Studiul este parte a unei serii de actiuni intreprinse de Comisie cu scopul de a imbunatati gestionarea deseurilor si de a garanta indeplinirea standardelor stabilite prin legislatia UE, in vederea protejarii cetatenilor si a mediului. Depozitarea ilegala a deseurilor continua la scara semnificativa, multe depozite de deseuri nu indeplinesc standardele, iar in unele state membre lipseste inca infrastructura de baza pentru gestionarea deseurilor. De asemenea, transporturile ilegale de deseuri constituie o sursa de ingrijorare. Un al doilea raport publicat astazi arata ca aproape o cincime dintre transporturile de deseuri inspectate in cadrul recentelor actiuni de punere in aplicare desfasurate de statele membre erau ilegale.Comisarul pentru Mediu, Stavros Dimas, a declarat: a��Respectarea legislatiei UE este esentiala daca dorim sa indeplinim obiectivul general al legislatiei UE privind deseurile, respectiv acela de a proteja sanatatea cetatenilor europeni si mediul . Trebuie sa analizam toate optiunile, inclusiv instituirea unei agentii sau a unui organism UE care sa permita legislatiei UE sa ofere beneficii maxime cetatenilor, mediului si economiei Uniunii.a��Studiul recomanda infiintarea unei agentii dedicate aplicarii legilor privind deseurileUna dintre cele mai dificile provocari cu care se confrunta UE in prezent in ceea ce priveste mediul este monitorizarea gestionarii sigure si corecte din punct de vedere ecologic a deseurilor. Se estimeaza ca in UE sunt generate anual 2,6 miliarde de tone de deseuri, dintre care aproximativ 90 de milioane de tone sunt clasificate ca periculoase.Studiul publicat astazi recomanda infiintarea la nivelul UE a unei agentii dedicate abordarii problemelor care duc la implementarea inadecvata si aplicarea nesatisfacatoare a legislatiei europene privind deseurile. Problema a luat amploare in ultimii ani, ca urmare a cresterii cantitatilor de deseuri generate si transportate in Uniunea Europeana extinsa. In 2008, Parlamentul European a adoptat o rezolutie prin care cerea insistent Comisiei prezinte un raport privind fezabilitatea instituirii unui a��serviciu comunitar pentru inspectiile de mediua��.Agentia ar indeplini diverse sarcini, precum revizuirea sistemelor de punere in aplicare ale statelor membre, controale coordonate si activitati de inspectie. Toate acestea s-ar imbina cu crearea unui organism european specific responsabil cu inspectarea directa si controlul instalatiilor si siturilor in cazurile grave de nerespectare a legislatiei. O retea europeana a statelor membre ar sprijini agentia in desfasurarea mai multor activitati .Recomandarile se bazeaza pe raspunsuri oferite de functionari ai statelor membre si de parti interesate in cadrul unor chestionare, interviuri si ateliere informale.Costul anual al punerii in aplicare a recomandarilor este estimat la putin peste 16 milioane de euro. Pe langa alte beneficii legate de deseuri, implementarea pe deplin a legislatiei UE privind deseurile ar avea drept rezultat reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, inclusiv a celor de metan generate de depozitele de deseuri, echivalente cu aproape 200 de milioane de tone de CO2 pe an. Avand in vedere pretul actual al carbonului, de aproximativ 13 euro/tona, s-ar realiza astfel o economie anuala de 2,5 miliarde de euro.Alte beneficii economice semnificative ale consolidarii implementarii includ concurenta loiala intre companiile europene, oportunitatile mai bune pentru inovare si accesul sporit la materii prime secundare valoroase.In cursul acestui an va fi efectuata o analiza aprofundata cost-beneficiu.In 2011 ar putea fi propuse etape ulterioare. Lacune in implementarea legislatiei UE privind deseurileActualele lacune in implementarea si aplicarea legislatiei duc la depozitarea ilegala a deseurilor la scara larga si la neindeplinirea standardelor UE in cazul unui mare numar de depozite de deseuri, precum si de instalatii si unitati de gestionare a deseurilor. In unele state membre, infrastructura de gestionare a deseurilor este inadecvata sau chiar lipseste (a se vedea IP/09/1795).De asemenea, cresc preocuparile legate de numarul mare de cazuri de transporturi ilegale de deseuri.Sa��a constatat ca lipsa inspectiilor si controalelor la fata locului constituie un factor favorizant.Comisia a reactionat prin sprijinirea unei serii de inspectii coordonate, verificari la fata locului si controale asupra transporturilor de deseuri in statele membre, efectuate in cooperare cu IMPEL[1], reteaua UE formata din functionari ai autoritatilor de mediu ale statelor membre.Astazi se publica un raport privind actiunea comuna de asigurare a aplicarii legii.Au fost efectuate peste 10 000 de inspectii asupra transporturilor si cateva sute de inspectii in diverse companii .In total, la actiunile comune de asigurare a respectarii legii au participat 22 de state membre si cateva tari invecinate.In aproximativ 19% dintre cazurile de transporturi care contineau deseuri, inspectorii au constatat ca transporturile erau ilegale.Cele mai multe dintre cazurile respective se refereau la exporturi ilegale din UE spre tari din Africa si Asia, fiind incalcata interdictia privind exportul de deseuri periculoase sau nefiind respectate cerintele de informare privind exporturile de deseuri a��verzia��, nepericuloase.IMPEL continua inspectiile comune asupra transporturilor de deseuri si intentioneaza sa le extinda pentru a cuprinde toate statele membre.De asemenea, Comisia a abordat problema prin propunerea de consolidare a legislatiei.Revizuirea propusa a directivei privind deseurile de echipamente electrice si electronice (DEEE) include norme suplimentare care vizeaza eliminarea transporturilor ilegale de deseuri de echipamente electrice si electronice, mai ales in cazurile in care acestea sunt declarate, in mod fals, ca fiind produse folosite.De asemenea, Comisia evalueaza fezabilitatea inaspririi cerintelor de inspectare din cadrul normelor UE privind transportul deseurilor.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 466
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1404
ICCJ: Veniturile la Fondul pentru mediu nu constituie obligatie fiscala 08 Apr 2020 | 1522
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1089
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1009
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1553
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019