Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » Modificari Codul Muncii: Angajatorii obligati sa isi organizeze resursele umane. Cum vor putea fi cercetati disciplinar salariatii?

Modificari Codul Muncii: Angajatorii obligati sa isi organizeze resursele umane. Cum vor putea fi cercetati disciplinar salariatii?

  Publicat: 05 Oct 2019       657 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Senatorii au adoptat o serie de modificari ce vor fi aduse Codului muncii in sensul stabilirii obligatiei angajatorilor de a-si organiza activitatile de reurse umane; dreptul salariatilor de a fi asistati la negocierea, incheierea si modificarea contractului de munca; completarea procedurii de cercetare disciplinara s.a.

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Expresie folosita in t. VIII, art. 146, C. proc. pen., partea generala,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Potrivit legii nr 58/1998 privind activitatea bancilor comerciale, acestea (atat persoanele juridice romane, cat si sucursalele unor banci straine) pot desfasura, in limita autorizatiei primite de la BNR, urmatoarele activitati:
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
A fost promulgat la 11.09.1865
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865

Proiectul de Lege prevede o serie de modificari si completari importante, dupa cum urmeaza:


Potrivit art. 17 alin. (6) din Codul muncii, in forma in vigoare in prezent, la negocierea, incheierea sau modificarea contractului individual de munca, oricare dintre parti poate fi asistata de terti, conform propriei optiuni, cu respectarea confidentialitatii informatiilor furnizate. Proiectul de lege detaliaza aceasta prevedere, stabilind ca asistenta poate veni din partea unui avocat, a unui expert in legislatia muncii, sau a altei persoane . De asemenea, pentru a asigura confidentialitatea impusa de lege in conformitate cu prevederile Regulamentului General privind Protectia Datelor, proiectul de lege prevede posibilitatea ca intre parti sa intervina un contract de confidentialitate.


Activitatea de resurse umane nu beneficiaza de o reglementare detaliata in actuala forma a actului normativ in discutie. Prin urmare, in prezent, orice persoana, chiar si fara pregatire in domeniu, poate completa in registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL), si, mai mult decat atat, orice firma, indiferent daca este sau nu autorizata, indiferent daca detine sau nu angajati competenti, poate sa presteze servicii de resurse umane. Aceste nereguli pot avea consecinte deosebit de grave ce afecteaza dreptul la pensii si alte asigurari sociale ale salariatilor, fara posibilitatea de a trage la raspundere persoanele care comit erori.
Prin urmare, prin Proiectul de lege s-a propus stabilirea conditiilor in care se pot presta aceste activitati . Astfel, angajatorul va organiza activitatile de resurse umane care detin competente certificate in domeniu, sau poate contracta servicii externe specializate.
Serviciile externe de resurse umane se pot presta individual sau in societati constituite potrivit legii care au ca obiect principal de activitate "Servicii de furnizare si management a fortei de munca" si sunt coordonate de catre un expert in legislatia muncii. Expertii in legislatia muncii pot reprezenta angajatorii in fata organelor de control ale statului pentru a expune corect starea de drept si de fapt si pentru a prezenta toate documentele necesare care fac obiectul controlului.


Procedura cercetarii disciplinare prealabile aplicarii sanctiunii este destinata prevenirii unor masuri abuzive, nelegale sau netemeinice dispuse de angajator, profitand de situatia sa dominanta. In prezent, Codul Muncii reglementeaza realizarea acestei cercetari de catre "persoana imputernicita de catre angajator". Similar desfasurarii activitatilor de resurse umane, nu se precizeaza calificarea persoanei imputernicite. De asemenea, in reglementarea actuala, se poate observa restrangerea dreptului salariatului de a fi asistat de catre o terta persoana, specializaata in legislatia muncii, textul legal oferind o enumerare exhaustiva a persoanelor care pot asista salariatul, respectiv "un avocat sau un reprezentant al sindicatului al carui membru este". Nu este reglementat nici modul de protejare a datelor cu caracter personal furnizate pe durata cercetarii disciplinare.



Prin urmare, prin Proiectul de Lege se tinde la acoperirea acestui vid legislativ, prin introducerea unei prevederi prin care angajatul sa poata fi asistat, conform propriei optiuni, si de catre un expert in legislatia muncii, in cursul cercetarii disciplinare, cu respectarea conditiilor privind confidentialitatea datelor, stabilite prin contract .


O noutate importanta propusa de Proiectul de Lege consta in reglementarea solutionarii amiabile a conflictelor individuale de munca .


Astfel, Proiectul de Lege prevede posibilitatea partilor de a stabili prin contractul individual de munca optiunea solutionarii pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, avand ca efect solutionarea rapida a acestora si degrevarea instantelor de judecata .


Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost adoptat de Senat si trimis Camerei Deputatilor ca for decizional.



Citeşte mai multe despre:    Codul muncii 2020    Codul Muncii    Proiect de lege    Senat    Modificare si completare    Legea 53/2003    Expert in legislatia muncii    Resurse umane    Solutionare amiabila



Comentează: Modificari Codul Muncii: Angajatorii obligati sa isi organizeze resursele umane. Cum vor putea fi cercetati disciplinar salariatii?
Alte titluri

Decrete semnate de Presedintele Romaniei in data de 24 iulie 2019
24 Jul 2019 | 121

RIL admis: recuperarea prejudiciului produs de salariat - momentul de inceput al termenului de prescriptie extinctiva
05 Jun 2019 | 453

ICCJ: Stipularea unei clauze penale in CIM sau actele aditionale este interzisa si este sanctionata cu nulitatea clauzei astfel negociate
25 May 2019 | 378

Ministerul Educatiei a stabilit modalitatea de acordare a voucherelor de vacanta in anul 2019.
17 May 2019 | 196

Modificari si completari privind ucenicia la locul de munca si prelungirea CIM dupa pensionare
15 May 2019 | 333



Articole Juridice

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana

Instanta competenta in cererile privind drepturile salariale ale magistratilor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Prelucrarea si protectia datelor cu caracter personal in derularea raporturilor de munca
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

ICCJ - Stipularea clauzei penale in CIM prin care este evaluata paguba produsa de salariat angajatorului este nula
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ: stipularea clauzei penale in CIM sau intr-un act aditional al acestuia, prin care este evaluata paguba produsa angajatorului de salariat din vina si in legatura cu munca sa, este interzisa si este sanctionata cu nulitatea clauzei.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Prevederile art.41(1) din Codul muncii sunt incidente numai in situatia clauzelor de care partile pot sa dispuna prin acordul lor de vointa, nu si a celor privitoare la drepturi si obligatii care nu sunt negociabile, pentru ca beneficiaza de reglementare legala
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1238, in sedinta publica din 28 februarie 2017

Decizia Curtii Constitutionale nr. 800/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 274 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei