din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2306 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » M. Muncii aduce lamuriri referitoare la Clasificarea Ocupatiilor din Romania

M. Muncii aduce lamuriri referitoare la Clasificarea Ocupatiilor din Romania

  Publicat: 25 Jan 2010       2300 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


COR (Clasificarea Ocupatiilor din Romania) este un nomenclator aparut in anul 1995 si aprobat prin Ordinul comun al Ministrului Muncii si Protectiei Sociale si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Statistica nr. 138/1949/1995.

Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Opera legislativa, care are ca scop redactarea intr-o conceptie unitara
Ocupatia activitatea utila, aducatoare de venit (in bani sau in natura)
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.


In prezent, in nomenclator sunt cuprinse 3852 de ocupatii, dar numarul lor se modifica in permanenta in functie de modificarile din piata muncii.



COR reprezinta sistemul de identificare, ierarhizare si codificare a tuturor ocupatiilor desfasurate in economie, indiferent de tipul si locul desfasurarii lor. COR se aplica in toate domeniile de activitate economica si sociala, la completarea documentelor oficiale, ori de cate ori se cere precizarea ocupatiei care face obiectul activitatilor desfasurate. Utilizarea codurilor COR este obligatorie pentru toate organele administratiei publice centrale si locale, unitatile bugetare, agentii economici, indiferent de forma de proprietate, organizatiile patronale, sindicale, profesionale si politice, fundatiile,asociatiile, persoanele fizice si juridice, denumite in continuare utilizatori.


Ocupatiile cuprinse in COR sunt rezultatul unei activitati continue, pentru ca piata muncii din Romania, ca si cea din Uniunea Europeana, este o piata dinamica, supusa permanent unor schimbari generate, pe de o parte, de modificarea continutului unor activitati, de disparitia altora, precum si de aparitia unui numar semnificativ de ocupatii noi induse de procesele tehnologice actuale, de diversificarea productiei si de progresul tehnic, iar pe de alta, de criza economica.Astfel, COR-ul este rezultatul nevoilor pietei. In consecinta, oricare dintre meseriile cuprinse in COR are utilitate pentru agentii economici si/sau institutiile publice.



Actualizarea si revizuirea acestui nomenclator se realizeaza, la solicitarea utilizatorilor, de catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale impreuna cu Institutul National de Statistica, procedura de actualizare fiind aprobata prin Ordinul comun nr. 270/273 din 12 iunie 2002 al Ministrului Muncii si Presedintelui INS. In vederea introducerii unei ocupatii in COR, solicitantul trebuie sa depuna la Ministerul Muncii urmatoarea documentatie:

a) memoriu justificativ din care sa reiasa:

1. denumirea ocupatiei, in limba romana, pentru care se face cererea de introducere in COR;

2. codul COR pentru grupa de baza, precum si codul COR pentru ocupatia propusa a fi introdusa in COR;

3. codul activitatii economice din Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN), care presupune introducerea ocupatiei propuse, pentru realizarea concordantei dintre activitate si ocupatie;

4. studiile si analizele facute de agentii economici interesati pe piata fortei de munca, din care sa rezulte necesitatea actualizarii, anexate memoriului justificativ;

b) descrierea ocupatiei din care sa rezulte urmatoarele elemente: atributii si responsabilitati; uneltele si instrumentele de lucru utilizate; programul de lucru; mediul de activitate; situatiile de risc; cerintele pentru exercitarea ocupatiei; cerintele referitoare la formarea profesionala; nivelul de instruire solicitat pentru practicarea ocupatiei; tipul actului de calificare solicitat pentru practicarea ocupatiei; specializarea obtinuta prin actul de calificare, conform legislatiei in vigoare; salarizarea; promovarea in munca; dinamica meseriei pe piata muncii; meserii inrudite din COR; specializarile;

c) adresa din partea ministerului de resort care reglementeaza activitatea in domeniu sau, dupa caz, a asociatiilor profesionale (comitetelor sectoriale), din care sa rezulte acordul acestora pentru actualizarea COR;

d) precizarea bazei legale prin care s-a aprobat practicarea ocupatiei respective.


Pornind de la cele enuntate mai sus, revizuirea si actualizarea Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) a fost un proiect necesar, determinat, pe de o parte, de aceasta dinamica ocupationala, iar pe de alta, de necesitatea ca toti utilizatorii acestui nomenclator sa aiba acces la o singura clasificare, evitandu-se astfel o serie de probleme aparute la incheierea contractelor individuale de munca, elaborarea standardelor ocupationale si a celor de pregatire profesionala etc., generate de utilizarea altor nomenclatoare aparute pe site-uri web sau publicate fara acordul MMFPS.


Nu in ultimul rand, revizuirea clasificarii a fost impusa de obligativitatea ca Romania sa implementeze Clasificarea Internationala Standardizata a Ocupatiilor -ISCO-08 si sa adapteze anchetele statistice conform structurii acestei clasificari reglementare impusa de Comisia Europeana .



Citeşte mai multe despre:    COR    Clasificarea Ocupatiilor din Romania    CEAN

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Zilele libere din 2024, acordate conform Codului muncii
19 Dec 2023 | 1209

Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului
06 Apr 2022 | 13646

[Vatra MCP] Schimbarile vizate de Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei
23 Feb 2022 | 1379

[Vatra MCP] Contextul, motivele si necesitatea adoptarii Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei
22 Feb 2022 | 1529

Codul muncii comentat 2022. Noua organizare a muncii. Editia a III-a, completata si revizuita
26 Jan 2022 | 1987

Nivelul Sponsozarilor ONG-urilor si Asociatilor incepand cu 1 ianuarie 2022
30 Dec 2021 | 1832



Articole Juridice

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti