Pe langa o suma forfetara de 10 milioane de euro, Curtea impune Greciei, pana la deplina executare a hotararii din 2005, o penalitate cu titlu cominatoriu al carei cuantum efectiv va depinde de progresele inregistrate de Grecia, dar care, in lipsa unor astfel de progrese, se va ridica la peste 14 milioane de euro pe saptamana de intarziere
Directiva privind deseurile1 impune statelor membre sa se asigure ca deseurile se recupereaza sau se elimina fara a periclita sanatatea oamenilor si fara a dauna mediului; ea le obliga de asemenea sa interzica abandonarea, descarcarea si eliminarea necontrolata a deseurilor. Orice detinator de deseuri trebuie sa le predea unei intreprinderi care realizeaza recuperarea sau eliminarea lor cu respectarea directivei. O astfel de intreprindere trebuie sa obtina o autorizatie de la autoritatea competenta .
Printr-o prima hotarare din 20052 , Curtea de justitie a declarat ca Grecia a incalcat directiva pentru motivul ca, in luna februarie 2004, 1 125 de spatii de eliminare necontrolata a deseurilor erau inca exploatate pe teritoriul sau si ca inchiderea tuturor depozitelor ilegale si necontrolate de deseuri era prevazuta abia pentru anul 2008.
In 2009, apreciind ca Grecia nu s-a conformat pe deplin hotararii din 2005, Comisia a adresat acestui stat membru o scrisoare de punere in intarziere. In 2010 i-a adresat o scrisoare de punere in intarziere suplimentara. Intrucat a considerat ca exista in continuare o problema in ceea ce priveste atat numarul de depozite necontrolate de deseuri, cat si lipsa unui numar suficient de spatii adecvate de eliminare a deseurilor, Comisia a decis, in 2013, sa introduca prezenta actiune . Ca raspuns la o intrebare adresata de Curte, Grecia si Comisia au aratat ca, in mai 2014, dintr-un total de 293 de depozite ilegale de deseuri, 70 erau in continuare active, iar 223, desi dezafectate, nu fusesera inca reabilitate.
In hotararea pronuntata , Curtea aminteste ca la data de 29 decembrie 20103 si potrivit informatiilor prezentate de Grecia in fata Curtii in mai 2014, Grecia nu a luat inca toate masurile necesare pentru deplina executare a hotararii din 2005. In aceste conditii, Curtea apreciaza ca se justifica impunerea de sanctiuni pecuniare Greciei.
Executarea hotararii, si anume respectarea directivei, ar presupune dezafectarea depozitelor ilegale de deseuri, reabilitarea efectiva a acestora (nu doar programarea reabilitarii lor), precum si crearea dotarilor necesare pentru a asigura respectarea directivei in mod permanent si pentru a evita crearea de noi depozite ilegale de deseuri.
Curtea considera ca obligarea Greciei la plata unei penalitati cu titlu cominatoriu constituie un mijloc financiar adecvat pentru a asigura executarea integrala a hotararii din 2005, dar precizeaza ca penalitatea cu titlu cominatoriu trebuie impusa numai in ipoteza in care executarea inca nu va fi intervenit inaintea pronuntarii hotararii de astazi.
In cadrul unei proceduri in cadrul careia Curtea a constatat deja o neindeplinire a obligatiilor cu ocazia unei prime hotarari, aceasta este libera sa stabileasca penalitatea cu titlu cominatoriu in cuantumul si sub forma pe care le considera adecvate pentru a stimula acest stat membru sa execute aceasta prima hotarare .
Pentru a stabili cuantumul penalitatii cu titlu cominatoriu, Curtea tine seama de gravitatea incalcarii constatate initial in hotararea din 2005, care poate pune in pericol sanatatea umana, de durata acesteia de peste noua ani si de capacitatea de plata a Greciei, observand ca aceasta capacitate a scazut in ultimii ani. Curtea considera ca penalitatea cu titlu cominatoriu trebuie redusa progresiv, in functie de progresele inregistrate in executarea hotararii din 2005.
Curtea considera adecvata stabilirea penalitatii cu titlu cominatoriu pe o baza semestriala, pentru a permite Comisiei sa aprecieze starea avansarii masurilor de executare . Astfel, pentru primul semestru dupa pronuntarea hotararii de astazi, penalitatea cu titlu cominatoriu va fi calculata pornind de la un cuantum initial de 14 520 000 de euro, din care se va deduce un cuantum de 40 000 de euro pentru fiecare depozit de deseuri dezafectat sau reabilitat si 80 000 de euro pentru fiecare depozit de deseuri dezafectat si reabilitat. Pentru fiecare semestru urmator, penalitatea cu titlu cominatoriu datorata se va calcula pornind de la cuantumul penalitatii cu titlu cominatoriu stabilite pentru semestrul precedent, efectuandu-se aceleasi deduceri in functie de dezafectarile si de reabilitarile intervenite in cursul semestrului.
In plus, Curtea decide ca prevenirea efectiva a repetarii viitoare a unor incalcari ale dreptului Uniunii similare celei constatate in hotararea din 2005 necesita adoptarea unei masuri disuasive precum obligarea la plata unei sume forfetare. La stabilirea cuantumului acesteia, Curtea tine seama (precum in contextul penalitatii cu titlu cominatoriu) de gravitatea si de durata incalcarii, precum si de capacitatea de plata a Greciei. Prin urmare, Curtea obliga Grecia la plata unei sume forfetare de 10 milioane de euro.
1 Directiva 75/442/CEE a Consiliului din 15 iulie 1975 privind deseurile (JO L 194, p. 39).
2 Hotararea Curtii din 6 octombrie 2005, Comisia/Grecia (cauza C-502/03).
3 Intrucat Tratatul FUE a suprimat, in cadrul procedurii de constatare a ``dublei neindepliniri a obligatiilor`` [articolul 260 alineatul (2) TFUE], etapa avizului motivat, data de referinta pentru aprecierea existentei unei ``duble neindepliniri a obligatiilor`` este la expirarea termenului stabilit in scrisoarea de punere in intarziere.
CJUE: Se preconizeaza reluarea sedintelor de audiere a pledoariilor incepand cu 25 mai 2020 30 Apr 2020 | 1462
Intrare in functie a unui nou avocat general la CJUE 23 Mar 2020 | 970
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1307
CEDO: neasigurarea unui cadru legal eficace pentru prevenirea si pedepsirea traficului uman reprezinta o incalcare a Conventiei 21 Jul 2019 | 562
Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 12 iunie 2019 12 Jun 2019 | 1182
CJUE aplica noi norme privind admiterea in principiu a recursurilor in cauzele care au beneficiat deja de o dubla examinare 02 May 2019 | 1002
GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Polita RCA este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inmatriculat si nu a fost retras in mod legal din circulatie Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
CJUE: Noi instructiuni practice pentru parti. Faza scrisa si orala a procedurii Sursa: EuroAvocatura.ro
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020
Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020
Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018