Senatorul PD-L Iulian Urban, initiatorul proiectului, spune ca o astfel de lege ar permite clientilor care nu-si mai pot plati datoriile la banci, fie pentru ca au fost concediati sau pentru ca le-a fost redus salariul, sa intre sub protectia Tribunalului. Bancile nu vor mai putea astfel sa ii execute silit pe clienti, iar datoriile vor putea fi reesalonate.
Proiectul de lege, realizat dupa modelul legii falimentului personal din SUA, permite instantelor sa stabileasca daca o persoana se afla in insolventa scuzabila sau faliment fraudulos.
Daca instanta considera ca falimentul este scuzabil, persoanei i se acorda asa-numitul nou inceput, poate avea din nou acces la credite si isi recastiga statutul anterior.
O persoana va fi considerata de buna credinta daca, din motive care nu depind de ea, precum concedierea sau micsorarea de salariu, nu isi mai poate plati datoria catre banci. "Persoana respectiva va trebui sa prezinte in fata judecatorului si a creditorilor un plan de redresare in care prezinta cum isi va achita lunar 75% din datoria fata de creditor . Judecatorul va decide care cereri vor fi aprobate si care nu", a explicat Iulian Urban .
In cazul in care instanta considera ca falimentul a fost fraudulos, respectiv persoana in cauza nu si-a platit ratele intentionat, aceasta nu va mai putea prin lege sa acceseze niciun tip de imprumut bancar pe o perioada de cinci-sapte ani.
Proiectul de lege asteapta avizul comisiilor din Camera Deputatilor, iar apoi votul in plen.
Asa cum era de asteptat, bancile considera inoportuna o asemenea lege.
Presedintele Asociatiei Romane Bancilor, Radu Gratian Ghetea apreciaza ca proiectul de lege are ambiguitati. "Aceasta prevedere ar crea in mintea foarte multor clienti ideea ca daca iti declara falimentul personal scapa de 25% din datorie, neinteresandu-i ca nu mai pot sa iau un credit dupa aceea, mai ales ca va fi sters de la Biroul de Credit", spune Ghetea.
Potrivit acestuia, daca s-ar sterge datoriile potrivit acestei legi, la 10% dintre persoanele care in prezent au credite in Romania, bancile ar pierde aproximativ 600 de milioane de euro.
CCR: Sanctionarea cu revocarea din functie a Avocatului Poporului trebuie sa aiba la baza criterii obiective 30 Jun 2021 | 1079
Senatul a adoptat proiectul de lege de anulare a amenzilor date in perioada starii de urgenta 17 Jun 2020 | 1969
Proiect de lege: decontarea pe viata a tratamentului victimelor de la clubul Colectiv 31 Oct 2019 | 1026
Alocatiile de stat pentru copii vor fi indexate cu rata inflatiei de la 01.01.2020 16 Oct 2019 | 1060
Proiect de lege: investirea profesorilor cu autoritate publica. Lovirea unui profesor va fi pedepsita similar ultrajului! 09 Oct 2019 | 1267
Camera Deputatilor a adoptat Proiectul de Lege pentru pentru modificarea si completarea Legii privind colectarea selectiva a deseurilor in institutiile publice 02 Oct 2019 | 780
Noul Codul Administrativ al Romaniei. Ratiune, dispozitii generale, principiile dreptului administrativ. (I) Sursa: Irina Maria Diculescu
Consideratii asupra constitutionalitatii scutirii autoritatilor publice de taxa judiciara de timbru in actiunile care au ca obiect venituri publice Sursa: Irina Maria Diculescu
ICCJ. Dezlegare chestiune de drept � scutirea de la plata taxei de timbru in calea de atac Sursa: Av. Gherasim Andrei-Gheorghe
Actualizarea pensiilor de serviciu stabilite prin Legea 7/2006. Obligativitatea emiterii adeverintei prevazuta in anexele Normelor de aplicare a Legii 7/2006 Sursa: Av. Marius-Catalin Predut
Decizia CCR nr. 383/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii privind aprobarea OUG nr. 85/2016 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 147/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea si completarea art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 145/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR 62/2017. Neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii pentru completarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Situatia creditelor in franci elvetiei Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala