din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3121 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » M. Finantelor: Masuri fiscal-bugetare pentru sprijinirea economiei si companiilor afectate de raspandirea virusului COVID-19

M. Finantelor: Masuri fiscal-bugetare pentru sprijinirea economiei si companiilor afectate de raspandirea virusului COVID-19

  Publicat: 20 Mar 2020       1061 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Ministerul Finantelor Publice va implementa un program multianual de sprijinire a IMM-urilor pentru diminuarea efectelor raspandirii virusului COVID � 19, prin garantarea unor credite, subventionarea dobanzilor pentru aceste finantari, facilitati pentru societatile care intampina dificultati financiare, prorogarea termenelor de depunere a cererilor de restructurare a obligatiilor bugetare si a termenelor de plata a impozitelor locale datorate de populatie.

Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Act adoptat de organele de stat,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
In categoria activelor circulante, post ce se refera la creantele salariale, sociale si fiscale determinate
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(Working capital) Suma cu care activele curente depasesc datoriile curente.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Sume pastrate in conturile din banci sau in casieriile agentilor economici, persoane juridice si fizice, fara destinatie de moment, tinute la dispozitia acestora pentru acoperirea cheltuielilor legate de activitatea si afacerile pe care le intreprind.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Sunt persoanele complet straine de actul juridic, adica persoanele carora actul juridic nu le poate profita in nici un fel ori nu le poate indatora in nici un fel.
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Durata pentru care se aproba si se fac previziuni financiare si in care se executa incasarile si platile privind un plan financiar (bugetar).
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
(Force majeure) Clauza intr-un contract care exonereaza de raspunderea contractuala acea parte la contract care nu si-a putut indeplini, partial sau integral,
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

Fiscul va suspenda popririle pentru populatie, iar IMM-urile care obtin certificat de situatie de urgenta vor putea amana plata utilitatilor si a chiriilor.


Potrivit actului normativ aprobat miercuri de Guvern, Ministerul Finantelor va garanta pana la 80% din valoarea finantarilor acordate IMM. Valoarea maxima a creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita a 5 milioane lei. Pentru creditele de investitii, valoarea maxima a finantarii este de 10 milioane de lei.


Totodata, valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati este de 10 milioane lei.


Pentru microintreprinderi sau intreprinderi mici, statul va acorda garantii pentru credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, exclusive dobanzile, comisioanele si speze bancare aferente creditului garantat de stat in procent de maximum 90%. Valoarea maxima a finantarilor va fi de 500.000 lei pentru microintreprinderi si de 1 milion de lei pentru intreprinderile mici.


Valoarea maxima a fiecarei finantari acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita pragurile prevazute anterior.


Ministerul Finantelor Publice va subventiona 100% din dobanzile pentru creditele ce urmeaza a fi garantate, atat pentru microintreprinderi, cat si pentru intreprinderi mici si mijlocii.


Dobanda va fi subventionata de la momentul acordarii creditului pana la data de 31 martie 2021.


Acordarea subventiei de dobanda se mentine in anii 2021-2022, incepand cu luna aprilie 2021 doar in conditiile in care cresterea economica estimata de CNSP pentru acesti ani se situeaza sub nivelul celei inregistrate in anul 2020 si se stabileste prin Hotarare de Guvern.


Obligatiile fiscale restante si alte creante bugetare se vor achita din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordate in cadrul programului.


Perioada de garantare a creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru va fi de 36 de luni cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investitii a fost mentinuta perioada de 120 de luni.


MFP va acoperi de la buget si comisionul de administrare pentru acoperirea costurilor de acordare si monitorizare a garantiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M.


Guvernul a decis sa se suspende sau sa nu inceapa masurile de executare silita prin poprire a persoanelor fizice, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.


Actul normativ mai prevede ca, pe perioada starii de urgenta, pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si neachitate pana la incetarea masurilor prevazute de starea de urgenta nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala. Aceasta facilitate va fi mentinuta pentru inca 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.


In acest fel, contribuabilii sunt eligibili sa participe, de exemplu, la procedurile de achizitiile publice derulate in aceasta perioada sau sa nu li se anuleze diverse autorizatii.


Avand in vedere riscul aparitiei unor dezechilibre financiare la nivelul economiei nationale cu impact asupra contribuabililor, a fost considerata necesara prorogarea dispozitiilor referitoare la termenele de depunere a notificarilor si a cererilor depuse de acestia pentru a beneficia de masurile de restructurare a obligatiilor bugetare.


Astfel, s-a decis prorogarea termenului pentru depunerea intentiei de restructurare pana la data de 31 iulie 2020 si prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare pana la data de 30 octombrie 2020.


Prin derogare de la prevederile privind Codul Fiscal, contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, pot efectua platile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se pastreaza pentru toate trimestrele anului fiscal 2020. De asemenea, pentru cei care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, se aplica pentru platile anticipate datorate pentru trimestrele ramase din anul modificat care se incheie in anul 2020, precum si pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anului fiscal modificat care incepe in anul 2020 si sunt cuprinse in anul calendaristic 2020.


De asemenea, pe durata starii de urgenta, intreprinderile mici si mijlocii care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati - electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare.


Prin derogare de la alte dispozitii legale, in contractele in derulare, altele decat cele prevazute anterior incheiate de intreprinderile mici sau mijlocii, care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, poate fi invocata forta majora impotriva acestora numai dupa incercarea, dovedita cu inscrisuri comunicate intre parti prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea in considerare a conditiilor exceptionale generate de starea de urgenta.


Guvernul a decis si prorogarea termenului de plata pentru impozitul pe cladiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020, perioada in care se vor primi in continuare bonificatiile stabilite de consiliile locale.


In aceste conditii, Guvernul a aprobat ca plata ratelor si dobanzilor aferente imprumuturilor din venituri rezultate din privatizare acordate de Ministerul Finantelor Publice unitatilor administrative-teritoriale sa se poate amana, la cererea acestora, pe o perioada de trei luni, de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru aceasta perioada Ministerul Finantelor Publice nu calculeaza dobanzi si dobanzi de intarziere. Facilitatea nu este acordata imprumuturilor care inregistreaza restante la plata .


Tinand cont de necesitatea achizitiei in continuare a materialelor si echipamentelor sanitare necesare, Ministerul Finantelor Publice acorda un imprumut din venituri rezultate din privatizare in valoare de 1,15 miliarde lei Companiei Nationale UNIFARM S.A., pe o perioada de 6 luni.


Incepand cu data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, pe perioada starii de urgenta instituite pe teritoriul Romaniei, se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare si credite de angajament neutilizate, dupa caz, astfel incat sa asigure fondurile necesare pentru aplicarea masurilor de combatere si prevenire a raspandirii infectarii cu coronavirusul SARS-CoV-2.


Ministerul Finantelor Publice va aproba repartizarea pe trimestre a virarilor de credite bugetare si credite de angajament, pe baza comunicarilor transmise de ordonatorii principali de credite a virarilor in termen de 5 zile lucratoare de la data efectuarii.



Citeşte mai multe despre:    SARS-CoV-2    finantare microintreprinderi sau intreprinderi mici    microintreprinderi sau intreprinderi mici    ajutor microintreprinderi sau intreprinderi mici

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Adaptarea structurii anului scolar 2020-2021 la situatia epidemiologica actuala
27 Mar 2021 | 1282

Legi promulgate in data de 12 martie 2021
15 Mar 2021 | 1302

Aplicarea unitara a prevederilor referitoare la acordarea zilelor libere pentru parintii din familiile monoparentale care isi supravegheaza copiii
15 Mar 2021 | 1212

OUG privind reducerea timpului de munca, acordarea unor indemnizatii pentru zilieri si sezonieri, precum si incurajarea telemuncii
09 Aug 2020 | 1704

Angajatii companiilor care isi intrerup activitatea din cauza aparitiei unor cazuri de infectare cu SARS-CoV-2 vor primi indemnizatie de somaj tehnic
29 Jul 2020 | 1575

Ministerul Economiei incurajeaza angajatorii sa ofere vouchere de vacanta
23 Jun 2020 | 1227



Articole Juridice

Nelegalitatea proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor aplicate conform O.U.G. nr. 129/2021
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Dialogurile MCP (VII): Legalitatea testarii obligatorii a salariatilor pentru prezenta la locul de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Izolarea si carantina in coronacriza. Efecte juridice si economico-sociale
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020