sursa: ExpertizaContabila.ro

Jurisprudenţă

Constituirea unui grup infractional organizat. Fapta prevazuta de legea penala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 71/RC din 4 martie 2016

Evaziune fiscala. Executarea de evidente contabile duble
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 117 din 15 ianuarie 2014